Hur tyst är Apple mini M2?

Permalänk

Hur tyst är Apple mini M2?

Jag behöver en ny dator och är sugen på mini M2. Absolut krav är att datorn ska vara knäpptyst. Om jag tittar på en Youtube-video på helskärm på windows-datorn jag har idag (32GB RAM) så börjar datorn att jobba och låta högt. Är det likadant med M2 8GB?

Räcker 8GB för Youtubetittande eller ska jag lägga ut 2500 kr till för 16 GB?

Permalänk
Medlem

Finns hur mycket tester som helst på internet avseende ljud vid 100% belastning…

har en m2 mac mini med baskonfig för office, surf o.s.v. och den duger alldeles utmärkt för ditt use-case och jag hör personligen inte fläkten alls, men den har fläkt så är du extremt känslig så satsa på något fläktlöst, en ipad kanske?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Om jag tittar på en Youtube-video på helskärm på windows-datorn jag har idag (32GB RAM) så börjar datorn att jobba och låta högt.

Laptop eller stationär?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Finns hur mycket tester som helst på internet avseende ljud vid 100% belastning…

har en m2 mac mini med baskonfig för office, surf o.s.v. och den duger alldeles utmärkt för ditt use-case och jag hör personligen inte fläkten alls, men den har fläkt så är du extremt känslig så satsa på något fläktlöst, en ipad kanske?

Problemet med de fläktlösa iPad och Air är att de inte har HDMI så att jag inte kan koppla in min datorskärm.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Laptop eller stationär?

Jag har en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag har en stationär dator.

Det är ju riktigt illa att det låter då. Jag beklagar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Sötast

Jag kör en macbook pro vilket är bestyckad med fläkt. Fläkten går aldrig igång om du inte kör benchmarks, aaa-spel eller 3d-renders.

8GB räcker gott och väl endast för youtube.
Jag skulle väl dock rekommendera 16GB oavsett då intressen kan variera över tid.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Det är ju riktigt illa att det låter då. Jag beklagar.

Varför är det riktigt illa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Problemet med de fläktlösa iPad och Air är att de inte har HDMI så att jag inte kan koppla in min datorskärm.

Finns väl USB-c till HDMI, om en iPad skulle funka i övrigt dvs.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag kör en macbook pro vilket är bestyckad med fläkt. Fläkten går aldrig igång om du inte kör benchmarks, aaa-spel eller 3d-renders.

8GB räcker gott och väl endast för youtube.
Jag skulle väl dock rekommendera 16GB oavsett då intressen kan variera över tid.

Har fläkten med RAM-minnet att göra? Alltså ju mer RAM desto mindre går fläkten igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Varför är det riktigt illa då?

De flesta datorer sedan minst tio år tillbaks brukar klara av att spela upp en YouTube-video utan ansträngning. Jag har en Core 2 Duo-burk, som förvisso inte använts på ett tag, men som klarar av det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Sötast
Skrivet av Night Prowler:

Har fläkten med RAM-minnet att göra? Alltså ju mer RAM desto mindre går fläkten igång?

Nej, tänker mer att du kanske om 2år vill testa redigera lite film å så eller göra något annat mer krävande och då har du nytta av det men det går inte att uppgradera i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Har fläkten med RAM-minnet att göra? Alltså ju mer RAM desto mindre går fläkten igång?

Nej. Det som används när du spelar upp en video är grafikkortet eller i värsta fall CPUn.

Men, det är en tråkig situation att sitta på för litet minne. En sak som har varit sant sedan åtminstone 1982, då jag fick min första dator, är att du ska aldrig nöja dig med den minsta mängden minne du tror dig komma att behöva. Det är mycket snack om "framtidssäkert" inom den här hobbyn just nu, men det enda jag tycker kan vara framtidssäkert är att fläska på med RAM. En dag behöver du det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

De flesta datorer sedan minst tio år tillbaks brukar klara av att spela upp en YouTube-video utan ansträngning. Jag har en Core 2 Duo-burk, som förvisso inte använts på ett tag, men som klarar av det.

Min dator är drygt 10 år och har Intel Core i7 och 32 GB RAM.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Nej, tänker mer att du kanske om 2år vill testa redigera lite film å så eller göra något annat mer krävande och då har du nytta av det men det går inte att uppgradera i efterhand.

Jag är för gammal för att börja med videoredigering, photoshop etc. Är man 20-30 år kanske man fortfarande tror att det en dag kommer att bli så, och jag har been there och done that, blev inget av det. Har inget intresse av sånt.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Nej. Det som används när du spelar upp en video är grafikkortet eller i värsta fall CPUn.

Men, det är en tråkig situation att sitta på för litet minne. En sak som har varit sant sedan åtminstone 1982, då jag fick min första dator, är att du ska aldrig nöja dig med den minsta mängden minne du tror dig komma att behöva. Det är mycket snack om "framtidssäkert" inom den här hobbyn just nu, men det enda jag tycker kan vara framtidssäkert är att fläska på med RAM. En dag behöver du det.

Ja, det var därför jag fläskade på med 32 GB för 10 år sedan. Jag hade klarat hela den här tiden med 8. Minnena har säkert blivit bättre på 10 år också. 32 GB RAM för 10 år sedan kanske är lika starkt som 8 RAM idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag är för gammal för att börja med videoredigering, photoshop etc. Är man 20-30 år kanske man fortfarande tror att det en dag kommer att bli så, och jag har been there och done that, blev inget av det. Har inget intresse av sånt.

Ram mängden kommer kvitta för en M2 mini, den kommer inte starta fläkten vid ditt användningsområde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De flesta datorer sedan minst tio år tillbaks brukar klara av att spela upp en YouTube-video utan ansträngning. Jag har en Core 2 Duo-burk, som förvisso inte använts på ett tag, men som klarar av det.

Det beror på upplösning och refresh rate och vilken kvalitet på yt-klippet. Min Nuc12 pro i5 låter märkbart ansträngd (det märks väldigt tydligt på Intels Nucar, de är ökända för det förvisso) på 4k-skärmen, även om jag spelar upp i något i 1080p, om 120hz på skärmen, fungerar mycket tystare med 60Hz.

På jobbet har jag en runt 6 år gammal laptop med någon intel-mobil-cpu (i7) med ett klenare AMD-workstation-kort och den klarade att spela upp yt utan bekymmer med 1920*1080-upplösning, den kan inte spela upp yt-klipp, ens 1080p sådana, på 4k-skärm med 60hz, utan att hacka. CPU går på max och det spelar ingen roll om AMD-kortet eller inbyggda intel-grafiken hjälper till. Chrome-avarter går lite bättre än Firefox, även om Firefox kan använda AMD-kortet mycket mer åtminstone, men ingen av dom duger till att lyssna på musik. (Det spelar ingen roll om videon är en stillbild av en skivomslag). (Förvisso har Windows allt möjligt för sig i bakgrunden, speciellt på en arbetsplats med geometry service och nåntingofflinefiler och Windows defender som snittar 30% cpu mest hela tiden tycks det men ändå, det är märkbar skillnad i YT-kapabilitet beroende på vilken skärm som används).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ja, det var därför jag fläskade på med 32 GB för 10 år sedan. Jag hade klarat hela den här tiden med 8. Minnena har säkert blivit bättre på 10 år också. 32 GB RAM för 10 år sedan kanske är lika starkt som 8 RAM idag.

Motsvarigheten till 8 GB i en ny dator idag var nog 4 GB i en ny dator för 10 år sedan, så 32 GB låter extremt overkill om du köpte den bara för att surfa lite och titta på Youtube. Men hade du haft 4 GB i din dator i dagsläget hade det varit riktigt segt tror jag, och samma kommer det väl bli med 8 GB om ett par år är jag rädd. Operativsystem och browsers och web-siter blir mer krävande med tiden oavsett om man vill det eller inte, och det går som sagt inte att uppgradera minnet i MacMini M2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det beror på upplösning och refresh rate och vilken kvalitet på yt-klippet. Min Nuc12 pro i5 låter märkbart ansträngd (det märks väldigt tydligt på Intels Nucar, de är ökända för det förvisso) på 4k-skärmen, även om jag spelar upp i något i 1080p, om 120hz på skärmen, fungerar mycket tystare med 60Hz.

På jobbet har jag en runt 6 år gammal laptop med någon intel-mobil-cpu (i7) med ett klenare AMD-workstation-kort och den klarade att spela upp yt utan bekymmer med 1920*1080-upplösning, den kan inte spela upp yt-klipp, ens 1080p sådana, på 4k-skärm med 60hz, utan att hacka. CPU går på max och det spelar ingen roll om AMD-kortet eller inbyggda intel-grafiken hjälper till. Chrome-avarter går lite bättre än Firefox, även om Firefox kan använda AMD-kortet mycket mer åtminstone, men ingen av dom duger till att lyssna på musik. (Det spelar ingen roll om videon är en stillbild av en skivomslag). (Förvisso har Windows allt möjligt för sig i bakgrunden, speciellt på en arbetsplats med geometry service och nåntingofflinefiler och Windows defender som snittar 30% cpu mest hela tiden tycks det men ändå, det är märkbar skillnad i YT-kapabilitet beroende på vilken skärm som används).

Det här är ju litet specialfall dock. En NUC och en cheap ass laptop. OK, om du fått en laptop för att köra Excel och Word kanske den inte orkar med, men annars låter det som att du har råkat ut för ett klassiskt problem. Antingen är kylningslösningen underdimensionerad, drar den in en massa damm eller så är styrningen kass och väljer att dra upp fläktarna på max för minsta lilla. Jag har sett allt dess, speciellt på datorer i de lägre prissegmenten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Motsvarigheten till 8 GB i en ny dator idag var nog 4 GB i en ny dator för 10 år sedan, så 32 GB låter extremt overkill om du köpte den bara för att surfa lite och titta på Youtube. Men hade du haft 4 GB i din dator i dagsläget hade det varit riktigt segt tror jag, och samma kommer det väl bli med 8 GB om ett par år är jag rädd. Operativsystem och browsers och web-siter blir mer krävande med tiden oavsett om man vill det eller inte, och det går som sagt inte att uppgradera minnet i MacMini M2.

Ja, datorn är ju inte seg. Den är ganska snabb fortfarande, det enda problemet är som sagt fläkten som låter hela tiden och något börjar jobba och låta mer vid vissa sidor som youtube och andra sidor när jag scrollar upp och ned. Men bara när fönstret är i helskärm. Till exempel om chrome fönstret tar upp halva skärmen (24") och jag tittar på youtube och väljer helskärm på youtube, så att det tar upp hela skärmen på 24", så låter det inte mer än vanligt. Men om chrome fönstret är i helskärm och jag tittar på youtube så börjar det jobba mer än vanligt. Samma sak med andra sidor när jag scrollar upp och ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ja, datorn är ju inte seg. Den är ganska snabb fortfarande, det enda problemet är som sagt fläkten som låter hela tiden och något börjar jobba och låta mer vid vissa sidor som youtube och andra sidor när jag scrollar upp och ned. Men bara när fönstret är i helskärm. Till exempel om chrome fönstret tar upp halva skärmen (24") och jag tittar på youtube och väljer helskärm på youtube, så att det tar upp hela skärmen på 24", så låter det inte mer än vanligt. Men om chrome fönstret är i helskärm och jag tittar på youtube så börjar det jobba mer än vanligt. Samma sak med andra sidor när jag scrollar upp och ned.

Om du inte har dammat ur datorn under tiden du har haft den så är det inte så konstigt om den varvar upp så fort man gör något.
Kylflänsar med fläktar på har en förmåga att sätta igen sig med damm och då blir kylförmågan där efter.

Förresten angående hur mycket en Mac Mini M2 låter, så verkar det vara flera på internet som är missnöjda med just det.

Permalänk
Medlem

Ta hem en M2 på öppet köp, fläska på med Youtube så har du svart på vitt. Funkar den inte som du vill, returnera...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Hur har du det med kylpastan och kylarinstallationen? Troligen skulle det bli bättre ljudmässigt med en modern kylare/fläkt och självklart ny kylpasta.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag behöver en ny dator och är sugen på mini M2. Absolut krav är att datorn ska vara knäpptyst. Om jag tittar på en Youtube-video på helskärm på windows-datorn jag har idag (32GB RAM) så börjar datorn att jobba och låta högt. Är det likadant med M2 8GB?

Räcker 8GB för Youtubetittande eller ska jag lägga ut 2500 kr till för 16 GB?

En Mac kommer brinna upp innan den börjar låta (så Apple jobbar mer eller mindre).

