Tekniskt och legalt problem med Ownit - vad göra...?

Permalänk
Medlem

Tekniskt och legalt problem med Ownit - vad göra...?

Hej.

Har flyttat in i en brf-lägenhet där ISP är Ownit, en Inteno EG400 (fiber-Lan/Gateway) sitter uppskruvad på väggen.
Familjen som flyttade ut (bodde här 2017-2024 ) fick denna Inteno uppskruvad i okt 2020 med en fiberdragning som ser för jävlig ut. När Ownit installerade fibern 2020 i fastighetens alla lägenheter var minst 2 av deras Inteno EG 400 defekta redan vid inkopplingen och fick bytas ut enligt brf-föreningen. Den nu avflyttade familjen använde aldrig Ownit då de vid inkopplingen 2020 körde med Comhems bredbandskoax som också finns i huset.

När jag nu flyttade in hade jag beställt Ownit men Inteno på väggen funkar inte (Ingen DHCP), flertal tester har gjorts med Ownit-supporten med samma resultat. Burken ger ingen indikation på broadband och internetsymbolen visar rött, men efter c:a 20 min lyser så broadband upp i grönt men internet visar fortfarande rött. Supportens dom var att Inteno:n var kass.

Ownit vill ha 2000:- + "extra" för att åtgärda "felet", eftersom garantitiden gått ut, föreningens avtal säger dock 15 år på komponenter, men Ownit hänvisar till att jag är slutkund och då gäller inte föreningens garantier med Ownit. Sen vet vi inte heller om det kan vara så enkelt att fibern inte sitter i patchen i källaren någonstans då familjen aldrig använde Ownit, och hur man nu ska kunna bevisa att Intenon varit defekt från början när teknikern då tar med sig den trasiga vid ev besök.

Jag funderar på om man själv kan ta ner Inteno:n och åka till Störmsätravägen (c:a 4km från mig) där dom har sitt kontor och se om man kan testa om den nu är kass.

Någon annan här som har haft samma problem ?.
Jag var tidigare kund hos Internetport med bredband och ip-telefoni som nu skulle ha flyttas över till Ownit, kan kort säga att det är ljusårs skillnad i kundvård och ageranden, Ownit ville bl.a att jag skulle ge betyg på Trustpilot redan vid min beställning, innan jag ens flyttat in.....

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att låna en grannes fungerade fiber och koppla in din? Alternativt tag in grannens inteno och kolla din fiber.

Sen äger väl brfen gatewayn/converter ? Slutkund brukar äga routern då man kan byta själv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inteno EG400 är ju bara en router...? Testa en annan?

Du har förmodligen bara ett nätverksuttag i lägenheten som går via fastighetsnät ner till Ownits accesswitch. Låter inte som att du har fiber som fastighetsnät.

Koppla en dator i uttaget och se om det fungerar?

Permalänk
Hedersmedlem

Om föreningen har ett avtal med 15 års garanti, varför gör då inte föreningen en felanmälan istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om föreningen har ett avtal med 15 års garanti, varför gör då inte föreningen en felanmälan istället?

Därför att föreningen inte äger eller har avtal på routern i lägenheten utan enbart fibern in samt switchar i källaren, föreningens ansvar är fram till lägenhetsgränsen, sen är det vanlig konsumenträtt som Ownit lutar sig emot.

Permalänk
Medlem

Nej

Skrivet av Engann:

Inteno EG400 är ju bara en router...? Testa en annan?

Du har förmodligen bara ett nätverksuttag i lägenheten som går via fastighetsnät ner till Ownits accesswitch. Låter inte som att du har fiber som fastighetsnät.

Koppla en dator i uttaget och se om det fungerar?

Nej, det är optofiber in med skarvpunkt dikt under Intenoburken, och skulle jag lyckas låna en grannes har denna en annan mac adress så då blir det svårt att prova.

Förhoppningsvis kanske någon i Sth som läser detta har grejor för att kunna kolla Inteno:n då den har fiber matning via sfp.

Fråga: Lasern -jobbar den i infraröda bandet ?, tänkte om man kunde kolla med mobilkamera eller annan kamera att det
kommer ljus från fibern om man lossar den från sfp:n ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av säpofan:

Därför att föreningen inte äger eller har avtal på routern i lägenheten utan enbart fibern in samt switchar i källaren, föreningens ansvar är fram till lägenhetsgränsen, sen är det vanlig konsumenträtt som Ownit lutar sig emot.

