Disney följer Netflix – sätter stopp för lösenordsdelning

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet med detta? Är väll ganska självklart att dom sätter in åtgärder när folk bryter mot reglerna!

Ingen skillnad mot alla fartkameror ute i trafiken, hade alla följt dom regler som finns så hade fartkameror inte existerat.

Skrivet av Klockan:

Vi betalar pengar för privatkopiering, så alla som påstår att detta är stöld, olagligt och omoraliskt får gärna förklara sig.
Vad betalar vi då för när vi köper våra hårddiskar och annan elektronik?

Sen angående privatkopiering så är det inte direkt relevant i detta fallet då jag är ganska säker på att det gäller sånt vi äger, dvs Köper du en dvd eller blueray film så får du göra en kopia av den och dela med den till nära och kära. När det kommer till streaming så äger man inget, man har bara rättighet att tillfälligt konsumera tjänstens utbud så länge man följer deras regler.

Sen är det även värt att tänka på att privatkopiering och dom lagar vi har inte är anpassade efter dagens samhälle och är mer eller mindre ett sätt för copyswede att håva in enorma summor pengar på ett föråldrat regelverk!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har du möjligtvis någon källa att länka till? Personen du citerade hade en jurist som kommenterade juridiken och det är lättare att tro på det än en medlem på sweclockers

Skrivet av Petterk:

Jag sitter inte och länkar något under arbetstid jag redan hänvisat till. Du bör snarare fråga dig varför de svarade utan att hänvisa till någon tolkning.

Nu sitter jag inte med telefon på jobbet.

Skrivet av Prop. 2004/05:110 sid 314:

I promemorian gjordes bedömningen att det inte i nuläget borde införas regler som innebär att inskränkningen avseende kopiering för privat bruk skall ha företräde framför tekniska åtgärder. De flesta remissinstanserna har instämt i promemorians bedömning eller lämnat denna utan erinran...

Vad förbudet mot kringgående av teknisk åtgärd (kopieringsskydd) betyder framgår också av sid 416-418.

Kort och gott enligt lagstiftarna får man inte tillhandahålla verktyg om de kan användas för exemplarframställning och skyddet av tekniska åtgärder väger mer än inskränkningen i upphovsmannens ensamrätt aka exemplarframställning för privat bruk. Vidare anser att förarbeten att det bör prövas i enskilda fall där det kan förekomma undantag, men det kommer aldrig att hända. Dels kommer ingen hamna i rätten för vad de gör privat, dels kommer ingen sälja några verktyg som är så avgränsade att rätten skulle döma att de är tillåtna. Rätten skulle inte ta upp eller skulle lägga ner målen om de drevs mot en privatperson som inte spridit några verk, dels skulle ett staff som mest handla om dagsböter och dels finns det inget bevisläge som skulle hålla, då det knappast är rätt att skicka Polis eller Kronofogden mot någon för detta när det är ett stort intrång mot personen.

Läser man EUs förlaga (och de internationella överenskommelserna) så framgår det också att de sätter skyddet av tekniska åtgärder (kopieringsskydd) högre än eventuell rätt (inskränkning) för privatkopiering, det är tydligt att de inte ämnar att det ska vara helt verkningslöst.

Nu finns det ändå verktyg, men du hittar de inte ute i butiker i landet utan det säljs av skalbolag från anonyma utvecklare. Tidigare organisationen bakom AnyDVD fördrevs t.ex. från Antigua och Barbuda.

Så nej du får inte göra en kopia av fysiska medier heller, DVD och Blu-ray är kopieringsskyddade enligt standarden för formaten. Att rippa sånt som inte kör något skydd på SVT Play bör däremot vara fritt fram. Att rippa LP och CD faller också under privatkopiering. Copyswede betalar heller inte ut ersättning för saker som bara är utgivna på DVD och Blu-ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Vad du tycker det är värt är ju inte relevant. Antingen betalar man och tar del av tjänsten. Eller så betalar man inte och gör det inte.

Ja...exakt det jag sa? Det finns konkurreranter som är ljusår längre fram än Spotify som fortfarande gräver sin grop.

Skrivet av htbtoma:

alternativ 3, piratkopiering. Enligt ditt resonemang så kan jag tack vare att tröjan som HM begär 199:- men som jag bara tycker är värd 99:- istället bara ta den, helt motiverar då jag tycker de tar för mycket betalt från början. Oj, jag begick visst stöld.

folk gör som man vill men stå för vad ni pysslar med istället för att försöka rättfärdiga det med att tjänsten är skit/för dyr/fel kvalitet/whatever.

Jag har också hissat seglen i tonåren när ancient hubbarna var något magiskt där allt fanns att få tag i och min ekonomi var studiebidraget och jag visste precis vad jag gjorde.

