Google lägger ned funktionen cachade sidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Antar att detta är ett sätt att få ned utgifterna, kan tänka mig att det ändå kostat en slant att indexa och cache'a i den skalan Google gör/gjort.

Och rent krasst; ligger en hemsida nere – något som sker väldigt sällan – då finns det oftast alternativ. Inte direkt som att man kommer in på banken eller andra kritiska tjänster i vilket fall utan en live-sida

Jag tror inte det är någon omfattande besparing då google själva måste cacha allt för söktjänsten snarare är det allmänhetens tillgång till cachat material som tas bort.

Permalänk

Tror det handlar om att folk med hemsidor där man kunnat hoppa över paywalls tack vare cachen har klagat.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt den sen före 2010 tror jag, sen google gjorde om sitt utseende vet jag inte om jag hittar den. Avsiktligt?

archive.org har jag ju lärt känna däremot.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Synd. Det är en väldigt användbar funktion som jag använder mig av ganska så ofta.

Tror det snarare handlar om att mycket vill ha mera och de vill spara in några kronor för att gå ännu mer med vinst.

Permalänk
Medlem

Bästa workaround på det problemet är att inte använda Google alls.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

hur fungerar detta? om jag kan få upp sökresultatet måste de ju ha en kopia eller delvis av sidan i fråga för att ens kunna få träffar på innehållet??

är det kanske nån copyright fråga som är med i bilden och strular?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Använt den många gånger när t.ex orginalsidan av nån anledning inte ligger uppe eller den gamla informationen man ville läsa har tagits bort.

Permalänk
Medlem

Trist, brukar använda det ibland. Men jag tycker det känns som den varit borta ett tag redan, funkade inte när jag provade för ett tag sedan.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Synd, var väldigt bra för att hitta bilder från gamla husannonser.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk

Varit bra till väldigt många ändamål som sagts tidigare i tråden.

Allt det, plus att jag har 300 flikar i chrome ibland, uppdelat över ett antal fönster. Ibland kan det ta mer än ett halvår innan jag checkar av ett visst chromefönster (tex hade jag ett fönster m. massa flikar inriktat på chromebooks tekniska aspekter kring firmware/hemliga skalkommandon svåra att komma över m.m. med diverse forum/blog-innehåll), när dessa forum/bloggar o div infokällor gick ner, kunde googlecache ibland ha en kopia av detta även när archive.org svek.

I vissa andra chromefönster har jag youtubevideos som många ggr tagits bort av youtube eller uppladdaren, och då har jag kunnat använda googlecache för att iaf få fram en titel och info om den raderade videon. Men nu kommer man inte få upp en titel eller nånting i huvetaget, bara "video is private" eller "content/channel removed".

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!