Välj rätt lösenordshanterare för dina behov

Permalänk
Medlem

Jag använder den som kommer med Firefox. Är det dumt eller?

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viceroy:

Vad vill du hen? 🧐

Ha ett namn på skribenten. När började Sweclockers med anonyma redaktörer?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Apple Keyring

Hur står sig dessa som kostar mot Apples lösenordshanterare?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Heliopause:

Det där är för krångligt för mig, jag gör på mitt eget sätt.

Så tänkte jag också tidigare men det är helt klart värt det att gå över till tex bitwarden, kan ta lite tid att flytta alla lösenord etc. men som sagt, extremt värt det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu för tiden kör jag med Apples inbyggda för alla enheter är i deras ekosystem, annars hade jag nog haft 1Password.

Permalänk
Medlem

Jag använder pass (password-store) med Syncthing på båda dator (linux+wondiws) och telefon.
När min far ville ha en lösenordshanterare blev det KeePassXC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kör pwd-fil på externt minne. Omöjlig (genom fysiklagen) att knäcka om du inte fysiskt sitter vid datorn med den inkopplad. (Extern access omöjlig om du inte tar över OS-kärnan med tankeöverföring.)

Eftersom filen inte innehåller lösenordet på något sätt utan bara dess absens av :not(:password) så är i praktiken alla lösenord giltiga när man kör brute force.

Kan du förklara lite mer vad detta faktiskt innebär, eller har du nån guide som man kan läsa mer? Förstår inte riktigt vad du menar med att den inte innehåller lösenord så alla lösenord är giltiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Ha ett namn på skribenten. När började Sweclockers med anonyma redaktörer?

2004 om man går efter när Redaktionen först la upp en artikel.
https://www.sweclockers.com/medlem/263263/artiklar

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

2004 om man går efter när Redaktionen först la upp en artikel.
https://www.sweclockers.com/medlem/263263/artiklar

Jag accepterar det inte. Jag tänker vara sur nu!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

1Password funderar jag på att skaffa. Verkar vara bra grejer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Är jag den enda som kör med LastPass numera? Jag fantiserar om att köra nått på min Synology NAS, tror det går att installera både det ena och andra på den, men (begränsade) eftersökningar hittar inget som är tillräckligt enkelt att installera..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Gick all in på proton nyss med ett Business abonnemang, har dock inte migrerat över mitt bitwarden till proton pass än men det kommer väl. (gjorde det för att kunna köra min egen domän till mail och VPN)

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack som f-n för detta, hah. Suttit och klurat över dessa senaste veckan, uppskattas!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Avstängd

Bra artikel helt i sin tid, jag använder Bitwarden och har gjort sedan Lastpass började kosta pengar Bitwarden är jävligt bra hoppas det fortsätter vara gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Är jag den enda som kör med LastPass numera?

Nädå, vi åker i samma bil eller båt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag accepterar det inte. Jag tänker vara sur nu!

Håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Vem är skribenten till artikeln?

Melding Plague heter skribenten. Står högst upp i första inlägget.

Skrivet av martengooz:

Kan du förklara lite mer vad detta faktiskt innebär, eller har du nån guide som man kan läsa mer? Förstår inte riktigt vad du menar med att den inte innehåller lösenord så alla lösenord är giltiga.

Var lite skämtsam, men filen finns mellan öronen ;), därför omöjlig att knäcka om du inte har tankeöverföring.

Absens (uttalat absèns), som betyder ungefär "frånvaro", är i medicinska sammanhang en avvikelse i uppmärksamheten eller förändrat medvetandetillstånd.

Med andra ord jag kommer ihåg alla mina lösenord som absoluta uträkningar. Omöjliga att läsa eftersom alla svar blir tillåtna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Melding Plague heter skribenten. Står högst upp i första inlägget.

Nej, skribenten, dvs den icke personliga användaren, heter "Nyhet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Vem är skribenten till artikeln?

