Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ladda ner nått och kolla i C:\Program Files (x86)\Steam\logs\content_log.txt Sök på http så hittar du från vilka servrar den har laddat ner.

Stämmer bra. Vet tyvärr inte vilka servrar som är närmast Karlstad (Göteborg eller Stockholm), men hittade följande för Stockholm:

cache1-sto1.steamcontent.com cache2-sto1.steamcontent.com cache3-sto1.steamcontent.com cache4-sto1.steamcontent.com cache5-sto1.steamcontent.com cache6-sto1.steamcontent.com cache1-sto2.steamcontent.com cache2-sto2.steamcontent.com cache3-sto2.steamcontent.com cache4-sto2.steamcontent.com cache5-sto2.steamcontent.com cache6-sto2.steamcontent.com cache7-sto2.steamcontent.com cache8-sto2.steamcontent.com

Har man WSL installerat eller har grep och sort på annat sätt kan man enkelt plocka ut servrarna ur sina loggar med:

grep -o -E '[A-Za-z0-9\-]{0,}.steamcontent.com' content_log.txt | sort --unique grep -o -E '[A-Za-z0-9\-]{0,}.steamcontent.com' content_log.previous.txt | sort --unique

Mönstret är ju väldigt tydligt så man kan också testa sig fram för att hitta fler servrar.

@backspace Har du valt att ladda ner från servrarna i Stockholm eller Göteborg?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Representant
Skrivet av qnorsten:

Trevligt med någon som stödjer IPV6:)
Lutar nog att det blir ett byte även om det blir ca70 kronor dyrare per månad än min nuvarande leveratör Bredband2. (hade jag inte redan förbetalt ganska länge till på ovpn, så hade detta blivit riktigt prisvärt eftersom azirvpn verkar ingå med obenetwork).

Efter nedanstående besvikna samtal med Bredband 2.
Ringde dem och frågade om mitt ärende med publik ip, som jag påbörjade för några månader sen, men som inte kunde lösas över chatt/mail. Tydligen så kunde de i sina system erbjuda publik ip till kunder med 100/100, 500/100 och1000/100 (eventullelt 1000/1000 minns inte vad han nämnde där) men inte till mig som hade 500/500.

Bad om en förklaring till varför det inte skulle vara möjligt till 500/500 men det kunde inte personen svara på utan tyckte bara att det lät konstigt, då det bara är en hastighet. Han bara nämde på att det på att det kunde vara något med stadsnätet och verkade inte intresserad av att försöka gräva fram någon bättre förklaring trots hot om uppsägning. Hans enda lösning var att byta hastighet vilket jag inte var sugen på.

Brukar inte byta då man alltid kunnat förhandla fram ungefär nuvarande nykundsrabatt utan bindningstid från dem för att spara några kronor, men nu blir det nog byta av ren principsak.

F

Gäller denna julklapp fortfarande?

Julklappen gäller fortfarande, välkommen till oss!

God fortsättning till Sweclockers gänget!

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

@backspace Har du valt att ladda ner från servrarna i Stockholm eller Göteborg?

Som jag skrev så testade jag de tre svenska servrarna som finns i listan, Göteborg, Stockholm och Malmö.
Jag får se om jag får ork (läs orkar bry mig) att undersöka närmare nu när det skrivits ner hur man kan finna adresserna till diverse Steam-servrar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Julklappen gäller fortfarande, välkommen till oss!

God fortsättning till Sweclockers gänget!

Har numera Obenetwork som isp sen imorse. Bytet från min gamla operatör gick precis som det skulle utan krångel. Än så länge verkar allt stabilt:) Skönt med publikt ip utan krångel också.
Verkar vara bra hastigheter och peering vid de tester jag utfört än så länge.

Ska bli kul att försöka få ipv6 att fungera framöver också.

En annan fråga, står att det alltid ingår kostnadsfri vpn från AzireVPN, hur får man tillgång till det?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Har numera Obenetwork som isp sen imorse. Bytet från min gamla operatör gick precis som det skulle utan krångel. Än så länge verkar allt stabilt:) Skönt med publikt ip utan krångel också.
Verkar vara bra hastigheter och peering vid de tester jag utfört än så länge.

