Var fjärde svensk arbetsgivare har svårt att rekrytera IT-personal

Permalänk
Medlem

Det råder ingen brist på personal i någon bransch i det här landet. Det enda det råder brist på är seniorer som accepterar juniora löner

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hannibal Lecter sa att intelligenstest är som en trubbig skruvmejsel som "rör runt" inne i hjärnan. Jag råkar tro på detta utalande (jag tror alltså inte så mycket på psykologi) och jag tror att det är andra saker som arbetsgivaren bör titta på.

Jag såg för övrigt en intelligent tjej och kille (i olika program) tjejen i fråga var lika smart som en person på Högskolenivå. Killen var också supersmart MEN killen ägnade sig bara åt välgörenhet.

Intelligenta personer brukar med åren "plana ut" och "bli som alla andra". Men jag tror att det viktigaste är att intelligenstesterna inte hjälper eftersom en intelligent person oftast är SMART inom en eller två saker. Och då faller testerna platt när man ska kontrollera om personen kan allt ifrån jordens födelse till microbiologi. När det är en helt vanlig IT kille/tjej som sökes för "underhåll" av infrastruktruen.

Min egen intelligens är för låg för att förstå vad poängen är med att killen sysslar med välgörenhet. Är man dum då? Vad har tjejen med saken att göra? Är det smart att gå på högskola när halva befolkningen gör det?

Jag tycker nog att du ska sluta ha Hannibal Lecter som din guru. Intelligenta människor blir inte dummare med åren och brukar rent statistiskt vara bra på mycket. Omvänt gäller personer som presterar dåligt på intelligenstest. Orättvist men sant. Intelligenstest är naturligtvis inget perfekt mått på något så komplext som människors kognitiva funktioner, men mig veterligen finns det inget alternativ med bättre vetenskapligt stöd. Det finns dock en stor risk att intelligenstest i rekrytering används på tveksamma sätt och det känns dessutom rätt oskönt att hålla på och testa folks begåvning eller personlighet. Å andra sidan är sådant som referenser slöseri med allas tid.

Permalänk
Medlem

IT är sååå brett.

Jag tror inte det är programmerare det är brist på. Snarare it-personal med kunskap inom infrastruktur, säkerhet, nätverk, Cloud, M365 osv.

Även personer som behärskar kubernetes, dockers, CI, Pipelines osv vet jag är väldigt eftertraktade.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

IT är sååå brett.

Jag tror inte det är programmerare det är brist på. Snarare it-personal med kunskap inom infrastruktur, säkerhet, nätverk, Cloud, M365 osv.

Även personer som behärskar kubernetes, dockers, CI, Pipelines osv vet jag är väldigt eftertraktade.

Enorm brist på seniora systemutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och här om dagen lästes man om en utvecklare som sökt över 600 jobb utan att fått något och nu den här artikeln. Marknaden som drar ojämnt?🤣🤣🤣

Uppenbagrligrn var personen helt inkompetent.

Jag skrev på anställnings papper 3 månader innan examen.

Systemutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Uppenbagrligrn var personen helt inkompetent.

Jag skrev på anställnings papper 3 månader innan examen.

Systemutveckling.

Starka ord att kalla någon helt inkompetent bara för att de inte fått jobb efter ett tre månaders bootcamp

Hur kompetent var du efter första terminen? Antar du pluggade några år till innan du fick ett jobb?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Uppenbagrligrn var personen helt inkompetent.

Jag skrev på anställnings papper 3 månader innan examen.

Systemutveckling.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"