Blev också fundersam till detta liksom hela artikeln i sig, som mer känns som något slags kåseri kring lösenordshanterare snarare än någon faktisk recension av dom baserat på annat än personligt tyckande.

T.ex vad baseras bedömningen av Dashlanes säkerhet som "Hög" på? Vad innebär de olika nivåerna ens?

Permalänk
Medlem

KeePass har webläsarplugin. Och finns gott om klienter till telefonen som löser det i 90% av alla fall jag stött på.

Tycker det är knas att lägga sina lösenord i någon annans händer på det sättet man gör med LastPass och så.

Påminner om crypto devisen "Not your keys, not your crypto".

"Not your storage, not your password" typ. Även om jag förstår att det är smidigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Tycker det är knas att lägga sina lösenord i någon annans händer på det sättet man gör med LastPass och så.

Påminner om crypto devisen "Not your keys, not your crypto".

"Not your storage, not your password" typ. Även om jag förstår att det är smidigt.

När det är closed-source (som LastPass) så kan jag förstå det, eftersom du inte vet exakt vad mjukvaran skickar över nätet... Men med t ex Bitwarden som är open source och verifierat av tredje part kan du känna dig bra säker på att det enda som lämnar din dator till deras servrar är data som blivit krypterad på din dator, med nyckel baserad enbart på ditt lösenord.
Väljer du ett tillräckligt starkt lösenord så spelar det ingen roll vem som har datan (de krypterade lösenorden), eftersom den är oanvändbar utan lösenordet.

Många kör ju KeePass och lägger filerna på Dropbox, vilket blir i stort sett samma sak.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på hög säkerhet och extremt hög säkerhet?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Vad är skillnaden på hög säkerhet och extremt hög säkerhet?

Precis och vem har utvärderat/bedömt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Är jag den enda som kör med LastPass numera? Jag fantiserar om att köra nått på min Synology NAS, tror det går att installera både det ena och andra på den, men (begränsade) eftersökningar hittar inget som är tillräckligt enkelt att installera..

Skrivet av Falcon:

Nädå, vi åker i samma bil eller båt

LastPass här med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Sötast

Hmm... "Windowsprogram"?
Desktop-version? Mac-os Ja/Nej Linux Ja/Nej Windows Ja/Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Vad är skillnaden på hög säkerhet och extremt hög säkerhet?

Ja, utan motivering blir det ju väldigt svårbedömt hur man ska värdera den typen av godtycklig kategorisering.

Skrivet av Falcon:

Precis och vem har utvärderat/bedömt det?

Allra mest "på vilka grunder", men jag håller med om att den här opersonliga "Redaktionen"-bajlajnen inte hjälper heller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör Bitwarden och är supernöjd. Har än så länge inget behov av något annat.

Permalänk
Medlem

Lastpass hade jag för längesedan

Men de blev som bekant hackade. Nu kör jag 1Password
Tycker det är lite meckigt att ofta behöva logga i i 1Password för att hämta ett login till en annan sida/sajt.
Men det kanske går att ställa in bättre. Har ganska nyligen börjat med den tjänsten.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Använder Bitwarden och betalar gladeligen $10 per år för deras premiumfunktioner.

Skrivet av Vinolik:

Vad är skillnaden på hög säkerhet och extremt hög säkerhet?

Undrar detsamma. Hittar inget som visar på att 1Password skulle ha bättre säkerhet än Bitwarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag använder den som kommer med Firefox. Är det dumt eller?

Den är inte värdelös men om du inte själv ställer lösenord till den så kan folk som har tillgång till din enhet uppläst läsa ut lösenorden

Skrivet av wormie88:

Hur står sig dessa som kostar mot Apples lösenordshanterare?

De funkar på icke Apple plattformar. Men om du bara kör Apple produkter så finns det ingen anledning att byta tycker jag. Apples är inte dålig och har en stor fördel, den stödjer passkeys fullt ut.