Permalänk

Skala upp dvd?

Hej

Jag använder i dagsläget Kodi och Plex.

Jag har ganska många konserter i min gamla dvd-samling som jag skulle vilja titta på. Problemet är att dvd på 75-tum ser smått förskräckligt ut. Finns det något program som kan "restaurera" och skala upp dom till 1080p eller ännu bättre 4k eller liknande.

AI är ju i ropet och tänkte att det borde gå att remastra själv med nåt finurligt program 😛

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En DVD är en DVD, kvalitén blir inte bättre än originalet egentligen.
Handbrake kan nog konvertera om till 1080p men DVD är bvara 720x480p

Permalänk

Jo jag förstår det men tänkte att det skulle finnas något program som analyserar och med hjälp av AI skapar en mer högupplöst version av konserten.

Permalänk
Medlem

nVidias Shield TV har ju "AI" uppskalning som ibland funkar rätt bra.
Finns säkert i TV apparater oxo om man letar lite.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns, t ex Topaz Video AI. Men för att få ett bra resultat krävs oftast mycket kunskap och meck. Jag har testat lite men kom i slutändan fram till att det nästan alltid är bättre att skala upp originalet och få lite suddigt än att få AI-artefakterna (som att människor i regel ser ut att vara airbrushade).

Lägger man ner flera timmar per timme video och har mycket kunskap kan det däremot bli ganska fantastiskt.
Hittar tyvärr inte på de videos jag tänkte ta som exempel, vet inte om de är borttagna? Det är iaf en kille som lagt upp klipp på Star Trek: Deep Space Nine i 4K, där vissa klipp ser otroligt bra ut för att vara uppskalade. Men då är det också som sagt en extremt tidskrävande process.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

De flesta av dagens 4k tv-apparater har en skapligt bra uppskalning, duger inte den tror jag att du får problem att hitta nåt som funkar bättre.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har använt Topaz AI för att skala upp DVD video och ja, lite bättre blir det, men inte så mycket bättre. Och försöker man göra det för mkt bättre ser det fake ut.
Så nja, jag hade bara kollat orginalen och suttit längre bort eller ta av eventuella glasögon. Eller bara "inte tänka på det". Slutar man aktivt tänka på kvaliteten så märker man inte

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

DVD ser knappt bra ut på 32" längre efter att man vant sig vid HD och UHD, så vänta dig inte några underverk...

Informationen finns helt enkelt inte där.

Bättre o leva med det o lyssna på musiken isf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns, t ex Topaz Video AI. Men för att få ett bra resultat krävs oftast mycket kunskap och meck. Jag har testat lite men kom i slutändan fram till att det nästan alltid är bättre att skala upp originalet och få lite suddigt än att få AI-artefakterna (som att människor i regel ser ut att vara airbrushade).

Lägger man ner flera timmar per timme video och har mycket kunskap kan det däremot bli ganska fantastiskt.
Hittar tyvärr inte på de videos jag tänkte ta som exempel, vet inte om de är borttagna? Det är iaf en kille som lagt upp klipp på Star Trek: Deep Space Nine i 4K, där vissa klipp ser otroligt bra ut för att vara uppskalade. Men då är det också som sagt en extremt tidskrävande process.

https://www.extremetech.com/extreme/324466-tutorial-how-to-up...

Här är killen som skalar upp DS9. Jag tycker att resultatet är ganska imponerande. Jag är sugen på att prova på någon svensk serie-dvd.

Permalänk
Medlem

Den här snubben använder Topaz på en massa videor av Dream Theater, Audioslave, Megadeth, mm och skalar upp till 4k med rätt bra resultat.
https://www.youtube.com/@Kaslivtsev/videos

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du kan labba med madVR - det är väl den bästa av realtidsuppskalare. Kräver kraftigt grafikkort. Oklart om du kan köra det via Kodi, går inte via Plex iaf.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead