Inspelning av högtalare - myt eller fakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tror att en del papperskoner kan påverkas även flera hundra timmar efteråt. Som jag har sagt tidigare, tänk en bok. Hur känns sidorna när den är sprillans ny och hur känns dom efter du läst den några gånger? Ganska stor skillnad skulle jag påstå och detta nämns i diyaudio tråden jag länkade förut.

Mycket riktigt. Det som förändras är karaktären på högtalaren och det kommer att ske hela högtalarens liv.
Detta gäller inte enbart dom med papperskoner utan samtliga högtalare. Och som du vet men tydligen inte så många av er andra så är den största HÖRBARA skillnaden dom första ca 100 timmarna (beroende på högtalare). Detta var inte personligen skrivet till dej Kalium då du redan ha koll på läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Måste du stämma om varje dag är det dags att byta både strängar och gitarr, något är fel. Speciellt om det är en gitarr med fast stall, så mycket ska inte hända på en dag.

Tja, jag tyckte då det att precis i början så behövde jag stämma om den varje dag om jag skulle spela. Det är en Washburn Eagle från sent 70 eller tidigt 80-tal, och den var vid strängbytet nyservad. Strängarna minns jag inte men det vara några mellanklass strängar, inte billigaste men inte dyraste heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Mycket riktigt. Det som förändras är karaktären på högtalaren och det kommer att ske hela högtalarens liv.
Detta gäller inte enbart dom med papperskoner utan samtliga högtalare. Och som du vet men tydligen inte så många av er andra så är den största HÖRBARA skillnaden dom första ca 100 timmarna (beroende på högtalare). Detta var inte personligen skrivet till dej Kalium då du redan ha koll på läget.

Japp, första 100 timmarna sker 99% av all förändring. Sedan är skillnaden så liten att ett otränat öra inte hör skillnad. Det är ungefär som skillnaden mellan 16 och 24 bit. Jag trodde inte på det själv först men efter en timmes blindtestande med för ändamålet speciellt utvalda låtar så kunde jag konstatera att jag kunde höra att 24b bitar lät liiite bättre än 16 bitar men det var knappt att jag kunde höra skillnaden. Ungefär så "stor" är förändringarna som sker efter flera hundra timmar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tror att dom flesta som säger att inspelning är en myt har inte byggt högtalare själv. Bygger man högtalare själv så får man element som kommer direkt från fabrik, har inte spelats tidigare någon annan stans i försäljarkedjan.

Jag byggde nyligen klart mitt senaste par högtalare, info och bilder finns på www.phimusic.blogspot.com
I början så var det riktigt drygt att lyssna på dom. Ingen bas alls och över mellanregistret var väldigt framträdande vilket gjorde att högtalarna lät "vassa" och man blev helt enkelt trött efter några enstaka minuter bara, även på låg volym. Men nu när jag spelat närmare hundra timmar så har det lugnat ner sig rejält och basen finns där den ska.
Kan ju tillägga att han som utvecklat lådan rekommenderade minst 100 timmar innan jag började experimentera och fästa dämpmaterialet i porten permanent. Och då har han lite drygt 35 års erfarenhet i ljudvärlden om jag inte minns fel.

I mitt förra bygge, med 4" full-range element, så var det samma sak även där. Övre mellanregistret var väldigt framträdande och basen var väldigt skygg. Men efter 50-60 timmar kanske så började det lugna ner sig och basen kom fram allt mer och mer. Jag slutade märka att ljudet blev bättre och bättre först flera månader efteråt. Detta element har en väldigt väldigt fin och känslig konstruktion, inte som ett PA-element som tål hur mycket som helst.

För er som fortfarande inte är övertygade, kolla hur elementet är uppbygt och i vilka material. Konen är ofta av papper. Har ni känt skillnaden mellan en ny och en gammal bok någon gång? Papperet känns annorlunda, eller hur? Upphängningen är av gummi, och det är ju allmänt känt att skor måste gås in för maximal komfort. Fjällvandra aldrig i nya kängor! Spidern är oftast av något coatat tygmaterial. Denna coating är ofta ganska hård men mjuknar upp med tiden.

Jag tror att många av dom som säger att inspelning är en myt är folk som helt enkelt saknar kunskap om hur en högtalare faktiskt är uppbyggd, hur den funkar samt vad som påverkar ljudet. Kan rekommendera att ni läser Markaudios inlägg om hur han utvecklar sina element. Han skriver mycket om just hur det funkar och hur olika material och konstruktioner påverkar ljudet. Det är så mycket som hänger ihop och påverkar varandra.

Jag tror att de flesta som uttalar sig säkert om inspelning av högtalare,

1. Är mottagliga för placebo.
2. Aldrig har mätt själv.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Jag tror att de flesta som uttalar sig säkert om inspelning av högtalare,

1. Är mottagliga för placebo.
2. Aldrig har mätt själv.

Fast det finns bevis på att T/S parametrarna ändras vid inspelning.
https://web.archive.org/web/20200217004434/http://www.gr-rese...

Sedan är det väl olika från högtalare till högtalare beroende på konstruktion, material, osv. Vissa kanske det inte blir någon skillnad alls på medan vissa upplever en större skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare