Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har jag oerhört svårt att tro.

det var ett s.k skämt

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

det var ett s.k skämt

Misstänkte det, men med vissa vet man aldrig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte nytt hus 2022 och beställde därmed solceller från Telge med lovad leveranstid på 14 veckor.
Det tog strax över 52v med MYCKET strul från Telge och extremt svårt att klämma ur någon information alls.

Sedan har det varit igång sedan slutet på Juni -23 men helt plötsligt dog anläggningen natten mellan fredag och lördag.
Tvärt stopp i produktion, växelriktare offline, USB-dongeln som sitter i riktaren helt död, reagerar inte.
Växelriktaren ska köra någon uppstartsrutin vid start, det gör den inte.
Sol finns, både i fredags och sedan lördag-söndag-måndag minst lika mycket, knappt ett moln på himlen.
Men nä, inget fel säger Telge, du får vänta till våren.

F@N vad jag är trött på dem, klart man kan byta, men kommer alltid behöva kontakta dem om det strular i framtiden.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Köpte nytt hus 2022 och beställde därmed solceller från Telge med lovad leveranstid på 14 veckor.
Det tog strax över 52v med MYCKET strul från Telge och extremt svårt att klämma ur någon information alls.

Sedan har det varit igång sedan slutet på Juni -23 men helt plötsligt dog anläggningen natten mellan fredag och lördag.
Tvärt stopp i produktion, växelriktare offline, USB-dongeln som sitter i riktaren helt död, reagerar inte.
Växelriktaren ska köra någon uppstartsrutin vid start, det gör den inte.
Sol finns, både i fredags och sedan lördag-söndag-måndag minst lika mycket, knappt ett moln på himlen.
Men nä, inget fel säger Telge, du får vänta till våren.

F@N vad jag är trött på dem, klart man kan byta, men kommer alltid behöva kontakta dem om det strular i framtiden.

Inte nog med det ovan:

Besiktning av bilen i Dec = underkänd, högt stående halvljus. De säger att de inte får skruva på dessa, Xenon. (Är vanlig justerskruv)
Verkstad skruvar ned dem lite, kör i 1-1½ vecka till efterkontroll.
Efterkontroll = för högt stående halvljus. Nu får de plötsligt skruva, men tar sidled istället. Korrigerar detta och skruvar sedan på höjd. Under denna procedur klonkar det till i vänster strålkastare.

Nu står vänster sida jättelågt (ok precis när de justerat) och den sidan fastnar och låter konstigt när man startar bilen och strålkastarna ska ställa in sig.
Strålkastaren kostar 6.200:-, ungefär -10.000 mer än vad jag har då jag behöver byta avgassystemet också.
Mitt ord mot deras, har inga större förhoppningar att de tar kostnaden för strålkastaren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Köpte ny tjock (18cm) madrass, det är som att ligga på en plywoodskiva vart fan tog alla medium eller soft madrasser vägen och varför behöver den vara 18cm om man bara fysiskt kommer ner 5cm när man trycker på en punkt...
Självklart så provar man ett litet tag och bäbisen lyckas kissa utanför blöjan, svårt att lämna tillbaka en nerkissad madrass...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Köpte ny tjock (18cm) madrass, det är som att ligga på en plywoodskiva vart fan tog alla medium eller soft madrasser vägen och varför behöver den vara 18cm om man bara fysiskt kommer ner 5cm när man trycker på en punkt...
Självklart så provar man ett litet tag och bäbisen lyckas kissa utanför blöjan, svårt att lämna tillbaka en nerkissad madrass...

Senast jag köpte madrass testade vi oss fram på jysk och hittade ungefär vad vi gillade

Personalen tipsade då att en av de modellerna skulle ha halva priset några veckor senare, så har man tid att vänta är det ett alternativ

Vi köpte alltså en ’tunnare’ 7cm minnesskum att lägga ovanpå en hårdare resårbotten, gör du samma kan du ha din kissemadrass kvar

Permalänk

Fått konstant småskador som gör att jag får undvika gymmet med badet.

Jag ramlar och slår mig skrapar upp lite rivsår, inget märkvärdigt, men det blir ej att bada. Därefter en förkylning, när denna blir klar bränner jag mig på spisen, inget större fara men undvika badet igen.. Och så håller det på hela tiden.
Det känns lite som jag hela tiden medvetet drar på mig småskador för att slippa träna och hitta undanflykter till att göra det.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fått konstant småskador som gör att jag får undvika gymmet med badet.

