Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Fast det där stämmer inte. Det är definitivt olika prestanda på de olika operatörernas mobilnät i alla undersökningar jag sett, ibland betydande skillnader på vissa platser.

För fiberleverantörer i ett stadsnät lär dock skillnaden i de flesta fall vara betydligt mindre, även om saker som peering fortfarande kommer skilja lite.

Absolut) Du har rätt...det är alltid en skillnad mellan olika bilmärken m e n för att köra 🚘 rakt fram på en väg och lyssna på musik 🎶 och värma kupén så är bilarna likvärdiga.

Det är samma sak med mobiloperatörerna: För vanlig "rak" surf som att studera, läsa 📚 läkar 😷 journalen, läsa olika vetenskapliga tidskrifter etc.

Va? 😬😌😶😧 Nej...jag skojade bara...🤣🤣😂😂 Jag menade förstås att Sweclock:a YouTub:a, sitta uppe sent, inte betala för hunddagis så länge linan är betald😁 inte älska på morbror Frans som har ♾ villkorlig frigivning (som höns fast under bevakning), men sitta uppe 24/7 och spela Counter Strike och dricka Jolt dryck.

Min poäng är att skillnaden märks först och främst vid tung användning men för läkare som läser en journal är skillnaden inte så stor.

Skrivet av Proxann:

Höjning från 509kr till 529kr för ADSL.

Ring Joakim von Anka 🦆

Skrivet av kyre:

Någon som vill starta en invite-only ISP för Swec + FZ? Samma prismodell som Umeå. Jag är på.

Detta funderade jag lite på igår. M e n se hur det gick för operatören T3...👀😔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att ringa upp och fråga angående deras pågående erbjudande för kunder i Zitius-nät (Vet ej om dom har på andra ställen för tillfället). Fick uppdaterat abonnemang för 1000/1000 för 399kr/mån i 6 mån, därefter 549kr. Så sparat 150kr i månaden i 6 månader!

Är existerande kund med 1000/1000 och fick ta del av det.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Vi tjänar in på gungorna, det man förlorar på karusellen...

Skrivet av Weuffelhjaern:

Kan rekommendera att ringa upp och fråga angående deras pågående erbjudande för kunder i Zitius-nät (Vet ej om dom har på andra ställen för tillfället). Fick uppdaterat abonnemang för 1000/1000 för 399kr/mån i 6 mån, därefter 549kr. Så sparat 150kr i månaden i 6 månader!

Är existerande kund med 1000/1000 och fick ta del av det.

Problemet är ju att de ger dig en "rsbstt" i 6 månader men sedan höjer de priset tillika mellanskillnaden de resterande 24 månaderna...

Lekpark med gungor och karusell 🎠 er...ja för operatörna...gungorna är användarna och karusellen 🎠 är användas plånböcker... 🤪😑

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Problemet är ju att de ger dig en "rsbstt" i 6 månader men sedan höjer de priset tillika mellanskillnaden de resterande 24 månaderna...

Lekpark med gungor och karusell 🎠 er...ja för operatörna...gungorna är användarna och karusellen 🎠 är användas plånböcker... 🤪😑

Nej, det gäller för 12 månader och är bundet till 549kr dom resterande 6 månaderna.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Nej, det gäller för 12 månader och är bundet till 549kr dom resterande 6 månaderna.

Men du är med på principen jag försökte förklara?...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Kan rekommendera att ringa upp och fråga angående deras pågående erbjudande för kunder i Zitius-nät (Vet ej om dom har på andra ställen för tillfället). Fick uppdaterat abonnemang för 1000/1000 för 399kr/mån i 6 mån, därefter 549kr. Så sparat 150kr i månaden i 6 månader!

Är existerande kund med 1000/1000 och fick ta del av det.

Känner inte att jag ska belöna ett företag med så motbjudande praxis.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Höjning från 509kr till 529kr för ADSL.

