EU vill stärka rätten att reparera mobiltelefoner och hushållsmaskiner

Permalänk
Melding Plague

EU vill stärka rätten att reparera mobiltelefoner och hushållsmaskiner

Har du en dammsugare, tvättmaskin eller mobiltelefon som du vill reparera snarare än slänga ska det nu bli din rätt – med möjlighet till fler produkter i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med det nya förslaget blir tillverkare av dammsugare, tvättmaskiner och mobiltelefoner skyldiga att reparera kunders trasiga produkter, samt erbjuda en låneprodukt under reparationens gång.

Inga problem: Arbetskostnad 2000kr/h, reservdelspriser höga som tusan, låneprodukt, 10% av produktens värde per dag.

Hur ska de reglera så det inte blir något liknande? Om vi tar många produkter som gräsklippare etc så finns det delar, det finns folk som kan serva. Men det blir ofta så dyrt så det är bättre att köpa nytt. Skillnaden idag emot förr, är att förutom att dagens prylar är svårare att laga, delar svårare att få tag på, så kostar "personer som kan något" väldigt mycket.

Man lämnar t.ex. inte så ofta in en trasig tv till en elfirma, inte för att de inte kan laga det. Men för att man ej vill betala kanske 3000kr på att personen ska fixa en kondensator i den gamla tvn.

*edit*
Samma med en gammal laptop värd kanske 1500kr som börjar bli lite seg och dålig. Man lämnar ej in denna till en vanlig datorbutik som ska rensa hårddisken och installera allt igen. Inte för att de ej kan, utan för att arbetskostnaden blir mer än vad datorn är värd.

Permalänk
Medlem

Kul! Electrolux är redan duktiga på att erbjuda reservdelar till privatperson. Har själv reparerat dammsugare och diskmaskin hemma med komponenter beställda från deras hemsida. Ganska imponerande att de har pumpar, kretskort, osv för >10 år gamla apparater.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning. Kommer trycka på tillverkarna att faktiskt utveckla produkter som är lättare att reparera. Se bara på Apple t ex som har börjat tänka om, även om det inte är perfekt så är det ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ytterligare 12 månader i garanti för reparerade produkter.

Och hur mycket i "serviceavgift" kommer detta kosta oss konsumenter?

Permalänk
Medlem

Bra. Min espressomaskin från Philips kraschade ca 3 år efter inköp, kort efter att garantin löpt ut. På Philips säger de: "ja, vi kan ju kolla på den, men det kommer ta tid, bli dyrt och kan inte garantera något. Våra verkstäder ligger ju i Tyskland numera, så vi behöver skicka dit den först för en undersökning...".
Tror att bara frakt och undersökning skulle gå på 2-3000, så nu ska jag lämna in den på ett ställe på söder istället.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Bra!

Hoppas det blir mer av detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Det kan ju knappast vara en dålig idé.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre vilja reparera EU.

Permalänk
Medlem

Populism som kommer leda till dyrare produkter.

Permalänk
Medlem

Det är absolut rätt väg att gå.
Har själv reparerat min diskmaskin 2-3 ggr vilket har varit ganska enkelt och billigt när man väl förstår hur det ska gå till vilket det finns YouTube videos på för det allra mesta. Lite mer krångliga reparationer har jag nyttjat en lokal kille här i Karlstad som gör detta som egenföretagare. Fullt rimliga kostnader för det med, bytte t.ex kyldelen på en frys, allt det som sitter bakom (inte kompressorn för det hade inte lönat sig). Kostade nån tusenlapp inklusive ny kylmedia. Har funkat finfint sen dess och det är nog 2-3 år sen. Ny frys hade kostat sisådär 10.000 inklusive ny kyl då de ju inte hade sett lika ut. Dessutom har de nyare vitvarorna en högre form så hålen som finns för monteringen hade fått göras om. Då var laga ett lätt val. Men är grejorna för gamla (typ +10 år) ska man nog byta annars riskerar man de rasar snart igen.

En annan aspekt på det här om tillverkarna tvingas laga är ju att de då förmodligen bygger grejorna bättre så att det dels är lättare att laga och förhoppningsvis håller längre. Slit och släng är inte framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Bra. Min espressomaskin från Philips kraschade ca 3 år efter inköp, kort efter att garantin löpt ut. På Philips säger de: "ja, vi kan ju kolla på den, men det kommer ta tid, bli dyrt och kan inte garantera något. Våra verkstäder ligger ju i Tyskland numera, så vi behöver skicka dit den först för en undersökning...".
Tror att bara frakt och undersökning skulle gå på 2-3000, så nu ska jag lämna in den på ett ställe på söder istället.

Kaffebryggare är rätt enkelt uppbyggda. Har du lite mekanisk förståelse borde du nästan kunna laga den själv. Såvida du kan få tagi delar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så är det tänkt så att du skall kunna VÄLJA att få produkten lagad under garantin, istället för att dem direkt bytar ut den. Dvs det skall inte kosta dig någonting! Kanske då någon avgift för låne produkten.

Men med det sagt så kommer dem säkert på något sätt att lägga på en kostnad ändå. Men jag tycker det är helt rätt väg att gå. Förskräckligt va de kastas grejor nuförtiden.

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk

Planned Obsolescence, detta laglig bedrägeri har pågått länge nu!!! Skönt om vindarna vänt även om jag är lite skeptisk.

Permalänk
Medlem

Jag tror vår tid behöver lagstiftning av detta slag för så som det fungerar nu är rent löjligt :/

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Segast har Apple varit på reservdelar.
Minns deras försök att åtala den norska reparatören som skickade trasiga iPhone-skärmar till Kina..
Tror att dom lyckades stoppa honom.

Grafik-chip till PlayStation finns inte... så var riktigt
försiktiga med HDMI kablarna..

Förbuds-ivrarna i EU har gjort nytta.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är rätt värdelöst, både för konsumenter och tillverkare, kan bli väldigt dyrt för tillverkare med mycket liten förtjänst för kunder, det är ju knappast Apple som tvingar folk att köpa ny iphone varje år, jag byter var 6-7 år utan problem.

Right to repair hade varit betydligt bättre, dvs rätten att laga själv vilket skulle innebära att servicemanualer måste finnas och vara offentliga, reservdelar måste finnas tillgängliga eller öppnas för kopiering. Detta skulle leda till mycket bättre reparationer av tredje part och dessutom gör det möjligt för oss lite mer tekniska att laga själv. Men djupare teknikstyrning tror jag inte på, vissa produkter vill man ha så lätta som möjligt och då kan det hända att vissa komponenter behöver limmas ihop exempelvis. En diskmaskin har helt andra krav och teknik än en elcykel och inga lagar bör vara teknikspecifika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tycker detta är rätt värdelöst, både för konsumenter och tillverkare, kan bli väldigt dyrt för tillverkare med mycket liten förtjänst för kunder, det är ju knappast Apple som tvingar folk att köpa ny iphone varje år, jag byter var 6-7 år utan problem.

Right to repair hade varit betydligt bättre, dvs rätten att laga själv vilket skulle innebära att servicemanualer måste finnas och vara offentliga, reservdelar måste finnas tillgängliga eller öppnas för kopiering. Detta skulle leda till mycket bättre reparationer av tredje part och dessutom gör det möjligt för oss lite mer tekniska att laga själv. Men djupare teknikstyrning tror jag inte på, vissa produkter vill man ha så lätta som möjligt och då kan det hända att vissa komponenter behöver limmas ihop exempelvis. En diskmaskin har helt andra krav och teknik än en elcykel och inga lagar bör vara teknikspecifika.

Fast där är du också inne på något som blir dåligt för både konsumenter och tillverkare. Det blir en extra kostnad som måste tas ut någonstans. För storföretag som Apple är det bara lägga några kronor extra på priset. Mindre företag som vill slå sig in på marknaden och lever på marginalerna får det svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tycker detta är rätt värdelöst, både för konsumenter och tillverkare, kan bli väldigt dyrt för tillverkare med mycket liten förtjänst för kunder, det är ju knappast Apple som tvingar folk att köpa ny iphone varje år, jag byter var 6-7 år utan problem.

Right to repair hade varit betydligt bättre, dvs rätten att laga själv vilket skulle innebära att servicemanualer måste finnas och vara offentliga, reservdelar måste finnas tillgängliga eller öppnas för kopiering. Detta skulle leda till mycket bättre reparationer av tredje part och dessutom gör det möjligt för oss lite mer tekniska att laga själv. Men djupare teknikstyrning tror jag inte på, vissa produkter vill man ha så lätta som möjligt och då kan det hända att vissa komponenter behöver limmas ihop exempelvis. En diskmaskin har helt andra krav och teknik än en elcykel och inga lagar bör vara teknikspecifika.

Håller med hellre Right to repair än detta. Vissa saker är enklar och mindre kostsamma att bara slänga och återvinna än att laga. Medans tex en tvätt maskin är enklare att reparera hemma, då man slipper allt krångel med frakt etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra initiativ! Men hur länge ska tillverkare förväntas tillhandahålla reservdelar?

Ska tillverkare verkligen behöva hålla med reservdelar till, till exempel, 20 år gamla mobiltelefoner?

Om det inte finns någon tidsgräns finns det inget som hindrar någon att vägra reparera en två år gammal telefon till exempel med hänvisning till att det är en gammal modell som inte tillverkas delar till längre. Men var går gränsen? Går det ens en gräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra initiativ! Men hur länge ska tillverkare förväntas tillhandahålla reservdelar?

Ska tillverkare verkligen behöva hålla med reservdelar till, till exempel, 20 år gamla mobiltelefoner?

Om det inte finns någon tidsgräns finns det inget som hindrar någon att vägra reparera en två år gammal telefon till exempel med hänvisning till att det är en gammal modell som inte tillverkas delar till längre. Men var går gränsen? Går det ens en gräns?

Tillverkarna får bestämma själva, men de måste visa en ruta som säger "Reservdelar tillhandahålls x år. [Ok]" som du får klicka på varje gång du låser upp telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Tillverkarna får bestämma själva, men de måste visa en ruta som säger "Reservdelar tillhandahålls x år. [Ok]" som du får klicka på varje gång du låser upp telefonen.

Ah, ungefär som de geniala cookie-notiserna som förstört internet sedan EU-byråkrater tänkt till?

Permalänk
Medlem

Kanske sänka momsen för reparationer? ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med det nya förslaget blir tillverkare av dammsugare, tvättmaskiner och mobiltelefoner skyldiga att reparera kunders trasiga produkter, samt erbjuda en låneprodukt under reparationens gång.

Inga problem: Arbetskostnad 2000kr/h, reservdelspriser höga som tusan, låneprodukt, 10% av produktens värde per dag.

Hur ska de reglera så det inte blir något liknande? Om vi tar många produkter som gräsklippare etc så finns det delar, det finns folk som kan serva. Men det blir ofta så dyrt så det är bättre att köpa nytt. Skillnaden idag emot förr, är att förutom att dagens prylar är svårare att laga, delar svårare att få tag på, så kostar "personer som kan något" väldigt mycket.

Man lämnar t.ex. inte så ofta in en trasig tv till en elfirma, inte för att de inte kan laga det. Men för att man ej vill betala kanske 3000kr på att personen ska fixa en kondensator i den gamla tvn.
...

Seden glömde du en till grej: När du fick en reparerad vara, så gäller det garantin. Men garantin gäller endast reparationsåtgärden ( typ som du nämnde: en kondensatorn i TVn). Om det blir något mer som ska gå sönder i denna TV inom ett par år och du skulle behöva lämna in denna tv på reparation igen, så troligen har du gått (i bästa fall) +-0 och behållit en gammal tv.
Köper du en ny tv efter att den gamla har gått sönder direkt, så är du med en ny tv. För samma pris, plus att du har en ny TVn garanti och reklamationsrätt i 2år. (Kan vara 3år efter konsumentköpslagen)

Skrivet av AerisArchon:

Kul! Electrolux är redan duktiga på att erbjuda reservdelar till privatperson. Har själv reparerat dammsugare och diskmaskin hemma med komponenter beställda från deras hemsida. Ganska imponerande att de har pumpar, kretskort, osv för >10 år gamla apparater.

Jag har själv reparerat hemma för några år sedan:
1) Electrolux kylskåp - bytt ut termostat
Priset - ca 600kr - rimligt.
2) Electrolux frys - bytt ut termostat
Priset - ca 600kr - rimligt.
3) Electrolux spis - bytt ut:
En platta 1000kr
En vrid regulator till plattan 1000kr
Ett ugns värmeelement 600kr
Reparationer ägde inte rum samtidigt.
Inte rimligt

Resultat:
Kyl och frys hade vi bytt ut 3 år reparationer i samband med köksrenovering. Så det var ok.

Spisen hade vi bytt ut ett år efter sista reparationen, då den började kortsluta sig med ånga från ugnen då vi t.ex. bakade något. Så vi köpte en ny spis för 6500. Visste vi att den skulle krångla så mycket, hade vi bytt ut den på en gång. Det var inte värt att reparera den, även utan på egen hand.

Så visste vi

Permalänk

Jobbar professionellt med att reparera hushålls apparater. Skulle säga 9 av 10 hamnar under 3000kr ink reservdelar och rut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med det nya förslaget blir tillverkare av dammsugare, tvättmaskiner och mobiltelefoner skyldiga att reparera kunders trasiga produkter, samt erbjuda en låneprodukt under reparationens gång.

Inga problem: Arbetskostnad 2000kr/h, reservdelspriser höga som tusan, låneprodukt, 10% av produktens värde per dag.

Hur ska de reglera så det inte blir något liknande? Om vi tar många produkter som gräsklippare etc så finns det delar, det finns folk som kan serva. Men det blir ofta så dyrt så det är bättre att köpa nytt. Skillnaden idag emot förr, är att förutom att dagens prylar är svårare att laga, delar svårare att få tag på, så kostar "personer som kan något" väldigt mycket.

Man lämnar t.ex. inte så ofta in en trasig tv till en elfirma, inte för att de inte kan laga det. Men för att man ej vill betala kanske 3000kr på att personen ska fixa en kondensator i den gamla tvn.

*edit*
Samma med en gammal laptop värd kanske 1500kr som börjar bli lite seg och dålig. Man lämnar ej in denna till en vanlig datorbutik som ska rensa hårddisken och installera allt igen. Inte för att de ej kan, utan för att arbetskostnaden blir mer än vad datorn är värd.

Precis som man gjorde förr i tiden, fabriken tillverkar extra reservdelar, folk startar företag som specialiserar sig på det för flera märken istället för märkesverkstad = profit för alla inblandade.

Man behöver inte ta 2000kr/h för att göra vinst om det finns marginaler på delar, något tillverkaren till slut också tjänar pengar på.

Eller om tillverkaren inte vill sälja delar så tar Kina över och producerar kopior, profit för Kina, förlust för tillverkaren.

Om man tillhör kategorin lämna in laptop för att den är seg så är man rökt oavsett när det gäller den ekonomiska biten, har aldrig varit lättare att söka fram lösningar på såna problem.

Detta är inget nytt, produkterna har bara gjorts otrolig komplicerade att reparera utan något vettig skäl, förutom för att tjäna mer pengar på just reparationer, inte för att det tillför något till själva produkten.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Om man tillhör kategorin lämna in laptop för att den är seg så är man rökt oavsett när det gäller den ekonomiska biten, har aldrig varit lättare att söka fram lösningar på såna problem.

Jag hade en släkting, hon hade ett chefjobb och lön därefter. Hennes laptop var lite seg, vi pratar om runt år 2010 då utvecklingen gick snabbt. Hon sa att laptopen var nästan ny, där nästan ny var detsamma som att hon år 2006 hade köpt den begagnad och laptopen då var runt 4år. gammal. Alltså laptopen var en budget laptop för runt 4000kr från runt år 2002.
Och hon ville jag skulle lägga ner väldigt timmar på att snabba upp datorn.. Hon hade hört av en bekant att nollställa datorn och installera om allt borde göra datorn snabb igen.

