Hjälp med råd kring uppgradering

Permalänk
Medlem

Hjälp med råd kring uppgradering

Hej

Helt ny här, inte byggt en egen dator på en sisådär 20 år (tänk pentium 2 stående processor tiden) utan köpt off the shelf.

För 6-7 år sen köpte jag denna:
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1230 V2 @ 3.30GHz 3.30 GHz
Installed RAM 24,0 GB
System type 64-bit operating system, x64-based processor
NVIDIA GeForce GTX 1050

Datorn fungerar utmärkt för det jag gör: Lightroom, enklare spel (fallout 4, stellaris, Skyrim, etc etc)

Men nu ville grabben köra Palworld, och det fungerar MEN, rätt laggigt tom på lägsta settings.

Vad kan jag göra, räcker det med nytt grafikort (i så fall vilket), eller är det ny dator som jag måste skaffa?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornbec:

Hej

Helt ny här, inte byggt en egen dator på en sisådär 20 år (tänk pentium 2 stående processor tiden) utan köpt off the shelf.

För 6-7 år sen köpte jag denna:
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1230 V2 @ 3.30GHz 3.30 GHz
Installed RAM 24,0 GB
System type 64-bit operating system, x64-based processor
NVIDIA GeForce GTX 1050

Datorn fungerar utmärkt för det jag gör: Lightroom, enklare spel (fallout 4, stellaris, Skyrim, etc etc)

Men nu ville grabben köra Palworld, och det fungerar MEN, rätt laggigt tom på lägsta settings.

Vad kan jag göra, räcker det med nytt grafikort (i så fall vilket), eller är det ny dator som jag måste skaffa?

Tacksam för svar

Har du ett GTX 1050 som fungerar med moderkortet så kan det kanske räcka med bättre grafikkort, men tvek på den.
Jag skulle säga, ny dator.

Permalänk
Medlem

Är Palworld målet och du vill komma billigt undan så bör ett byte av grafikkort räcka. Nvidia GTX2070 / RTX3060 och uppåt är rekommenderat, går du AMD hållet är motsvarande typ RX5700XT eller RX6600 i motsvarande prestandaklass.

Kolla så att nätagget är tillräckligt för det grafikkort du väljer och att det har tillräckligt många pcie-kablar/kontakter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har du ett GTX 1050 som fungerar med moderkortet så kan det kanske räcka med bättre grafikkort, men tvek på den.
Jag skulle säga, ny dator.

https://youtu.be/rbHKX_LWHkM

Hmm, bra länk till videon, tack.
Kan nog använda befintliga hårdiskar och ram minne från datorn jag redan har så priset går ner ytterligare då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Är Palworld målet och du vill komma billigt undan så bör ett byte av grafikkort räcka. Nvidia GTX2070 / RTX3060 och uppåt är rekommenderat, går du AMD hållet är motsvarande typ RX5700XT eller RX6600 i motsvarande prestandaklass.

Kolla så att nätagget är tillräckligt för det grafikkort du väljer och att det har tillräckligt många pcie-kablar/kontakter.

Tack för svar

är osäker på nätagget faktiskt, får kika

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornbec:

Hmm, bra länk till videon, tack.
Kan nog använda befintliga hårdiskar och ram minne från datorn jag redan har så priset går ner ytterligare då...

Hårddiskar(sata, inte IDE då...) lär fungera men långsamt värre och RAM från nuvarande kan du inte använda då du har DDR3 där.
DDR4 som gäller för bygget i videon.

edit: Har du en budget så kan vi ju bygga ihop något, har du skärm osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hårddiskar(sata, inte IDE då...) lär fungera men långsamt värre och RAM från nuvarande kan du inte använda då du har DDR3 där.
DDR4 som gäller för bygget i videon.

edit: Har du en budget så kan vi ju bygga ihop något, har du skärm osv?

hehe, jag är verkligen ute på djupt vatten inser jag, förr i världen hade jag koll på sånt här!

Vet du, om det ska bli ny dator som det lutar åt så vill jag inte snåla allt för mycket, men är nog inte bekväm att lägga mer än 10k

Bra skärm har jag iom mitt foto intresse (lightroom, photoshop)

Skulle verkligen uppskatta hjälp med en konfigurering!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornbec:

hehe, jag är verkligen ute på djupt vatten inser jag, förr i världen hade jag koll på sånt här!

Vet du, om det ska bli ny dator som det lutar åt så vill jag inte snåla allt för mycket, men är nog inte bekväm att lägga mer än 10k

Bra skärm har jag iom mitt foto intresse (lightroom, photoshop)

Skulle verkligen uppskatta hjälp med en konfigurering!!

Nedan är endast från Inet och endast lagervaror.
Samt till ett så lågt pris som möjligt för Palworld.
Brukar hagla in bra tips här så köp inte denna direkt nu!

Det går att hitta billigare och säkert lite bättre grejer, men vi kan väl börja där;
https://komponentkoll.se/komponenter/processor är annars ett bra tips.

Windows 11 går att köpa som OEM-nyckel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/AockAQWTfep7C7tLu1V_Whc2akc/bjornbec

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornbec:

hehe, jag är verkligen ute på djupt vatten inser jag, förr i världen hade jag koll på sånt här!

Vet du, om det ska bli ny dator som det lutar åt så vill jag inte snåla allt för mycket, men är nog inte bekväm att lägga mer än 10k

Bra skärm har jag iom mitt foto intresse (lightroom, photoshop)

Skulle verkligen uppskatta hjälp med en konfigurering!!

Kan du tänka dig att bygga själv? Då tycker jag du ska kika på mitt förslag från en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nedan är endast från Inet och endast lagervaror.
Brukar hagla in bra tips här så köp inte denna direkt nu!

Det går att hitta billigare och säkert lite bättre grejer, men vi kan väl börja där;
https://komponentkoll.se/komponenter/processor är annars ett bra tips.

Windows 11 går att köpa som OEM-nyckel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/AockAQWTfep7C7tLu1V_Whc2akc/bjornbechttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/AockAQWTfep7C7tLu1V_Whc2akc/bjornbec

Obs på att AMD Radeon 6650XT och nedåt, enbart är 8 eller 4st pcie4 banor och att ett moderkort med A520 chipset enbart har stöd för pcie3 (alltså begränsas du till pcie3 x8/4 banor trots att cpu och grafikkort har stöd för dubbelt så mycket bandbredd i.o.m pcie4).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Obs på att AMD Radeon 6650XT och nedåt, enbart är 8 eller 4st pcie4 banor och att ett moderkort med A520 chipset enbart har stöd för pcie3 (alltså begränsas du till pcie3 x8/4 banor trots att cpu och grafikkort har stöd för dubbelt så mycket bandbredd i.o.m pcie4).

Yes, helt korrekt. Frågan är dock hur stor förlusten blir, om ens någon, med ett 6600?
Men du har helt rätt där.

Denna skulle då vara mycket, mycket bättre?
https://www.inet.se/produkt/1903267/asrock-b550m-hdv

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska undersöka!

Det som förvånar mest är att chassin och moderkort gått ner så i pris, har för mig det var en mycket större andel av kostnaden sist jag byggde...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bättre kan du nog för 11 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Yes, helt korrekt. Frågan är dock hur stor förlusten blir, om ens någon, med ett 6600?
Men du har helt rätt där.

