Fler rippar musik från Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Om man privatkopierar eller köper t.ex. DRM fri FLAC hur kan man sedan lyssna på denna musiken på väg till jobbet eller utanför sitt hem? VPNar man hem eller finns något liknande plex för musik?

Jag kommer nog fortsätta med youtube premium, och där med youtube music. Där man även har möjlighet att ladda upp musik som man köpt eller privatkopierat och tycker det funkar bra, men kan vara bra att hålla koll på hur folk löser det, speciellt när apple tar hutlös premium för storage

Många "audiofiler" använder ROON som mediaspelare/server. Då får du också möjlighet att med deras app streama musiken till din mobil. Detta kostar dock en slant.

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Av ren nyfikenhet. Vem och varför laddar man ner musik från Youtube för privat bruk? Vi har utmärkt mobilnät och fiberuppkoppling nästa överallt och till och med roaming-priset är ju bortplockat när man åker utomlands. Man hittar typ all musik på antingen Spotify eller Youtube Music. Varför skulle jag någonsin vilja ladda ner?

Jag gjorde det för att bränna en cd till min bil, den har inga sådana där fantastiska manicker utan är helt offline

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Samtidigt som han varit forum-medlem i 10 månader och har publicerat 547(!) artiklar, vilket i skrivande stund blir ett snitt på nästan 2 om dagen, inklusive lördagar och söndagar.
Klart killen inte hinner skriva några foruminlägg, han måste ju antagligen spendera all sin vakna tid med skriva artiklar.

Hen måste vara en artikel-bot som bara genererar artiklar

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Om man privatkopierar eller köper t.ex. DRM fri FLAC hur kan man sedan lyssna på denna musiken på väg till jobbet eller utanför sitt hem? VPNar man hem eller finns något liknande plex för musik?

Jag kommer nog fortsätta med youtube premium, och där med youtube music. Där man även har möjlighet att ladda upp musik som man köpt eller privatkopierat och tycker det funkar bra, men kan vara bra att hålla koll på hur folk löser det, speciellt när apple tar hutlös premium för storage

De flesta mobiler har gott om utrymme nu för tiden.
På förra mobilen så hade jag 128GB och fick lätt in hela mitt musikbibliotek.
På nuvarande (gamla) som jag fått gå tillbaka till så har jag 64GB. Har fått konvertera ned alla flac låtar till mp3 för att få rum med det.

När jag köper ny så kommer jag försöka satsa på 512GB.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ah måste ha missat det i förbifarten av allt annat som diskuterades, tackar för svar – ska helt klart kolla in saken närmare!

Ja är värt det. 👍
Dock en del företag som försöker blocka det, men inget som fungerat hittills. Kanske de inte lägger så mycket resurser på det för pengar är trots allt fortfarande pengar. 😊

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enviro:

Slänger in en påminnelse här. Det är inte tillåtet att diskutera fildelning och piratkopiering. Samma som med politik reglerna så gäller det att hålla diskussionen till ämnet i artikeln, annars blir det box och bann. Men ni vet vad som gäller! 😊
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Det här är faktiskt jättekonstigt.

Ni skriver själva att ni på Sweclockers inte kan göra en bedömning om huruvida något är privatkopiering eller piratkopiering, och därför förbjuder ni båda.

Samtidigt skriver ni i artikeln uttryckligen att scenariot där man spelar in ett ljudspår från en offentligt tillgänglig Youtube-video är piratkopiering. Hur kan ni påstå det om ni inte är jurister som kan bedöma om detta är privat- eller piratkopiering?

Citat: "Enligt analysfirman Muso beror det ökande intresset för piratkopierad musik på att priserna på streamingtjänster har gått upp, och det populäraste sättet att ladda ned låtarna är via program och webbplatser som extraherar ljudspåret från Youtube-videor."

Om ni inte vill ta någon ställning i frågan så kan ni låta bli att påstå något alls. Som artikeln är skriven just nu, tar ni ställning i frågan och påstår ni att detta är piratkopiering.

Själv har jag svårt att se hur detta är annorlunda än att spela in en låt från radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här är faktiskt jättekonstigt.

Ni skriver själva att ni på Sweclockers inte kan göra en bedömning om huruvida något är privatkopiering eller piratkopiering, och därför förbjuder ni båda.

Samtidigt skriver ni i artikeln uttryckligen att scenariot där man spelar in ett ljudspår från en offentligt tillgänglig Youtube-video är piratkopiering. Hur kan ni påstå det om ni inte är jurister som kan bedöma om detta är privat- eller piratkopiering?

