Viaplay blir dyrare igen

Permalänk
Melding Plague

Viaplay blir dyrare igen

Svenska streamingtjänsten Viaplays billigaste abonnemang går från 149 till 169 kronor i månaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svenska streamingtjänsten Viaplays billigaste abonnemang går från 149 till 169 kronor i månaden.

Läs hela artikeln här

Finns det någon som helst mening att betala för paradise hotel och ice road truckers? 🤔

Permalänk
Medlem

Viaplay påminner om Stadia. Månadsavgift plus innehåll som kostar extra. Skulle aldrig använda Viaplay om vi inte hade fått det gratis.

Permalänk

Vi hade det kring 2019-2020 när vår ISP bjöd på det i tre månader. Ordinariepris då var max 99 kr per månad. Och det kan jag tycka var värt för Outlander och alla dess positiva effekter den serien. Ha ha.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Har det via telia för 99kr, när avtalet går ut blir det uppsägning. Bara skräp där ändå och inte på långa vägar värt 169kr..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Trist, vi hade Viaplay när barnen var mindre, tror Viaplay hade kunnat tjäna på att ha en tjänst typ Viaplay Kids 99kr/mån med enbart barnprogram. Eller kanske något lägre pris. Har svårt att tro att vi någonsin skaffar Viaplay igen om det ska kosta 169kr och uppåt. Illa nog att Spotify kostar 199kr/månad, men det används ju åtminstone mycket av oss. (familjeabb)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att IP-tv stiger i popularietet.
Hemma använder vi bara Disney för ungarna samt SVT play, men snyltar HBO av svärmor:)

Vem har egentligen tid till att sitta på tv för att det ska bli värt att lägga dessa enorma summor på alla möjliga streaming tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Vem har egentligen tid till att sitta på tv för att det ska bli värt att lägga dessa enorma summor på alla möjliga streaming tjänster?

Vilka enorma summor? När något finns att se så roterar jag in den tjänsten och ut någon annan, brukar ha två-tre tjänster samtidigt och inga tv-paket. Viaplay har dock aldrig varit en av dom som roterats in.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wootz91:

Viaplay påminner om Stadia. Månadsavgift plus innehåll som kostar extra. Skulle aldrig använda Viaplay om vi inte hade fått det gratis.

Stadia var väl tvärt om.
Fungerade som en konsol där man köpte spel - men man behövde faktiskt inte betala per månad. Lika frivilligt som de andra konsolernas månadsavgift.
Dessutom behövde man inte ens köpa en konsol för stadia. Renderingsmaskinen stod google för.
Så en chysstare deal med mindre kostnader än konsolerna erbjöd faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Uppsagt för en tid sen, hoppas att viaplay "kursar". Vem vill betala för mög.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Finns det ens något på viaplay som är värt att se?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Priset jag betalar just nu (49:-/månad) är ett mer rimligt pris.
3* högre? Fan är dom höga?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vilka enorma summor? När något finns att se så roterar jag in den tjänsten och ut någon annan, brukar ha två-tre tjänster samtidigt och inga tv-paket. Viaplay har dock aldrig varit en av dom som roterats in.

Kanske inte är så farligt då, men har bekanta somr sportintresserade och där springer det iväg.
Endel ligger på 1500 i månaden under säsongerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Uppsagt för en tid sen, hoppas att viaplay "kursar". Vem vill betala för mög.

Att skiten kursar är min förhoppning också, men jag är så säker på att skiten kommer överleva, så jag köpte ett gäng aktier i bolaget.

Antingen överlever bolaget och jag tjänar några kronor, eller så går skiten omkull. Det sistnämnda innebär en ekonomisk förlust för min del, men jag kan glädjas åt att skiten konkat. Så oavsett utfall, så blir jag en vinnare/förlorare, men jag väljer att se det som att jag blir en vinnare

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Ekonomiska bekymmer vilket gör att man höjer avgiften. Många säger upp och man befinner sig på samma ställe som innan.. Har haft Viaplay under många år nu, men det är den streamingtjänst vi använt absolut minst. Utbudet är för dåligt + irritation över att filmer går mellan att ingå i streamingutbudet och hyrutbudet stup i kvarten.

Såg Spider-man: Across the spiderverse med grabben senast för någon vecka sedan. Det får bli att säga upp tjänsten och sedan ta den månad för månad om det dyker upp något man måste se, som nästa Spider-man

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Höja priset precis efter att de lagt ner 18 serier och blivit av med massa annat material för att det var för dyrt. Så folk får mindre utbud men Viaplay tror de kan få mer pengar? Nja, tror inte det funkar så riktigt. Hade jag aktier hade jag sålt illa kvickt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hoppas dom jävlarna konkar, de ska få betala för att år jag inte kunnat se NHL till vettigt pris. Gömt bakom en mur av dyra fotbollsrättigheter jag inte är ett dugg intresserad av. Sade upp abonnemanget för flera år sedan när priset gick från 249 till 450 nånting.