Ett problem är snabb utveckling. Laptopen ovanför är ett typexempel på att den efter dessa år inte är värd ett skit. Nu idag så håller de sig längre. Samma sak har lite gällt mobiler, det går att diskutera tills när, men de flesta är nog överens om att dagens hårdvarumässigt håller länge för den stora skaran.
Det skapas då naturligt ett behov av att kunna laga dem.

Men jag själv hade en gammal handdamsugare för 1000kr, batteriet och den roterande mekanismen där framme blev sleten. Det naturliga då var att köpa en ny. Nu kostar min nya 3000kr och den hade varit mer värt att laga samma delar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Right to repair hade varit betydligt bättre, dvs rätten att laga själv vilket skulle innebära att servicemanualer måste finnas och vara offentliga, reservdelar måste finnas tillgängliga eller öppnas för kopiering.

Inne på liknande tankar. En tillverkare skall utöver en viss minimiperiod då reservdelar måste tillhandahålles välja mellan att antingen erbjuda reservdelar tillgänglig för slutkund att beställa eller släppa kompletta specifikationer och alla patent på delarna så att tredjepartstillverkare kan ta vid.

Permalänk
Medlem

Tyvärr svårt att kombinera riktig hållbarhet och lönsamhet.
Tillverkarna skulle säkert kunna göra bättre saker, men de lever på frekvent utbyte.
Det krävs väldigt mycket reglering för att få till verklig hållbarhet. Alltså reglerar så pass att tillverkarna inte har något annat val än att göra det som krävs även om det innebär att de kraftigt minskar vinsterna, alltså hållbarhet på bekostnad av vinst.

Verklig hållbarhet skulle vara att sakerna kan användas betydligt längre, samtidigt som de inte kostar särskilt mycket mer. Även t ex att stärka upp garantin med krav på många år snarare än få, samt att de inte kan ha undantagsklausuler skulle vara ett steg.

Möjlighet att reparera är väl inte fel i sig, men risken är ju stor att det görs på något sätt som ändå inte blir bra.

Permalänk
Sötast
Skrivet av spicy_mama:

Jobbar professionellt med att reparera hushålls apparater. Skulle säga 9 av 10 hamnar under 3000kr ink reservdelar och rut.

Och detta med reservdelar som saltats från fabrik till reparationsföretag, som saltas innan kunden får den samt höga timpriser för arbetet.

Kretskort som går på 2500:- är knappast ovanligt trots att komponenterna i sig totalt landar på 25-125kr.

Hade varit underbart om privatpersoner kunde reparerat det mesta.
Maskiner kan börja byggas i standardiserade komponenter istället för att alla företag har en unik design på exakt samma funktion.... men då kan man inte ockra priser.

Som t.ex batterier till skruvdragare å dylikt.
Konstigt att en laddare går på runt 800kr trots att logiken för laddningen sitter i BMS på batterierna..... laddaren är bara en stabil utström på t.ex 21.7 volt eller 27 beroende på antal batterier... dvs den är värd runt 50kr i komponenter högt räknat.

För att faktiskt bekämpa utsläpp och miljökrav för global uppvärmning etc så borde hela världen helt enkelt gå emot standardiserade plattformar som lagkrav.

Alla bilar har samma chassi, samma motorer, samma växellådor.
Ny revision varje år som åtgärdar återkommande problem och 25 år senare så är alla problem lösta på alla bilar som bilföretagen idag gräver guld i reparationskostnader istället för att de får lansera en ny modell varje år med nytt chassi och ny motor och ny låda å ny elektronik etc etc etc.... företagen som tillverkar bara öser ut helt nya komponenter gång på gång på gång endast till egen vinst trots att det är fullständigt idiotiskt för miljö, lång livslängd, reparation etc.