Jag ramlar och slår mig skrapar upp lite rivsår, inget märkvärdigt, men det blir ej att bada. Därefter en förkylning, när denna blir klar bränner jag mig på spisen, inget större fara men undvika badet igen.. Och så håller det på hela tiden.
Det känns lite som jag hela tiden medvetet drar på mig småskador för att slippa träna och hitta undanflykter till att göra det.

Kan det vara ett alternativ att hitta andra träningsformer? Det låter som att du innerst inne inte trivs med dina nuvarande aktiviteter?

Du kanske kan hitta en annan träningsform som gör att du längtar efter träning istället? Jag hittade BJJ vid 14 års ålder och är nu 37 år. Det är något som jag längtar till varje gång och saknar mycket när jag inte utför det. Även tung styrketräning är bland det roligaste jag vet.

Jag tror att om man vill träna så kanske man också behöver hitta en träningsform som passar en själv för att man inte ska behöva "tvinga" sig iväg till t.ex. gymmet.

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Kan det vara ett alternativ att hitta andra träningsformer? Det låter som att du innerst inne inte trivs med dina nuvarande aktiviteter?

Du kanske kan hitta en annan träningsform som gör att du längtar efter träning istället? Jag hittade BJJ vid 14 års ålder och är nu 37 år. Det är något som jag längtar till varje gång och saknar mycket när jag inte utför det. Även tung styrketräning är bland det roligaste jag vet.

Jag tror att om man vill träna så kanske man också behöver hitta en träningsform som passar en själv för att man inte ska behöva "tvinga" sig iväg till t.ex. gymmet.

Det skulle kunna vara problemet. I mitt fall är det att saker alltid kommer i vägen och man aldrig får göra det man vill göra. Detta gäller egentligen inte enbart gymmet.
Det speciella med gymmet är att man kan säga jag har tid, men så har man någon liten skada som inte på något sätt är stor, men gör så att man vill undvika infektioner.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det skulle kunna vara problemet. I mitt fall är det att saker alltid kommer i vägen och man aldrig får göra det man vill göra. Detta gäller egentligen inte enbart gymmet.
Det speciella med gymmet är att man kan säga jag har tid, men så har man någon liten skada som inte på något sätt är stor, men gör så att man vill undvika infektioner.

Då har jag två frågor;
1. Har du några konkreta mål med gymmandet? Alltså konkreta mål eller delmål att kunna nå?
Att sätta upp konkreta mål med träningen är mitt bästa sätt att känna att man utveklas och hålla det roligt!

2. Har du någon underliggande sjukodom som gör att du bör vara extra försiktig med infektioner?
Om inte så kanske du inte ska vara så rädd för det. Om jag ser till mig själv så utövar jag kontaktsport och verkligen ligger och får andras svett i mina småsår och över hela kroppen. Gymmet ser jag som närmast en bakteriefri miljö i jämförelse med BJJ miljön
Inom BJJ är svinkoppor (URK) och ringorm vardagsmat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast jag köpte madrass testade vi oss fram på jysk och hittade ungefär vad vi gillade

Personalen tipsade då att en av de modellerna skulle ha halva priset några veckor senare, så har man tid att vänta är det ett alternativ

Vi köpte alltså en ’tunnare’ 7cm minnesskum att lägga ovanpå en hårdare resårbotten, gör du samma kan du ha din kissemadrass kvar

Ja vi funderade på att det förmodligen måste bli bäddmadrass ovanpå, det jobbiga är dock att det är en dagbädd som ändå används ganska ofta (blir totalt 4 (bädd)madrasser).

Jag ser det som en madrasstillverkar konspiration, förr kunde man köpa madrasser som var så mjuka att man slog i underlaget när man la sig på dem, det var bättre för!

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Ta hand om varandra :)

Skrivet av Druid_john:

Grannen kör sin tvättmaskin vareviga natt nu när vi har höglasttid. Som tur är flyttar jag så får stå ut med skiten ett tag till. Märkligt att en del prioriterar 50 öre eller 5 kr i effekttaxa frömför hänsyn för andra. Men han är en boomer tror jag och jag har inte mycket till övers alls för den generationen.

Jag ser ingen mening med att "spara på nån 10:a". Vår valuta är så låg. Men ok det hade varit $10 så kanske då...men jag tycker att hänsyn går före.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bättre är gen Y som kör med sin stereoanläggning nattetid för att strömmen är billigare.

I USA har de visst regler mot "[höga] störande ljud i området". Polisen brukar rycka ut. Viket kan låta löjligt då de" borde" ha bättre saker för sig. MEN så har långt fler vapen licens så det förändrar ju saken.

Det är rätt skönt att man kan snacka med grannen i alla fall.

Skrivet av Sarato:

Fick reda för några dagar sedan att en arbetskollega tog sitt liv under julledigheten. Det känns overkligt att något sånt här händer.
Det var en kvinna i 60+-åldern.
Så oerhört tragiskt.

Det är mycket tragiskt. En socialsekreterare tog livet av sig p.g.a. Mobbning på arbetsplatsen. Det var ett reportage som skakade mig djupt. För mig så tycker jag att mobbning är en mycket onödig och oförstående avgrund som inte borde finnas.

Pyromani (uppsåtlig sådan utan sjukdom med i bilden) och mobbning har jag aldrig förstått mig på - det leder ingenting framåt. :/ vad är Payout:en liksom (några "ungdomar" tände på en villa och på tändningen hade föregåtts av trakasserier av kvinnan. Kvinnan dog inne i sin villa).

Skrivet av RVX:

Utan att dra ner stämningen i tråden så kan jag bara säga som så att när jag jobbade på sjukhus för x antal år sen som patienttransportör...framförallt runt jul så var kylrummen fullare än normalt
Var nåt man lade märke till snabbt.

Skrivet av Sarato:

Känner igen det med. Det är tyvärr extremt vanligt att folk avslutar sina liv runt jultider.

Jul och nyår gillar jag inte att fira eftersom man "firar" att man är ett år äldre och, så att säga, för varje år kommer närmare graven än dopet.

Att ta sitt liv vid jul blir ju mest än symbolhandling om man tar i beaktande det ovan sagda.

Skrivet av Gustav-P:

Detta har varit uppe på olika kurser i personlig utveckling där det sagts mycket om det.
En sak som sitter kvar i minnet är att en av föreläsarna sa att i intervjuer av överlevande var att de var övertygade om att "de gjorde omvärlden en tjänst" eller att det var "bättre med deras beslut".

Just detta ämne verkar vara svårt, där jag tror att många är rädda för att diskutera det för att det känns jobbigt...
Ofta är det också så att det vi är rätta för vill vi förbjuda eller stigmatisera - för det gör det lättare för "en själv".(...).

Du har helt rätt. Sökte på YouTube om ämnet: en känd amerikansk psykolog/dr dök upp i flödet och han nämnde det du talar om: a) folk är "Rädda för ämnet" b) de som vandrar vidare tror att världen mår bättre utan dem. Jag har inte sett eller hört något personligen om att någon har tagit sitt liv.

Synd att stigmat existerar men visst vi är bättre upplysta än på 90-talet.

Skrivet av Choffe:

Prata med någon i personalen nästa gång du är där, berätta om ditt misstag, säg att du vill göra rätt för dig. De kommer sannolikt säga att det är ingen fara, tack för att du berättar, men vi bjuder på det. Så kommer ditt samvete vara stillat och du kommer ha en fin känsla av butiken. Alla nöjda!

Oftast när man berättar så brukar affärerna använda sunt förnuft. ingen kommer att bli polisanmäld om man bara säger som det det är.

I USA hade man ringt SWAT för en fyraårig som "förmodades" ha stulit i en affär och det är ju lite väl kanske...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Ny tjänst på jobbet, på en enhet med låg lönespridning. Fick skambud på lönerbjudandet och har efter tuffa förhandlingar fått ett nytt erbjudande som ligger drygt 5 000 under kollegorna. Chefen beskriver det som slutgiltiga budet.

Blir helt galen.

Permalänk
Medlem

Det förstår jag: Säg till chefen att 500 är småplock för en stor organisation som hans. Det slutgiltiga budet borde ligga på samma nivå som alla andra dina framtida kollegors. Varför får 🐑 du mindre flis? Aha så chefen anser att du ska jobba mindre också då? Mindre än din kollega med "minimilön"...aha...ok...jaf kommer bara att jobba 2 dagar i veckan...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Fick av någon anledning en Genexis mediaomvandlare skickad hem till mig av Telia när jag bytte bredbandshastighet. Kopplade in den då den var mindre och smidigare än deras stora router. Dock har den haft problem då den typ varannan vecka tappat uppkopplingen så att man var tvungen att göra den strömlös i nån minut och sen koppla in igen.

