Postnord slarvat bort paket men hittat igen

Permalänk

Postnord slarvat bort paket men hittat igen

Nu är det så att jag beställt en grej för lite över en vecka sedan, detta paket fastnade enligt postnord appen i en distributionsterminal i några dagar utan att skickas till utlämningsstället. Så jag ringde in till postnord som gjorde ett ärende på detta, som resulterade i att dom antog paketet var borta. Dom ville jag skulle kontakta företaget jag köpt ifrån vilket jag gjorde, dom valde att skicka samma produkt igen till mig utan att jag behövde betala ett enda extra öre, shoutout till Lego för detta. Men nu till mitt problem, jag har nu fått ett brev om att orginal paketet är på utlämningsstället och att jag ska kunna hämta det, men det andra paketet är också påväg till mig just nu. Om jag väljer att va en råtta och ta emot båda paketen kommer jag då behöva betala för dom båda? Annars om jag väljer att inte hämta originalet så det skickas tillbaka och tar emot det nya. Vad borde jag göra?

Permalänk
Medlem

Returnera det nya paketet efter att du förklarat för företaget du beställ från att posten hittat det andra.

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget och fråga hur du ska göra. Vilket vill de ha i retur.

De har förmodligen blivit meddelade av Postnord att det första paketet har hittats och att de inte kommer få någon ersättning för det.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte behöva betala extra, men den extra produkten ägs fortfarande av företaget och du måste skicka tillbaka den om företaget ber dig göra det (på deras bekostnad förstås). Du har ingen skyldighet att upplysa företaget om det, men de kan förstås lätt kolla upp om paketen de skickat hämtats ut eller ej. Så det bästa är att du kontaktar företaget och frågar vad du ska göra innan de själva upptäcker det.

Permalänk
Medlem

Fråga lego och se vad dem säger 😊 har du tur får du behålla det annars går det i retur

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Shoutout till Lego, hyvens företag med bra kundservice.
- Men om jag bestämmer mig för att stjäla från dom, kommer jag åka dit på det?

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Shoutout till Lego, hyvens företag med bra kundservice.
- Men om jag bestämmer mig för att stjäla från dom, kommer jag åka dit på det?

Hahahaha jaa du, borde väl visa att man har någon form av moral och låta det första paketet skickas tillbaka, tack!

Permalänk
Skrivet av perost:

Du kommer inte behöva betala extra, men den extra produkten ägs fortfarande av företaget och du måste skicka tillbaka den om företaget ber dig göra det (på deras bekostnad förstås). Du har ingen skyldighet att upplysa företaget om det, men de kan förstås lätt kolla upp om paketen de skickat hämtats ut eller ej. Så det bästa är att du kontaktar företaget och frågar vad du ska göra innan de själva upptäcker det.

Om man hämtar ut paketet som man vet om att man ej ska ha så kan man nog åka dit för fyndförseelse och olagligt förfogande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyndf%C3%B6rseelse

Men som du säger så kommer nog butiken upptäcka det, varvid det mer blir en filosofisk fråga då ingen är så dum så den frivilligt vill få problem.

Permalänk
Medlem

Med viss insikt i hur företagen jobbar med postnord så kan jag säga att dom kommer ha full koll på att båda paketen har kommit fram och blivit utlämnade.

Permalänk
Skrivet av NeKeM:

Med viss insikt i hur företagen jobbar med postnord så kan jag säga att dom kommer ha full koll på att båda paketen har kommit fram och blivit utlämnade.

Håller med det är helgalet. Jag vill inte tipsa folk om vad jag har observerat för brister, mer än jag efter detta ej gillar att skicka paket. Det stora problemet är folk som "ej bryr sig", jag pratar både om utlämnare och mottagare av paketen.

Permalänk
Medlem

Själv när jag fick dubblett behöll jag båda och blev ingen uppföljning.
Detta var dock flera år sen.

Permalänk
Medlem

Gör det som du tycker är rättvist, dock är det upp till företaget att höra av sig om dom vill ha tillbaka produkten. Dom har tre år på sig att fakturera dig i efterhand, så tänk på det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Inte direkt applicerbart men Amazon har sin policy för det som skickas av amazon: om det inte kommit fram efter 3 dagar efter beräknat datum kan man få pengarna tillbaka eller så skickar de en ny. Får man sen ursprungspaketet får man behålla det också. Det har hänt mig flera gånger. Jag har dock av samvete returnerat lite dyrare datordelar i dubblett.

Det konstigaste hände i veckan. Paketet försvann i början av december, nu hittades det på utlämningsstället när jag hämtade ett annat paket. Denna gång bring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Shoutout till Lego, hyvens företag med bra kundservice.
- Men om jag bestämmer mig för att stjäla från dom, kommer jag åka dit på det?

Tror kanske inte du kommer åka dit för stöld. Men ett företag har tre år på sig att be en kund betala innan fordrar preskriberas. Så OM Postnord skickar en bekräftelse att du hämtat ut det och OM de gör en inventering så kanske de kopplar ihop det och skickar en faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Inte direkt applicerbart men Amazon har sin policy för det som skickas av amazon: om det inte kommit fram efter 3 dagar efter beräknat datum kan man få pengarna tillbaka eller så skickar de en ny. Får man sen ursprungspaketet får man behålla det också. Det har hänt mig flera gånger. Jag har dock av samvete returnerat lite dyrare datordelar i dubblett.

Det konstigaste hände i veckan. Paketet försvann i början av december, nu hittades det på utlämningsstället när jag hämtade ett annat paket. Denna gång bring.

Vad jag läst av andras kommentarer, så kräver Amazon numera en polisanmälan för att kunna gå vidare, vilket är ironiskt eftersom som jag förstått det är det ingenting Polisen tar emot, utan det är civilrätt

Permalänk
Medlem

Det ända rätta moraliskt är att fråga butiken du köpte ifrån vad du ska göra. Det kan skilja sig i fall till fall. Därav så kommer du inte få något bra svar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det ända rätta moraliskt är att fråga butiken du köpte ifrån vad du ska göra. Det kan skilja sig i fall till fall. Därav så kommer du inte få något bra svar här.

Tänker detsamma, och samtidigt att det säger sig själv lite grand.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hämta ut det paket som kommer först, skriv till deras support att det andra också verkar vara på väg och att du låter det ligga och gå i retur bara.

Varför krångla till det.