Bygga NAS och förvirrad kring koppling av HDD+SSD

Permalänk
Medlem

Bygga NAS och förvirrad kring koppling av HDD+SSD

Bygger inte datorer så ofta och har denna fundering kring koppling mellan PSU till HDD. Tack för svar!

Case: Node 304 med 3st HDD vaggor.
Lagring: 6st HDD, 2st 2,5" SSD och 2st M2.
PSU: SF600
CPU kylare: L9x65 Chromax

Min fundering är hur jag ska lyckas koppla ihop mina 6st HDD och 2st 2,5" SSD då jag bara har 2st platser för antingen peripheral eller sata kabel.

En Sata kabel ger 4 portar och 2st kablar ger 8 portar(=8 HDD) men problemet är att jag även behöver koppla mitt case fans (se röda pilen). Går det inte att koppla den på något sätt direkt till moderkortet istället för att köra PSU?

PSU: https://imgur.com/omuypn8
PSU med casefans: https://imgur.com/MLrSHaP
Kablarna: https://imgur.com/edesfHf

Känns som att det finns något smart sätt här att koppla men kan inte se det från där jag står och därför vänder jag mig till er
Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Bygger inte datorer så ofta och har denna fundering kring koppling mellan PSU till HDD. Tack för svar!

Case: Node 304 med 3st HDD vaggor.
Lagring: 6st HDD, 2st 2,5" SSD och 2st M2.
PSU: SF600
CPU kylare: L9x65 Chromax

Min fundering är hur jag ska lyckas koppla ihop mina 6st HDD och 2st 2,5" SSD då jag bara har 2st platser för antingen peripheral eller sata kabel.

En Sata kabel ger 4 portar och 2st kablar ger 8 portar(=8 HDD) men problemet är att jag även behöver koppla mitt case fans (se röda pilen). Går det inte att koppla den på något sätt direkt till moderkortet istället för att köra PSU?

PSU: https://imgur.com/omuypn8
PSU med casefans: https://imgur.com/MLrSHaP
Kablarna: https://imgur.com/edesfHf

Känns som att det finns något smart sätt här att koppla men kan inte se det från där jag står och därför vänder jag mig till er
Tack!

För att få flera SATA strömkontakter kan du köpa Deltaco Y-Strömadapter.

Du kan koppla in fläktarna direkt på moderkortet om du har lediga fläktkontakter. Du mister dock möjligheten att styra varvtalet på fläktarna utan chassits fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

För att få flera SATA strömkontakter kan du köpa Deltaco Y-Strömadapter.

Du kan koppla in fläktarna direkt på moderkortet om du har lediga fläktkontakter. Du mister dock möjligheten att styra varvtalet på fläktarna utan chassits fläktkontroller.

Hur kopplar jag fläktarna då det är molex?
Med den som du länkade, menar du att jag köper 4st sådana och kopplar in på en sata kabel som hade 4 hanar? Dvs en sådan kabel från PSU och därefter 4st sådana som du länkade?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hur kopplar jag fläktarna då det är molex?
Med den som du länkade, menar du att jag köper 4st sådana och kopplar in på en sata kabel som hade 4 hanar? Dvs en sådan kabel från PSU och därefter 4st sådana som du länkade?

Tror idén är att du kopplar 1 kabel med 4 sata-portar på och förgrenar den så det blir 8 SATA på den. Och använder molex-kabeln som du har till fläkten.

Dock vet i fan om det är så bra att ha 8 SATA-enheter på en kabel... Se ialla fall till att du inte seriekopplar en massa förgreningar, då lär du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hur kopplar jag fläktarna då det är molex?

Ska du koppla in fläktarna på chassits fläktkontroller får du använda Peripheral kabeln som följde med ditt nätaggregat.

Peripheral=Molex.

Skrivet av Dashio:

Med den som du länkade, menar du att jag köper 4st sådana och kopplar in på en sata kabel som hade 4 hanar? Dvs en sådan kabel från PSU och därefter 4st sådana som du länkade?

Korrekt. 4st av Deltaco Y-strömadaptern kommer ge dig 8st SATA strömkontakter.

