Fler rippar musik från Youtube

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Varför YouTube av alla ställen? Blir ju ingen vidare ljudkvalité där.

Vanligt folk bryr sig inte. Många som inte ens ändrar till Hög eller Mycket hög kvalitet i Spotify-intällningarna. Dessutom har man ofta en sunkig bluetooth-högtalare eller undermåliga hörlurar med "super-mega-yo"-bas där alla detaljer drunkar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Slänger in en påminnelse här. Det är inte tillåtet att diskutera fildelning och piratkopiering.

Varför får man inte diskutera fildelning och piratkopiering? Med all respekt tycker jag att det låter väldigt löjligt.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gissar bara lite högt här, men kan det ha att göra med reglerna kring kryptering/kopieringsskydd?

För det har väl egentligen gjort att det är omöjligt att lagligt privatkopiera musik på annat sätt än spela av från radio i flera år?

Har för mig det fortfarande är så att man egentligen inte får göra en kopia på t.ex en skiva man köpt, för att den har ett skydd (som programmen trivialt går förbi).

Du kan ALLTID kopiera musik analogt. Bara digitalt de har spärrar på. Men analogt kommer alltid att fungera oavsett vad som händer

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Men herregud vad det blåser
Blåser det hos er med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Slänger in en påminnelse här. Det är inte tillåtet att diskutera fildelning och piratkopiering. Samma som med politik reglerna så gäller det att hålla diskussionen till ämnet i artikeln, annars blir det box och bann. Men ni vet vad som gäller! 😊
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Larvigt. Vi får inte diskutera nyheten där ni själva har skrivit vart man går till väga för att ladda ner musiken.
Vad ska vi diskutera då?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Musikälskare

Jag köper fysiska CD-Skivor från Discdog, tycker om att äga min egen music och ha som FLAC på datorn

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vanligt folk bryr sig inte. Många som inte ens ändrar till Hög eller Mycket hög kvalitet i Spotify-intällningarna. Dessutom har man ofta en sunkig bluetooth-högtalare eller undermåliga hörlurar med "super-mega-yo"-bas där alla detaljer drunkar.

Jo, jag vet, lite retorisk fråga. Var mest lite irriterad på att folk inte bryr sig om dom ändå ska kopiera något.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aphex:

Det är du som publicerat en nyhet om det.

Skrivet av mc68000:

Men nu diskuterar vi väl ändå privatkopiering och inte piratkopiering? Så länge kasettskatten lever kvar så finns den distinktionen och den är viktig att diskutera.

Skrivet av MatteN:

Varför då denna tråd? Vad ska diskuteras menar du?

Skrivet av RaZman:

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Men klicken vill man gärna ha.

Skrivet av Keneay:

En fråga då varför ni inte stänger av kommentarsfältet, eller ens publicerar dessa "nyheter" om det inte får diskuteras när ni har svårt att skilja mellan privat och piratkopiering? Det är ju väldigt onödigt att publicera något på ett forum som är strikt förbjudet att tala om, eller?

Skrivet av r80x:

Det är ju faktiskt Sweclockers själva som tagit upp ämnet Piratkopiering i detta fallet och jag har svårt att se att det inte skulle uppmana till en diskussion inom det ämnet. Jag förstår att det inte alltid är lätt att hitta bra nyheter men tänk er lite för innan ni slänger upp nyheter man inte får diskutera eller försök styra diskussionen åt rätt håll i själva nyheten.

Skrivet av MinscS2:

Med all respekt, vad är poängen med en nyhet där vi inte ens får diskutera innehållet?
Varför ens ha ett öppet kommentarsfält?

Diskuterar vi ämnet bryter vi mot forumets regler.
Diskuterar vi inte ämnet bryter vi också mot forumets regler (off-topic).

Jag förstår inte riktigt...

Skrivet av Varg:

Hur ska vi kunna hålla oss till ämnet men samtidigt inte får lov att diskutera sakfrågan som nyheten berör?
Det måste ju vara det dummaste jag har hört.

Skrivet av s3ns3n:

Varför får man inte diskutera fildelning och piratkopiering? Med all respekt tycker jag att det låter väldigt löjligt.

Skrivet av Mullvaden83:

Larvigt. Vi får inte diskutera nyheten där ni själva har skrivit vart man går till väga för att ladda ner musiken.
Vad ska vi diskutera då?

Som jag skrev i inlägget: OK att diskutera sakfrågan, men för att motverka urspårning ville jag upplysa och uppmana att det finns regler på SweClockers vilket medlemmar måste förhålla sig till. Detta för att se till att de som vill och är kapabla till att skriva får göra det, medan de som potentiellt tummar på gränsen får en liten påminnelse om att reglerna finns.

