Permalänk
Medlem

AUX i Golf MK5

Inte helt rätt forum men vet att det finns en del ljudnördar för hemma och billjud även här.

Nu till min fråga.

Jag har en Golf MK5 2008 med den enkla RCD300 stereon och skulle vilja ha AUX i denna, har kollat på lite olika sajter men många verkar tycka att man behöver koda in det på något sätt, eller så behöver man köpa svindyra ramar osv för att sätta in en vanlig enkeldin stereo, vilket jag inte är så sugen på.

Har ni några bra tips? I framtiden kanske jag känner för att slänga in min Rockford bas och steg som jag har står, men just nu skulle jag nöja mig med att bara få tillgång till AUX i bilen :/

Så har ni några bra tips som inte kostar multum så hojta gärna till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

googlade på golf mk5 rcd300 aux och fick upp flera varianter av denna
https://www.24.se/fordon/biltillbehor/billjud/aux-adapterkabe...

är bara att plocka ut stereon och kolla om kontakten finns och är tom, i sånt fall är det nog bara att tuta och köra

Edit: och har du så du inte kan välja AUX i stereon idag så går det enkelt att hyra dator för att programmera via odb2 porten för en hundralapp eller två via hygglo

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

googlade på golf mk5 rcd300 aux och fick upp flera varianter av denna
https://www.24.se/fordon/biltillbehor/billjud/aux-adapterkabe...

är bara att plocka ut stereon och kolla om kontakten finns och är tom, i sånt fall är det nog bara att tuta och köra

Edit: och har du så du inte kan välja AUX i stereon idag så går det enkelt att hyra dator för att programmera via odb2 porten för en hundralapp eller två via hygglo

Har kollat på sånna och det verkar ju vara det enklaste faktiskt. Den porten borde vara ledig på min då den är för cd-växlare som jag har förstått det och någon sådan har jag inte i min bil Jag får nog helt enkelt klicka hem en sådan och kolla om det funkar

Polaren har en Delphi så det kanske går att aktivera funktionen med den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Just FM-sändare har jag provat förut och inte varit direkt imponerad av om man säger så, men det kan ju visserligen ha hänt en hel del sedan jag provade det sist, detta när dom kom så är ju ett tag sedan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Förslaget ovan från 24.se bör funka bäst
Det är dessutom plug'n'play
Bökigast är nog att få bort stereon då anslutningarna sitter på baksidan men det finns ju guider på youtube

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har kollat på sånna och det verkar ju vara det enklaste faktiskt. Den porten borde vara ledig på min då den är för cd-växlare som jag har förstått det och någon sådan har jag inte i min bil Jag får nog helt enkelt klicka hem en sådan och kolla om det funkar

Polaren har en Delphi så det kanske går att aktivera funktionen med den.

ja, och har man tur så fungerar det direkt, installerade en liknande i en bekants Subaru legacy 2008 (dock kostade den 1300kr då hon promt skulle ha OEM) och där fungerade det utan att behöva någon form av programering.

och angående FM sändare så är dom fortfarande skräp! Sure finns säkert någon dyrare modell som fungerar bättre men då känns AUX och kanske en BT adapter som en mycket bättre och billigare lösning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

googlade på golf mk5 rcd300 aux och fick upp flera varianter av denna
https://www.24.se/fordon/biltillbehor/billjud/aux-adapterkabe...

är bara att plocka ut stereon och kolla om kontakten finns och är tom, i sånt fall är det nog bara att tuta och köra

Edit: och har du så du inte kan välja AUX i stereon idag så går det enkelt att hyra dator för att programmera via odb2 porten för en hundralapp eller två via hygglo

Jag tog och beställde en sådan och en USB-C till AUX kabel, så får vi se om det fungerar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Förslaget ovan från 24.se bör funka bäst
Det är dessutom plug'n'play
Bökigast är nog att få bort stereon då anslutningarna sitter på baksidan men det finns ju guider på youtube

Hur man tar bort den har jag koll på sedan tidigare så det kan jag nog lösa

Skrivet av norrby89:

ja, och har man tur så fungerar det direkt, installerade en liknande i en bekants Subaru legacy 2008 (dock kostade den 1300kr då hon promt skulle ha OEM) och där fungerade det utan att behöva någon form av programering.

och angående FM sändare så är dom fortfarande skräp! Sure finns säkert någon dyrare modell som fungerar bättre men då känns AUX och kanske en BT adapter som en mycket bättre och billigare lösning.

Ja jag hoppas på att det ska fungera direkt, jag kollade på lite OEM, främst till frugans Sharan som har en RCD510 utan BT men satan va dyrt det va om man ville ha det OEM. Hon har dock redan AUX så hon klarar sig för stunden, bara jag som tröttnade på Radio nu

Tackar för tipset om produkten. Har kollat på den förut, men alltid skönt om någon mer rekommenderar den

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.