Ikväll hände det igen och jag tröttnade och kopplade in originalroutern från Telia. Men fick inget internet. Gjorde de sedvanliga felsöken och resettade även routern. Men inget hjälpte. Så efter en timmas bök med den felanmälde jag uppkopplingen argt hos telia för att de inte har ordning på sina grejer.... 4 timmar senare fick jag för mig att kolla igen och noterade då att jag stoppat in nätverkskabeln som ska gå till min andra router i WAN-porten och fiberkabeln från väggen i en LAN-port. :/

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Komiskt men ändå störigt tidsödande...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Lack :/

Jag är irriterad på min Wi-Fi extender/booster. Den ger super goa speeds på 5 GHz men på 2.4 GHz så får jag hälften av speeden trots att jag har den där boostern. Av samma märke dessutom så de - boostern och routern - borde ju jobba lika bra ihop: som en advokat och revisor på skatteflykt...utflykt, till Bahamas menar jag...

Plus ➕ att lampan för connected visar rött vilket betyder att man "inte är connectad" trots att jag är connectad... J A G får tupp 🐓 juck...men men jag ska försöka lösa det själv innan jag ber om hjälp.

Varför har jag inte kopplat ihop Wi-Fi extender'n med routern via en Ethernet kabel...? Jo för att nån j@vel körde över Ethernet (8P8C) anslutningen med en traktor 🚜 Tackar tackar för vänligheten - speciellt på en helg. Det är som att gifta sig fast tvärt om...✅

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag är irriterad på min Wi-Fi extender/booster. Den ger super goa speeds på 5 GHz men på 2.4 GHz så får jag hälften av speeden trots att jag har den där boostern. Av samma märke dessutom så de - boostern och routern - borde ju jobba lika bra ihop: som en advokat och revisor på skatteflykt...utflykt, till Bahamas menar jag...

Plus ➕ att lampan för connected visar rött vilket betyder att man "inte är connectad" trots att jag är connectad... J A G får tupp 🐓 juck...men men jag ska försöka lösa det själv innan jag ber om hjälp.

Varför har jag inte kopplat ihop Wi-Fi extender'n med routern via en Ethernet kabel...? Jo för att nån j@vel körde över Ethernet (8P8C) anslutningen med en traktor 🚜 Tackar tackar för vänligheten - speciellt på en helg. Det är som att gifta sig fast tvärt om...✅

Det är väl snarare standard att du får markant lägre hastigheter med 2,4 GHz än 5 GHz? Nu tog jag första bästa test jag tittat på innan: https://www.techreflex.net/d-link-dir-2150-ac2100-gigabit-wi-... Men på samma plats, i samma lägenhet ger 5 GHz 690 MBPS, 2,4 GHz 105 MBPS. De tekniska skillnaderna i bandbredd kommer du troligen inte ta dig runt med vare sig extenders eller boosters.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Det är väl snarare standard att du får markant lägre hastigheter med 2,4 GHz än 5 GHz? Nu tog jag första bästa test jag tittat på innan: https://www.techreflex.net/d-link-dir-2150-ac2100-gigabit-wi-... Men på samma plats, i samma lägenhet ger 5 GHz 690 MBPS, 2,4 GHz 105 MBPS. De tekniska skillnaderna i bandbredd kommer du troligen inte ta dig runt med vare sig extenders eller boosters.

Jag vet att det är skillnad i bandbredd och fart, på de olika breddgraderna men det "lustiga är" att när jag är nära routern så får jag schysst speed på linan/jag får den kontrakterade farten, med 2.4 GHz men lite länge bort, aka första våningen två betongväggar bort (routern befinner sig på andra våningen), så sjunker hastigheten på nämnda 2.4 GHz band.

Jag tycker och anser att:

a) har man full speed nära routern på 2.4 GHz bandet

b) då borde man få full speed med en extender på 2.4 GHz bandet, fast man är lite länge bort.

Med en extender så: Nära:re kan ingen vara, girigare kan ingen vara, eller hur låten nu gick...

Jag tycker detta verkar sällsammt skumt.

Att 5 GHz bandet är snabbare än 2.4 GHz bandet det ligger ju i öppen dag.

Schysst att Du svarade. 🤗

För att inte vara för mycket off topic så kan jag säga att:

a) We are up and running, we do have a good signal sir
b) jag är inte nöjd med det estetiska men hade för lite pengar denna månaden plus andra tråkiga utgifter
c) jag klämde tummen när jag skulle hammra upp Ethernet cable med klamrar och slog mig själv på pekfingret - jag hade föredragit kanaler ja
d) jag brände mig på borren så jag har "ett borr brännmärke" på underarmen...det ser ut som att nån kom förbi på en söndag och fakturerade mig på ett mer folkligt sätt, än det traditionella sättet...😂
e) hela jag är dammig...
f) jag ville borra ett diskret hål för Ethernet kabeln och för en liten genomfartscylinder (i hålet) - OMG bärande konstruktion med tillhörande stålkonstruktion - OMG så det fick bli den fula varianten ett litet hål i dörrkarmen så att kabeln inte kläms.

Att en slagborr kan generera så mycket damm. OMG...🤣 I am so dirty and dusty and I didn't took anyone elses virginity...det kliar överallt på kroppen...OMG...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

För en vecka sedan kom beskedet om att man farbror hade cancer, både i tjocktarm och lever, enligt läkarna fanns det ingenting man kunde göra. Hade antagligen varit där många år utan att man vetat om det och snabbt gick det från att han mådde toppen till att vara döende. För 20min sedan fick jag samtal att han hade gått bort, fy fan. Hatar cancer av hela mitt hjärta. Tar allt för många liv, ofta för tidigt. I detta fall hann han inte ens fylla 60. Enligt pappa så sade han ofta "det är vad det är" dessa sista dagarna, han visste att det redan var kört, att det inte fanns någon återvändo. Ljusglimten i detta mörker var att hans barn var samlade med honom dessa sista timmer, det gjorde mig i alla fall lite glad i hjärtat.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

För en vecka sedan kom beskedet om att man farbror hade cancer, både i tjocktarm och lever, enligt läkarna fanns det ingenting man kunde göra. Hade antagligen varit där många år utan att man vetat om det och snabbt gick det från att han mådde toppen till att vara döende. För 20min sedan fick jag samtal att han hade gått bort, fy fan. Hatar cancer av hela mitt hjärta. Tar allt för många liv, ofta för tidigt. I detta fall hann han inte ens fylla 60. Enligt pappa så sade han ofta "det är vad det är" dessa sista dagarna, han visste att det redan var kört, att det inte fanns någon återvändo. Ljusglimten i detta mörker var att hans barn var samlade med honom dessa sista timmer, det gjorde mig i alla fall lite glad i hjärtat.

Jag beklagar verkligen din förlust. Cancer är fruktansvärt och jag vet vad du går igenom. Jag förlorade min svärfar i cancer för lite över 1 år sedan och det känns fortfarande lika overkligt. Han hade modertumör i tjocktarmen som hade spridit sig till levern, ena lungan och lymfen. Han genomgick cellgifter men till slut fanns det inget att göra då hela levern var angripen. Vi var tillsammans med honom ända in i slutet, vilket var fint på ett sätt men samtidigt otroligt overkligt. Vi kämpar fortfarande med att hantera smärtan av förlusten.

Ta hand om dig och dina nära och kära. <3

Permalänk

Är det bara jag som saknar den gamla känslan med linjärtv och serier?
Alltså man hade ett litet utbud av serier, de flesta i ens umgängeskrets såg samma avsnitt samtidigt, dagen efter kunde man diskutera avsnittet. Lite senare skapades internetforum där de gör detsamma, detta finns lite kvar än idag med starwarsserierna på Disney.

Men det mesta idag med nästan obegränsad antal serier, alla ser avsnitten olika tidpunkter. Så försvinner det mesta av känslan för mig och jag tappar intresset av att se serierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

För en vecka sedan kom beskedet om att man farbror hade cancer, både i tjocktarm och lever, enligt läkarna fanns det ingenting man kunde göra. Hade antagligen varit där många år utan att man vetat om det och snabbt gick det från att han mådde toppen till att vara döende. För 20min sedan fick jag samtal att han hade gått bort, fy fan. Hatar cancer av hela mitt hjärta. Tar allt för många liv, ofta för tidigt. I detta fall hann han inte ens fylla 60. Enligt pappa så sade han ofta "det är vad det är" dessa sista dagarna, han visste att det redan var kört, att det inte fanns någon återvändo. Ljusglimten i detta mörker var att hans barn var samlade med honom dessa sista timmer, det gjorde mig i alla fall lite glad i hjärtat.