Men vi gör som så att vi låser tråden för kvällen, så går jag igenom den för att säkerställa att det inte är något regelbrott, sen låser vi upp i morgon.

Glad söndag!

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig knappast med tanke på hur spretiga tjänsterna alltmer blir.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Men vi gör som så att vi låser tråden för kvällen, så går jag igenom den för att säkerställa att det inte är något regelbrott, sen låser vi upp i morgon.

Glad söndag!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kent:

Det går även bra att posta uppmaningen som första inlägg i tråden (med mindre man aktivt vill undvika forumposts i profilstatistiken).

För framtida referens: detta syftar, såvitt jag förstår, på att @alundberg i skrivande stund har 0 inlägg i forumet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Att priserna på streamingtjänsterna går upp beror delvis på er som inte gör rätt för sig.

Det tror jag knappast!
Jag anser att de lagliga alternativen kom med rätt pris och smidighet, vilket gjorde piratkopering överflödig och krångligt i jämförelse.
Nu har girigheten kommit ikapp och priserna ökar trots miljardvinster varje år.
De har skjutit sig själva i foten. Hejja folket!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk

VPN är grejen. Ställ in den på Turkiet och vips så kan man skaffa youtube premium för 20 kr i månaden och fixar man ett gratiskonto på Spotify via Turkiet så kommer man runt begränsningarna med låtbyten samt att de inte har någon reklam.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LessHack:

Kör YT premium för 40 kr istället... Så länge de funkar. Så får man yt music också.

Lite nyfiken på hur du får ett sådant lågt pris?

När jag skulle till att teckna YouTube Premium nyligen var det 119kr för enskilda konton, alternativt 179kr för familjeplanen som jag slutligen landa på.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lite nyfiken på hur du får ett sådant lågt pris?

När jag skulle till att teckna YouTube Premium nyligen var det 119kr för enskilda konton, alternativt 179kr för familjeplanen som jag slutligen landa på.

Skrev svaret på förra sidan

Finns också massa mer detaljerade guider på Reddit för alla sorts plattformar och vilka länder som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lite nyfiken på hur du får ett sådant lågt pris?

När jag skulle till att teckna YouTube Premium nyligen var det 119kr för enskilda konton, alternativt 179kr för familjeplanen som jag slutligen landa på.

Man skapar ett nytt Google-konto i ett billigare land med VPN. Jag valde Ukraina men Turkiet eller Argentina är också billiga. Du behöver bara ha VPN-tjänsten igång när du skapar kontot, sen är det inget krav. Blir 28kr/mån för Premium.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Man skapar ett nytt Google-konto i ett billigare land med VPN. Jag valde Ukraina men Turkiet eller Argentina är också billiga. Du behöver bara ha VPN-tjänsten igång när du skapar kontot, sen är det inget krav. Blir 28kr/mån för Premium.

44kr/mån för familjeabonnemang med 5st familjemedlemmar är det jag kör på. Filippinerna i mitt fall. Youtube Music ingår ju i Premium men jag använder fortfarande Spotify. En mycket nära vän kör dock med Youtube Music och känner sig tillräckligt nöjd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ska man ge sig på grundarna av Google nu, lika hårt som man gett sig på andra fildelningssidor, exempelvis kommer Telia, Tele2 m.fl blockera YouTube?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om youtube är så användarovänligt eller begränsat så att folk känner sig tvingade att ladda ner musiken så är ju något fel hos google,
personligen så har mina två mest använda musikspelare inget stöd för youtube och kommer nog aldrig att men detta är nog mer ett 10 år gammalt problem med youtube än en ny våg av piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Oj kan man piratkopiera ifrån Youtube? Det hade jag ingen aning om, tack för tipset Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om jag gör ett 5m clip från ett spel, sparar nån fräsig music i sin helhet (TSFH rekommenderat ) och sen editerar ihop det och laddar upp så man kan visa på nåt forum med privat länk... Blir videon ändå instant claimad som copyright, men är oftast fortfarande uppe pga ägaren tillåter det, dom tar ju all ad revenue (vilket man inte bryr sig om i såna här fall).

Privatkopierar eller piratkopierar jag?

Eller är det inget av det?

Inget. Att ändra och ladda upp andras upphovsrättsskyddade material skiljer sig från att göra en kopia för privat bruk.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kassettband. Dubbelkassettbandspelare. Det var tider det...

Finns det ens musik att piratkopiera numera. Allt är skval i mina gamla öron. Trummaskin och enformig sångslinga typ...

Ja fanken, mestadels av punken jag lyssnar på gör jag via Yotube, t.ex Björnarna, Borgerlig Begravning osv

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För framtida referens: detta syftar, såvitt jag förstår, på att @alundberg i skrivande stund har 0 inlägg i forumet.

Samtidigt som han varit forum-medlem i 10 månader och har publicerat 547(!) artiklar, vilket i skrivande stund blir ett snitt på nästan 2 om dagen, inklusive lördagar och söndagar.
Klart killen inte hinner skriva några foruminlägg, han måste ju antagligen spendera all sin vakna tid med skriva artiklar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LessHack:

Skrev svaret på förra sidan

Finns också massa mer detaljerade guider på Reddit för alla sorts plattformar och vilka länder som är bäst.

Skrivet av Mono:

Man skapar ett nytt Google-konto i ett billigare land med VPN. Jag valde Ukraina men Turkiet eller Argentina är också billiga. Du behöver bara ha VPN-tjänsten igång när du skapar kontot, sen är det inget krav. Blir 28kr/mån för Premium.

Ah måste ha missat det i förbifarten av allt annat som diskuterades, tackar för svar – ska helt klart kolla in saken närmare!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MinscS2:

Samtidigt som han varit forum-medlem i 10 månader och har publicerat 547(!) artiklar, vilket i skrivande stund blir ett snitt på nästan 2 om dagen, inklusive lördagar och söndagar.
Klart killen inte hinner skriva några foruminlägg, han måste ju antagligen spendera all sin vakna tid med skriva artiklar.

Säkerligen. Har inga synpunkter på det; ville bara dokumentera vad @Kent menade, eftersom det bara var uppenbart under rådande omständigheter av synnerligen volatil karaktär.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Den tolkning jag gjort av upphovsrättslagstiftningen (så som den är formulerad nu), samt den del som rör "privatkopiering" så faller alla streamingtjänster under privatkopieringstillståndet, och finns inget som stoppar att inneha program som bryter krypteringen så länge det är privat bruk.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Finns begreppet motsvarande privatkopiering i andra länder eller räknas all form av kopiering som piratkopiering?
Det här borde klargjorts redan i artikeln, för de flesta här ser det i svensk kontext.
Förstår ju meningen med nyheten, men här är det ju lite mer nyanserat och inte lika svartvitt.

Om i stort sett all form av privatkopiering i praktiken är förbjuden borde ju inte heller kasettavgiften finnas kvar.
Men det är mer politik.

Sen har det ju i stort sett aldrig funnits något bra sätt att köpa enskilda låtar, det har kommit och gått lite olika för det och bl a funnits på utländska Amazon (för att nämna någon).

Yt är i övrigt bra på det sättet att det går att hitta och lyssna på mycket musik där, även mer ovanlig, i många lägen räcker det med Yt snarare än att skaffa någon prenumerationstjänst.

Erbjud möjligheten att enkelt köpa enskilda låtar och kopieringen lär ju minska.

Permalänk
Medlem

Om man privatkopierar eller köper t.ex. DRM fri FLAC hur kan man sedan lyssna på denna musiken på väg till jobbet eller utanför sitt hem? VPNar man hem eller finns något liknande plex för musik?

Jag kommer nog fortsätta med youtube premium, och där med youtube music. Där man även har möjlighet att ladda upp musik som man köpt eller privatkopierat och tycker det funkar bra, men kan vara bra att hålla koll på hur folk löser det, speciellt när apple tar hutlös premium för storage

Permalänk
Skrivet av seanhak:

Om man privatkopierar eller köper t.ex. DRM fri FLAC hur kan man sedan lyssna på denna musiken på väg till jobbet eller utanför sitt hem? VPNar man hem eller finns något liknande plex för musik?

Jag kommer nog fortsätta med youtube premium, och där med youtube music. Där man även har möjlighet att ladda upp musik som man köpt eller privatkopierat och tycker det funkar bra, men kan vara bra att hålla koll på hur folk löser det, speciellt när apple tar hutlös premium för storage

https://www.plex.tv/plexamp/

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet. Vem och varför laddar man ner musik från Youtube för privat bruk? Vi har utmärkt mobilnät och fiberuppkoppling nästa överallt och till och med roaming-priset är ju bortplockat när man åker utomlands. Man hittar typ all musik på antingen Spotify eller Youtube Music. Varför skulle jag någonsin vilja ladda ner?