Är det även föreningens syn på vad de köpt? Om så är fallet är det väl inte så mycket att orda om att just den garantin isf inte är relevant.

Sett till själva problemet så kan man ju dock även misstänka att det skulle kunna vara nätadaptern (PSUn jag avser alltså) som givit upp snarare än routern i sig. Så om du har en motsvarande till något annat (samma spänning, samma kontakt) så vore det ju ett bra experiment. (Det brukar ju dock ge fel antingen av typ "stendöd" eller något mer slumpmässigt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om inte förra bostadsägaren uppmärksammade dig om att det var trasigt så skulle jag kollat med mäklaren. Om de har fyllt i ett papper att "allt fungerar" så kan de bli skyldiga att åtgärda det. För antar att objektet såldes med "fiber finns installerat" i sin annons?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av säpofan:

NejNej, det är optofiber in med skarvpunkt dikt under Intenoburken, och skulle jag lyckas låna en grannes har denna en annan mac adress så då blir det svårt att prova.

Förhoppningsvis kanske någon i Sth som läser detta har grejor för att kunna kolla Inteno:n då den har fiber matning via sfp.

Fråga: Lasern -jobbar den i infraröda bandet ?, tänkte om man kunde kolla med mobilkamera eller annan kamera att det
kommer ljus från fibern om man lossar den från sfp:n ?

Du borde nog ta bilder på det hela för det måste vara nåt som saknas här, Inteno EG400 har ju bara RJ45 uttag enligt vad jag kan hitta.
https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara/ro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du borde nog ta bilder på det hela för det måste vara nåt som saknas här, Inteno EG400 har ju bara RJ45 uttag enligt vad jag kan hitta.
https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara/ro...

Den har SFP på undersidan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den har SFP på undersidan.

Nja? Säker att de inte bara limmat/häftat fast fiber skarven?
Aldrig hört om sfp under en router

Edit
https://genexis.eu/product/eg-series

Verkar som man monterar terminationen under och monterar routern över. Dock ser det inte ut som den får kontakt den vägen men sidan är relativt kass.

Edit 2
Hittade en till video, routern går att tag loss i den sitter en sfp modul där fibern går in. Så att låna någons sfp router annars borde fungera 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nja? Säker att de inte bara limmat/häftat fast fiber skarven?
Aldrig hört om sfp under en router

Edit
https://genexis.eu/product/eg-series

Verkar som man monterar terminationen under och monterar routern över. Dock ser det inte ut som den får kontakt den vägen men sidan är relativt kass.

Edit 2
Hittade en till video, routern går att tag loss i den sitter en sfp modul där fibern går in. Så att låna någons sfp router annars borde fungera 😊

Men om jag lyckats hitta någon med fungerande router med sfp modul, så kommer den routern att ha en annan
MAC-adress, då lär jag fortfarande få röd indikator på internet?. Det går inte att logga in på den med 198.168.1.1 eller andra kombinationer, någon här med Ownit som vet om nämnda adress ska funka eller har jag fel adress ?
Jag har väl 3 möjliga felställen här:
1: Fibern inte kopplad i switchern/källaren
2: Fibern kopplad men knas i sfp:n bakpå routern
3: Routern paj.
Kan man med mobilkameran riktad mot lös fiberkontakt se om fibern är aktiv(levererar ljus) eller finns det annat sätt och se att att fibern är i funktion så man kan utesluta den felkällan. Pröjsa 2k för att någon slarvat för 3 år sedan suger.

Det stora mysteriet är att Broadbandindikatorn (2) är släckt vid starten när Internet-indikatorn (3) visar rött för att sen 15 min senare visa grön indikator, trots att Internet (3) fortfarande visar rött, och felkoden i datorn säger bara ingen DHCP....