Men jag trodde som sagt att de flesta lämnade detta bakom sig när man blev vuxen och började tjäna pengar. blir larvigt när man skyltar med datorer för 10.000-tals kronor i sina signaturer samtidigt som man hellre piratar innehållet på en streamingtjänst än att betala nån hundring i månaden och göra rätt för sig ”bara för att man kan”

Du missförstår mig helt.
Spotifys enda konkurrent är piratkopiering (samma för Deezer, Tidal etc). De måste erbjuda en smidigare lösning för lagom pengar för att folk ska välja dem istället för att krångla på virus drabbade sidor och ge sin dator cancer.

När tjänsten kostar lagom och erbjuder en smidigare lösning än piratkopiering så kommer piratkopieringen att minska. Bevis på detta är senaste 10 åren, både inom musik och streaming.

Men idag är värdepropositionen det omvända. Du betalar mer och får mindre för pengarna, klart fan folk går tillbaka och börjar ladda hem igen.

Är det stöld att din köpta film från Apple Tv+ helt plötsligt försvinner? Är det stöld att ditt köpta spel från Ubisoft helt plötsligt tas tillbaka?
Är det stöld när alla dina köpta filmer försvinner för Viaplay tappar ett avtal med Discovery?

Klimatet som finns idag är ett resultat av giriga människor som alltid ska ha mer samtidigt som de erbjuder mindre.
Att vara vuxen kanske handlar mer om vetskapen när någon kissar dig på ryggen och säger att det regnar...

Edit*

Jag ska inte ge mig in i en längre diskussion - Jag håller med till del, jag är emot piratkopiering i alla dess former men jag förstår samtidigt de som sysslar med det.
Vi hade en bra lösning ~2010-12 men utvecklingen har gått åt fel håll...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu sitter jag inte med telefon på jobbet.

Vad förbudet mot kringgående av teknisk åtgärd (kopieringsskydd) betyder framgår också av sid 416-418.

Kort och gott enligt lagstiftarna får man inte tillhandahålla verktyg om de kan användas för exemplarframställning och skyddet av tekniska åtgärder väger mer än inskränkningen i upphovsmannens ensamrätt aka exemplarframställning för privat bruk. Vidare anser att förarbeten att det bör prövas i enskilda fall där det kan förekomma undantag, men det kommer aldrig att hända. Dels kommer ingen hamna i rätten för vad de gör privat, dels kommer ingen sälja några verktyg som är så avgränsade att rätten skulle döma att de är tillåtna. Rätten skulle inte ta upp eller skulle lägga ner målen om de drevs mot en privatperson som inte spridit några verk, dels skulle ett staff som mest handla om dagsböter och dels finns det inget bevisläge som skulle hålla, då det knappast är rätt att skicka Polis eller Kronofogden mot någon för detta när det är ett stort intrång mot personen.

Läser man EUs förlaga (och de internationella överenskommelserna) så framgår det också att de sätter skyddet av tekniska åtgärder (kopieringsskydd) högre än eventuell rätt (inskränkning) för privatkopiering, det är tydligt att de inte ämnar att det ska vara helt verkningslöst.

Nu finns det ändå verktyg, men du hittar de inte ute i butiker i landet utan det säljs av skalbolag från anonyma utvecklare. Tidigare organisationen bakom AnyDVD fördrevs t.ex. från Antigua och Barbuda.

Så nej du får inte göra en kopia av fysiska medier heller, DVD och Blu-ray är kopieringsskyddade enligt standarden för formaten. Att rippa sånt som inte kör något skydd på SVT Play bör däremot vara fritt fram. Att rippa LP och CD faller också under privatkopiering. Copyswede betalar heller inte ut ersättning för saker som bara är utgivna på DVD och Blu-ray.

Tack för utförligt svar! Jag satte mig också och läste lite (som icke juridiskt kunnig) och enda undantaget verkar vara om det krävs anpassningar av mediet för att funktionsnedsatta ska kunna ta del av mediet de köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tack för ditt svar, jag tror också att risken för att bli lagförd är så låg (eller obefintlig) att man därför tar risken. Nu tror jag inte att piratkopiering är ett så stort problem generellt, förmodligen mer allmänt bland medlemmarna här inne.

Håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

ja vi betalar för att få PRIVATkopiera alster som vi redan äger. tänk morsans gamla MR Music skivor. att tanka hem en serie på böljan blå istället för att strömma den från en betaltjänst är inte privatkopiering

Exakt. Vi betalar för penag för att kunna rpivatkopiera men företag stoppar denna med DRM, användarvillkor och lobbyism när det kommer till lagar.
En gång i tiden kopiera vi musik på kassettband eller VHS, nu lånar vi ut vår streaminkonto till en vän eller familjemedlem.

Antingen ska privatkopieringsavgiften tas bort eller så måste man också få dela med sig till vänner. Det är inte logisk som det är idag.

Permalänk
Medlem

Är det så mycket värre att dela ett lösenord än att rippa någons kasettband? Man betalar ju för antal samtidiga skärmar

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Förstår inte problemet med detta? Är väll ganska självklart att dom sätter in åtgärder när folk bryter mot reglerna!

Ingen skillnad mot alla fartkameror ute i trafiken, hade alla följt dom regler som finns så hade fartkameror inte existerat.

Lite så (men nu är dom nya fartkamerorna på väg, de som mäter tid mellan 2 punkter förutom bara vid kameran.).

Jag gick tillbaka i tiden lite, så sjukt billigt det är att ha all denna media tillgänglig. Summerar jag ihop netflix, hbo och disney så kostar det som tv3-paket till parabolen när jag växte upp för 30 år sedan. (Tv3 och några kanaler till, linjärtv)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Gått back 11 miljarder. Vilken valuta avses?

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Det kommer såklart ge en tillfällig boost på börsen så aktieägarna blir åtminstone glada...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Lite så (men nu är dom nya fartkamerorna på väg, de som mäter tid mellan 2 punkter förutom bara vid kameran.).

Jag gick tillbaka i tiden lite, så sjukt billigt det är att ha all denna media tillgänglig. Summerar jag ihop netflix, hbo och disney så kostar det som tv3-paket till parabolen när jag växte upp för 30 år sedan. (Tv3 och några kanaler till, linjärtv)

Ja känns lite som att folk blivit något så ofantligt giriga idag, liksom kommer folk inte ihåg att ett lite större paket med tv kanaler kunde kosta 600-800kr i månaden och sen va 80-90% av allt skräp som man aldrig kommer utnyttja, och inte tala om att man va tvungen att anpassa sig efter när det man ville se skulle sändas.

Så förstår inte problemet med detta, betala eller va utan...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Sa upp i samband med prishöjningen. Kollade enbart i deras Stars-avdelning men kände inte att det var värt det.
Gillar inte Disney/Pixar-filmer eller Star Wars och Marvel är ju nere i gyttjan.

Håller med i väldigt mycket du säger, och det är mer pumpa ut så mycket skit som möjligt än att göra något bra. Liksom effekterna idag är ju extremt dåliga p.g.a. att det skall ut så fort som möjligt där VFX teamen jobbar övertid för att hinna.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Oj.. Där blev Plex biblioteket något större..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Back 11 miljarder... och dom tror att lösenordsdelning är den stora inkomstförlusten?
Kommer snarare väcka upp ögonen för folk att inse att "det här klarar jag mig utan"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Där ryker min Disney+ subscription..

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

”det är inte värt pengarna” rättfärdigar inte att helt sluta betala och fortsätta att konsumera. det är ren och skär stöld och något jag trodde de flesta la av med när de växte upp och började jobba.

Det bästa vore om folk slutade att abonnera helt så att alla dessa "gatekeepers" gick i konkurs. Det bästa hade varit om det hade funnits en steamliknande klient och massor med mindre filmbyråer där ingen stor koncern kunde "censurera" eller "filtrera" marknaden.

Eller du kanske gillar Disney Star Wars mer än det Lucas hade?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hahaha jamenvisst är det så!

Att Disney, främst via Star Wars och (f.a) Marvel bokstavligt sprutar miljontals dollar rakt ner i toaletten genom att göra filmer och serier som nästan ingen vill se och ännu färre gillar har ju så klart iiiinget att göra med att företaget blöder pengar och har problem.

Nej absolut inte.

Folk som lösenordsdelar är säkert villiga att betala flera gånger så mycket för samma streamingtjänst, Disneys innehåll är ju så fantastiskt bra, det är ju därför dom lösenordsdelar säkerligen!

Snabbt, har någon en spruta Naloxon? Jag tror jag håller på att överdosa på sarkasm...hjälp!

Nu lever vi ju dock inte i en värld där ett problem bara kan ha en enda orsak. Bara för att Iger sagt att lösenordsdelning är ett problem betyder ju inte att vi behöver låtsas som att han inte också sagt att de haft fel strategi där fokus på kvantitet har urholkat kvaliteten, samt att de främst bör fokusera på att underhålla istället för att leverera budskap.

Vår kritik blir vassare och mer effektiv om vi inte förvränger vad andra framför utan istället fokuserar på att kritisera de faktiska uttalandena och budskapen.

Permalänk

En av anledningarna till att det blir så här är ju för att man tvingas betala för multi-streaming när man egentligen bara vill ha 4K singel-streaming. De flesta familjer hade ju klarat sig med singel-streaming också med tanke på att man ofta har en massa olika tjänster att välja på om en skulle vara upptagen.

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det bästa vore om folk slutade att abonnera helt så att alla dessa "gatekeepers" gick i konkurs. Det bästa hade varit om det hade funnits en steamliknande klient och massor med mindre filmbyråer där ingen stor koncern kunde "censurera" eller "filtrera" marknaden.

Eller du kanske gillar Disney Star Wars mer än det Lucas hade?

Tyvärr brukar det vara så att när marknaden sviktar (som den gör om folk slutar abonnera) så är det möjligheten för de stora jättarna att köpa upp fler av de mindre. De stora har råd att förlora pengar mycket längre än de små. Den enda egentliga möjlighet jag ser till att skapa mindre bolag är genom politisk reglering. Man får hoppas att det kan ske någon gång då det frekvent ryktas om saker som att Apple skulle köpa upp Disney, vilket verkligen vore uselt enligt mig.

Vad gäller sidofrågan om Star Wars så skulle jag säga att det är både och. Inget slår originaltrilogin och den nya trilogin var extraordinärt dålig, men Rogue One och Andor är mycket bättre än vad Lucas gjorde efter originaltrilogin.

Permalänk
Medlem

När jag växte upp på 80-talet kostade det 49:- att hyra en film. Med inflation är det runt hundringen idag. Vi har blivit bortskämda.

Vi ska inte prata om priset på tv-spel…

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta om man faktiskt har två bostäder?
Som att man veckopendlar, så man under vardagarna är i en stad och under helgerna i en annan stad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Disney Plus och Hulu har infört förbud för kunder att dela konton med personer utanför det egna hushållet och användare har fram till 14 mars på sig att sluta.

...
i november 2023 rapporterade New York Times att Disney hittills har gått back 11 miljarder på streamingtjänsten.

Jag skulle vilja veta hur de räknat ut detta.
Det är ju inte så att de köper/hyr materialet de visar, de äger det.
Jag tror också att hade tjänat 11 miljarder mer om alla gått på bio istället för abonnera på en streamingtjänst.

Permalänk

Disneys förluster roar mig något oerhört, den mest wokifierade företaget i historien... Så går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

När jag växte upp på 80-talet kostade det 49:- att hyra en film. Med inflation är det runt hundringen idag. Vi har blivit bortskämda.

Vi ska inte prata om priset på tv-spel…

Netflix har färre filmtitlar på tjänsten än för tio-tolv år sedan.

Vi har inget som i utbud konkurrerar med uthyrnings tjänsterna över postorder.

De tjänster som har störst utbud är VOD-tjänster där du hyr eller köper och att hyra där är ofta lika mycket eller mer än att köpa samma på video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur funkar detta om man faktiskt har två bostäder?
Som att man veckopendlar, så man under vardagarna är i en stad och under helgerna i en annan stad?

Funkade inte med Netflix iaf så jag slutade prenumerera när de började jaga mig för att jag "kontodelade" med mig själv hemma och på landet. Sekunden Disney+ gör samma sak så avslutar jag dem också. Inte helt lätt att vara ärlig med dagens streamingtjänster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0wler666:

En av anledningarna till att det blir så här är ju för att man tvingas betala för multi-streaming när man egentligen bara vill ha 4K singel-streaming. De flesta familjer hade ju klarat sig med singel-streaming också med tanke på att man ofta har en massa olika tjänster att välja på om en skulle vara upptagen.

Precis detta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det är tydligen värt att vara kriminell än att betala någon hundring i månaden, okej, förstår fortfarande inte.

Från tråden...

Så länge de stora bolagen gör allt för att slippa betala skatt så gör jag också allt för att slippa ge dem mina pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Vad händer efter deadlinen 14 mars?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Vad händer efter deadlinen 14 mars?

Då kan de peka på avtalet och blockera alla som inte är på adressen som betalar abonnemanget.
Inte så att du stäms att böta 100 miljoner för otillåten (fil)delining

Permalänk
Medlem

Det var smidigt med tre inlogg när ungarna bodde hemma, nu har dom flyttat hemifrån men använder fortfarande samma inlogg och Netflix/Disney+ får fortfarande in samma belopp från mig varje månad, det lär upphöra när det blir blockat.
Har trixat lite med att dottern tex flyttat "hem hushåll" eller vad netflix kallar det när hon sett på någonting men det verkar ska sluta fungera att göra så i framtiden.