Permalänk
Medlem

Krångel med ny SSD

Jag har en dator med en Sata SSD och önskar ersätta denna SSD med en M2:a. Att installera M2'an var problemfritt men att klona innehållet på den ursprungliga till M2'an var ingen enkel sak. Med de olika program jag använnt blir det alltid en del över eftersom M2'n är större än sata-ssd'n. Och att sammanföra denna extra del av disken med den aktiva c-disken verkar inte vara enkelt.

Så jag bestämde mig för att starta allt från början och installera W11 från scratch till M2:an. Men till min förvåning så svarar installationsprogrammet att min dator inte kvalificerar för Windows11! Mycket märkligt eftersom jag kört Windows 11 i en dryg månad på den ursprungliga ssd'n (detta efter att kompletterat moderkortet med en liten ASUS TPM-SPI Modul. Jag har klonat min ssd till m2:an och det går alldeles utmärkt att köra datorn från klonen. Ja, förutom att jag inte kan smälta ihop det fria utrymmet med huvuddisken.

Så hur gör jag för att klona min ssd sata till M2:an alternativt installera om alltsammans?

/ B

Permalänk
Medlem

Killgissning: Nollställ TP modulen på något vis? Kanske står det något om M.2 SSD i TP-modulens manual?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Enklast är att boota linux på en ’live usb’ och förstora partitionen där inne

Permalänk
Medlem

Tack för input, har löst problemet med Partiton Magic. Det har iofs inte löst det hela med att min dator inte kvalificerar för W11 (trots att den klonade M2:an fungerar utmärkt!) men det ska jag nog störa MS support med när jag känner för att bränna någon timma eller två med mitt bekymmer

/ B

Permalänk
Medlem

Kom på att om du klonade och sen bootade sata igen så borde du kunna expandera partitionen på m.2 medan den inte används eller är bootad

Men det kom jag på först nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Tack för input, har löst problemet med Partiton Magic. Det har iofs inte löst det hela med att min dator inte kvalificerar för W11 (trots att den klonade M2:an fungerar utmärkt!) men det ska jag nog störa MS support med när jag känner för att bränna någon timma eller två med mitt bekymmer

/ B

Vad för slags processor har din dator?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad för slags processor har din dator?

En Intel i5-9600K som tillsammans med 32 GB minne sitter i ett Asus ROG Z-390-H Gaming moderkort. Kortet är kompletterat med en TPM-SPI Modul som jag skrev tidigare. Ett förslag från Microsofts forum är att det saknas drivrutiner för min Corsair M2:a, något som då skulle göra att disken inte kvalificerar sig för W11.

Nu har jag tack vare tips i den här tråden lyckats expandera den klonade disken till dess fulla utrymme så allt är egentligen frid och fröjd. Det skaver dock alltid lite när saker inte fungerar som de borde ...

/ B

Permalänk
Avstängd

Använd ett kloningsprogram som Clonezilla, EaseUS Todo Backup, Macrium Reflect eller liknande för att klona din SATA SSD till din M.2 SSD. Se till att välja alternativet att klona hela disken, inklusive partitionstabellen och alla partitioner.

Permalänk
Medlem

Precis, clona med clonezilla och sedan utöka storleken på partitionen med gparted