På väg att byta från Bahnhof till Telenor ... men hastighet?

Permalänk
Medlem

På väg att byta från Bahnhof till Telenor ... men hastighet?

Jag börjar bli gammal och snål och betalar idag över 500 i månaden för 100/100 till Bahnhof. Det skall sägas att jag aldrig upplevt något strul eller någon lägre hastighet än just 100 vid alla mätningar jag gjort. Tekniskt sett har jag ingen som helst anledning att säga upp Bahnhof.

Telenor erbjuder mig ungefär 200 lägre pris i månaden, med bindningstid, men jag ser nu i vilkoren att den levererade hastigheten utlovas ligga mellan 60-100. (!?) (Bahnhof har inget sånt i sitt avtal)

Nu undrar jag, är det något de tillämpar, kan man riskera att få under 100/100 periodvis eller så?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Homdax:

Jag börjar bli gammal och snål och betalar idag över 500 i månaden för 100/100 till Bahnhof. Det skall sägas att jag aldrig upplevt något strul eller någon lägre hastighet än just 100 vid alla mätningar jag gjort. Tekniskt sett har jag ingen som helst anledning att säga upp Bahnhof.

Telenor erbjuder mig ungefär 200 lägre pris i månaden, med bindningstid, men jag ser nu i vilkoren att den levererade hastigheten utlovas ligga mellan 60-100. (!?) (Bahnhof har inget sånt i sitt avtal)

Nu undrar jag, är det något de tillämpar, kan man riskera att få under 100/100 periodvis eller så?

Varken Bahnhof eller Telenor lovar några 100/100 alltid i alla väder, utan det finns ju ett intervall ned som är ok beroende på last i systemet. Däremot tror jag att Bahnhof är bättre på att inte snika lika mycket som Telenor, men det är bara en känsla jag har.

Jag lämnade Bahnhof när de envisades att höja priset hela tiden, finns en tråd om detta i forumet.
Bindningstid är bra i det anseende att då kan inte Telenor höja priset under bindningstiden. Nackdelen är ju om skiten suger. Kika på om du har möjligt att pröva med ångerrätten på din sida om prestandan svajar för mycket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varken Bahnhof eller Telenor lovar några 100/100 alltid i alla väder, utan det finns ju ett intervall ned som är ok beroende på last i systemet. Däremot tror jag att Bahnhof är bättre på att inte snika lika mycket som Telenor, men det är bara en känsla jag har.

Jag har läst allt finstilt.

Det är skillnad på att som Bahnhof skriva "ungefärliga hastigheter" och Telenor skriva 60-100. Accepterar jag Telenors skrivning så kan de leverera 60 utan att jag kan klaga.

Frågan är egentligen inte så mycket vad som exakt står i avtalet, utan huruvida Telenor faktiskt levererar 100/100 säg 99% av tiden? Vad är andra Telenor kunders erfarenhet av det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kommer ha 100/100 majoriteten av tiden, Telenors fiber (f.d bredbandsbolaget) har ett bra nät.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Homdax:

Frågan är egentligen inte så mycket vad som exakt står i avtalet, utan huruvida Telenor faktiskt levererar 100/100 säg 99% av tiden? Vad är andra Telenor kunders erfarenhet av det?

Omöjligt att svara på om du inte berättar vilket nät det handlar om.
I Växnet (Växjö stadsnät) så gick nätet ner typ varje dag för 5-10 år sen, det var överbelastad infrastruktur varje gång det var dåligt väder + rätt tid på dagen... Där handlade det mer om att internet skulle finnas, inte 50% av köpt hastighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Omöjligt att svara på om du inte berättar vilket nät det handlar om.

Villa. Jag är inte med i något stadsnät, men räknas ändå på något vis till Telias ÖppenFiber.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör själv deras fiber och är sjukt nöjd. Bahnhof står dock för mycket bra värderingar men för mig kände jag att 300 kr extra i månaden för mitt 1000/1000 var inte värt de pengarna.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att Telenor är med i Telekområdgivarna medan Bahnhof står utanför.

Telenor följer alltså rekommendationer om hur de ska marknadsföra hastigheter från Telekområdgivarna.

Hastigheten begränsas av det nät du är ansluten till. Den som driver nätet sätter tekniska och logiska begränsningar, utöver din egen utrustning samt leverantörens routing d.v.s.

Kort och gott, du kan vänta dig samma hastighet då du inte byter nät eller kommunikationsoperatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Bahnhof står dock för mycket bra värderingar...

Ja. Håller med till 100%. Men begriper inte varför värderingarna skall leda till kontinuerliga prishöjningar. Jo, visst, alla höjer priser över tid, men nånstans får man reeagera. Har gått över till Mullvad VPN när sånt behövs.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Sitter i ett stadsnät, gick från Telia till Telenor detta året (BF)

Från 500/100. till ~300-450/300-450

Har inte en gång uppnått maxhastigheten.
Kan inget annat än att anta att de throttlar hastigheten då det bör vara samma utrustning trafiken går igenom.