Permalänk
Medlem
Skrivet av säpofan:

Men om jag lyckats hitta någon med fungerande router med sfp modul, så kommer den routern att ha en annan
MAC-adress, då lär jag fortfarande få röd indikator på internet?. Det går inte att logga in på den med 198.168.1.1 eller andra kombinationer, någon här med Ownit som vet om nämnda adress ska funka eller har jag fel adress ?
Jag har väl 3 möjliga felställen här:
1: Fibern inte kopplad i switchern/källaren
2: Fibern kopplad men knas i sfp:n bakpå routern
3: Routern paj.
Kan man med mobilkameran riktad mot lös fiberkontakt se om fibern är aktiv(levererar ljus) eller finns det annat sätt och se att att fibern är i funktion så man kan utesluta den felkällan. Pröjsa 2k för att någon slarvat för 3 år sedan suger.

Om du blir tilldelad en ip av routern så kan du bara kolla vad du fått för gateway.

du kan kolla med ipconfig
cmd /k ipconfig

har du provat att göra en factory reset på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Om du blir tilldelad en ip av routern så kan du bara kolla vad du fått för gateway.

du kan kolla med ipconfig
cmd /k ipconfig

har du provat att göra en factory reset på routern?

Kört factory reset massvis med gånger, dels med supporten och testat och sen även efteråt med exakt samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag hade bara betalat 2000 SEK + "extra". Men som du sa, låt dem inte ta dem den gamla routen utan den kan du ju ha kvar så kan du samla lite bevisbörda vid eventuell framtida problem. Men just nu är det väl inget konstigt att betala det så du får igång de

Permalänk
Medlem
Skrivet av säpofan:

Kört factory reset massvis med gånger, dels med supporten och testat och sen även efteråt med exakt samma problem.

Får du nån ip av routern? Hur har du kopplat in dig på den (vilken port).

Permalänk
Medlem
Skrivet av säpofan:

Men om jag lyckats hitta någon med fungerande router med sfp modul, så kommer den routern att ha en annan
MAC-adress, då lär jag fortfarande få röd indikator på internet?. Det går inte att logga in på den med 198.168.1.1 eller andra kombinationer, någon här med Ownit som vet om nämnda adress ska funka eller har jag fel adress ?
Jag har väl 3 möjliga felställen här:
1: Fibern inte kopplad i switchern/källaren
2: Fibern kopplad men knas i sfp:n bakpå routern
3: Routern paj.
Kan man med mobilkameran riktad mot lös fiberkontakt se om fibern är aktiv(levererar ljus) eller finns det annat sätt och se att att fibern är i funktion så man kan utesluta den felkällan. Pröjsa 2k för att någon slarvat för 3 år sedan suger.

Det stora mysteriet är att Broadbandindikatorn (2) är släckt vid starten när Internet-indikatorn (3) visar rött för att sen 15 min senare visa grön indikator, trots att Internet (3) fortfarande visar rött, och felkoden i datorn säger bara ingen DHCP....

Man kan väl tag bort mac adressen hos ownit? Man måste ju få byta router.

Sen är det där brfen som borde felanmäla om routern ingick i priset

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Min inteno är också limmad rakt mot väggen typ men satte bara en dubbelhona där och drog vidare fibern rakt till min unifi dm (flyttade sfp från inteno och kör rakt in).
Om du bor på på norrsidan kan vi säkert få till en ljusmätning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan väl tag bort mac adressen hos ownit? Man måste ju få byta router.

Sen är det där brfen som borde felanmäla om routern ingick i priset

Mina föräldrar kör Ownit i sommarstugan och senast jag tittade gick det att logga in och själv få dem att släppa DHCP-leasen. Antar att det är det ni pratar om här. Annars har de vad jag märkt inget lås på MAC-adress.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Mina föräldrar kör Ownit i sommarstugan och senast jag tittade gick det att logga in och själv få dem att släppa DHCP-leasen. Antar att det är det ni pratar om här. Annars har de vad jag märkt inget lås på MAC-adress.

Hos bahnhof iaf så sätter man in en ny router så kommer man till deras sida som frågar om man vill byta Mac adress på aktiv router. Man trycker ja sen tar det några min så är man aktiv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hos bahnhof iaf så sätter man in en ny router så kommer man till deras sida som frågar om man vill byta Mac adress på aktiv router. Man trycker ja sen tar det några min så är man aktiv

Finns ej hos Ownit. Man kan byta router fritt och hur man vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig