Datorn stänger av sig under spel (Temperatur TjMAX problematik?)

Permalänk

Datorn stänger av sig under spel (Temperatur TjMAX problematik?)

Hej Sweclockers.

Jag var den lyckliga vinnaren av Lucka 24 och vann denna dator.

Operativsystem:Windows 11 Home (23H2) Installerad 2024-‎01-‎18
Skärm:Acer XF240H
Processor:AMD Ryzen 7 7800X3D 8-Core Processor 4.20 GHz (2214?)
Processorkylare: ASUS TUF LC II 240 ARGB
Moderkort: ASUS TUF B650M-Plus WiFi
Minne: Kingston Fury Beast Black DDR5 6000MHz 2x16GB
Grafikkort: ASUS TUF Radeon™ RX 7800 XT 16GB (31.0.23013.1023 Drivrutin)
SSD/Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Nätaggregat: ASUS TUF 850W ATX3.0
Chassi: ASUS AP201 Black TG
Övriga komponenter: Nope.
SMBIOSBIOSVersion 2214

Inom 24 timmar efter jag fick den och installerade bios/drivrutinsuppdateringarna så blev Windows korrupt. Windows ominstallation kunde inte boota ordentligt så fick ta hårda vägen runt Linux Mint för att rensa hårddisk och partitionera om den.

Nu har jag windows 11 Home och allt är ominstallerat.

Under den korta tiden jag har haft denna dator så har den totaldött (Noll i power) när det har varit midgame, Inte överklockat eller liknande, siktade mer på att vilja underklocka så den "varar längre".

PSU kontakten och PSU extendern är isatt och sätad korrekt. Ingen annan elbortfall sker i samband med dessa avstägningar.

Vet inte vart jag kan börja felsöka/kolla temp/felmeddelanden.

Ingen bränd lukt, inga extrema settings jag kör vad jag vet.

Update 27/1:

Så vid lite tittande så ser jag att:

Max. Operating Temperature (Tjmax)
89°C

Kan det vara att min CPU temp ligger runt 80 vid spel? (Squad specifikt)

Så jag satt och tabbade ut och in när jag körde squad och runt 88 grader så blev det cold shutdown. Därav tror jag det är temperaturen på CPUn som spökar.

Så nu behöver jag väl hjälp i Stockholmområdet med detta

Mvh Icenova

Lite bios info. Temperatur från AMD adrenaline. Ny hypotes
Permalänk
Medlem

Hur höga är klockhastigheterna när den når ~89C?

Kör några stresstest/stabilitetstester för att se om datorn även stänger av sig då, och om hårdvaran är fri från fel, t.ex Prime95, OCCT, MemTest86 eller liknande. Om MemTest86 hittar något fel så kan du prova en lägre minneshastighet, eller stänga av EXPO/XMP.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Hur höga är klockhastigheterna när den når ~89C?

Kör några stresstest/stabilitetstester för att se om datorn även stänger av sig då, och om hårdvaran är fri från fel, t.ex Prime95, OCCT, MemTest86 eller liknande. Om MemTest86 hittar något fel så kan du prova en lägre minneshastighet, eller stänga av EXPO/XMP.

Enligt AMD software - Utnyttjkande 40%, Toppklock 4,1 Ghz, Volt 1.0. Core temp 83.6 i squad just nu.

Försöker med Memtest imorgon om jag får en lucka med barnen.

Permalänk

Så nu kör jag memtest, maxtemp den registrerade var 90 under high load. ...

Vet inte riktigt vad jag bör göra efter detta.

4800MT/s så ingen överklockning xmp profil vad jag vet.

Permalänk

Så allt var pass. Frågan är nästa steg nu.

Ska man slita ut processorkylaren, städa och omaplicera kylpasta/cryosheet?

Permalänk
Medlem

1. Tycker jag den går alldeles för varmt. Med en vattenkylare ska en 7800X3D inte gå upp i TJMax, enligt mig. Vet inte hur ventilationen ser ut i lådan men det kan vara lönt att kolla på. Eller kolla upp det generellt, om pumpen går som den ska t.ex, eller om den sitter korrekt mot processorn.

Datorn ska ju rulla på med thermal throttling, men det kanske säger ifrån på något sätt efter ett tag.

2. Testa ett tidigare BIOS, något innan AGESA 1.1.x.x

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Jag har en lösning på problemet, inväntar svar från Sweclockers Admin hur jag skall hantera svaret.

Uppdaterar med ett svar imorgonkväll om allt går väl.

Tillägg om när lösning kommer skrivas.
Permalänk
Avstängd

Vem har monterat prylarna? Den där temperaturen med vattenkylning är ju kass

Permalänk
Medlem

Hade tagit av kylaren och säkrat upp att inget plast sitter kvar och se hur kylpastan är applicerad

Permalänk
Medlem

Innan du börjar öppna, montera i och ur delar osv har jag en fråga: Har du justerat några inställningar i BIOS för processorn? Ex. CO (curve optimizer)?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcenovaSwe:

<Uppladdad bildlänk>

Så nu kör jag memtest, maxtemp den registrerade var 90 under high load. ...

Vet inte riktigt vad jag bör göra efter detta.

4800MT/s så ingen överklockning xmp profil vad jag vet.

Har du möjlighet att köra en 1-2 omgångar i sträck i CPU-Z "bench CPU" och sedan posta högsta temperaturerna registrerade i ex. HWinfo64?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla om det satt pasta på CPU-kylaren, sedan skulle jag misstänka att det är hydraulisk låsning i vattensystemet, vanligt problem när man har små slangar. Bubblor kan fastna där man minst vill ha dem.

Hur du skall lösa detta, ingen aning. Jag har ingen erfarenhet av slutna vattensystem. Är det något vatten i loopen alls?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Lösningen på TjMax

Hej,

Så orsaken till att min temperatur var på tok för hög var ett litet misstag av Asus (@kinc). Nu ska jag inte va sådan, men att felsöka är kul.

Kan garantera att dem kommer bli bättre av det. Corrective Action/Preventive Action får de köra på nästa bygge

MemTest86 kan definitivt rekommenderas.

Mvh IcenovSwe.