Beklagar verkligen, speciellt när det dessutom blev så lite tid innan.

Skrivet av Swec_Ragsan:

Jag beklagar verkligen din förlust. Cancer är fruktansvärt och jag vet vad du går igenom. Jag förlorade min svärfar i cancer för lite över 1 år sedan och det känns fortfarande lika overkligt. Han hade modertumör i tjocktarmen som hade spridit sig till levern, ena lungan och lymfen. Han genomgick cellgifter men till slut fanns det inget att göra då hela levern var angripen. Vi var tillsammans med honom ända in i slutet, vilket var fint på ett sätt men samtidigt otroligt overkligt. Vi kämpar fortfarande med att hantera smärtan av förlusten.

Ta hand om dig och dina nära och kära. <3

Beklagar! Och lite skrämmande för egen del då det är ganska likt vad jag själv behandlas för. Hade egentligen inte tänkt skriva (igen, har skrivit lite tidigare i tråden) men just cancer är så svårt att komma ifrån då det är verkligen tar över helt. Och sen att screeningen ofta sker i ganska hög ålder och att symptom inte alltid kan upptäckas i tid. Verkligen en vidrig sjukdom.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Beklagar verkligen, speciellt när det dessutom blev så lite tid innan.

Beklagar! Och lite skrämmande för egen del då det är ganska likt vad jag själv behandlas för. Hade egentligen inte tänkt skriva (igen, har skrivit lite tidigare i tråden) men just cancer är så svårt att komma ifrån då det är verkligen tar över helt. Och sen att screeningen ofta sker i ganska hög ålder och att symptom inte alltid kan upptäckas i tid. Verkligen en vidrig sjukdom.

Det smärtar mig att läsa att du tvingas gå igenom det här. Jag hoppas du är väl omhändertagen av vården och dina anhöriga. Skickar styrkekramar till dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swec_Ragsan:

Det smärtar mig att läsa att du tvingas gå igenom det här. Jag hoppas du är väl omhändertagen av vården och dina anhöriga. Skickar styrkekramar till dig!

Tack!
Jodå, oväntat bra då de tog symptomen på så stort allvar. Gick också från att känna mig extremt frisk och välmående till att bli jättesjuk, och sen perioden med undersökningar inför påbörjan av någon behandling. Inne på dag 6 av senaste cellgiftsbehandlingen nu.

Vill egentligen inte "ta över" ämnet så att säga här men för likt för att inte skriva något känner jag. Det blir ju tyvärr något man går och tänker på dagligen då nästan allt styrs av sjukdomen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vet inte vad man ska hitta på längre. Jag vet inte hur man ska lyckas få vård i den här stan, eller det här landet. Sambon har diskbråck som pressar mot nerver och har haft det nu sen september och det blir bara värre och ingen hjälp tycks gå att få. Kan inte gå, kan inte sitta, kan inte ligga, kan liksom inte leva drägligt alls utan konstant smärta. Kan inte kissa utan smärta, men inte nog illa för att vara akut. Har träffat sjukgymnaster via både primärvård och företagshälsovård, massage. Varit på akuten. Ingen kan göra något för det måste gå via vårdcentral > röntgen > ortoped. Dom kan bara konstatera felet och försöka (men misslyckas) smärtlindra. Senaste sjukgymnasten sa att det är väldigt oroväckande och borde ses över akut, men kunde själv inte skriva nån remiss.

Bortsett från akuten så var första faktiska läkarbesöket idag med väldigt osympatisk läkare som inte ens undersökte, men åtminstone skickade remiss till röntgen. "Det är såhär politikerna har ställt till det" var hans tröstande ord. Må vara sant men föga hjälpsamt. Väntetider på ryggoperation i länet är över tre år, och att ens behöva vänta i tre månader för att försöka åberopa vårdgarantin känns outhärdligt. Tydligen så innefattas heller inte röntgen där så vem vet hur lång tid det tar. "Ring till dom och säg att ni kan komma med kort varsel så kanske ni kan få komma vid avbokning". Jajo.

Tär ju fruktansvärt på en själv också att se smärtan, hopplösheten och otröstlig sambo, men också stressen och att hela båda våra liv med hus, bestyr, hundar och allt annat faller på mig i princip och det är bara tur att jag har ett väldigt flexibelt jobb. Det är inte mig det är synd om, men det är utmattande lik förbannat och det kändes som att jag behövde skriva av mig kanske.

