Skärmrelaterade ögonproblem bland barn ökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Olika muskler som reglerar de två funktionerna. Du måste slappna av musklerna som reglerar fokuseringen av ögat. Bättre att stirra in i en vägg en bit bort någon minut då och då. För att så länge det du fokuserar på är ungefär samma avstånd, så kommer det inte göra någon direkt skillnad.

var mestadels ett skämt

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Skärmar med barn är ett gissel, men de man ser med bäbisar som håller i en mobil med youtube i barnvagnen är verkligen hemskt

Försöker mest köra interaktiva saker som spel, stavning, dans… är det barnprogram så är det mest som bakgrundsmusik medan vi bygger lego

Att släppa små barn fria på sociala medier eller internet i stort kan inte vara nyttigt, behövs hjälp och vägledning

Permalänk
Medlem

"Att helt skippa skärm tycker jag att man kan göra när barnet är under 2 år. Därefter behöver man introducera skärmar och bra aktiviteter på skärmen som utvecklar barnets olika förmågor. Att passivt titta på filmklipp och sociala medier har jag personligen svårt för och tycker att det borde begränsas. – Tony Pansell."

Behöver man verkligen introducera skärmar och bra aktiviteter på skärmen efter att barnen är 2 år? Låter som en uppmaning.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ah, den gamla pseudovetenskapliga skärmskräcken som är framme och svamlar igen. Ögonen tar knappast stryk av skärmar (eller böcker), däremot verkar avsaknad av solljus vara den hittills mest troliga förklaringen till framför allt närsynthet. Problemet är i så fall att ungarna är ute i dagsljuset för lite, inte att de sitter framför någon skärm eller bok eller dylikt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har absolut ingen koll men något jag ofta noterar bland små barn som använder surfplattor och andra enheter är att de kan ha skärmen i princip vid näsan

Hade jag själv prövat det hade jag fått ont i ögonen efter ett par minuter men av någon anledning verkar de klara av detta, i alla fall när de är små men skulle ju inte bli förvånad om de får ont i ögonen när de blir äldre och fortfarande har skärmen så extremt nära ögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Kom ihåg 20-20-20 regeln och lär era barn. Hjälper mot ögonproblem.

Var 20:e minut ska du titta minst 20 meter bort i 20 sekunder.

Den var bra. Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Förvånad att jag inte är blind när man satt 30cm från en 19" CRT-skärm som hade max ljusstyrka (i ett mörklagt rum) i typ 15 år...

Det var nog ganska lugnt då CRT-skärmarna inte var särskilt ljusstarka, särskilt inte efter 15 år. Kanske en 70–100 nits i början beroende på kvalitetsnivån och gradvis mot mindre än hälften av detta efter 15 år.

Vilket är lite perspektiv på dagens 350+ nits ur kartongen-skärmar och alla trådstarter om att skärmen är "för skarp".

Permalänk
Medlem

Tror nog bara de flesta verkar ha glömt "skärmbrännan" man fick av att sitta framför CRT längre stunder.
Definitivt värre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det var nog ganska lugnt då CRT-skärmarna inte var särskilt ljusstarka, särskilt inte efter 15 år. Kanske en 70–100 nits i början beroende på kvalitetsnivån och gradvis mot mindre än hälften av detta efter 15 år.

Vilket är lite perspektiv på dagens 350+ nits ur kartongen-skärmar och alla trådstarter om att skärmen är "för skarp".

Givetvis bytte man skärm ibland, men jo, den sista blev jävligt klen efter ett par år...

Permalänk

Enligt detta klipp är det inte skärmarna, utan att vi spenderar för mycket tid inomhus som är problemet.
https://www.youtube.com/watch?v=vbCobKbLJls&t=1s