Bi-amp på högtalare med bi-wire

Permalänk
Medlem

Bi-amp på högtalare med bi-wire

Hoppas någon här har lite koll för google lyckas inte förklara för mig.

Har en hembioförstärkare(Denon avr x4800h)där jag kan bi-ampa frontarna med ett par av höjdkanalerna jag inte använder. Mina frontar från B&W har bi-wire. Jag förstår att bi-wire sker från samma kanal i förstärkaren. Google säger till mig att bi-amp delar upp frekvenserna i hög och låg. Går det alltså inte att bi-ampa bi-wire-högtalare för att helt enkelt nå "dubbel effekt"? Det är alltså vad jag hade velat ha.

Permalänk
Medlem

Vilka högtalare är det fråga om?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dom där går ju att köra BI-AMP på det är bara plocka bort kontakt bleken mellan HF och LF på högralar anslutningarna.
Sidan 7 i manualen.
https://www.bruksanvisni.ng/bowers-and-wilkins/683-s2/bruksan...

Permalänk
Medlem

Men där står det ju bi-wire, alltså 2 par kablar från varje högtalare till samma kanal i förstärkaren. Det är det som förvirrar mig.

Permalänk
Medlem

Enligt sidan 55 i manualen till förstärkaren, så skall ett par kablar vara kopplade till "Front" och andra paret till "Height2" för att få Bi-amp. Kanske kan vara så att det är valfritt att använda någon av de tre utgångarna (inte bara "Height2") som är märkta "assignable" för att få BI-amp, men det är någon inställning man får göra.
Bäst att lusläsa manualen.
https://www.denon.com/on/demandware.static/-/Library-Sites-de...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Michael1:

Men där står det ju bi-wire, alltså 2 par kablar från varje högtalare till samma kanal i förstärkaren. Det är det som förvirrar mig.

När du aktiverar bi-amping på din receiver och plockar bort blecken på högtalarna så driver du diskanten och bas/mellanregister på separata slutsteg. Se bild nedan.

Permalänk
Medlem

Tack för all input! Jag tror jag är lite otydlig. När man googlar bi-wire vs bi-amp så beskrivs skillnaden. Bi-amp använder 2 steg per högtalare medan bi-wire använder ett. Manualen säger att högtalaren har stöd för "bi-wire". Men ni är inne på att det bara är att köra ändå? Det vore bra och det jag var ute efter.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så delar inte förstärkaren till bas/mellanregister/diskant utan det är fortfarande högtalarens egna delningsfilter som sköter den biten.
Men förstärkaren kommer bara att driva tex bas elementen i högtalaren från front L/R kanalerna, och mellanregister/diskant från height2 L/R kanalerna.
Vilket gör att du kommer få ut mer effekt från förstärkaren.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Michael1:

Tack för all input! Jag tror jag är lite otydlig. När man googlar bi-wire vs bi-amp så beskrivs skillnaden. Bi-amp använder 2 steg per högtalare medan bi-wire använder ett. Manualen säger att högtalaren har stöd för "bi-wire". Men ni är inne på att det bara är att köra ändå? Det vore bra och det jag var ute efter.

Ja, det är bara att köra. Men glöm inte att ta bort blecken mellan terminalerna på högtalarna först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, det är bara att köra. Men glöm inte att ta bort blecken mellan terminalerna på högtalarna först.

Tack! Då köper jag mer kabel.