Problem med Linux Mint Cinnamon

Permalänk
Medlem

Problem med Linux Mint Cinnamon

Tja! Är helt novis på Linux men skulle vilja börja testa runt lite och har bestämt mig för att köra på Cinnamon. Tanken är att köra dual boot med Windows 11 och det är här problemet kommer. Jag har en 1TB NVMe disk som jag har partitionerat med en del där jag har Win11 och resten för spel. Skapar en till partition för Linux och kör installationen på den och det är här jag tror att det blir fel. När jag är klar med allt så får jag aldrig upp någon boot meny utan den startar alltid med Linux. Får gå in i bios för att ändra till Win11. Någon som har någon idé om vad jag gör för fel?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk

Har upplevt samma problem med Mint

Hej, hade samma problem med Linux Mint, i mitt fall löste det sig genom att gå in i BIOS och sätta Linux Mint som första val i EFI boot listan efter omstart så dök det upp en svart skärm där jag kunde välja Linux Mint eller Windows Boot Manager. Hoppas att det löser sig ha det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X3n0M0rph:

Hej, hade samma problem med Linux Mint, i mitt fall löste det sig genom att gå in i BIOS och sätta Linux Mint som första val i EFI boot listan efter omstart så dök det upp en svart skärm där jag kunde välja Linux Mint eller Windows Boot Manager. Hoppas att det löser sig ha det bra.

Tack för tipset men det hjälpte tyvärr inte. Väljer jag Mint i bios så bootar den det och väljer jag Windows så bootar den det. Får inte upp något val tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk

Antar du använder GRUB som bootloader för Linux?

Kolla om detta hälper: https://www.baeldung.com/linux/grub-bootloader-add-new-os

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Testar men då står det såhär: https://imgur.com/nUXfajO Säger det dig något?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seiryuu-sama:

Antar du använder GRUB som bootloader för Linux?

Kolla om detta hälper: https://www.baeldung.com/linux/grub-bootloader-add-new-os

Du får ursäkta min okunnighet men jag började mer eller mindre med Linux idag. GRUB vet jag inte om jag använder. Linux startar bara upp efter installation. För att växla till Windows så måste jag trycka f11 för att komma till boot meny.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Får gå in i bios för att ändra till Win11. Någon som har någon idé om vad jag gör för fel?

Jag skulle säga att du gör inga fel men gör alla rätt. Men det beror ju på hur man ser på saken.

Jag föredrar att separera EFI-partitioner helt mellan alla operativsystem jag vill köra. EFI-förekomster, om man kan uttrycka det så, avgör vad du hittar i BIOS när du trycker på F11. Det du förmodligen är ute efter är att ha en boot-meny där du som standard laddar en EFI-partition som ger dig valet att byta mellan Windows och Linux.

Jag har själv aldrig kört Linux Mint men någorlunda standardförfarande för detta vore att gå in i filen som heter /etc/default/grub och hitta (eller lägga till) raden

GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false

Därefter måste du uppdatera Grub så att den ändringen träder i kraft. ChatGPT låter mig veta att du gör det genom antingen update-grub eller update-grub2 (självklart som root, d.v.s. antingen

sudo update-grub

eller

sudo -i

följt av ditt lösenord för att bli root, och sedan update-grub

Eller om det inte funkar, testa

grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

(som root, eller med sudo, eller hur du nu vill fixa adminrättigheter till din linuxinstallation)

Detta kan (bör) göra att Grub bygger upp en ny meny där din Windowsinstallation finns som val. Observera att detta enligt mig är ett sämre alternativ än att bara byta bootalternativ i BIOS om du måste ändra till att gå in i Windows, men möjligheten för Grub att hitta en Windowsinstallation och lägga till den som alternativ finns absolut.

Mer information finns naturligtvis på Gentoos wiki, eftersom Gentoo objektivt sett är den bästa Linuxdistron för alla ändamål som existerar*

https://wiki.gentoo.org/wiki/GRUB

*Eventuellt, men förmodligen inte, partiskt uttalande

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Testar men då står det såhär: https://imgur.com/nUXfajO Säger det dig något?

Vad jag ser så installerar du grub med fel sökväg då det leder till en partition, det bör vara: /dev/nvme0n1
Alltså själva nvme disken inte en partition på den.
Ledsen att det blir lite kortfattat skriver från surfplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag skulle säga att du gör inga fel men gör alla rätt. Men det beror ju på hur man ser på saken.

Jag föredrar att separera EFI-partitioner helt mellan alla operativsystem jag vill köra. EFI-förekomster, om man kan uttrycka det så, avgör vad du hittar i BIOS när du trycker på F11. Det du förmodligen är ute efter är att ha en boot-meny där du som standard laddar en EFI-partition som ger dig valet att byta mellan Windows och Linux.

Jag har själv aldrig kört Linux Mint men någorlunda standardförfarande för detta vore att gå in i filen som heter /etc/default/grub och hitta (eller lägga till) raden

GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false

Därefter måste du uppdatera Grub så att den ändringen träder i kraft. ChatGPT låter mig veta att du gör det genom antingen update-grub eller update-grub2 (självklart som root, d.v.s. antingen

sudo update-grub

eller

sudo -i

följt av ditt lösenord för att bli root, och sedan update-grub

Eller om det inte funkar, testa

grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

(som root, eller med sudo, eller hur du nu vill fixa adminrättigheter till din linuxinstallation)

Detta kan (bör) göra att Grub bygger upp en ny meny där din Windowsinstallation finns som val. Observera att detta enligt mig är ett sämre alternativ än att bara byta bootalternativ i BIOS om du måste ändra till att gå in i Windows, men möjligheten för Grub att hitta en Windowsinstallation och lägga till den som alternativ finns absolut.

Mer information finns naturligtvis på Gentoos wiki, eftersom Gentoo objektivt sett är den bästa Linuxdistron för alla ändamål som existerar*

https://wiki.gentoo.org/wiki/GRUB

*Eventuellt, men förmodligen inte, partiskt uttalande

Tack för utförligt svar! Det är ju en helt ny värld detta med mycket att lära sig men är inte helt korkad vad gäller datorer så jag tänker ge det en chans.

Förstår jag dig rätt att jag egentligen inte har gjort fel och att man lika gärna kan växla i bios som att få upp menyn automatiskt vid uppstart?

Finns det någon bra nybörjarguide där man kan lära sig om grunderna?

Skrivet av swesen:

Vad jag ser så installerar du grub med fel sökväg då det leder till en partition, det bör vara: /dev/nvme0n1
Alltså själva nvme disken inte en partition på den.
Ledsen att det blir lite kortfattat skriver från surfplattan.

Ingen fara att det är kortfattat. Det är hjälp iaf! Du ser rätt men har för mig att jag provade att lägga grub på själva nvme disken igår utan framgång men ska testa igen när jag får tid.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Ingen fara att det är kortfattat. Det är hjälp iaf! Du ser rätt men har för mig att jag provade att lägga grub på själva nvme disken igår utan framgång men ska testa igen när jag får tid.

Kommer du ens in i Mint lär grub vara installerat på rätt plats, men det borde hur som helst peka på en partition och inte en hel disk om du nu använder UEFI vilket du lär göra.

grub-install --target=x86_64-efi --efi-directory=/efi --removable

För legacy boot ska du däremot peka ut en hel hårddisk. Men det ska du inte köra. Sen är det möjligt att partitionen heter /boot för dig och inte /efi. Det får du nästan kolla.

Permalänk
Medlem

Icetec har troligtvis rätt att grub redan är installerat ifall du kommer in i mint.
Något du skulle kunna kolla är ifall "GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true" är i /etc/default/grub
Kör:

sudo cat /etc/default/grub | grep 'GRUB_DISABLE_OS_PROBER'

Det bör skriva ut en rad med

GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true

Om den är true så kan du testa att ändra den till false i nano som är en enkel text editor i terminalen

sudo nano /etc/default/grub

Ctrl+C för att spara
Ctrl+X för att gå ur nano, om du inte sparat redan så frågar den om du vill spara också

sen för att föra över det till grub så kör du

sudo update-grub

Nästa start som sker via grub bör visa alternativ för båda operativsystem

Annars om du inte får upp något val så kan du testa att sätta

GRUB_TERMINAL=console GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu

i samma fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ctrl+C för att spara

Ctrl+S ska det vara för att spara

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Icetec har troligtvis rätt att grub redan är installerat ifall du kommer in i mint.
Något du skulle kunna kolla är ifall "GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true" är i /etc/default/grub
Kör:

sudo cat /etc/default/grub | grep 'GRUB_DISABLE_OS_PROBER'

Det bör skriva ut en rad med

GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true

Om den är true så kan du testa att ändra den till false i nano som är en enkel text editor i terminalen

sudo nano /etc/default/grub

Ctrl+C för att spara
Ctrl+X för att gå ur nano, om du inte sparat redan så frågar den om du vill spara också

sen för att föra över det till grub så kör du

sudo update-grub

Nästa start som sker via grub bör visa alternativ för båda operativsystem

Annars om du inte får upp något val så kan du testa att sätta

GRUB_TERMINAL=console GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu

i samma fil

Av någon anledning så funkar det inte att skriva in ditt första kommando. Jag får inte ut någon rad av det
Men jag provade att ändra till false ändå och sparar det och sen föra över det till grub och då lyckas jag faktiskt få upp alternativen när jag startat datorn nästa gång. Så problemet verkar vara löst.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Tja! Är helt novis på Linux men skulle vilja börja testa runt lite och har bestämt mig för att köra på Cinnamon. Tanken är att köra dual boot med Windows 11 och det är här problemet kommer. Jag har en 1TB NVMe disk som jag har partitionerat med en del där jag har Win11 och resten för spel. Skapar en till partition för Linux och kör installationen på den och det är här jag tror att det blir fel. När jag är klar med allt så får jag aldrig upp någon boot meny utan den startar alltid med Linux. Får gå in i bios för att ändra till Win11. Någon som har någon idé om vad jag gör för fel?

Antagligen att Windows ligger på fel disk alternativt att den disk som är systemdisken inte är samma som systemets första disk.
Det man behöver se är vart någonstans disken adresseras. Eftersom Windows ogillar andra bootloaders så brukar det bråka med övriga system. Ligger det dessutom flera diskar och disken som windows ligger på inte är disk 0 så kommer windows bootloader ligga på den disk som windows anser är disk 0, vilket kan vara något helt annat än det i praktiken borde vara.

En bra regel är att köra systemen oberoende av varandra från varsin disk där det andra systemet är fysiskt bortkopplat vid installation. Sedan så använder man Någon av F-tangenterna för att starta det andra systemet (vanligen någon av F8 till F12). Detta gör att systemen är okända för varandra.

En skärmdump på hur det ser ut på diskarna skulle vara bra, även för att se om Windows har bootområden på en annan disk.

Det är lättare att addera Windows till Linux bootregler än att försöka få Windows att boota Linux.

Även om man bara har en disk och den inte ligger på första porten så kan det göra Windows förvirrat och det anser då att bootområdet och Windows C: är fysiskt olika diskar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kan du visa hur dina partitioner ser ut? Typ ”sudo fdisk -l” i Mint, pejsta all output