Men min fundering är snarare varför din nuvarande dator låter, speciellt om det är en stationär dator så är det otroligt mycket billigare att bara läsa problemet med nuvarande dator.

Att köpa helt ny dator om din nuvarande duger för det du använder den till (utöver att den låter) låter otroligt dumt rent ekonomiskt.

Men vad är det för dator du har idag? Du har nämnt att den är stationär, men är det en märkes dator? Vad är det för chassi? Cpu? Osv osv.

Edit: såg nu att du skrev 10 år sen. Så gissar att det är något i stil med en 4770k eller amd fx 8xx0 eller liknande. Och är det webbläsare datorn används till primärt så finns det helt klart ingen direkt anledning att byta ut den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du inte har städat datorn ordentligt så är det verkligen det första du ska göra innan du överväger att köpa en ny dator. Ibland kan också gamla fläktar bara börja skapa oväsen oavsett om det är dammigt eller inte.

Jag har en Mac mini m1 och den låter inte när youtube används. Sitter du i ett otroligt tyst rum men ljudet avstängt kanske något minimalt kan höras men det är väl knappast så du kommer använda youtube. Jag hade inte heller köpt på mig massa RAM i onödan, 8GB för ett par några flikar i safari kommer räcka länge. O andra sidan, vet du med dig att du vill behålla datorn i närmare 10 år så kanske det är värt det. För en mer normal livslängd på 4-6 år tror jag 8GB duger fint.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag har en Mac mini m1 och den låter inte när youtube används. Sitter du i ett otroligt tyst rum men ljudet avstängt kanske något minimalt kan höras men det är väl knappast så du kommer använda youtube. Jag hade inte heller köpt på mig massa RAM i onödan, 8GB för ett par några flikar i safari kommer räcka länge. O andra sidan, vet du med dig att du vill behålla datorn i närmare 10 år så kanske det är värt det. För en mer normal livslängd på 4-6 år tror jag 8GB duger fint.

Ja, man behöver inte ta i så man spricker, detta är min mac mini m2 med 8 GB ram, office-paketet, bilder, mail, chrome igång med ett gäng flikar o.s.v. ingen swap-fil och cirka 1 GB ledigt och 1 GB cachade filer (som os't drar ner på om det börjar bli trångt...)

Vill man steppa upp konfigen från mini(mum)-modellen bör prio vara:
1. 512 GB SSD, den är dubbelt så snabb och förlänger livslängden om maskinen behöver swappa p.g.a. två minneschip istället för ett
2. 16 GB ram om man tror att man har behov, som sagt normal kontoranvändning är inga problem öht på 8 GB

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av loefet:

Om du inte har dammat ur datorn under tiden du har haft den så är det inte så konstigt om den varvar upp så fort man gör något.
Kylflänsar med fläktar på har en förmåga att sätta igen sig med damm och då blir kylförmågan där efter.

Förresten angående hur mycket en Mac Mini M2 låter, så verkar det vara flera på internet som är missnöjda med just det.

Nej, jag har inte dammat ur datorn någon gång sen jag byggde ihop den. Jag har läst att Mini M2 PRO kan låta en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Nej, jag har inte dammat ur datorn någon gång sen jag byggde ihop den. Jag har läst att Mini M2 PRO kan låta en del.

Jag har en Mini M2 Pro och jag hör aldrig fläkten vid normalt "kontors"-arbete (word, excel, power point, mailande, surfande). Däremot hör jag fläkten om jag spelar Civ 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Nej, jag har inte dammat ur datorn någon gång sen jag byggde ihop den. Jag har läst att Mini M2 PRO kan låta en del.

Det är väl en av orsakerna att den låter mer idag.
Ett annat problem med äldre hårdvara idag är att numera används nyare codecs för videos (youtube) och annat vilket de inte har någon hårdvaruacceleration för, vilket gör att processorn själv får göra jobbet. Vilket i sin tur gör det ännu mer krävande för datorn = mer som behöver kylas = högre ljudnivå. Nyare hårdvara slipper det problemet.

Om du vill ha riktigt tyst så finns det ju passivt kylda chassin som man kan sätta innehållet ur en NUC i.
AKASA har flera, gäller bara att hitta en som passar NUCen man väljer.