Av ren nyfikenhet. Varför använder du inte ett vanligt ATX nätaggregat i ditt Node 304 chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror idén är att du kopplar 1 kabel med 4 sata-portar på och förgrenar den så det blir 8 SATA på den. Och använder molex-kabeln som du har till fläkten.

Dock vet i fan om det är så bra att ha 8 SATA-enheter på en kabel... Se ialla fall till att du inte seriekopplar en massa förgreningar, då lär du få problem.

Ah! Då är jag med! Men visst är det bara ström som går genom den kabeln och inte data? Då borde det väl vara lugnt eller hur? Ah min tanke var att seriekoppla, vilka problem kan jag förvänta mig?

Skrivet av Joshua2024:

Ska du koppla in fläktarna på chassits fläktkontroller får du använda Peripheral kabeln som följde med ditt nätaggregat.

Peripheral=Molex.

Korrekt. 4st av Deltaco Y-strömadaptern kommer ge dig 8st SATA strömkontakter.

Av ren nyfikenhet. Varför använder du inte ett vanligt ATX nätaggregat i ditt Node 304 chassi?

Ah! Finns det molex till sata må tro? Kunde själv inte hitta det nämligen.
Drömmen hade varit ifall jag hade kunnat koppla chassits fläktar på moderkortet och bara kört 2st sata kablar som ger 8 strömkontakter totalt och direkt. Men tror du att köpa 4st sådana Deltaco Y-strömadapter kan generera något problem? Det är alltså 8 diskar på 1 kabel.

Jag kopplade det som jag hade hemma
Hade jag haft ett atx nätagg så hade det varit kung egentligen! Då hade det nog inte varit några problem med kablarna.

Vad tror ni om dessa kablar? Tänkte köpa 2st i sådana fall.
https://www.aliexpress.com/item/1005005449337921.html?spm=a2g...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Finns det molex till sata må tro? Kunde själv inte hitta det nämligen.

Det finns, [url="https://www.inet.se/produkt/8903258/serial-ata-x2-stromadapte..."]1x4pin-Molex - 2xS-ATA ström[/quote]

Skrivet av Dashio:

Drömmen hade varit ifall jag hade kunnat koppla chassits fläktar på moderkortet och bara kört 2st sata kablar som ger 8 strömkontakter totalt och direkt.

Men tror du att köpa 4st sådana Deltaco Y-strömadapter kan generera något problem? Det är alltså 8 diskar på 1 kabel.

Jag kopplade det som jag hade hemma
Hade jag haft ett atx nätagg så hade det varit kung egentligen! Då hade det nog inte varit några problem med kablarna.

Vad tror ni om dessa kablar? Tänkte köpa 2st i sådana fall.
https://www.aliexpress.com/item/1005005449337921.html?spm=a2g...

Du kan koppla in fläktarna på moderkortet med EK-Cable Y-Splitter 3-fläktar PWM men du förlorar förmågan att styra fläktarnas varvtal med dina nuvarande 3-Pin fläktar. Alternativt får du köpa nya fläktar med 4-Pin PWM styrning. Jag använder 1st Be Quiet 140mm Be quiet Pure Wings 2 och 2st 92mm Be Quiet Pure Wings 2 i fronten.

Det ska inte vara några problem att köra 8st HDD på en kabel. Men som alltid beror det även på vad övriga komponenter du ska använda. Du kommer behöva någon form av kontrollerkort för dom övriga 4st HDD du ska använda, ITX kort har normalt bara 4st SATA portar.

Personligen hade jag redan köpt ett Corsair SF750w och varit "Done with it".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Det finns, [url="https://www.inet.se/produkt/8903258/serial-ata-x2-stromadapte..."]1x4pin-Molex - 2xS-ATA ström[/quote]

Du kan koppla in fläktarna på moderkortet med EK-Cable Y-Splitter 3-fläktar PWM men du förlorar förmågan att styra fläktarnas varvtal med dina nuvarande 3-Pin fläktar. Alternativt får du köpa nya fläktar med 4-Pin PWM styrning. Jag använder 1st Be Quiet 140mm Be quiet Pure Wings 2 och 2st 92mm Be Quiet Pure Wings 2 i fronten.

Det ska inte vara några problem att köra 8st HDD på en kabel. Men som alltid beror det även på vad övriga komponenter du ska använda. Du kommer behöva någon form av kontrollerkort för dom övriga 4st HDD du ska använda, ITX kort har normalt bara 4st SATA portar.

Personligen hade jag redan köpt ett Corsair SF750w och varit "Done with it".

Ah nice! Jag tänkte exakt på en sådan och länkade från Aliexpress. Det är 1x4pin-Molex - 3xS-ATA ström istället för 2xS-ATA ström.

Då kanske jag köper en sådan och kopplar in via peripheral kabeln. Då borde sata kabeln ta 4st från PSU och peripheral kabeln ta ytterligare 4st om jag köper 2st sådana.

Nästan bättre än 4st de ovan.

Nu är jag lost. Vart kopplar du fläktarna då?

Sorry jag glömde nämna att jag fick ett: IBM 9207-8i 6Gbs LSI FW:P20 IT Mode For ZFS FreeNAS unRAID +2* 8087 SATA Cable
https://www.ebay.com/itm/133882350555

Min setup:
CHASSI: Fractal Design Node 304
CPU: Intel Core i5-12400
MOBO§ ASRock Z790M-ITX WiFi,
RAM: 32GB Corsair Vengance 5600Mhz XMP3.0
PSU: Corsair SF600
CPU Cooler: Noctua L9x65 Chromax
M2 SSD 2x Samsung 980 Pro 1TB
HDD 4xWestern Digital WD Red WD40EFRX 64MB

IBM 9207-8i 6Gbs LSI FW:P20 IT Mode For ZFS FreeNAS unRAID +2* 8087 SATA Cable

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nu är jag lost. Vart kopplar du fläktarna då?

Du kopplar in fläktadaptern på moderkortet. Du har en extra fläktanslutning på moderkortet uppe i vänstra hörnet vid HDMI/DP portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Då är jag med! Men visst är det bara ström som går genom den kabeln och inte data? Då borde det väl vara lugnt eller hur? Ah min tanke var att seriekoppla, vilka problem kan jag förvänta mig?

Ah! Finns det molex till sata må tro? Kunde själv inte hitta det nämligen.
Drömmen hade varit ifall jag hade kunnat koppla chassits fläktar på moderkortet och bara kört 2st sata kablar som ger 8 strömkontakter totalt och direkt. Men tror du att köpa 4st sådana Deltaco Y-strömadapter kan generera något problem? Det är alltså 8 diskar på 1 kabel.

Jag kopplade det som jag hade hemma
Hade jag haft ett atx nätagg så hade det varit kung egentligen! Då hade det nog inte varit några problem med kablarna.

Vad tror ni om dessa kablar? Tänkte köpa 2st i sådana fall.
https://www.aliexpress.com/item/1005005449337921.html?spm=a2g...

Som det gamla uttrycket går:
Molex to sata, loose your data.

Gör inte den lösningen. Ska du förgrena, så förgrenar du SATA-kablarna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Du kopplar in fläktadaptern på moderkortet. Du har en extra fläktanslutning på moderkortet uppe i vänstra hörnet vid HDMI/DP portarna.

https://www.asrock.com/mb/photo/Z790M-ITX%20WiFi(L5).png

Ah! jag tror att jag förstår. Så givet att jag köper liknand fläktar som dig så skulle jag kunna koppla till den adaptern som du länkade ovan och därefter koppla mot moderkortet?

Skrivet av FX9:

Som det gamla uttrycket går:
Molex to sata, loose your data.

Gör inte den lösningen. Ska du förgrena, så förgrenar du SATA-kablarna.

Haha jag började kolla upp det och såg att det var rätt vanligt med att de bränner sig efter en viss tid. Så frågan är om det är ok att koppla 8 diskar på en och samma kabel?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! jag tror att jag förstår. Så givet att jag köper liknand fläktar som dig så skulle jag kunna koppla till den adaptern som du länkade ovan och därefter koppla mot moderkortet?

Haha jag började kolla upp det och såg att det var rätt vanligt med att de bränner sig efter en viss tid. Så frågan är om det är ok att koppla 8 diskar på en och samma kabel?

Du kan inte köpa en till kontakt till din PSU som har SATA kontakter? Då bör du ha sammanlagt 3 diskar för varje kontakt på PSUn, och sen en förgrenare per kontakt så det blir 4+4 st

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! jag tror att jag förstår. Så givet att jag köper liknand fläktar som dig så skulle jag kunna koppla till den adaptern som du länkade ovan och därefter koppla mot moderkortet?

Ja, dom fläktarna jag länkade till har PWM styrning. Vill du inte vänta på att Inet ska få in EK-Cable splittern kan du köpa detta paket.

Skrivet av Dashio:

Haha jag började kolla upp det och såg att det var rätt vanligt med att de bränner sig efter en viss tid. Så frågan är om det är ok att koppla 8 diskar på en och samma kabel?

Det ska fungera med SATA-SATA Y-kabeln.

Du kan annars få köpa 2st Corsair SATA Power kablar av mig, kablana tillhör ett Corsair RM750 v1 nätaggregat så det är Type 4. Du får skicka ett PM om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Eller så köper man ett chassi med backplane så behöver du inte mer än en molex på fyra diskar om jag minns rätt?...
Har gått något fint DS380 på marknaden för 500kr nyss vilket jag blev redigt sugen på att flippa...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Som det gamla uttrycket går:
Molex to sata, loose your data.

Gör inte den lösningen. Ska du förgrena, så förgrenar du SATA-kablarna.

Det viktiga är väl dock att man har rätt typ av adapter. Faran med adaptrarna tycks vara att inte är crimpade i den ändan som sitter i disken (dvs om det är Molex eller SATA till nätagget spelar ingen roll).

Denna videon var en bra genomgång, och jag tycker att argumenten/slutsatsen verkar fullt rimlig:

TL;DW Kontakter där kablarna går direkt in i plasten är sannolikt de som är mest riskabla. Kontakter där man ser metallstift som går in, eller där kablarna går in vinkelrätt mot kontakten (ovanifrån/underifrån, istället för från baksidan) är sannolikt OK.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du kan inte köpa en till kontakt till din PSU som har SATA kontakter? Då bör du ha sammanlagt 3 diskar för varje kontakt på PSUn, och sen en förgrenare per kontakt så det blir 4+4 st

Jag kanske komplicerar till det. Egentligen behöver jag bara 2st av dessa som täcker 4 diskar var. (8tot).
Utöver kan jag koppla samman 3 fläktarna och koppla de mot moderkortet eller hur?

Skrivet av Joshua2024:

Ja, dom fläktarna jag länkade till har PWM styrning. Vill du inte vänta på att Inet ska få in EK-Cable splittern kan du köpa detta paket.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/321159x2,321157,164649x2

Det ska fungera med SATA-SATA Y-kabeln.

Du kan annars få köpa 2st Corsair SATA Power kablar av mig, kablana tillhör ett Corsair RM750 v1 nätaggregat så det är Type 4. Du får skicka ett PM om du är intresserad.

Jag följer nog ditt spår med att köpa in de också + att köpa den EK-Cable då man verkade kunna koppla in 3st fläktar istället för 2. Kanske dum fråga men är det 3 pin jag ska köpa då eller 4 pin?

Skrivet av tuomi:

Eller så köper man ett chassi med backplane så behöver du inte mer än en molex på fyra diskar om jag minns rätt?...
Har gått något fint DS380 på marknaden för 500kr nyss vilket jag blev redigt sugen på att flippa...

Önsketänkande! Men plats finns tyvärr inte Detta ska ligga inuti hallgarderob nämligen.

Skrivet av Thomas:

Det viktiga är väl dock att man har rätt typ av adapter. Faran med adaptrarna tycks vara att inte är crimpade i den ändan som sitter i disken (dvs om det är Molex eller SATA till nätagget spelar ingen roll).

Denna videon var en bra genomgång, och jag tycker att argumenten/slutsatsen verkar fullt rimlig:
https://www.youtube.com/watch?v=TataDaUNEFc

TL;DW Kontakter där kablarna går direkt in i plasten är sannolikt de som är mest riskabla. Kontakter där man ser metallstift som går in, eller där kablarna går in vinkelrätt mot kontakten (ovanifrån/underifrån, istället för från baksidan) är sannolikt OK.

Detta var ju guldvärd information! Dock har jag nu läst så många skräckexemplarer att man är lite mörkrädd :/

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Ja, dom fläktarna jag länkade till har PWM styrning. Vill du inte vänta på att Inet ska få in EK-Cable splittern kan du köpa detta paket.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/321159x2,321157,164649x2

Det ska fungera med SATA-SATA Y-kabeln.

Du kan annars få köpa 2st Corsair SATA Power kablar av mig, kablana tillhör ett Corsair RM750 v1 nätaggregat så det är Type 4. Du får skicka ett PM om du är intresserad.

Skulle denna annars inte fungera?
https://www.webhallen.com/se/product/364030-Kolink-1-3-Fan-PW...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag följer nog ditt spår med att köpa in de också + att köpa den EK-Cable då man verkade kunna koppla in 3st fläktar istället för 2. Kanske dum fråga men är det 3 pin jag ska köpa då eller 4 pin?

Du ska ha 4-pin modeller. 3-Pin fläktar kan du inte styra varvtalet på.

Med Akasa modellen kan du koppla 140mm+cpu fläkten på ena Splittern och sen 92mm fläktarna till den andra. Fördelen blir att du inte har fläktkablar åt högre och vänster.

Skrivet av Dashio:

Den har samma funktion som EK Cable Splittern skillnaden är längden på kabeln som ansluts till fläktuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Du ska ha 4-pin modeller. 3-Pin fläktar kan du inte styra varvtalet på.

Med Akasa modellen kan du koppla 140mm+cpu fläkten på ena Splittern och sen 92mm fläktarna till den andra. Fördelen blir att du inte har fläktkablar åt högre och vänster.

Den har samma funktion som EK Cable Splittern skillnaden är längden på kabeln som ansluts till fläktuttaget.

Ah tack! Jag köper då 4 pins modellen.

Förstår jag det korrekt att du menar att man kopplar den bakre fläkten och CPU tillsammans med hjälp av denna som ska då kopplas till CPU FAN på moderkortet?
https://www.webhallen.com/se/product/164649-Akasa-forgrenings...

Därefter kopplar jag de främre på en likadan? Men på mitt moderkort så har jag bara 1 uttag för case fan.
https://www.webhallen.com/se/product/164649-Akasa-forgrenings...
Om jag inte får plats så kanske jag köper denna men risken finns att denna är för kort. Vad tror du?
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Alt2 är att jag köper denna men det verkar som att jag måste ha en sata port ledig för att orka driva samtliga fläktarna.

Fick du mitt PM

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah tack! Jag köper då 4 pins modellen.

Förstår jag det korrekt att du menar att man kopplar den bakre fläkten och CPU tillsammans med hjälp av denna som ska då kopplas till CPU FAN på moderkortet?
https://www.webhallen.com/se/product/164649-Akasa-forgrenings...

Ja det är korrekt. Den bakre fläkten kommer snurra på samma varvtal som cpu fläkten.

Skrivet av Dashio:

Därefter kopplar jag de främre på en likadan?

Ja.

Skrivet av Dashio:

Men på mitt moderkort så har jag bara 1 uttag för case fan.
https://www.webhallen.com/se/product/164649-Akasa-forgrenings...

Ja och du kopplar enligt följande. 2st 92mm fläktar-->Akasa Förgreningskabel-->valfri fläktanslutning på moderkortet.

Skrivet av Dashio:

Om jag inte får plats så kanske jag köper denna men risken finns att denna är för kort. Vad tror du?
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Det skiljer 5cm mellan Akasa och EK modellen. Kabellängden på Be Quiet fläktarna är 46cm så EK kabeln blir inte för kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Ja det är korrekt. Den bakre fläkten kommer snurra på samma varvtal som cpu fläkten.

Det stämmer bara om fläktarna är speccade för samma maxhastighet.

Om du har fläktar av olika hastighet så kommer dom gå olika hastighet såklart

T.ex. en 1200 och en 1000 RPM fläkt.

Om du styr dessa på 50% hastighet så kommer 1 gå 500 och en 600 rpm

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT