Permalänk

VHS till Usb(dator) 2024!

Hej!

För några år sedan prövade jag omvandla VHS till digitalt genom en Easycap(clone) med varierade resultat.

Såg denna videon på youtube där resultatet blev väldigt bra. Verkar ha att göra med att själva adaptern kan spela in båda "fälten". Vilket inte easycap/de billigare adapterna klarar av.
Länk: vhs to digital

Någon som har tips på adapter att köpa? Kanske någon ni använt själv eller har hört skall vara bra?

Min budget är runt 500 kr.

Tacksam för tips! 🙂

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat igenom om någon av de rekommenderade i videon finns att köpa i Sverige?
Detta är av intresse för mig också, men jag har inte hunnit kolla runt själv ännu.

För intresseklubbens medlemmar: häftigt att stöta en video av just honom här -- han var och hälsade på min brorsa för drygt 20 år sedan, så jag har träffat honom en stund.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Hej!

För några år sedan prövade jag omvandla VHS till digitalt genom en Easycap(clone) med varierade resultat.

Såg denna videon på youtube där resultatet blev väldigt bra. Verkar ha att göra med att själva adaptern kan spela in båda "fälten". Vilket inte easycap/de billigare adapterna klarar av.
Länk: vhs to digital

Någon som har tips på adapter att köpa? Kanske någon ni använt själv eller har hört skall vara bra?

Min budget är runt 500 kr.

Tacksam för tips! 🙂

Startechs dongle - som tutorialkillen förvisso rankar lägst - är ett säkert kort. Vill man spara någon hundring eller rentav två kan man ebaya hem någon EM28284-baserad nonamedongle istället. De är i stort sett samma sak, men det finns ändå en viss risk att det inte fungerar lika bra.

Det där är en väldigt bra tutorial i övrigt. Tydlig, tar upp det relevanta, och killen är behaglig att lyssna på, inte youtubestandardmässigt övertänd och skitjobbig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du kollat igenom om någon av de rekommenderade i videon finns att köpa i Sverige?
Detta är av intresse för mig också, men jag har inte hunnit kolla runt själv ännu.

För intresseklubbens medlemmar: häftigt att stöta en video av just honom här -- han var och hälsade på min brorsa för drygt 20 år sedan, så jag har träffat honom en stund.

Intressant!

Jo har sökt runt en del. Närmsta jag hittat är från svenska amazon som säljer en del modeller runt 600 kr😀

Permalänk
Medlem

Svåraste är att hitta en vettigt prissatt spelare med TBC. När jag undersökte detta senast det begav sig så var det en viktig punkt för att få någorlunda bra kvalité.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Använder mig av denna vhs spelare. Länk: https://www.philips.se/c-p/DVP3350V_01/direktdubbning-och-pro...

Är kombinerad DVD/VHS spelare från 2007. Men verkar inte klara VHS till DVD tyvärr. Står såhär på hemsidan "Direktdubbning för enkel överföring av video från DVD till VCR".