Och nej man kan inte använda NHL TV i Sverige, för Viaplay har ensamrätt i Norden.

Permalänk
Medlem

Streamingkvaliteten (komprimering/bandbredd) är totalt genomusel också.
Hoppade på ett erbjudande från Telia (HBO Max, TV4 Play+, Viaplay "någonting med rätt mkt" och allmänt fullt paket för 199kr/mån. Har specialavatal innan via hyresvärd för ett skapligt basutbud därav priserbjudandet).
Viaplay suger ju kraftigt.
På tex sändingarna av Tour de Ski (längdskidåkning) så buffrade eller tom skippade sändningen då det var avgörande skeden med svenska åkare i farten. Och satte man kvaliteten till automatisk då så nedgraderades den till det sämsta= otittbart (typ lägre än 200 pixlar).
Dom har helt enkelt inte köpt in tillräcklig serverkapacitet (pga extremt dålig ekonomi och sparande) så streamingen blir lidande då många tittar samtidigt.
Och sen var det genomusel kvalitet på kodningen av många serier och filmer också.
Verkar också som dom google translatat textningen också då den var komiskt dålig.
Sa upp abonnemanget omgående då det bara var livesporten jag var ute efter och där falerade dom totalt.
Tror det skadar dom enormt då väl livesport egentligen är enda anledningen att ha "live-TV" abonnemang numera (Alltså inte on-demand streaming).
Viaplay kommer att kursa totalt. Finns inte en chans i h-lvetet att dom överlever med så dåligt utbud, vidrig streamingkvalitet, dålig kapacitet vid många tittare live och dessutom höjt pris.

Permalänk
Medlem

Viaplay verkar vara på väg mot konkurs. Sa i alla fall upp mitt abonnemang nu.
Gjorde samma med Netflix när de började tokhöja.
Har Amazon prime och HBO MAX, det får räcka.
HBO ligger risigt till också, beroende på vad de gör med alla samanslagningar o namnbyten. Har halva priset "livet ut" där nu.
Har nog förresten Disney plus också just nu. Bara Starwars serierna som lockar där bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Hade jag aktier hade jag sålt illa kvickt.

Too late. Redan innan den här nyheten har aktien gått ner ca 99% på ett år ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Viaplay påminner om Stadia. Månadsavgift plus innehåll som kostar extra. Skulle aldrig använda Viaplay om vi inte hade fått det gratis.

Så gör Amazon Prime Video också. Skillnaden är att Prime Video kostar hälften, och inkluderar dessutom gratis frakt på grejer du handlar från Amazon.

Permalänk
Medlem

Tror jag fick något prova på för ett par år sedan. Men inte betalt för det. Enda vi har kvar är Netflix. Behövs inte massor med tjänster som kostar pengar när det finns mer serier och filmer än tid att titta ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Kanske inte är så farligt då, men har bekanta somr sportintresserade och där springer det iväg.
Endel ligger på 1500 i månaden under säsongerna.

Det är rena rånet. Vill man kolla på t.ex. Formel 1 måste man ta hela sportpaketet med Champions League, NHL, CHL, UFC och golf för 45€/månad (540€/år), och jag räknar med att detta kommer att få en höjning också.

Jag bytte till en F1TV-prenumeration för 10€/mån istället, men funktionen att casta från F1TV-appen till min LG TV gick sönder mitt i förra säsongen efter en uppdatering. Det är verkligen inte lätt att vara en betalande kund för tillfället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna tro att alla de här streamingtjänsterna inte vill ha några abonnenter. Hade Viaplay några månader för jag fick det gratis, men hade sedan ingen lust att betala så mycket för det utbudet de har. Nu ska det alltså bli ännu dyrare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det är så otroligt skönt att aldrig ha prenumererat på en streamingtjänster eller någonsin känt behovet att göra det.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av RVX:

Priset jag betalar just nu (49:-/månad) är ett mer rimligt pris.
3* högre? Fan är dom höga?

Precis, det är rimligt pris på vad de erbjuder. Har en månad kvar sen blir det att ta bort igen tills det kommer en bra erbjudande igen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Har fått erbjudande via Bredband2 ett år för halva priset men även det är för mycket. Kommer nog inte gå bra för dom framöver...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Hade Viaplay en del förr när det kostade ~129 kr. De hade bättre och nyare filmer än andra streamingtjänster. Nu för tiden har de inte det. Skulle aldrig betala 169 kr heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Precis, det är rimligt pris på vad de erbjuder. Har en månad kvar sen blir det att ta bort igen tills det kommer en bra erbjudande igen.

Japp, samma här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Hade EPL och CL ingått så hade jag kunnat tänka mig att betala det priset.
Hade Viaplay tidigare när det ingick för 249:- men sen då höjde de till 499:- och då sa jag upp det omedelbums.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro