Välj rätt lösenordshanterare för dina behov

Permalänk
Melding Plague

Välj rätt lösenordshanterare för dina behov

5 populära lösenordshanterare jämförda – här är för- och nackdelarna med varje.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör med 1password privat och keepass för jobbet
Kört båda i massa år och är nöjd till det jag ska ha det till

Permalänk
Medlem

Keepass på jobbet då det är den de tillåter. Samt offline only.

Bitwarden premium privat. Kör även med yubico 5c nfc (2 stycken med identiska valv)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

har haft 1Password forever.. passkeys, Watchtower samt deras bug bounty-program: https://bugcrowd.com/agilebits
ex. $1 million Capture the Flag (CTF) Challenge

"Is 1Password secure?
Yes. Rather than relying on an account password alone, 1Password protects your data with an additional layer of encryption: your unique Secret Key. An attacker wouldn't be able to crack this combination even if they used every computer on Earth to help them."

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Protonpass alla dagar i veckan.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

saknar tex keypassXC i listan. Fixar ett antal av Keepass brister

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

Kör 1Password privat och på jobbet. Lätt den bästa lösenordshanterare jag någonsin använt. Ctrl+shift+space (quick access) är en riktig game changer.

Men man blir lite sugen på att self-hosta typ Bitwarden eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har kört Nordpass i några år och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Kör pwd-fil på externt minne. Omöjlig (genom fysiklagen) att knäcka om du inte fysiskt sitter vid datorn med den inkopplad. (Extern access omöjlig om du inte tar över OS-kärnan med tankeöverföring.)

Eftersom filen inte innehåller lösenordet på något sätt utan bara dess absens av :not(:password) så är i praktiken alla lösenord giltiga när man kör brute force.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kör Bitwarden, det fungerar ypperligt för det jag behöver en lösenordshanterare till.

Jag har tekniskt sett premium proton pass (då jag har deras unlimited tjänst för drive, VPN och mail där pass också ingår), men har aldrig använt det, då jag är lat av mig och orkar inte migrera allt från bitwarden (som också har en windows app!).

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Jag kör Enpass och är väldigt nöjd.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Det där är för krångligt för mig, jag gör på mitt eget sätt.

Permalänk
Medlem

Keepass, tycker det fungerar bättre än just KeepassXC, speciellt om man söker och använder autofill (antalet tabbar för att komma till ditt sökresultat).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem

Vem är skribenten till artikeln?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows -> Saknar DLLs eller liknande.
Inget internet? -> Hehe DRM.
På resande fot? Ingen App.

Blev så läss att jag skapade mitt eget.

Permalänk
Snusfri

Kör med Bitwarden, nöjd med den.
Har funderingar på att köra vaulten lokalt men det har inte blivit av.

Saknar dock addon/plugin för Pale Moon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

KeePass har webbläsarplugin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag kör Enpass och är väldigt nöjd.

Samma här, köpte pro livstid för många år sen och har det än, på Linuxdesktoparna och iOS-telen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kör med Vaultwarden på min egna server. På så sätt får jag alla funktion för 0 kr, även de som annars har en betalvägg.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Bra tips, själv har jag fastnat med nordpass just nu då de erbjöd ett års användning för 20-30 kr för nordvpn användare, men annars hade de nog blivit bit.

Permalänk
Medlem

Trycker det är svårt att hitta någon enskild lösenords hanterare som fungerar speciellt mycket bättre än att låta google komma ihåg så många lösenord som möjligt....och resten uppskrivna på en lapp i byrålådan... dessutom gratis.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kör Eset Password Manager, fungerar klockrent i både windows och android it för det mesta. är vissa appar som bråkar typ Ahlsells app, men har en känsla av att det är Ahlsells fel och inte Esets fel.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

För dom som kör Nextcloud så är deras lösenordshanterare ett alternativ med.

https://apps.nextcloud.com/apps/passwords

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Träffade på 1Pass via ett tidigare jobb, har haft sen dess privat i flera år.
Absolut värt pengarna; nog det enda app jag har betalad abo i flera år utan avbrott.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Kört med keepass länge men fick 1pass via jobbet även privat så migrerade allt. Bytte precis alla lösenord i samma veva, känns skönt. MFA är ju praktiskt för många tjänster men hur är det egentligen när man blir av med enehten i dem fallen?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Kört med keepass länge men fick 1pass via jobbet även privat så migrerade allt. Bytte precis alla lösenord i samma veva, känns skönt. MFA är ju praktiskt för många tjänster men hur är det egentligen när man blir av med enehten i dem fallen?

jo det är ett litet dilemma, om tex. mobilen pajar med Google Authenticator
bra då att ha en fallback-epost, kanske med sms som 2FA... å andra sidan har man kanske inte tillgång till sms
har själv en VeraCrypt-Volym (Serpent-Twofish-AES) med ett enormt lösenord, där jag sparat back-up codes till div. tjänster
& denna har jag liggande på Google Drive, iCloud samt OneDrive

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Kört med 1Password i några år, funkar utmärkt. På jobbet körs också 1Password.

Aldrig testat något annat, 1Password var bara den första jag använde och har stannat kvar där.

Permalänk
Medlem

Bra artikel och bra redovisning av de olika programmen. Kanske skulle nämnt keepassXC och sedan vem som har skrivit artikeln. Är det alla på redaktionen som har skrivit? En sådan här artikel är mycket bättre än för många krönikor.

Jag lagrar aldrig mina mail-adresslösenord i lösenordshanteraren utan har de i huvudet och en del nedskrivna på papper. Självklart har jag 2FA på detta också. Det känns rätt för mig.

Kör Bitwarden premium men använder inte 2FA på Bitwarden. Tycker det inte ska ligga samma korg, utan kör Microsoft Authenticator för 2FA. Har kört keepass också och har kvar för vissa speciella lagringar.
Skulle testa Authy igår men där måste man koppla mot ett telefonnr vad jag kunde se, det vill jag ju inte.

Testade nyss också passkeys på en testsida, så himla smidigt. Använde Bitwarden för att skapa och logga in på datorn/firefox. Bara det ska mogna lite så går man över till det.

Tyvärr är det svårt att få vanliga (släktingar) att förstå och ha ordning på sina lösenord. Man försöker predika för dom, men det hjälper ju inte

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Kört med keepass länge men fick 1pass via jobbet även privat så migrerade allt. Bytte precis alla lösenord i samma veva, känns skönt. MFA är ju praktiskt för många tjänster men hur är det egentligen när man blir av med enehten i dem fallen?

Microsoft Authenticator Authy och även Google Authenticator har backupfunktion, men man får kolla inställningarna och läsa på hur man sätter igång det, på Authy är det lite mer avancerat och där kan man ladda ner sitt "MFA-valv" men på MS och Google så är det backup in i deras system på något sätt.

Edit: Så alla ni som kör dessa, titta så att backupfunktionen är på

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Vem är skribenten till artikeln?

Vad vill du hen? 🧐