Har börjat försöka hitta privat vårdgivare och se om vi helt enkelt får ta den ekonomiska smällen själva, om det finns tider att få. Riskerar att få åka rätt långt dock och det är inte bara heller.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av macmann1:

Vet inte vad man ska hitta på längre. Jag vet inte hur man ska lyckas få vård i den här stan, eller det här landet. Sambon har diskbråck som pressar mot nerver och har haft det nu sen september och det blir bara värre och ingen hjälp tycks gå att få. Kan inte gå, kan inte sitta, kan inte ligga, kan liksom inte leva drägligt alls utan konstant smärta. Kan inte kissa utan smärta, men inte nog illa för att vara akut. Har träffat sjukgymnaster via både primärvård och företagshälsovård, massage. Varit på akuten. Ingen kan göra något för det måste gå via vårdcentral > röntgen > ortoped. Dom kan bara konstatera felet och försöka (men misslyckas) smärtlindra. Senaste sjukgymnasten sa att det är väldigt oroväckande och borde ses över akut, men kunde själv inte skriva nån remiss.

Bortsett från akuten så var första faktiska läkarbesöket idag med väldigt osympatisk läkare som inte ens undersökte, men åtminstone skickade remiss till röntgen. "Det är såhär politikerna har ställt till det" var hans tröstande ord. Må vara sant men föga hjälpsamt. Väntetider på ryggoperation i länet är över tre år, och att ens behöva vänta i tre månader för att försöka åberopa vårdgarantin känns outhärdligt. Tydligen så innefattas heller inte röntgen där så vem vet hur lång tid det tar. "Ring till dom och säg att ni kan komma med kort varsel så kanske ni kan få komma vid avbokning". Jajo.

Tär ju fruktansvärt på en själv också att se smärtan, hopplösheten och otröstlig sambo, men också stressen och att hela båda våra liv med hus, bestyr, hundar och allt annat faller på mig i princip och det är bara tur att jag har ett väldigt flexibelt jobb. Det är inte mig det är synd om, men det är utmattande lik förbannat och det kändes som att jag behövde skriva av mig kanske.

Har börjat försöka hitta privat vårdgivare och se om vi helt enkelt får ta den ekonomiska smällen själva, om det finns tider att få. Riskerar att få åka rätt långt dock och det är inte bara heller.

Låter som en riktigt otrevlig situation!
Kolla över alternativet med vård utomlands, man kan få ersättning för det i EU. Om ni ska betala själva kan jag rekommendera t.ex. Thailand, riktigt bra och billig vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vet inte vad man ska hitta på längre. Jag vet inte hur man ska lyckas få vård i den här stan, eller det här landet. Sambon har diskbråck som pressar mot nerver och har haft det nu sen september och det blir bara värre och ingen hjälp tycks gå att få. Kan inte gå, kan inte sitta, kan inte ligga, kan liksom inte leva drägligt alls utan konstant smärta. Kan inte kissa utan smärta, men inte nog illa för att vara akut. Har träffat sjukgymnaster via både primärvård och företagshälsovård, massage. Varit på akuten. Ingen kan göra något för det måste gå via vårdcentral > röntgen > ortoped. Dom kan bara konstatera felet och försöka (men misslyckas) smärtlindra. Senaste sjukgymnasten sa att det är väldigt oroväckande och borde ses över akut, men kunde själv inte skriva nån remiss.

Bortsett från akuten så var första faktiska läkarbesöket idag med väldigt osympatisk läkare som inte ens undersökte, men åtminstone skickade remiss till röntgen. "Det är såhär politikerna har ställt till det" var hans tröstande ord. Må vara sant men föga hjälpsamt. Väntetider på ryggoperation i länet är över tre år, och att ens behöva vänta i tre månader för att försöka åberopa vårdgarantin känns outhärdligt. Tydligen så innefattas heller inte röntgen där så vem vet hur lång tid det tar. "Ring till dom och säg att ni kan komma med kort varsel så kanske ni kan få komma vid avbokning". Jajo.

Tär ju fruktansvärt på en själv också att se smärtan, hopplösheten och otröstlig sambo, men också stressen och att hela båda våra liv med hus, bestyr, hundar och allt annat faller på mig i princip och det är bara tur att jag har ett väldigt flexibelt jobb. Det är inte mig det är synd om, men det är utmattande lik förbannat och det kändes som att jag behövde skriva av mig kanske.

Har börjat försöka hitta privat vårdgivare och se om vi helt enkelt får ta den ekonomiska smällen själva, om det finns tider att få. Riskerar att få åka rätt långt dock och det är inte bara heller.

Finns möjlighet att skriva egen remiss till specialister, låter som att det kan vara vägen här

https://www.1177.se/Uppsala-lan/sa-fungerar-varden/att-valja-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vet inte vad man ska hitta på längre. Jag vet inte hur man ska lyckas få vård i den här stan, eller det här landet. Sambon har diskbråck som pressar mot nerver och har haft det nu sen september och det blir bara värre och ingen hjälp tycks gå att få. Kan inte gå, kan inte sitta, kan inte ligga, kan liksom inte leva drägligt alls utan konstant smärta. Kan inte kissa utan smärta, men inte nog illa för att vara akut. Har träffat sjukgymnaster via både primärvård och företagshälsovård, massage. Varit på akuten. Ingen kan göra något för det måste gå via vårdcentral > röntgen > ortoped. Dom kan bara konstatera felet och försöka (men misslyckas) smärtlindra. Senaste sjukgymnasten sa att det är väldigt oroväckande och borde ses över akut, men kunde själv inte skriva nån remiss.

Bortsett från akuten så var första faktiska läkarbesöket idag med väldigt osympatisk läkare som inte ens undersökte, men åtminstone skickade remiss till röntgen. "Det är såhär politikerna har ställt till det" var hans tröstande ord. Må vara sant men föga hjälpsamt. Väntetider på ryggoperation i länet är över tre år, och att ens behöva vänta i tre månader för att försöka åberopa vårdgarantin känns outhärdligt. Tydligen så innefattas heller inte röntgen där så vem vet hur lång tid det tar. "Ring till dom och säg att ni kan komma med kort varsel så kanske ni kan få komma vid avbokning". Jajo.

Tär ju fruktansvärt på en själv också att se smärtan, hopplösheten och otröstlig sambo, men också stressen och att hela båda våra liv med hus, bestyr, hundar och allt annat faller på mig i princip och det är bara tur att jag har ett väldigt flexibelt jobb. Det är inte mig det är synd om, men det är utmattande lik förbannat och det kändes som att jag behövde skriva av mig kanske.

Har börjat försöka hitta privat vårdgivare och se om vi helt enkelt får ta den ekonomiska smällen själva, om det finns tider att få. Riskerar att få åka rätt långt dock och det är inte bara heller.

Kan säga att detta känner jag igen så otroligt väl. Hade för några år sen ett år där två av grabbarna mer eller mindre bodde på sjukhuset här i Västerås. Och va alltid lika förvånande att man var tvungen att berätta vad och hur dom ska göra, värsta va nog när dom skulle sätta dropp på mellan grabben och vi sa åt dom att det är ingen ide, kalla efter narkosläkare då dom inte kommer lyckas (otroligt tunna blodkärl) slutade med 6 misslyckade försök innan dom gav med sig.

Sen är det även helt otroligt hur inkapabla dom är att bara läsa ens journal, dom må ha en sällsynt metabolisk sjukdom men allt står i journalen...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det bara jag som saknar den gamla känslan med linjärtv och serier?

Har länge känt nostalgi för det "lilla" Sverige vi hade fram till reklam-TVns intåg; två kanaler att titta på, alla såg samma saker. Sverige stannade när Stenmark åkte slalomlopp, alla ungarna såg samma sketch med Rulle som brände brännvin på kottar och sedan repeterade på skolgårdarna veckan efter, osv.

Radion; vi hade Tracks-listan, Rakt över Disc med Klabbe, osv... Folk spelade in på band, det var tider det. Nuförtiden är allting så spretigt, tusen företeelser för tusen olika specialintressen. Numera finns det nymodigheter som Skicross och en massa annat som jag inte förstår mig på, och vem som är populär inom musiken numera ska vi ju inte ens tala om. Känner inte till en käft längre, än mindre några låtar.

Eller jo, något vidrigt som kallas "epadunk" tydligen och som näppeligen kan kallas musik. Och muppar iklädda ansiktsmask, vafan är det för jävla skit. Ska vi skicka en sådan till eurovision abdikerar jag från det här landet!