Citat: "Enligt analysfirman Muso beror det ökande intresset för piratkopierad musik på att priserna på streamingtjänster har gått upp, och det populäraste sättet att ladda ned låtarna är via program och webbplatser som extraherar ljudspåret från Youtube-videor."

Om ni inte vill ta någon ställning i frågan så kan ni låta bli att påstå något alls. Som artikeln är skriven just nu, tar ni ställning i frågan och påstår ni att detta är piratkopiering.

Själv har jag svårt att se hur detta är annorlunda än att spela in en låt från radio.

Du citerar ett citat - det är inte att ta ställning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Du citerar ett citat - det är inte att ta ställning.

Om jag skriver en nyhetsartikel och okritiskt citerar en part utan att ens söka en kommentar från någon som tycker annorlunda, och sedan förbjuder diskussion kring ämnet, då har man tagit ställning, eller det ser i alla fall ut så.

Det är heller inte jättetydligt grammatiskt om satsen "det populäraste sättet att ladda ned låtarna är via program och webbplatser som extraherar ljudspåret från Youtube-videor" ska tolkas som ett citat, eller som redaktionens kommentar / förtydligande. Båda tolkningarna är rimliga. Jag läste det som att det var första halvan av mitt citat som var ett citat, och resten var redaktionens påstående.

Lägg till det ett sammanhang där man rubriksatt artikeln som "Fler piratkopierar musik igen" så är det jättesvårt att tolka det annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Jag svär. Jag hade ingen pirathatt på mig när jag klistrade in länken till bilden!

För er som inte vet vad det är på bilden:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kassettband

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MsSmith:

Du citerar ett citat - det är inte att ta ställning.

Han citerar ett referat i en artikel med rubriken "Fler piratkopierar musik igen" och följande ingress:

Antalet internetanvändare som hämtar olagligt delad musik ökar, men de flesta går inte via traditionella fildelningstjänster utan tankar från Youtube.

Emedan det rent tekniskt finns andra möjliga tolkningar är det lätt för en normal läsare att få intrycket att det odiskutabelt är fråga om piratkopiering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om jag skriver en nyhetsartikel och okritiskt citerar en part utan att ens söka en kommentar från någon som tycker annorlunda, och sedan förbjuder diskussion kring ämnet, då har man tagit ställning, eller det ser i alla fall ut så.

Det är heller inte jättetydligt grammatiskt om satsen "det populäraste sättet att ladda ned låtarna är via program och webbplatser som extraherar ljudspåret från Youtube-videor" ska tolkas som ett citat, eller som redaktionens kommentar / förtydligande. Båda tolkningarna är rimliga. Jag läste det som att det var första halvan av mitt citat som var ett citat, och resten var redaktionens påstående.

Lägg till det ett sammanhang där man rubriksatt artikeln som "Fler piratkopierar musik igen" så är det jättesvårt att tolka det annorlunda.

Att okritiskt citera betyder att man inte tar ställning åt något håll. Att börja ställa frågor och ifrågasätta - då tar man ställning. Men sak samma, vi behöver inte vara överens i frågan.

Däremot har jag försökt få fram var informationen kommer ifrån, eftersom jag tycker att källhänvisningar saknas.
MUSO refererar till WIRED som i sin tur hänvisar till en rapport som MUSO sägs ha tagits fram. Denna rapport kan jag inte finna tyvärr på den korta tid jag sökt.

Det nämns även en samhällsfråga i artikeln, där data i många länder fortfarande är väldigt dyrt och det skulle vara en anledning till att man laddar hem material för att kunna ha lagrat.

Permalänk
Medlem

Gällande YouTube... (har YT Premium, Spotify Familj, Apple One samt Soundcloud GO+) detta räcker till träning & min löpning, ser inget som helst behov att ladda ner musik, men lagligt sett har jag rätt till det
youtube Terms of Service:
https://www.youtube.com/static?gl=SE&template=terms
"Det finns dock vissa begränsningar för din användning av Tjänsten. Du får inte:

använda, återskapa, ladda ned, distribuera, överföra, sända, visa, sälja, licensiera, ändra, modifiera eller på annat sätt använda någon del av Tjänsten eller något Innehåll förutom: (a) så som uttryckligen tillåts av Tjänsten, (b) med ett på förhand skriftligt tillstånd från YouTube och, om tillämpligt, respektive rättighetsinnehavare, eller c) vad som är tillåtet enligt gällande lag"

samtidigt (hittade många liknande):
https://lexdigest.com/is-it-legal-to-download-youtube-videos/
"YouTube provides options for creators to enable or disable the download feature for their videos. If the download option is not available, it is advisable to respect the creator’s rights and refrain from downloading the video without permission."

google-sökning: Can I legally download music from YouTube?
It is legal to download audio from YouTube videos if you are a YouTube Premium subscriber. Royalty-free music is also available to download from YouTube Studio. Downloading audio files from YouTube isn't illegal, but users can breach YouTube's rules when adding copyrighted music to videos.15 jan. 2024

och mycket under "Fair Use" när man har Premium, ger dig rätt att se på videos utan internet...
så hmm igen

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Han citerar ett referat i en artikel med rubriken "Fler piratkopierar musik igen" och följande ingress:

Antalet internetanvändare som hämtar olagligt delad musik ökar, men de flesta går inte via traditionella fildelningstjänster utan tankar från Youtube.

Emedan det rent tekniskt finns andra möjliga tolkningar är det lätt för en normal läsare att få intrycket att det odiskutabelt är fråga om piratkopiering.

Mycket möjligt absolut. Jag gör personligen inte den tolkningen alls då jag är väl införstådd med att sådan kompetens inte finns på detta forum att det går att säga tvärsäkert att det är så. Men visst, det är risken med att uttrycka sig på internet där påståenden lätt blir sanning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Att okritiskt citera betyder att man inte tar ställning åt något håll. Att börja ställa frågor och ifrågasätta - då tar man ställning. Men sak samma, vi behöver inte vara överens i frågan.

Däremot har jag försökt få fram var informationen kommer ifrån, eftersom jag tycker att källhänvisningar saknas.
MUSO refererar till WIRED som i sin tur hänvisar till en rapport som MUSO sägs ha tagits fram. Denna rapport kan jag inte finna tyvärr på den korta tid jag sökt.

Det nämns även en samhällsfråga i artikeln, där data i många länder fortfarande är väldigt dyrt och det skulle vara en anledning till att man laddar hem material för att kunna ha lagrat.

Nja, jag vet inte, om jag skulle publicera en nyhetsartikel med rubriken "Jorden är platt" och jag skulle fylla artikeln med citat från plattjordsförespråkare och annat löst folk och sedan påmint om att eftersom vi på redaktionen inte är astronomer inte får diskutera om jorden är platt eller rund, ja... då skulle nog de flesta tolka det som ett ställningstagande i frågan.

Eller varför inte titta på rubriken och Sweclockers egna "ingress" till artikeln? Här är det inga citat, det är Sweclockers redaktion själva som skriver:

Citat: "Fler piratkopierar musik igen"

Citat: "Antalet internetanvändare som hämtar olagligt delad musik ökar, men de flesta går inte via traditionella fildelningstjänster utan tankar från Youtube."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nja, jag vet inte, om jag skulle publicera en nyhetsartikel med rubriken "Jorden är platt" och jag skulle fylla artikeln med citat från plattjordsförespråkare och annat löst folk och sedan påmint om att eftersom vi på redaktionen inte är astronomer inte får diskutera om jorden är platt eller rund, ja... då skulle nog de flesta tolka det som ett ställningstagande i frågan.

Måste fråga: Varför då? Det skulle väl snarare bli klassat som en sida som förmedlar propaganda. Det skulle lika gärna kunna vara en samlingspunkt för propaganda och konspirationsteorier, antingen för att man gör ett ställningstagande som du är inne på, eller för att bjuda sina läsare på ett par skratt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Måste fråga: Varför då? Det skulle väl snarare bli klassat som en sida som förmedlar propaganda. Det skulle lika gärna kunna vara en samlingspunkt för propaganda och konspirationsteorier, antingen för att man gör ett ställningstagande som du är inne på, eller för att bjuda sina läsare på ett par skratt.

Ja, allt beror på sammanhanget.

Sweclockers nyhetssida är inget som jag tolkar som en samlingspunkt för propaganda och konspirationsteorier, utan en nyhetssida. Det är också så Sweclockers själva framställer sig själva under "Om Sweclockers"-sidan.

Det är inte direkt så att det här är Grönköpings veckoblad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

Gällande YouTube... (har YT Premium, Spotify Familj, Apple One samt Soundcloud GO+) detta räcker till träning & min löpning, ser inget som helst behov att ladda ner musik, men lagligt sett har jag rätt till det
youtube Terms of Service:
https://www.youtube.com/static?gl=SE&template=terms
"Det finns dock vissa begränsningar för din användning av Tjänsten. Du får inte:

använda, återskapa, ladda ned, distribuera, överföra, sända, visa, sälja, licensiera, ändra, modifiera eller på annat sätt använda någon del av Tjänsten eller något Innehåll förutom: (a) så som uttryckligen tillåts av Tjänsten, (b) med ett på förhand skriftligt tillstånd från YouTube och, om tillämpligt, respektive rättighetsinnehavare, eller c) vad som är tillåtet enligt gällande lag"

samtidigt (hittade många liknande):
https://lexdigest.com/is-it-legal-to-download-youtube-videos/
"YouTube provides options for creators to enable or disable the download feature for their videos. If the download option is not available, it is advisable to respect the creator’s rights and refrain from downloading the video without permission."

google-sökning: Can I legally download music from YouTube?
It is legal to download audio from YouTube videos if you are a YouTube Premium subscriber. Royalty-free music is also available to download from YouTube Studio. Downloading audio files from YouTube isn't illegal, but users can breach YouTube's rules when adding copyrighted music to videos.15 jan. 2024

och mycket under "Fair Use" när man har Premium, ger dig rätt att se på videos utan internet...
så hmm igen
<Uppladdad bildlänk>

Det är ju vad Youtube tycker borde gälla och vad som kanske matchar med lagstiftning i vissa länder.
Hur det gifter sig med svensk lagstiftning i en specifik situation är en fråga för de krullhåriga, det är därför Terms of Service alltid avslutas med friskrivningar av typen:

Enligt lag har konsumenter vissa rättigheter som inte kan uteslutas eller ändras av ett kontrakt. Detta Avtal innehåller ingenting som påverkar dina rättigheter som konsument.

och

Om du bor inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, eller Schweiz, regleras detta Avtal och din relation till YouTube enligt detta Avtal av lagarna i landet där du är bosatt, och rättsliga förfaranden kan inledas i lokal domstol.

Båda hämtade från https://www.youtube.com/static?template=terms

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är ju vad Youtube tycker borde gälla och vad som kanske matchar med lagstiftning i vissa länder.
Hur det gifter sig med svensk lagstiftning i en specifik situation är en fråga för de krullhåriga, det är därför Terms of Service alltid avslutas med friskrivningar av typen:

Enligt lag har konsumenter vissa rättigheter som inte kan uteslutas eller ändras av ett kontrakt. Detta Avtal innehåller ingenting som påverkar dina rättigheter som konsument.

och

Om du bor inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, eller Schweiz, regleras detta Avtal och din relation till YouTube enligt detta Avtal av lagarna i landet där du är bosatt, och rättsliga förfaranden kan inledas i lokal domstol.

Båda hämtade från https://www.youtube.com/static?template=terms

japp, men ser det som så att det är nog jävligt svårt att bli fälld för brott, när dom har en fet ladda ned-knapp på webbsidan

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

japp, men ser det som så att det är nog jävligt svårt att bli fälld för brott, när dom har en fet ladda ned-knapp på webbsidan

Det är en "ladda upp"-knapp. Ladda ner finns bara för dina personliga uppladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är en "ladda upp"-knapp. Ladda ner finns bara för dina personliga uppladdningar.

nope, ladda ned
#20363409

"Nedladdningarna är tillgängliga så länge din enhet ansluter till en aktiv internetanslutning minst var 30:e dag."

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Man skapar ett nytt Google-konto i ett billigare land med VPN. Jag valde Ukraina men Turkiet eller Argentina är också billiga. Du behöver bara ha VPN-tjänsten igång när du skapar kontot, sen är det inget krav. Blir 28kr/mån för Premium.

Och om de nu krackar ned på kontodelning, hur långt tills de börjar 'bekämpa' geo-fusk? Google anser ju att adblockers är piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Dessa kassettband var alltså den ENDA möjligheten att ha musik (nåja) i bilen förutom vanliga FM-radions P3. Mobiler fanns inte, musikspelare fanns inte och man kunde ju inte ha vinylsvarven i bakluckan när man körde som man gjorde på den tiden.

Jag lärde mig någonting nytt här: Att 8-kanals kassetterna (USA) var samtida med Philips kassetterna, båda kom omkring 1964. Så det var väl någon sorts VHS/Betamax kamp dem emellan under 70-talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stereo_8
Jag har alltid förknippat 8-kan med 50-talet, men det är nog musiken man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Krångligt.

Kanske skulle stängt diskussionen iom att artikeln, utan tvekan, kommer resultera i diskussioner som inte tillåts? Ämnet med pirat/privat kopiering inte är så svartvitt i Sverige. Tror att majoriteten av oss användare är Svenska och, vi har ett betydligt mer invecklat system.

Wired och Gizmodo, tror inte någon där någon susning alls om Svensk lagstiftning så, om man ska hård dra det lite, vad spelar det för roll? Om USA hade bestämt sig för att det skulle vara olagligt att dricka kaffe under arbetstid, hade vi brytt oss?
Men diskutera det inte! Okej. Lite krångligt!

Hade dock varit kul att få mer klarhet i ämnet men, kan nog bli svårt att "hålla sig på mattan" samtidigt som man lägger upp exempel via frågor osv.

Jämförde hur mycket jag spenderar på musik idag jämfört med för ~tjugo år sedan. Lägger något mindre idag än då men trots det får jag väsentligt mycket mer musik för samma slantar. Jag ser inget behov till att "pirata"/kopiera musik illegalt, så gott som allt går att få tag på och oftast väldigt, väldigt billigt.

jag läste endast rubriken och tänkte direkt på att det väl är emot forumreglerna att diskutera/nämna detta alls? riktigt konstigt att publicera en artikel på det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

nope, ladda ned
#20363409

"Nedladdningarna är tillgängliga så länge din enhet ansluter till en aktiv internetanslutning minst var 30:e dag."

Ja, de är krypterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jag läste endast rubriken och tänkte direkt på att det väl är emot forumreglerna att diskutera/nämna detta alls? riktigt konstigt att publicera en artikel på det då

Mjo kände så jag med. Nu förtydligade Enviro det han skrev och, verkar lyckats rätt bra av allt att döma!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tycker det är lite sorgligt att det är många artister på Youtube som lägger upp sin egen musik där, och inte säljer någon mp3:a av den någonstans. De går bara miste om intäkter.

Piratkopiering har alltid konkurrerat med lagliga alternativ med just bekvämlighet mer än med något annat, och det finns inget bekvämare att ha en mp3:a på sin egen hårddisk.

Instämmer, jag gillar MP3 och har samlat på mig en hel del genom åren. Köper gärna också om det är något bra. Många artister finns ju på Bandcamp och liknande. Men som du säger, det är väldigt tråkigt när de inte lägger upp info om hur man lagligt kan köpa deras musik digitalt. Det är ju många som lätt skulle göra det bara man hittar.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Av ren nyfikenhet. Vem och varför laddar man ner musik från Youtube för privat bruk? Vi har utmärkt mobilnät och fiberuppkoppling nästa överallt och till och med roaming-priset är ju bortplockat när man åker utomlands. Man hittar typ all musik på antingen Spotify eller Youtube Music. Varför skulle jag någonsin vilja ladda ner?

1) Många videor försvinner från tuben, har hänt många ggr att videor jag lagt i "titta på senare" inte finns kvar när jag väl ska titta
2) Du kanske vill ha det om du flyger någonstans och inte kan vara online
3) Du kanske bara vill ha det ändå, bygga upp samlingen lite?!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De flesta mobiler har gott om utrymme nu för tiden.
På förra mobilen så hade jag 128GB och fick lätt in hela mitt musikbibliotek.
På nuvarande (gamla) som jag fått gå tillbaka till så har jag 64GB. Har fått konvertera ned alla flac låtar till mp3 för att få rum med det.

När jag köper ny så kommer jag försöka satsa på 512GB.

...jomenvisst, det är ändå bra synd att de flesta inte har slot för minneskort som förr. Hade köpt ett 512Gb microSD som var svindyrt när jag köpte det just för detta ändamål. Så har typ alla vettiga telefoner ingen slot för det nu 😒

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Av ren nyfikenhet. Vem och varför laddar man ner musik från Youtube för privat bruk?

Själv gör jag det för att få en "mixtape" av musikvideos för fest och annat helt utan reklam.

Jag kör även med egenrippad musik på min mobil! ☺️

Sen är dålig mobiltäckning och snåla abonnemang också en orsak till det hela. Alla har inte råd att använda 10GB/dag i datatrafik, vilket en barnfamilj annars lätt kommer upp i.

Litar inte heller på olika streamingtjänsters "offline"-lägen, då dessa tidigare raderat material för mig utan förvarning. Ska bli spännande att se hur Netflix fungerar under påsk, då vi är 150 mil från hemmet med fläckvis tillgång till Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gjorde det för att bränna en cd till min bil, den har inga sådana där fantastiska manicker utan är helt offline

Min lösning på det problemet var att skaffa en bluetooth-dongel som kopplas till bilsterons aux-ingång.