Svenska chassitillverkaren Louqe ryktas gå i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Svenska chassitillverkaren Louqe ryktas gå i konkurs

Bolaget har pausat utvecklingen på sin senaste produkt och försatts i konkurs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt

Permalänk
Medlem

Ganska väntat idag när de flesta håller på sina pengar, bara de större etablerade kommer överleva.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja, trist som fan, men det finns så bra massmarknadsprodukter att det inte förvånar mig att man inte kan konkurrera med produkter i svindyra mindre serier.

Det är väl dessutom en marknad på dekis i stort. Känns som entusiasterna blir färre och färre, ingen vidare nyrekrytering.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt om det stämmer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

...
Ghost R1 var under utveckling sedan 2021 och förväntades att släppas under första kvartalet i år.
...

Typ 3år höll dem på att spotta ut en ny metall kista?!
Är det sengångarna som jobbar där? Det är inte konstigt att de fortsatt i konkurs. Det är inte en biljard microtransistorer som ska fixas på en nagelyta, det är en metall låda med hål i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

...
Ghost R1 var under utveckling sedan 2021 och förväntades att släppas under första kvartalet i år.
...

Typ 3år höll dem på att spotta ut en ny metall kista?!
Är det sengångarna som jobbar där? Det är inte konstigt att de fortsatt i konkurs. Det är inte en biljard microtransistorer som ska fixas på en nagelyta, det är en metall låda med hål i.

Ett prima exempel på varför småföretag som tillverkar genomtänkta och välbyggda chassin faller hela tiden.

Det finns fler som inte uppskattar kvalitet än de som gör. Och de som uppskattar kvalitet har mycket att välja på, endast en väldigt liten skala av dessa få människor vill ha ett superkompakt bygge. Fullstort ATX torn är väl fortfarande mest populärt bland de dyrare chassina?

Permalänk
Medlem

Hösten 2020 så köpte jag GHOST S1 MK3 som visade sig ha ett fabrikationsfel på sidopanelen. Det tog två månader (ja månader) att få det åtgärdat då företaget kom med ursäkt efter ursäkt. Jag har ingen sympati för företag av denna sort.

Permalänk
Medlem

Riktigt trist om så blir fallet. Var sugen men köpte aldrig någon då det blev för mycket kompromisser jämfört med Ncase M1 och NR200P. Sjukt läckra byggen men aldrig riktigt matchat med vad jag varit på jakt efter för stunden.

Inte riktigt jämförbart men nyheten fick mig att börja fundera på hur det går med nya Caselabs försöket.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Förväntningarna var höga och så släppte de RAW med dyr konstruktion och minimal ventilation samtidigt som konkurrensen exploderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

...
Ghost R1 var under utveckling sedan 2021 och förväntades att släppas under första kvartalet i år.
...

Typ 3år höll dem på att spotta ut en ny metall kista?!
Är det sengångarna som jobbar där? Det är inte konstigt att de fortsatt i konkurs. Det är inte en biljard microtransistorer som ska fixas på en nagelyta, det är en metall låda med hål i.

Tog väl några år för Linus att göra skruvmejseln också?

Mycket är väl vänta på fabrikerna nere i Kina ska göra saker och sen ändra för de inte för rätt osv.

Steve på GN brukar skryta om att de tar 2 år på sig att göra en musmatta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tog väl några år för Linus att göra skruvmejseln också?

Mycket är väl vänta på fabrikerna nere i Kina ska göra saker och sen ändra för de inte för rätt osv.

Steve på GN brukar skryta om att de tar 2 år på sig att göra en musmatta.

De var också hans första försök på att bygga ett verktyg, nu går det markant fortare att komma ut med flera olika produkter för LTT. Loque har däremot flera år av erfarenhet att skapa chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ett prima exempel på varför småföretag som tillverkar genomtänkta och välbyggda chassin faller hela tiden.

Det finns fler som inte uppskattar kvalitet än de som gör. Och de som uppskattar kvalitet har mycket att välja på, endast en väldigt liten skala av dessa få människor vill ha ett superkompakt bygge. Fullstort ATX torn är väl fortfarande mest populärt bland de dyrare chassina?

Har ett raw s1 och gillar designen på det och jag har alltid varit ett fan av ghost och köpte precis ett från forumet precis.
Jag tycker dock kvaliteten är rätt undermålig och utan möjlighet att sätta en fläkt i toppen gör att jag känner att Raw inte är speciellt genomtänkt heller.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Bara för att reda ut lite otydligheter i artikeln. Louqe AB, org.nr 559078-2354, bytte namn till Quol Sweden AB 18 januari 2024. Det är alltså inte ett bolag som är "kopplat" till Louqe AB. Bolaget försattes mycket riktigt i konkurs 24 januari, se nedan kungörelse:

https://poit.bolagsverket.se/poit-app/kungorelse/K62109-24

Påståendet att Louqe AB är börsnoterat tycks helt taget ur luften, bolaget är inte och har inte varit noterat.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Inte min typ av chassin, men väldigt tråkigt om det stämmer. De har ju varit väldigt populära åtminstone bland Sweclockers medlemmar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Hur fan kan ett sådant minibolag varit börsnoterat? Det måste vara fel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Priset på itx moderkkort har skjutit i höjden om man vill ha Intel OCH kunna justera lite grejer. Som chassitillverkare av enbart den storleken så blir man nog lite handikappad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Det finns fler som inte uppskattar kvalitet än de som gör.

Ja, att leverera kvalitet är en nackdel för en tillverkare om genomsnittskonsumenten inte är beredd att betala för den kvaliteten.

Permalänk

Inte min kopp te, men fortfarande väldigt trist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tog väl några år för Linus att göra skruvmejseln också?

....

Steve på GN brukar skryta om att de tar 2 år på sig att göra en musmatta.

Katastrof...😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ett prima exempel på varför småföretag som tillverkar genomtänkta och välbyggda chassin faller hela tiden.

Det finns fler som inte uppskattar kvalitet än de som gör. Och de som uppskattar kvalitet har mycket att välja på, endast en väldigt liten skala av dessa få människor vill ha ett superkompakt bygge. Fullstort ATX torn är väl fortfarande mest populärt bland de dyrare chassina?

Jag uppskattar kvalitet och jobbar med samma inställning, men skulle jag hade bytt en köksblandare under en hel vecka hos en kund.... Jag tror inte att jag skulle kunna få betalt för 40 arbetstimmar, på denna blandarbytet oavsett kvalitet.

Ca. 1000kr/tim pris

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dreijer:

Hur fan kan ett sådant minibolag varit börsnoterat? Det måste vara fel.

Ingen har påstått att det är börsnoterat, eller har något redigerats i nyheten innan jag läste den?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ingen har påstått att det är börsnoterat, eller har något redigerats i nyheten innan jag läste den?

Nyheten har redigerats, men tyvärr har inte allt rättats enligt de uppgifter jag givit ovan.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ingen har påstått att det är börsnoterat, eller har något redigerats i nyheten innan jag läste den?

Det stod initialt att de avnoterats från börsen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt 😵 är så nöjd med min lilla låda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Bara för att reda ut lite otydligheter i artikeln. Louqe AB, org.nr 559078-2354, bytte namn till Quol Sweden AB 18 januari 2024. Det är alltså inte ett bolag som är "kopplat" till Louqe AB. Bolaget försattes mycket riktigt i konkurs 24 januari, se nedan kunggörelse:

https://poit.bolagsverket.se/poit-app/kungorelse/K62109-24

Påståendet att Louqe AB är börsnoterat tycks helt taget ur luften, bolaget är inte och har inte varit noterat.

Det jag inte förstår är om ett företag byter namn och behåller samma org.nr på det nya företagsnamnet hur är inte detta samma företag ?

Vore en annan sak om man startar ett nytt företag med ett annat org-nr och har 2 företag.

Det är som att säga att mitt företag gör ett namn byte med samma org.nr så är det ett helt nytt företag istället. Kan du förklara detta?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mycket trist, då jag personligen är mycket förtjust i människor som vågar starta och driva företag med egna ideer.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att de skulle kört en Kickstarter eller liknande på Ghost R1 för att få in pengar nog för att kunna få ut lite chassin, jag hade helt klart backat för att specsen verkade vara precis det jag ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det jag inte förstår är om ett företag byter namn och behåller samma org.nr på det nya företagsnamnet hur är inte detta samma företag ?

Fast det var väl exakt det @cruZZade menade: det ÄR samma företag.
(dvs det är missvisande att artikeln säger "kopplat till" utan det ÄR verkligen samma företag)

För tydlighets skull: jag har inget sätt här och nu att bekräfta att den namnändringen stämmer, så jag utgår från att cruZZade har på fötterna för det påståendet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur fan kan ett sådant minibolag varit börsnoterat? Det måste vara fel.

Varumärket och inkråmet är knappast börsnoterat.
Det kan dock finnas ägarandelar i företaget, som är börsnoterade, men det är verkligen inte samma sak.