Asus Geforce RTX 4080 Super TUF – marginellt bättre men märkbart billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

ja asus rog strix 4080 super OC, ligger nu på max 55c i fulla settings och tyst är kortet

@gbgjocke

Håller på med installationen nu .

Vilken bjässe det är.

Ett evga GTX 780 SC sen sapphire 7900xtx nitro+ vapor brevid

Permalänk
Medlem

Jag fick ett Asus 4080S Tuf nästan helt utan coilwhine, kan höra ett svagt surr om jag håller huvudet vid front fläktarna men inte något med huvudet några dm ifrån.

Testar med Fire strike då det testet genererar hög fps och kortet drar många watt.
Vissa andra kort jag haft har skrikit som tusan.

Ska posta tester senare.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Det får du mer än gärna göra, men det betydligt billigare (kinakortet) som börjar komma till Europa ser jag gärna ett test med men det är betydligt mer sällsynt hos gemene man.
Mvh Paul

@Pauls711

Jag kommer köra med Asus 4080S tuf kortet då det är så gott som helt tyst samt inget coilwhine, endast lite surr kan man höra om man har huvudet vid front fläktarna under full belastning.

Kanske blir mer tryck i kortet framöver när det kommer nyare drivrutiner
Jag måste göra en nyinstallation ochså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@gbgjocke

Håller på med installationen nu .

Vilken bjässe det är.

Ett evga GTX 780 SC sen sapphire 7900xtx nitro+ vapor brevid

<Uppladdad bildlänk>

Ja dem e stora. men sjukt bra kylning med

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

<Uppladdad bildlänk>
Ja dem e stora. men sjukt bra kylning med

@gbgjocke

Riktigt vackert det där 👍⭐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@gbgjocke

Håller på med installationen nu .

Vilken bjässe det är.

Ett evga GTX 780 SC sen sapphire 7900xtx nitro+ vapor brevid

<Uppladdad bildlänk>

Fick du till det? är väl fet kylning på TUF kortet med. Fan vad bra dessa kort presterar mott mitt 3080 oc innan. Och vilka effekter i spelen. Känns mera verkligt nu. Och framförallt drar mindre strömm. Och min dator e knäpptyst mot förra kortet. Den va som en stekhäll under cpu

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

@gbgjocke

🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@gbgjocke

🙂

<Uppladdad bildlänk>

Vilken jävla kylare, gigantisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@gbgjocke

🙂

<Uppladdad bildlänk>

Så du går ifrån ett 7900xtx? Funderar på att köra ett sådant istället. Vad är fördelarna och nackdelarna jämtemot amd kortet oxh 4080s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vilken jävla kylare, gigantisk.

@Ryzer
noctua d15 chromax black 🙂

Edit:
Eller du kanske menade gpu kylaren 😂

Ja den är ett monster 2st feta samt 6st mindre heatpipes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så du går ifrån ett 7900xtx? Funderar på att köra ett sådant istället. Vad är fördelarna och nackdelarna jämtemot amd kortet oxh 4080s?

@Karazhan

Mitt 7900xtx har enormt störande coilwhine sen upplever jag att bilden kan små frysa någon tiondels sekund till och från, även i de olika fire strike och time spy testerna.

Har installerat om allt mm och inget hjälper.
Har öppet köp kvar på det som tur är.

Detta finns ej på Nvidia 4080S kortet.

Permalänk
Medlem

Jag installerade ett Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X i min burk idag och det låter som någon har stoppat in en gammal mekanisk hårddisk i datorn nu som knackar och lever om även i Windows.
Sjukt irriterande måste jag säga.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag installerade ett Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X i min burk idag och det låter som någon har stoppat in en gammal mekanisk hårddisk i datorn nu som knackar och lever om även i Windows.
Sjukt irriterande måste jag säga.

@lasseTM

Låter mindre kul, är det coilwhine eller fläktarna som väsnas?

Asus 4080 Super Tuf som jag fick tag i är nog det bästa kortet jag haft om man räknar in ljudnivån.

Fläktarna hörs knappt i full load "svagt luft sus", coilwhine hörs ett litet surr om man har örat vid mesh fronten och inte annars samt 60 grader i stress är galet bra.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så du går ifrån ett 7900xtx? Funderar på att köra ett sådant istället. Vad är fördelarna och nackdelarna jämtemot amd kortet oxh 4080s?

nej ifrån ett 3080 ti oc. Amd har jag prövat fick många krascher. Så håller mig till Nvidia

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Processormarknaden är ju till skillnad från GPU:er väldigt hälsosam och prissättningarna väldigt rimliga, därför att Intel och AMD konkurrera väldigt bra där.

Är de det egentligen?
En intel i9 på "7nm-klass" process och allt man får för $500-ish är en ~250 mm krets.

Dvs, folk jämför CPU:er med grafikkort och ser att CPU:er generellt kostar mindre. Men det är lite som att jämföra en korv med bröd med en trerätters på en fin restaurang....

Dvs det är inte ett dugg konstigt att grafikkortet utgör halva datorns kostnad, eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag installerade ett Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X i min burk idag och det låter som någon har stoppat in en gammal mekanisk hårddisk i datorn nu som knackar och lever om även i Windows.
Sjukt irriterande måste jag säga.

Min Asus Rog strix 4080 oc super e knäpptyst. Tror det e värt dem 3000 extra mot övriga modeller?
Snyggt och svalt och tyst i alla fall

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Väldigt stor kylare bör inte vara nackdel. En väldigt stor kylare betyder praktiken att kylaren är fantastiskt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@lasseTM

Låter mindre kul, är det coilwhine eller fläktarna som väsnas?

Asus 4080 Super Tuf som jag fick tag i är nog det bästa kortet jag haft om man räknar in ljudnivån.

Fläktarna hörs knappt i full load "svagt luft sus", coilwhine hörs ett litet surr om man har örat vid mesh fronten och inte annars samt 60 grader i stress är galet bra.

Mvh

Jag är också väldigt nöjd med mitt Asus 4080 Super TUF. Hörs knappt under full load.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@lasseTM

Låter mindre kul, är det coilwhine eller fläktarna som väsnas?

Asus 4080 Super Tuf som jag fick tag i är nog det bästa kortet jag haft om man räknar in ljudnivån.

Fläktarna hörs knappt i full load "svagt luft sus", coilwhine hörs ett litet surr om man har örat vid mesh fronten och inte annars samt 60 grader i stress är galet bra.

Mvh

Kortet i sig är tyst och i spel finns inget coil whine, kan köra lite om jag kör något som ger sjukt höga fps 400+ typ.
Det visade sig att det var en stege som låg och knackad utanför fönstret när det blåste
Men ljudet uppkom vid byte av kort så jag tog föregivet att det var grafikkortet men vid närmare anblick så insåg jag att jag hade fel.
Var rätt trött igår efter en resa hem från USA.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kortet i sig är tyst och i spel finns inget coil whine, kan köra lite om jag kör något som ger sjukt höga fps 400+ typ.
Det visade sig att det var en stege som låg och knackad utanför fönstret när det blåste
Men ljudet uppkom vid byte av kort så jag tog föregivet att det var grafikkortet men vid närmare anblick så insåg jag att jag hade fel.
Var rätt trött igår efter en resa hem från USA.

@lasseTM

Hehe så det kan bli.

Så skönt det inte va kortet som lät sådär då 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag installerade ett Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X i min burk idag och det låter som någon har stoppat in en gammal mekanisk hårddisk i datorn nu som knackar och lever om även i Windows.
Sjukt irriterande måste jag säga.

JetStream-modellen är en av de sämre 4080 Super som finns, den har mycket mindre kylare än tex TUF osv om jag inte är helt ute och cyklar. Palit GameRock är S-tier dock.

JetStream presterar väl ganska likvärdigt som de andra, men med mindre kylfläns så behöver fläktarna snurra mycket snabbare för att få bort värmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

JetStream-modellen är en av de sämre 4080 Super som finns, den har mycket mindre kylare än tex TUF osv om jag inte är helt ute och cyklar. Palit GameRock är S-tier dock.

JetStream presterar väl ganska likvärdigt som de andra, men med mindre kylfläns så behöver fläktarna snurra mycket snabbare för att få bort värmen.

@aMp

Han skrev sedan att det va en stege som slog på väggen utanför när det blåste och kortet lät inget. 🙂

"Kortet i sig är tyst och i spel finns inget coil whine, kan köra lite om jag kör något som ger sjukt höga fps 400+ typ.
Det visade sig att det var en stege som låg och knackad utanför fönstret när det blåste
Men ljudet uppkom vid byte av kort så jag tog föregivet att det var grafikkortet men vid närmare anblick så insåg jag att jag hade fel.
Var rätt trött igår efter en resa hem från USA."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@aMp

Han skrev sedan att det va en stege som slog på väggen utanför när det blåste och kortet lät inget. 🙂

"Kortet i sig är tyst och i spel finns inget coil whine, kan köra lite om jag kör något som ger sjukt höga fps 400+ typ.
Det visade sig att det var en stege som låg och knackad utanför fönstret när det blåste
Men ljudet uppkom vid byte av kort så jag tog föregivet att det var grafikkortet men vid närmare anblick så insåg jag att jag hade fel.
Var rätt trött igår efter en resa hem från USA."

Haha, okay. Hade fliken uppe och körde inte F5 innan jag skrev, precis som den nuub jag är. Ursäkta till er båda!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Haha, okay. Hade fliken uppe och körde inte F5 innan jag skrev, precis som den nuub jag är. Ursäkta till er båda!

@aMp

Haha ingen fara, inte lätt att hänga med vad alla skriver 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

JetStream-modellen är en av de sämre 4080 Super som finns, den har mycket mindre kylare än tex TUF osv om jag inte är helt ute och cyklar. Palit GameRock är S-tier dock.

JetStream presterar väl ganska likvärdigt som de andra, men med mindre kylfläns så behöver fläktarna snurra mycket snabbare för att få bort värmen.

Det stämmer att det är ett "mindre" kort än tex TUF, men jag har inte plats för större kort i min burk och jag tog det som jag fick tag på. Samtidigt så var jag orilig för coil whine från just TUF men det kanske var obefogat.

Helst skulle jag vilka köpa ett referenskort och bara smacka på ett vattenblock men det är ett senare bekymmer.
Samtidigt så tror jag att alla kylare på 4080 Super är rätt överdimensionerade, mitt kort går upp i 66 grader i Furmark med fläktarna på 35% (auto) och visst kan jag höra kortet något i furmark men spelar jag hörs det inte.

Jag har 34dB mätt med mobilen på mitt skrivbord i bakgrundsljud, det blåser lite här ute så det skulle säkert vara lite tystare en dag det är vindstilla.
När jag maxar mitt grafikkort i Furmark så visar mobilen 35dB och visst kan jag urskilja det ljudet men med ett par öppna lurar på så hörs det inte även om lurarna inte spelar något.

EDIT: Palit kortet har dessutom 2st fler heat pipes vilket lär hjälpa något för att fördela värmen men Asus kortet väger 250g mer så det bör ju vara bättre.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Pauls711

Jag kommer köra med Asus 4080S tuf kortet då det är så gott som helt tyst samt inget coilwhine, endast lite surr kan man höra om man har huvudet vid front fläktarna under full belastning.

Kanske blir mer tryck i kortet framöver när det kommer nyare drivrutiner
Jag måste göra en nyinstallation ochså.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kan du köra om testet Time Spy en gång till. För det där ser lite fel ut nu när du har ett Super. Jag kör med 4080 och I9-13900KF. Jag får 27 721. Bra att du visar det så här . Dina resultat. Kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Kan du köra om testet Time Spy en gång till. För det där ser lite fel ut nu när du har ett Super. Jag kör med 4080 och I9-13900KF. Jag får 27 721. Bra att du visar det så här . Dina resultat. Kul att se.

@Perdonotknow

Bra att du påpekar detta då jag kollade in Swecs tester förut och fick se jag ligger lågt.

Jag har gjort en helt clean ominstallation nu och håller på med uppdateringar samt drivrutiner.

Jag ska göra nya tester så återkommer jag här i tråden med dessa 👍🙂

Jag jämför då gamla samt nya och 7900xtx testerna.

Jag vet inte vad som gjort detta men jag har testat många grafikkort så kan vara drivrutiner som spökar?

Permalänk
Medlem

nvidia är en jäkla röra

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

nvidia är en jäkla röra, saknar inte skiten

@CreativeX
Ok 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Perdonotknow

Bra att du påpekar detta då jag kollade in Swecs tester förut och fick se jag ligger lågt.

Jag har gjort en helt clean ominstallation nu och håller på med uppdateringar samt drivrutiner.

Jag ska göra nya tester så återkommer jag här i tråden med dessa 👍🙂

Jag jämför då gamla samt nya och 7900xtx testerna.

Jag vet inte vad som gjort detta men jag har testat många grafikkort så kan vara drivrutiner som spökar?

Ja. det ser lite frågande ut. Tycker du ska ha mer. Jag ser att du kör minnena lite lågt. Jag kör med XMP 5600 MHz. Men det behöver inte vara på grund av det. Men en då. om vi säger det så.

Du har ju lite klenare CUP en mig. Men ska inte vara det. jag bara tycker att du ska ha lite mer än mig. Bara för du har ju super.
En då om Super. Visar sig inte mycket snabbare än bara 4080. Men lägre ??? hm....

Gå in och kolla på denna sida vad andra har. Bra att kunna jämföra ibland.
https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/