Denna skulle då vara mycket, mycket bättre?
https://www.inet.se/produkt/1903267/asrock-b550m-hdv

Förlusten blir cirka 10%, men vill också påpeka att PowerColor Fighter korten är ganska högljudda, jag har haft ett exakt sådant RX6600 från Inet och det lät som en hel diskmaskin, när det väl gick igång, fläktarna var dock avstängda i idle.
Minst detta grafikkort skulle jag rekommendera: https://www.amazon.se/-/en/SWFT210-Radeon-6650-Graphics-Black...
för lägre pris köp begagnat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Förlusten blir cirka 10%, men vill också påpeka att PowerColor Fighter korten är ganska högljudda, jag har haft ett exakt sådant RX6600 från Inet och det lät som en hel diskmaskin

10% ok, tackar.
Har också haft ett Fighter kort, grejen är att man får leka lite med fläktkurvorna.
Kan ju förvisso varit fel på ditt kort/fläktarna men mitt var iaf tyst vid runt 35-38% speed och ändå höll den under 90c hotspot.

Permalänk
Medlem

Köpte du något av ovan eller? (slutsålda nu nämligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Köpte du något av ovan eller? (slutsålda nu nämligen)

Jag hann inte

Men det är ok, lite sugen på att bygga en själv faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

10% ok, tackar.
Har också haft ett Fighter kort, grejen är att man får leka lite med fläktkurvorna.
Kan ju förvisso varit fel på ditt kort/fläktarna men mitt var iaf tyst vid runt 35-38% speed och ändå höll den under 90c hotspot.

Fläktkurvan var låst till minst 40% på mitt kort, det gick dock inte varmt och det drog bara 100W inte 132W om man inte släpper lös det i adrenalin. Kommer inte ihåg temp, men det var inte över 75 grader ens när det var överklockat, tror jag skrämde upp det till 2675/1900MHz ungefär.
Hade det inte varit för att jag läst att flera andra haft samma problem så kunde det ha varit ett måndagsexemplar, då kortets låda hade fått sig en rejäl törn, men det var välvadderat med skumgummi inuti, så jag tror inte det spelade någon roll.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hade det inte varit för att jag läst att flera andra haft samma problem så kunde det ha varit ett måndagsexemplar, då kortets låda hade fått sig en rejäl törn, men det var välvadderat med skumgummi inuti, så jag tror inte det spelade någon roll.

Så du misstror mig då eller vad!? Skoja bara! jag hade iaf inga problem med det kortet, börjar kanske bli gammal och döv...

Ha en fin dag och glöm inte att Rikard och Dick har namnsdag idag den 7 feb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornbec:

Men det är ok, lite sugen på att bygga en själv faktiskt

Låter bra, du har redan fått flera tips här i tråden men hör av dig om du vill ha lite finjustering av komponenter/pris/prestanda. Så ska åtminstone jag ge dig min tid.

De här trådarna är oftast rätt osköna, tycker jag.

Vi(Swec) ger råd/tips men ingen återkoppling på köp eller ens ett tack, det är inget jag orkar med.
Men är du seriös så säger(skriver) jag som @JohanFlodqvist, hör av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Låter bra, du har redan fått flera tips här i tråden men hör av dig om du vill ha lite finjustering av komponenter/pris/prestanda. Så ska åtminstone jag ge dig min tid.

De här trådarna är oftast rätt osköna, tycker jag.

Vi(Swec) ger råd/tips men ingen återkoppling på köp eller ens ett tack, det är inget jag orkar med.
Men är du seriös så säger(skriver) jag som @JohanFlodqvist, hör av dig.

Osköna?

Jag kan säga att jag är otroligt tacksam för de svar jag fick av dig och andra, och vet nu vad jag behöver göra. Sen måste jag hitta tiden såklart, lovar att återkoppla med hur det blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornbec:

Osköna?

Jag kan säga att jag är otroligt tacksam för de svar jag fick av dig och andra, och vet nu vad jag behöver göra. Sen måste jag hitta tiden såklart, lovar att återkoppla med hur det blir...

Jag menade inget illa eller att just du var oskön(otacksam).
(menade generellt över köprådstrådarna)

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag menade inget illa eller att just du var oskön(otacksam).
(menade generellt över köprådstrådarna)

Ha en fin dag!

Tog inte illa vid mig, var mest nyfiken på dina upplevelser. Som sagt, jag är ny till detta forum....