Ska bli kul att försöka få ipv6 att fungera framöver också.

Låter lovande.

Glöm inte att sätta upp brandväggsregler för IPv6 som blockerar all inkommande trafik som inte initierats från dina enheter. Eftersom man normalt inte använder NAT med IPv6 så blir det ju annars fritt blås rakt in till alla enheter som inte har en egen brandvägg aktiverad.

@Obenetwork Hur "statiska" brukar de IPv6-prefix och de IPv4-adresser ni delar ut vara i normala fall (förutsatt enbart kortare perioder av nertid på ansluten router)?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Låter lovande.

Glöm inte att sätta upp brandväggsregler för IPv6 som blockerar all inkommande trafik som inte initierats från dina enheter. Eftersom man normalt inte använder NAT med IPv6 så blir det ju annars fritt blås rakt in till alla enheter som inte har en egen brandvägg aktiverad.

Det är anledningen att jag inte tänker pilla med detta innan helgen, bär det finns tid att pilla med sånt. Tack för påminnelsen däremot är ju lätt att missa annars😀

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Det är anledningen att jag inte tänker pilla med detta innan helgen, bär det finns tid att pilla med sånt. Tack för påminnelsen däremot är ju lätt att missa annars😀

Låter rimligt.

Många routrar sätter förmodligen upp sådana brandväggsregler som standard, men en del har åtminstone historiskt inte satt upp några regler alls. Mer avancerade lösningar som VyOS och liknande sätter ju inte heller upp några regler då du antas vilja ha full kontroll på allt sånt, inte en massa dolda beteenden som du inte ser i din konfigurationsfil.

Det som kan vara lite klurigt verkar vara brandväggsöppningar till specifika klienter som själva väljer sin IPv6-adress via SLAAC, inte DHCPv6, samt även det faktum att ens prefix kan ändras. Android stödjer ju inte DHCPv6 heller av ideologiska skäl, så att tvinga det är inte någon lösning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Jag hittade en lösning på mitt lilla problem med att nedladdningshastigheten i Steam var lite låg.
Tydligen så kan man ändra ett värde i Steam-klienten (antingen via konsollen eller sätta det i en fil).

@nClientDownloadEnableHTTP2PlatformLinux 0

och motsvarande värde för datorer med Windows är

@nClientDownloadEnableHTTP2PlatformWindows 0

Efter att ha gjort ovanstående når jag full hastighet när jag laddar ner något i Steam.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Representant
Skrivet av backspace:

Uppdatering.
Jag hittade en lösning på mitt lilla problem med att nedladdningshastigheten i Steam var lite låg.
Tydligen så kan man ändra ett värde i Steam-klienten (antingen via konsollen eller sätta det i en fil).

@nClientDownloadEnableHTTP2PlatformLinux 0

och motsvarande värde för datorer med Windows är

@nClientDownloadEnableHTTP2PlatformWindows 0

Efter att ha gjort ovanstående når jag full hastighet när jag laddar ner något i Steam.

Nice catch!
Verkar finnas en open issue hos Valve om detta (https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/10248).
Lite intressant ändå att det går bättre med HTTP2 avslaget.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Uppdatering.
Jag hittade en lösning på mitt lilla problem med att nedladdningshastigheten i Steam var lite låg.
Tydligen så kan man ändra ett värde i Steam-klienten (antingen via konsollen eller sätta det i en fil).

@nClientDownloadEnableHTTP2PlatformLinux 0

och motsvarande värde för datorer med Windows är

@nClientDownloadEnableHTTP2PlatformWindows 0

Efter att ha gjort ovanstående når jag full hastighet när jag laddar ner något i Steam.

Intressant. Baserat på buggrapporter ser det främst ut att påverka Linux-klienten. Stämmer det i ditt fall också?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

En annan fråga, står att det alltid ingår kostnadsfri vpn från AzireVPN, hur får man tillgång till det?

Undrar också detta. Har inte framgått i något bekräftelsemail eller liknande.
@Obenetwork

https://obe.net/bredband/stadsnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Undrar också detta. Har inte framgått i något bekräftelsemail eller liknande.
@Obenetwork

https://obe.net/bredband/stadsnat

https://i.imgur.com/M81zyPA.png

Jag mailade dem i fredags och fick blixtsnabbt svar och en värdekod på 12 månader på vpn, konstigt att det inte skickas ut automatiskt däremot.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Nice catch!
Verkar finnas en open issue hos Valve om detta (https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/10248).
Lite intressant ändå att det går bättre med HTTP2 avslaget.

Ja, det var den där tråden jag sprang över faktiskt, vilket ledde mig lite djupare ner i grottan.
Så, ingen skugga falla på er utan det är tredje part som är orsaken, i det här fallet det där lilla företaget som heter Valve.
Så jag ber om ursäkt för om jag fick det att framstå som att Obenetwork var orsaken, det var inte mitt syfte.

Skrivet av blunden:

Intressant. Baserat på buggrapporter ser det främst ut att påverka Linux-klienten. Stämmer det i ditt fall också?

Eftersom jag inte varit en användare av Windows på många år så stämmer det hos mig iallafall.
Det skulle vara intressant om det gick att få till en större undersökning här på Sweclockers.

@Enviro : Du som publicerar diverse undersökningar på framsidan titt som tätt kanske kan bidra med något så att det når ut till en lite bredare skara än just i den här lilla forumdelen?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av backspace:

Ja, det var den där tråden jag sprang över faktiskt, vilket ledde mig lite djupare ner i grottan.
Så, ingen skugga falla på er utan det är tredje part som är orsaken, i det här fallet det där lilla företaget som heter Valve.
Så jag ber om ursäkt för om jag fick det att framstå som att Obenetwork var orsaken, det var inte mitt syfte.

Eftersom jag inte varit en användare av Windows på många år så stämmer det hos mig iallafall.
Det skulle vara intressant om det gick att få till en större undersökning här på Sweclockers.

@Enviro : Du som publicerar diverse undersökningar på framsidan titt som tätt kanske kan bidra med något så att det når ut till en lite bredare skara än just i den här lilla forumdelen?

Linux-klienten av Steam, eller vad handlar det om? Kan jag få en liten tl;dr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Linux-klienten av Steam, eller vad handlar det om? Kan jag få en liten tl;dr?

Jag förstår att du inte orkade scrolla uppåt och läsa lite så här har du en "tl;dr"
https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/10248

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Jag mailade dem i fredags och fick blixtsnabbt svar och en värdekod på 12 månader på vpn, konstigt att det inte skickas ut automatiskt däremot.

Okej, men märkligt (läs:dåligt) att det är tidsbegränsat... Det framgår ju inte av bilden från deras hemsida som jag postade. Man ska be om en ny kod efter 1år då(?), även fast @Obenetwork "...erbjuder alltid kostnadsfritt VPN-abonnemang från AzireVPN"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, det var den där tråden jag sprang över faktiskt, vilket ledde mig lite djupare ner i grottan.
Så, ingen skugga falla på er utan det är tredje part som är orsaken, i det här fallet det där lilla företaget som heter Valve.
Så jag ber om ursäkt för om jag fick det att framstå som att Obenetwork var orsaken, det var inte mitt syfte.

Eftersom jag inte varit en användare av Windows på många år så stämmer det hos mig iallafall.

Jag tror nog att vi alla mest var intresserade av att lista ut orsaken och se vad bästa lösningen vore, oavsett underliggande orsak. Om det hade varit problem med någon viss route vore det ju också bra att identifiera och fixa i så fall, även om det inte visade sig vara fallet denna gång.

Risken är väl tyvärr att Linux-klienten inte är lika vältestad, även om den numera lär se ganska aktiv användning efter den succé som Steam Deck blivit.

Skrivet av Bagarbosse:

Okej, men märkligt (läs:dåligt) att det är tidsbegränsat... Det framgår ju inte av bilden från deras hemsida som jag postade. Man ska be om en ny kod efter 1år då(?), även fast @Obenetwork "...erbjuder alltid kostnadsfritt VPN-abonnemang från AzireVPN"....

Det skulle mycket väl kunna vara en avtalsteknisk grej med tanke på att det rör sig om två helt olika bolag. Det kan ju också vara så att systemet AzireVPN använder inte ens stödjer rabattkoder med oändlig giltighet.

Däremot vore det ju snyggt om det skickades ut en ny kod gratis varje år till de som faktiskt använder tjänsten, vilket säkerligen bara är en liten del av alla OBEs kunder.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Representant
Skrivet av Bagarbosse:

Okej, men märkligt (läs:dåligt) att det är tidsbegränsat... Det framgår ju inte av bilden från deras hemsida som jag postade. Man ska be om en ny kod efter 1år då(?), även fast @Obenetwork "...erbjuder alltid kostnadsfritt VPN-abonnemang från AzireVPN"....

Vi delar ut en 12-månadersvoucher åt gången så att erbjudandet inte ska missbrukas. Av förklarliga skäl har vi ingen insyn i vilket användarkonto på AzireVPN som har använt vouchern och kan därför inte heller revokea den om kunden säger upp bredbandsabonnemanget hos oss.

I övrigt är inte själva erbjudandet tidsbegränsat utan du har tillgång till AzireVPN gratis så länge du är kund hos oss och du kommer få ett påminnelsemail när kontot är på väg att gå ut så att du med god marginal kan be om en ny voucher när det är dags.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, det var den där tråden jag sprang över faktiskt, vilket ledde mig lite djupare ner i grottan.
Så, ingen skugga falla på er utan det är tredje part som är orsaken, i det här fallet det där lilla företaget som heter Valve.
Så jag ber om ursäkt för om jag fick det att framstå som att Obenetwork var orsaken, det var inte mitt syfte.

Det intressanta är väl om du får samma problem på en annan dator, gärna med windows på ditt nätverk. Tex om det skulle vara nått annorlunda med shapern som används av Obenetwork som skapar detta. Men mest troligt är väl bara att du ansluter till andra servrar nu än tidigare.

Inser att det kanske ens inte är Obenetwork som sätter shaper utan kan vara stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det intressanta är väl om du får samma problem på en annan dator, gärna med windows på ditt nätverk. Tex om det skulle vara nått annorlunda med shapern som används av Obenetwork som skapar detta. Men mest troligt är väl bara att du ansluter till andra servrar nu än tidigare.

Inser att det kanske ens inte är Obenetwork som sätter shaper utan kan vara stadsnätet.

Jag är inte helt säker på vad du är ute efter.
Problemet ligger varken i hårdvara, operativsystem eller hos Obenetwork utan i Valves mjukvara, Steam.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag är inte helt säker på vad du är ute efter.
Problemet ligger varken i hårdvara, operativsystem eller hos Obenetwork utan i Valves mjukvara, Steam.

Jag kanske uppfart dig fel. Men hade du problem innan byter av isp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag kanske uppfart dig fel. Men hade du problem innan byter av isp?

Nu förstår jag vad du menar, tack.
Efter att jag hade bytt till Obenetwork så tänkte jag att ett enkelt sätt att testa nedladdningshastigheten var genom att ladda ned något i Steam.
Det var ett misstag.

Jag borde ha testat hastigheten genom att ladda ned en större fil från t.ex Sunet med hjälp av wget eller curl för då hade jag sett på en gång att det inte var några problem.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu förstår jag vad du menar, tack.
Efter att jag hade bytt till Obenetwork så tänkte jag att ett enkelt sätt att testa nedladdningshastigheten var genom att ladda ned något i Steam.
Det var ett misstag.

Jag borde ha testat hastigheten genom att ladda ned en större fil från t.ex Sunet med hjälp av wget eller curl för då hade jag sett på en gång att det inte var några problem.

Jaha, då har jag helt missförstått. Ber om ursäkt.

Permalänk
Representant
Skrivet av varget:

Det intressanta är väl om du får samma problem på en annan dator, gärna med windows på ditt nätverk. Tex om det skulle vara nått annorlunda med shapern som används av Obenetwork som skapar detta. Men mest troligt är väl bara att du ansluter till andra servrar nu än tidigare.

Inser att det kanske ens inte är Obenetwork som sätter shaper utan kan vara stadsnätet.

Vi har nog konstaterat att problemet ligger hos Steam och inte hos någon av oss operatörer.
För övrigt så shapear vi ingen trafik i vårt nät. Det är rätt ovanligt att svenska operatörer gör det.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Vi har nog konstaterat att problemet ligger hos Steam och inte hos någon av oss operatörer.

Jag hade missförstått, jag trodde att detta hade uppkommit när det byttes till er som operatör. Och tyckte då att det var intressant att h2 inte funkade bra med just er men skulle ha funkat med den tidigare operatören. Men så var inte fallet, jag ber som ursäkt om det verkar som att jag anklagade er.

Skrivet av Obenetwork:

För övrigt så shapear vi ingen trafik i vårt nät. Det är rätt ovanligt att svenska operatörer gör det.

Du kanske inte tycker om ordvalet men nog så begränsar ni, eller stadsnäten, kundernas trafik på nått sätt?

Permalänk
Representant
Skrivet av varget:

Du kanske inte tycker om ordvalet men nog så begränsar ni, eller stadsnäten, kundernas trafik på nått sätt?

Den enda begränsningen som finns är hastigheten du betalar för; 100, 250, 500 eller 1000 Mbit/s. I övrigt har vi inga hastighetsbegränsningar, portblockeringar eller andra typer av begränsningar i vårt nät.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Den enda begränsningen som finns är hastigheten du betalar för; 100, 250, 500 eller 1000 Mbit/s.

Precis, på nått sätt slängs det bort paket så att folk inte får högre bandbredd än vad de betalar för. Min hypotes var att den kanske funkade dåligt på just steam. Men så var ju inte fallet. Nu ska jag inte lägga mig i tråden nått mer.

Permalänk
Representant
Skrivet av varget:

Precis, på nått sätt slängs det bort paket så att folk inte får högre bandbredd än vad de betalar för. Min hypotes var att den kanske funkade dåligt på just steam. Men så var ju inte fallet. Nu ska jag inte lägga mig i tråden nått mer.

Du har rätt att stadsnäten shapar hastigheten beroende på ditt val av hastighet.
Du har ju vanligtvist en länkhastighet på 1000Mbit även om du bara betalar för 100Mbit/s.

Vi som operatör har dock ingen shaping inom vårat nät.
Det vi menade egentligen med att ingen operatör vad jag vet shapar trafik var mer om de t.ex. shapar en viss typ av trafik (t.ex. bittorrent eller liknande)

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

@Obenetwork Hur "statiska" brukar de IPv6-prefix ni delar ut vara i normala fall?

Med tanke på att helt dynamiska prefix anses vara "harmful" enligt RIPE-690 då det kan leda till diverse krångel för användaren och även potentiellt problem för er som ISP så vore det intressant att veta hur ni valt att implementera detta. Även med de-facto statiska prefix så känns det ju hyfsat rimligt att dela ut dessa med DHCPv6-PD för att kunderna ska slippa skriva in sitt prefix manuellt i sin router.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Låter rimligt.

Många routrar sätter förmodligen upp sådana brandväggsregler som standard, men en del har åtminstone historiskt inte satt upp några regler alls. Mer avancerade lösningar som VyOS och liknande sätter ju inte heller upp några regler då du antas vilja ha full kontroll på allt sånt, inte en massa dolda beteenden som du inte ser i din konfigurationsfil.

Det som kan vara lite klurigt verkar vara brandväggsöppningar till specifika klienter som själva väljer sin IPv6-adress via SLAAC, inte DHCPv6, samt även det faktum att ens prefix kan ändras. Android stödjer ju inte DHCPv6 heller av ideologiska skäl, så att tvinga det är inte någon lösning.

Använder en edgerouter lite, så den sätter ju inte upp något automatiskt. Guiet stödjer inte heller ipv6, men lite cli kommandon och googlande löste biffen.
Om någon är intresserad så delar de ut ett /56 block per kund

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF