Permalänk

Throttlande CPU - Noctua D-15

Hej!

Jag uppgraderade precis min 10 år gamla dator. I den sitter nu ett 4070 Super, en i5-14600-KF på ett mATX bräde.

Jag sparade CPU-kylaren Noctua D-15, chassi och fläktar som återanvänds.

Nu till mitt problem. Tyckte att processorn gått lite varmt generellt, både vid idle och gaming (40-45 / 70-75). När jag provade att köra Cinebench (Multicore) sticker flera kärnor direkt till 100 grader och hovrar mellan 97-100 grader konstant, trots fläktar på 100% och utan OC. Den throttlar så klart CPUn direkt också... (se bild)

Chassit är ett Define R5 med gott om till- och frånluft, CPU-kylaren har 2 Noctua-fläktar.

Jag har nu installerat om kylaren 2-3 gånger och dessutom provat att vrida den 90 grader, om nu det skulle göra skillnad, men inget har hjälp.

Någon som har någon idé?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

10 år gammal dator med sparad kylare.
Har du beställt LGA1700 monteringskit av Noctua måste bli min första fråga.
https://www.inet.se/produkt/5324506/noctua-nm-i17xx-mp83-moun...

Eller går de nya verkligen så varmt så inte ens en D15 klarar det?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

10 år gammal dator med sparad kylare.
Har du beställt LGA1700 monteringskit av Noctua måste bli min första fråga.

Eller går de nya verkligen så varmt så inte ens en D15 klarar det?

Haha, varför slänga en (kanske) fullt fungerande kylare?

Yes, köpte till LGA1700 kittet, så den bör sitta som den ska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Haha, varför slänga en (kanske) fullt fungerande kylare?

Yes, köpte till LGA1700 kittet, så den bör sitta som den ska!

Nej nej du missförstod mig! Klart du ska behålla kylaren, den är ju ett monster, tänkte just bara på om du hade fått Noctua kittet.
Men då vet vi.

Testat lite undervolt?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Nej nej du missförstod mig! Klart du ska behålla kylaren, den är ju ett monster, tänkte just bara på om du hade fått Noctua kittet.
Men då vet vi.

Testat lite undervolt?

Haha, ok!

Nej, men kollar en video just nu om att göra det på min processor. Kanske är enda sättet? I videon jag tittar på kör han en AIO med 360 radiator på en 14900K, och den throttlar ändå. Så dom kanske går snorvarmt bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Haha, ok!

Nej, men kollar en video just nu om att göra det på min processor. Kanske är enda sättet? I videon jag tittar på kör han en AIO med 360 radiator på en 14900K, och den throttlar ändå. Så dom kanske går snorvarmt bara...

D15 ska ha kylkapacitet för 165w, proppen drar bortåt 230w enligt din HWinfo(eller är det AIDA det där?)

Har du testat ändra boost/frekvens för AVX-grejerna i bios?
Cinebench har andra instruktioner som gör att proppen steker på bra.

Du har ändå bra temp vid spelande tycker jag, 70-75 är ju lysande!

Permalänk
Medlem

Om du vill testa något enkelt, slå enbart av HT och kör en runda. Kör gärna hwinfo64 i stället och visa vilken volt kärnorna frågar efter och vad dom faktist får.
100 grader med en DH15 vid bara lite drygt 200w är inte som det skall. Jag kommer upp i 90 grader vid 300w, och min AIO är inte ens riktigt monterad ens. Oavsett AIO är de inte 50% bättre än en D15.

Kan det vara VRM som är för klen?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Jag uppgraderade precis min 10 år gamla dator. I den sitter nu ett 4070 Super, en i5-14600-KF på ett mATX bräde.

Vilken bräda har du?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

D15 ska ha kylkapacitet för 165w, proppen drar bortåt 230w enligt din HWinfo(eller är det AIDA det där?)

Har du testat ändra boost/frekvens för AVX-grejerna i bios?
Cinebench har andra instruktioner som gör att proppen steker på bra.

Du har ändå bra temp vid spelande tycker jag, 70-75 är ju lysande!

Ah, ja då är det klart den inte orkar med... Det är HWMonitor, när jag kör Cinebench 24.

"Tyvärr" sitter jag på ett Asus B760M-A, så ser ut som att det inte går att röra något kring volt i BIOS. "AVX-grejerna" vet jag inte vad det är

Ja, det är ju ingen panik just vid spelande. Men om det skulle gå att göra något enkelt för att få det att bli bättre är ju det alltid nice!

I videon jag tittade på såg det ut som att hans i5:a hade ~1.25v stock, min ligger på typ 1.4, men som sagt tyvärr tillåter inte BIOS att ändra det =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Oavsett AIO är de inte 50% bättre än en D15.

Det är helt sant.
Cinebench har andra instruktioner som verkligen steker proppen dock.

70-75c vid spelande är ju bra så kan inte vara monteringsfel.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Om du vill testa något enkelt, slå enbart av HT och kör en runda. Kör gärna hwinfo64 i stället och visa vilken volt kärnorna frågar efter och vad dom faktist får.
100 grader med en DH15 vid bara lite drygt 200w är inte som det skall. Jag kommer upp i 90 grader vid 300w, och min AIO är inte ens riktigt monterad ens. Oavsett AIO är de inte 50% bättre än en D15.

Kan det vara VRM som är för klen?

Ok, kan prova. Slår man av dem i BIOS?

Visar inte det här vilken volt dom får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Ah, ja då är det klart den inte orkar med... Det är HWMonitor, när jag kör Cinebench 24.

"Tyvärr" sitter jag på ett Asus B760M-A, så ser ut som att det inte går att röra något kring volt i BIOS. "AVX-grejerna" vet jag inte vad det är

Ja, det är ju ingen panik just vid spelande. Men om det skulle gå att göra något enkelt för att få det att bli bättre är ju det alltid nice!

I videon jag tittade på såg det ut som att hans i5:a hade ~1.25v stock, min ligger på typ 1.4, men som sagt tyvärr tillåter inte BIOS att ändra det =/

Denna?
https://www.inet.se/produkt/1903983/asus-prime-b760m-a-d4

Du borde kunna ställa ner spänningen!?
Jag har ett Asus B660 Prime/Plus D4 och där går att ändra.
Har bara en i5 12400f.

Helsike så dyra Z790 brädorna är alltså...sinnes.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Denna?
https://www.inet.se/produkt/1903983/asus-prime-b760m-a-d4

Du borde kunna ställa ner spänningen!?
Jag har ett Asus B660 Prime/Plus D4 och där går att ändra.
Har bara en i5 12400f.

Nä, denna: https://www.inet.se/produkt/x208774/asus-prime-b760m-a-wifi

Hmm ok, får leta bättre i BIOS då Tyckte allt bara gick att välja "auto" på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Nä, denna: https://www.inet.se/produkt/x208774/asus-prime-b760m-a-wifi

Hmm ok, får leta bättre i BIOS då Tyckte allt bara gick att välja "auto" på.

Ok, ja det är ju lite bättre VRM-kylning på den iaf.

Ja, men om du trycker på auto så kan du själv välja ett värde där eller?
Testa 1.25v kanske?

Lite tips/trix här kanske?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ok, ja det är ju lite bättre VRM-kylning på den iaf.

Ja, men om du trycker på auto så kan du själv välja ett värde där eller?
Testa 1.25v kanske?

Lite tips/trix här kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=KV6h53y3AV0

Hittade var jag satte volten. Drog ner den från 1,43v (!!!!) till 1,25v. Enligt HWMonitor är varmaste kärnan nu 68 grader (!!) i Cinebench och kärnorna lirar ändå på 5,287 MHz, precis som förut. Den drar dock bara ~141W istället för 230W. Kan ju omöjligt vara lika snabb nu. Får se om det påverkar någon prestanda. Kanske kan dra upp den lite till då i och med att tempen är så stabil nu...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Hittade var jag satte volten. Drog ner den från 1,43v (!!!!) till 1,25v. Enligt HWMonitor är varmaste kärnan nu 68 grader (!!) i Cinebench och kärnorna lirar ändå på 5,287 MHz, precis som förut. Får se om det påverkar någon prestanda. Kanske kan dra upp den lite till då i och med att tempen är så stabil nu...?

Nice. Testa om den är stabil och att den boostar som den ska bara!

Kolla gärna videon ovan också.

Intels XTU är rätt nice mjukvara, kolla det.
https://www.intel.com/content/www/us/en/download/17881/intel-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Ah, ja då är det klart den inte orkar med... Det är HWMonitor, när jag kör Cinebench 24.

"Tyvärr" sitter jag på ett Asus B760M-A, så ser ut som att det inte går att röra något kring volt i BIOS. "AVX-grejerna" vet jag inte vad det är

Ja, det är ju ingen panik just vid spelande. Men om det skulle gå att göra något enkelt för att få det att bli bättre är ju det alltid nice!

I videon jag tittade på såg det ut som att hans i5:a hade ~1.25v stock, min ligger på typ 1.4, men som sagt tyvärr tillåter inte BIOS att ändra det =/

Tippar på att LLC är alldeles för hög på default, och auto vore är ju satt vid dryga 1.4. Över 1.4 vcore är inga som helst bekymmer i sig, men om vrm får dålig kylning, eller om strömförsyningen är lite klen blir det otroligt varmt. Att 1.25 verkar stabilt pekar just på alldeles för agressiv LLC.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Tippar på att LLC är alldeles för hög på default, och auto vore är ju satt vid dryga 1.4. Över 1.4 vcore är inga som helst bekymmer i sig, men om vrm får dålig kylning, eller om strömförsyningen är lite klen blir det otroligt varmt. Att 1.25 verkar stabilt pekar just på alldeles för agressiv LLC.

Hmm ok. Borde jag kika på att ändra LLC istället för Core Voltage? Jag körde cinebench på 1,25v istället för 1,43 och verkar lira bra. Så länge clockspeed är densamma som innan ändringen tappar jag ingen prestanda, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Hmm ok. Borde jag kika på att ändra LLC istället för Core Voltage? Jag körde cinebench på 1,25v istället för 1,43 och verkar lira bra. Så länge clockspeed är densamma som innan ändringen tappar jag ingen prestanda, eller?

Bara låt det vara, är mitt stalltips. I alla fall vcore. Du kan prova sätta en mindre agressiv LLC och se om det är stabilt. Det ger mer droop vid belastning=mindre vcore som ges till cpu/vrm när större belastning som Cinebench ger.
Se vilken vore din cpu får vid idle vs max load och jämför vid nästa test.
Oavsett, aldrig jämför Cinebench med Spel. Helt olika belastningar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz