Fler rippar musik från Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Antalet internetanvändare som hämtar olagligt delad musik ökar, men de flesta går inte via traditionella fildelningstjänster utan tankar från Youtube.

Knepigt att lägga upp en nyhet och sedan uppmana till att vi inte får diskutera ämnet i fråga.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Med all respekt, vad är poängen med en nyhet där vi inte ens får diskutera innehållet?
Varför ens ha ett öppet kommentarsfält?

Diskuterar vi ämnet bryter vi mot forumets regler.
Diskuterar vi inte ämnet bryter vi också mot forumets regler (off-topic).

Jag förstår inte riktigt...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Slänger in en påminnelse här. Det är inte tillåtet att diskutera fildelning och piratkopiering. Samma som med politik reglerna så gäller det att hålla diskussionen till ämnet i artikeln, annars blir det box och bann. Men ni vet vad som gäller! 😊
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Hur ska vi kunna hålla oss till ämnet men samtidigt inte får lov att diskutera sakfrågan som nyheten berör?
Det måste ju vara det dummaste jag har hört.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Sweclockers redaktionen briljerar återigen

Står ju i artikeln vart man ska hämta olaglig musik? Så hela Artikeln måste ju vara förbjuden då?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite sorgligt att det är många artister på Youtube som lägger upp sin egen musik där, och inte säljer någon mp3:a av den någonstans. De går bara miste om intäkter.

Piratkopiering har alltid konkurrerat med lagliga alternativ med just bekvämlighet mer än med något annat, och det finns inget bekvämare att ha en mp3:a på sin egen hårddisk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte det minsta. Betaltjänsterna blir mer fragmenterade, priserna höjs, man gör nedslag mot kontodelning, osv. Kort sagt har tjänsterna blivit sämre för konsumenterna, och reaktionen låter inte vänta på sig.

Frågan huruvida det är piratkopiering eller privatkopiering att kopiera från Youtube är också intressant. Rent tekniskt bör det kunna likställas med hur man spelade in från radio till kassettband back in the day. Vi betalar väl mig veterligen också privatkopieringsavgift när vi köper USB-stickor, externa hårddiskar, etc, som motsvarar forna tiders kassettband, vilket väl bör implicera att motsvarigheten till tidigare inspelning från radio är tillåten.

Skulle det vara så att Youtube tillgängliggör material utan upphovsrättsinnehavarnas tillstånd är det en fråga de parterna emellan. Svenne Kokosnöt kan knappast förväntas kunna differentiera legalt och illegalt material i varje enskilt fall.

Man kan väl i övrigt konstatera att det finns agendor i den här frågan. Valet mellan benämningarna privatkopiering eller piratkopiering kan väl jämföras med skolboksexemplet om dito mellan frihetskämpe eller terrorist.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Hur får du det för 40 kr?

Vadan denna fråga...
Potentiellt kan detta bli en fråga som ligger på gränsen
när det kommer till Sweclockers regler...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Men klicken vill man gärna ha.

Tycker det är rätt tydligt att förbudet är något de är tvingade ovanifrån att säga för att deras rygg ska vara fri. Det är ju en mängd inlägg här som handlar lm just piratkopiering och de verkar ju inte tas bort. Spel för gallerierna alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vadan denna fråga...
Potentiellt kan detta bli en fråga som ligger på gränsen
när det kommer till Sweclockers regler...

Ok! Jag drar tillbaka min fråga. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vadan denna fråga...
Potentiellt kan detta bli en fråga som ligger på gränsen
när det kommer till Sweclockers regler...

Nice!

Permalänk
Medlem

Men snälla redaktionen på Swec. Detta är ju helförvirrat, ni publicerar en artikel om piratkopiering (som jag menar är privatkopiering). Sedan går ni in i tråden med pekpinnar om att det inte får diskuteras.
WT*

Permalänk
Medlem

Att det har med priser på streaming-tjänster att göra är väl mellan tummet och pekfingret med? Antalet personer som piratkopierar har väl alltid följt det globala ekonomiska tillståndet sedan tidigt 2000-tal. Kraschar ekonomin och folk får det tungt ekonomiskt prioriterar folk bort helt onödiga utgifter. 2001, 2007-2010 (upp till 2018 för vissa länder), covid osv. Och nu befinner vi oss i en stor inflation efter ett långt utdraget och kostsamt krig som Ryssland fortfarande för. Rekordmånga varsel som verkställs och fortfarande planeras. Folks plånböcker har helt enkelt inte plats för onödiga utgifter just nu.

Permalänk
Medlem

Misstänker att ett sätt att bekämpa detta är att ladda upp videos på youtube med ganska dåligt ljud.

Eller så är de bara inkompetenta. Antar det är en mer trolig förklaring, kanske.

Måhända går vi mot en framtid med "youtube edition" av låtar, med reklam in-mixad över början och slutet. "Köp vår merch på www..."

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Skulle det vara så att Youtube tillgängliggör material utan upphovsrättsinnehavarnas tillstånd är det en fråga de parterna emellan. Svenne Kokosnöt kan knappast förväntas kunna differentiera legalt och illegalt material i varje enskilt fall.

Det var ju lite storm för några år sedan när polisen gjorde någon satsning med att svara på frågor kring att konsumera material lagligt. Givetvis går det inte att följa, men deras stackars person klargjorde att alla har ansvar att se till att all upphovsrätt var rätt innan de kollade eller lyssnade på något. Deras rekommendation var att man skulle höra av sig till de som hade gjort materialet och säkerställa att det var lagligt att kolla på något på t.ex. Youtube. Vill minnas att de till och med behövde säga att om det plötsligt var ljud i ett klipp som man inte kände till innan och därmed inte hade säkerställt upphovsrätten kring, så var det privatpersonen som begick ett brott.

Säger inte att detta är rätt, varken fakta eller moral, tyckte bara det var roligt när de var tvungna att försvara absurda lagar. PRV har mer rimliga frågor och svar, även om de naturligtvis inte heller går att följa.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Varför låser ni inte bara tråden direkt efter publicering? Det är ju parodi

Permalänk
Medlem

SweC är allt bra roliga ibland XD

Förövrigt så har jag betalat för Spotify i över 10år (äldsta låten jag hittade nu va tillagd 2010 men har för mig jag hittat ngn från 2009 i ngn spellista förut)

När jag var liten så spenderade jag ju inte så mkt på musik, gick in till stan och köpte Britney Spears Singel Everytime vet jag iallafall XD Kostade kanske en 29:-?

Enda gångerna jag privatkopierat från YT har varit när det varit ngn fri o-drm skyddad låt fri att använda (som alla Utubers använder sig av). Laddat ner den och in i Lokala filer på Spotify sen in i en spellista och därmed få in den i telefonen också

Förövrigt har jag svårt att se att Musikpirater idag skulle vara ett stort problem iom att så många kör Spotify, Deezer, Apple, YTMusic etc och att all musik finns över alla plattformar och inte så uppstyckat som det är inom film/serie industrin.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det var ju lite storm för några år sedan när polisen gjorde någon satsning med att svara på frågor kring att konsumera material lagligt. Givetvis går det inte att följa, men deras stackars person klargjorde att alla har ansvar att se till att all upphovsrätt var rätt innan de kollade eller lyssnade på något. Deras rekommendation var att man skulle höra av sig till de som hade gjort materialet och säkerställa att det var lagligt att kolla på något på t.ex. Youtube. Vill minnas att de till och med behövde säga att om det plötsligt var ljud i ett klipp som man inte kände till innan och därmed inte hade säkerställt upphovsrätten kring, så var det privatpersonen som begick ett brott.

Säger inte att detta är rätt, varken fakta eller moral, tyckte bara det var roligt när de var tvungna att försvara absurda lagar. PRV har mer rimliga frågor och svar, även om de naturligtvis inte heller går att följa.

Haha, ja, svaret kan alldeles säkert bli fullständigt absurt om man som tillfrågad polis måste bokstavstolka lagen och inte kan rekommendera annat än det som är 101% säkert, men vid en rättslig prövning skulle det alla gånger se helt annorlunda ut.

Lagens syfte är knappast att göra gemene Youtube-användare kriminell för att vederbörande råkade klicka in sig på fel video, och syftet brukar vara direkt avgörande vid prövning. Det finns helt enkelt inte en chans i helvetet att någon skulle torska dit för att ha råkat höra en låt som videopublicenten inte haft rätt att använda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Enligt MSB så skall vi ju vara vaksamma på alla påverkansoperationer som sår split, osäkerhet och felaktigheter. Tänker att detta inte bara gäller främmande makt, utan även komersiella intressen.
(Är det någon som tycker jag dragit det hela för långt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vadan denna fråga...
Potentiellt kan detta bli en fråga som ligger på gränsen
när det kommer till Sweclockers regler...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Kassettband. Dubbelkassettbandspelare. Det var tider det...

Finns det ens musik att piratkopiera numera. Allt är skval i mina gamla öron. Trummaskin och enformig sångslinga typ...

Permalänk
Medlem

Varför YouTube av alla ställen? Blir ju ingen vidare ljudkvalité där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är inbillning, men "piratkopierad musik" känns som ett sådant ickeproblem idag, med alla prenumerationstjänster vi har.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Hur får du det för 40 kr?

VPN. Köper YT Premium Family i Ukrina. Går på mellan 40 - 50 kr i månaden. Använder NordVPN. Fungerar i flera tjänster, ibland behövs andra länder dock. Som i Pokemon Go spel på mobilen kan man köpa items för 300 kr som annars går på 1500 kr. Gjorde samma för i hearthstone med innan jag sluta med spelet. Så ja VPN betalar för sig själv och går ofta att få väldigt billigt, med rätt erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det kanske bara är inbillning, men "piratkopierad musik" känns som ett sådant ickeproblem idag, med alla prenumerationstjänster vi har.

Fast nyheten säger väl att priserna på tjänsterna har gått upp och att det ska vara en anledning.

Permalänk
Medlem

Piratkopiering av film, musik och programvara står definitivt inför en renässans nu när allt förvandlats till abonnemang.

Vet inte hur mycket vi hemma har som tickar på, de flesta filmtjänster, två olika musiktjänster, Office 365, vpn, bitdefender, Photoshop, icloud lagring, amazon prime mm, säkert en del jag glömt.

Det börjar kännas helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är kul man får inte diskutera kopierings tjosan men SweC la upp en nyhet som handlar om det och att "man får kommentera" kring det. 😂

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enviro:

Slänger in en påminnelse här. Det är inte tillåtet att diskutera fildelning och piratkopiering. Samma som med politik reglerna så gäller det att hålla diskussionen till ämnet i artikeln, annars blir det box och bann. Men ni vet vad som gäller! 😊
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Det är tillåtet att diskutera piratkopiering på en allmän nivå, det som ej är tillåtet är "jag laddar hem från [insert piratsida]", skriva/fråga om hur man piratkopierar, uppmana till piratkopiering osv.

Bra att du postade en uppmaning, men blir lite kontraproduktivt när man inte förklarar vad som faktiskt är tillåtet samtidigt som man hotar med ban. Besvärliga artiklar som denna kräver lite mer fingerspitzengefühl när det gäller modereringen.

Från §7-faq:en som du nästan länkade till:

Citat:

Q: Varför existerar regel 7? Det borde väl vara fritt att diskutera piratkopior?
A: Piratkopiering är brottsligt och bryter mot svensk lagstiftning, vilket innebär att även den som hjälper någon annan att piratkopiera kan göra sig skyldig till ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”. Vi tillåter dock diskussioner om fenomenet piratkopiering på en allmän eller akademisk nivå.

@alundberg Är det verkligen så svårt att författa en trevlig uppmaning direkt i artiklarna så man slipper onödiga sidospår? Det går även bra att posta uppmaningen som första inlägg i tråden (med mindre man aktivt vill undvika forumposts i profilstatistiken).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Just musik finns det gott om bra tjänster. Serier är också relativt överskådligt rlrande vad som finns hos vilken tjänst för oss som är någorlunda insatta. Film däremot är en total röra att se utan en fysisk mediaspelare. Filmer dyker upp och försvinner utan förvarning och alltid i långt sämre kvalitet än Blu-Ray eller för den delen egenproducerade serier på de olika tjänster (ingen 4k, HDR eller Atmos-spår) när det kommer till filmer från tredjepart. Samtidigt finns allt otroligt lättillgängligt att få tillgång till genom icke-lagliga medel.

Filmindustrin måste bli bättre.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många % som endast tar ner enstaka låt för att ha som ringsignal/alarmsignal...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.