Shit! ADSL, stakars sate...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

" Ny kund " sen 4 månader tillbaka. Nu kom första höjningen för mig

från 379:- till 459:- för 250/250 mbit/s ( Obunden )

<Uppladdad bildlänk>

var på väg att teckna hos de nu när jag flyttar.....får avstå

Permalänk
Medlem

Ännu ingen höjning i vårt nät där Zitius är KO.
Dock är jag inne på att byta till Obenetwork när dem väl blir inkopplade OM det är rätt pris så att säga.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Shit! ADSL, stakars sate...

Ja, och det är bara en tidsfråga innan dom stänger ner kopparnätet

Permalänk

Bahnhof o Telia öppen fiber

Tycker det är två problem. Bahnhof höjer för befintliga kunder och skyller på nätägaren men höjer inte för nya kunder. Nätägare som höjer extremt mycket. Den andra är det stora problemet. Jag har Bahnhof 100/100 via Telia öppen fiber. Mitt pris är nu 529kr. En kompis har Bahhof 100/100 fast via ett stadsnät(ej telia), hon betalar 290kr för exakt samma tjänst. Jag betalade det också för inte länge sedan. Så en höjning på 70-80% på ett par år. Telia om någon är den som skapar ockerpriser. Telia har antingen en väldigt dålig kostnadskontroll eller så utnyttjar de sitt monopol på fasta fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterAndyPandy:

Det kan vara viss skillnad på ISP i samma stadsnät. Det kan t.ex. vara skillnad på hur många "vägar" de har från din stad bort till "internet". Så att om någon gräver fel kabel kan ena ISP gå ner i staden men inte andra. Men det är nästan omöjligt att veta som konsument om de har investerat i redundanta vägar. Det kan också skilja på hur "bra" dessa vägar är, hur många de delar trafik med, och så vidare. Det är också ISP som tillhandahåller IP-adresser och DNS-servrar och dylikt. Så om du vill ha publik IP kanske inte alla erbjuder det, eller tar betalt för det. De kanske också har sämre stabilitet eller svarstider på DNS-uppslag och liknande.

tl;dr: Kan vara en del små skillnader. Lär en vanlig svensson märka någon skillnad? Troligtvis inte. Lär folk här på forumet märka skillnad? En viss andel, visst.

Publik IP har jag inte och jag kör min egen DNS-server, så dessa bitar ser jag inte som några problem. Frågan är väl i så fall vilka vägar trafiken tar utanför stadsnätet, och det har jag förstås ingen aning om. Har bara erfarenhet av Bahnhof och Telenor där jag bor, och båda har funkat precis lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surfaren32g:

Tycker det är två problem. Bahnhof höjer för befintliga kunder och skyller på nätägaren men höjer inte för nya kunder. Nätägare som höjer extremt mycket. Den andra är det stora problemet. Jag har Bahnhof 100/100 via Telia öppen fiber. Mitt pris är nu 529kr. En kompis har Bahhof 100/100 fast via ett stadsnät(ej telia), hon betalar 290kr för exakt samma tjänst. Jag betalade det också för inte länge sedan. Så en höjning på 70-80% på ett par år. Telia om någon är den som skapar ockerpriser. Telia har antingen en väldigt dålig kostnadskontroll eller så utnyttjar de sitt monopol på fasta fiber.

Sitter i exakt samma sits som dig. Löste du det på något sätt? Byta? Helt sjukt detta tycker jag.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. 80% höjningar på några år. Jag t v i v l a r starkt på att de haft 80% - iga utgifter för redan lagd infrastruktur som staten aka våra skattepengar har varit med och finansierat.

Om, någon minns Telias reklam för fiber med "små vita gubbar instängda i bubblor", när det begav sig...

And by the way: Hur kan mobiloperatörerna erbjuda fria/unlimited samtal till alla andra operatörer, fortfarande investera i ny teknik (4G och 5G)?
På 90-talet var ursäkten för att legitimera kostnaden för samtal per minut, att de byggde ut sin infrastruktur. Nu är alla calls unlimited men ä n d å har vi (tack och lov) inga prishöjningar. Så precis som en medlem sa i tråden: "Någon ljuger [avseende höjda kostnader för infrastruktur]".

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Tröttnade på alla höjningar, så sade upp mitt abb vid BF för att se om jag kunde hitta nåt bra erbjudande.
Men då fick jag ett erbjudande med litet lägre pris, fortf inte jättbilligt, men har alltid gillat Bahnhof så nappade på det.

Det varade en månad sen fick jag betala det gamla vanliga priset igen plus den nya höjningen som kom nu. Har tagit kontakt med dom om detta så spännande att se vad jag får för svar.

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Helt sjukt. 80% höjningar på några år. Jag t v i v l a r starkt på att de haft 80% - iga utgifter för redan lagd infrastruktur som staten aka våra skattepengar har varit med och finansierat.

Om, någon minns Telias reklam för fiber med "små vita gubbar instängda i bubblor", när det begav sig...

And by the way: Hur kan mobiloperatörerna erbjuda fria/unlimited samtal till alla andra operatörer, fortfarande investera i ny teknik (4G och 5G)?
På 90-talet var ursäkten för att legitimera kostnaden för samtal per minut, att de byggde ut sin infrastruktur. Nu är alla calls unlimited men ä n d å har vi (tack och lov) inga prishöjningar. Så precis som en medlem sa i tråden: "Någon ljuger [avseende höjda kostnader för infrastruktur]".

Visar ju att Konkurrensverket ligger och sover. Bahnhof är knappast ensamma om att ha gjort minst 50% höjningar på ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visar ju att Konkurrensverket ligger och sover. Bahnhof är knappast ensamma om att ha gjort minst 50% höjningar på ett par år.

Det sura är att det är vi konsumenter som blir drabbade i slutändan. Jag kan acceptera en viss höjning, men det som Bahnhof/Telia Öppen Fiber (i mitt fall) har höjt är inte i relation till ökade kostnader tycker jag.

Delar av mitt tidigare inlägg om mina kostnadsökning och lägger till den senast ökningen.

Skrivet av S2:

Så här ser min prisutveckling ut!

Bahnhof 100/100 har jag.

359 kr/månad från och med 2019-08-01.
369 kr/månad från och med 1 juli 2021.
399 kr/mån från och med 1 februari 2022.
439 kr/mån från och med 1 februari 2023.
499 kr/mån från och med 1 juli 2023.

Bytte till 500/500 för 509 kr istället.

569 kr/månad från och med 1 februari 2024.

I mitt fall är Bahnhof en av de billigare när det levereras genom Telia Öppen Fiber. Det finns ju alltid trådlöst bredband, men jag gillar att ha fysisk kabel ansluten.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Funderar på att byta från Allente till Bahnhof. Ingår det nån streamingtjänst i Bahnhofs TV-paket eller kan man välja till det i efterhand? Har idag Viaplay och Discovery+ från Allente, fotbollsnörd som jag är.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Bolaget är börsnoterat och har 100% press att öka vinstmarginalen, detta är väl det "bästa" sättet att göra det på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Proxann:

Höjning från 509kr till 529kr för ADSL.

Mobilt bredband är oftast inget alternativ till fiber men sitter man på adsl och inte har möjlighet att få fiber kan det nog vara värt att kolla på det för det går ju att få ett obegränsat mobilabb för lägre månadskostnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tröttnade på Bahnhofs priser och bytte till Net at Once, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till 10 Gbit och band det i 24 månader för 399/månaden. Jag frågade om det gick att binda längre men det var dom inte sugna på :-/

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

När jag såg denna tråden så gick jag in och kollade mitt egna avtal med Bahnhof som jag har haft sedan 2019 genom Global Connects nät, tidigare Open Universe (Telenor). Visade sig att jag betalar mindre än det som erbjuds nya kunder i GCs kundportal.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Netgear:

När jag såg denna tråden så gick jag in och kollade mitt egna avtal med Bahnhof som jag har haft sedan 2019 genom Global Connects nät, tidigare Open Universe (Telenor). Visade sig att jag betalar mindre än det som erbjuds nya kunder i GCs kundportal.

Du kan med andra ord se fram emot höjt pris inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Helt sjukt. 80% höjningar på några år. Jag t v i v l a r starkt på att de haft 80% - iga utgifter för redan lagd infrastruktur som staten aka våra skattepengar har varit med och finansierat.

Om, någon minns Telias reklam för fiber med "små vita gubbar instängda i bubblor", när det begav sig...

And by the way: Hur kan mobiloperatörerna erbjuda fria/unlimited samtal till alla andra operatörer, fortfarande investera i ny teknik (4G och 5G)?
På 90-talet var ursäkten för att legitimera kostnaden för samtal per minut, att de byggde ut sin infrastruktur. Nu är alla calls unlimited men ä n d å har vi (tack och lov) inga prishöjningar. Så precis som en medlem sa i tråden: "Någon ljuger [avseende höjda kostnader för infrastruktur]".

Det som kostar är ränteökningarna, många av nätoperatörerna är högt belånade. En ränteökningstakt på 500%.

Investerar de i nyteknik? Vad jag vet går Ericsson uruselt eftersom inga operatörer bygger ut utan satsar på att dela ut vinst/amortera skulder/återköp aktier etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag sa upp Bahnhof 100/100 i veckan, så i mars blir det NWT Media (Nya Wermlandstidningens bolag) på 100/100.
Han i supportchaten kunde gå ner till 439 som bäst... men jag kunde få till och med 250/250 för under 400kr/mån hos flera andra leverantörer då.

Går från 479 kr/mån till 271kr/mån första året.
249kr startavgift, men inget bundet, en månad uppsägning, bättre öppettider på supporten.

Även om jag gillar Bahnhofs principer på användardata m.m. så är 208kr sparat per månad rätt mycket pengar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har hänt mig med. Har numera sagt upp mitt bredband hos dom. 22/23 gjordes en höjning. I mars 23 kolade jag priserna och såg igen att priset var sänkt men själv låg man kvar på det höga priset. Ringer in och får priset justerat till det nya lägre trots att de aviserade om höjningen innan årsskiftet. 23/24 Samma sak igen. Annonserar en höjning till 479kr. Ringer upp dom i december och vill se vad de kan göra med priset. De sa jag kunde få det till 429kr men då måste jag binda mig på 12 mån. Nej tack sa jag. Höll kvar mig vid Bahnhof i januari. 7 januari går jag in och kollar priset. Då finns anslutningen till 429kr utan att binda sig. 8 januari ringde jag till dom och sa upp mitt abonnemang.

Är så trött på att de höjer för att lika snabbt sänka igen utan att justera priset för en som varit kund sedan 2016. Riktigt dåligt. NU har jag samma hastighet hos annan ISP för 350kr (12mån sedan 379kr) obundet.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Jag sa upp Bahnhof efter att dom påstod att Zmarket (Telia) höjt priserna med 100kr som dom la på mig. FU. Så jag slöt idag med Internetnord 348kr/mån 100/100 (De använder CGNAT men kan gratis tilldela publikt IP).
Det är inte så lågt som jag tycker det är värt, men alla företag höjer ju "pga inflationen ;(".

Jag såg för övrigt att Stockholm säljer sitt stadsnät till Bredband2 nu i Feb. FYI.
Bredband2 köper Stockholms stadsnät.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof 250/250 genom Öppet Fiber för 549 kr/mån. För ett år sedan kostade det 378 kr/mån.
En chat i dag gav bara ett "Tyvärr", ingen sänkning alls utan ett "Hej då".

Så nu gäller det att välja någon ny ISP. Skit också ...

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Tröttnade på alla höjningar, så sade upp mitt abb vid BF för att se om jag kunde hitta nåt bra erbjudande.
Men då fick jag ett erbjudande med litet lägre pris, fortf inte jättbilligt, men har alltid gillat Bahnhof så nappade på det.

Det varade en månad sen fick jag betala det gamla vanliga priset igen plus den nya höjningen som kom nu. Har tagit kontakt med dom om detta så spännande att se vad jag får för svar.

Fick typ ett nonsens svar, så har nu sagt upp mitt abb.

Har annars varit nöjd kund där i fler år än jag kan minnas. Synd på ett annars så pass bra företag.