Permalänk
Medlem

Thunar hänger sig

Jag har en dator med Debian 12, xfce4 och Thunar. Då och då när jag ska flytta filer via klippa-och-klistra hänger sig enheten. Det kommer upp en ruta om att det är köat, sen händer inget mer. Det händer bara ibland - vanligtvis fungerar det direkt. Jag kanske ska nämna att filerna ligger på en NAS.
Någon som känner igen problemet?

Permalänk
Medlem

Är det över Samba du flyttar med? Du skulle kunna testa att köra med ssh i så fall.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Om det är en NFS-mount vi pratar om så hade jag testat att lista och kopiera filer via terminalen istället för att se om du får samma fel. Jag skulle tro att det är högst sannolikt. I så fall har det inget med Thunar att göra utan att NFS-mounten/anslutningen är svajig.

Beroende på ditt use case kanske du kan överväga SSH/SFTP istället som nämnt ovan, annars kan du testa att tweaka inställningarna för NFS i din mount och på NAS, tex testa en nyare version av NFS eller experimentera med andra inställningar, typ timeouts/keepalives och den typen av grejer.