Bevisa dina kunskaper och utvecklas inom nätverkssäkerhet

Permalänk
Melding Plague

Bevisa dina kunskaper och utvecklas inom nätverkssäkerhet

Vill du bevisa dina kunskaper inom nätverkssäkerhet? Nu har du chansen att göra just det och vinna en certifiering värd 13 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Troligen var det Santa Cruz Operation, mer känt som SCO, som skapade den första IT-certifieringen. SCO grundades 1979 och utvecklade ett gäng olika UNIX-baserade mjukvaror. Bland annat Xenix och SCO UNIX. 1985 lanserade de ett certifieringsprogram för sina produkter och troligen här, för knappt 40 år sedan, började alltså certifierings-resan inom IT-branschen.

Nu slutade ju inte resan på ett lika smickrande sätt för SCO, man kan nog säga att deras rykte är någonstans mellan fruktansvärt och katastrofalt. Det sista dom gjorde var att försöka få till sig äganderätten på Linux. Det gick ju som tur var inget vidare och efter det ville ingen ha med dom att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu slutade ju inte resan på ett lika smickrande sätt för SCO, man kan nog säga att deras rykte är någonstans mellan fruktansvärt och katastrofalt. Det sista dom gjorde var att försöka få till sig äganderätten på Linux. Det gick ju som tur var inget vidare och efter det ville ingen ha med dom att göra.

Gamla SCO och SCO group (som du refererar till här) var dock inte samma företag, FYI.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Gamla SCO och SCO group (som du refererar till här) var dock inte samma företag, FYI.

Det är inte så man kommer ihåg historien utspelade sig, även om det på pappret var olika företag. Vad jag förstår så "Nya" SCO group var typ all IP från "gamla" SCO group, och för 20 år sedan under tiden detta utspelade sig var det inget snack om nya och gamla SCO, vad jag kommer ihåg iallafall. Jag förstår att ingen vill förknippas med vad som blev av det iallafall.

Permalänk
Medlem

Self-assessment "testet" var ju brutalt. Inte lönt att försöka sig på det om man inte redan är expert på Wi-Fi, Arubas produkter och Aruba CLI syntax. Som någon som jobbar inom Nätverkssäkerhet och har gjort i några år (men inte med Aruba produkter) så känner jag att nivån på frågorna är så otroligt hög och så djupdykande att du inte har en chans om du inte redan har flera Aruba-certifieringar och förmodligen ligger på den nivån redan (eller högre). Vad är syftet med att erbjuda platser på en online-kurs om de enda som har en chans att göra bra ifrån sig är de som redan har klarat certifieringen?

Fattar inte hur detta ska locka nya anställda till företaget. Testets svårighet har snarare en avskräckande inverkan.

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gollee:

Self-assessment "testet" var ju brutalt. Inte lönt att försöka sig på det om man inte redan är expert på Wi-Fi, Arubas produkter och Aruba CLI syntax. Som någon som jobbar inom Nätverkssäkerhet och har gjort i några år (men inte med Aruba produkter) så känner jag att nivån på frågorna är så otroligt hög och så djupdykande att du inte har en chans om du inte redan har flera Aruba-certifieringar och förmodligen ligger på den nivån redan (eller högre). Vad är syftet med att erbjuda platser på en online-kurs om de enda som har en chans att göra bra ifrån sig är de som redan har klarat certifieringen?

Fattar inte hur detta ska locka anställa till företaget. Testets svårighet har snarare en avskräckande inverkan.

Det finns väl ingen som memorerar syntax år 2024? Har inte öppnat testet, men klistra in frågorna i ChatGPT så borde man få ganska bra svar. Det viktiga är att förstå varför saker görs och vad man behöver göra eftersom ChatGPT kan vara hopplös med såna saker.

Permalänk
Medlem

Nätverkssäkerhet? Hmm... Nope!
Läser vidare i "Linux for dummies"..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Inte alls fel. Det stora hindret för de flesta är nog brist på fritid. Hade man fått göra detta på arbetstid hade ni nog blivit nerbombade med ansökningar.

Permalänk
Medlem

Får man anmäla sig även om man innehar ett ACEP? 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad jag förstår så "Nya" SCO group var typ all IP från "gamla" SCO group, och för 20 år sedan under tiden detta utspelade sig var det inget snack om nya och gamla SCO, vad jag kommer ihåg iallafall.

Du hängde antagligen inte på groklaw i så fall. Att Caledra som senare blev SCO Group inte förstod vad de hade köpt av SCO var helt centralt i diskussionen. Det enda SCO hade som de kunde överföra till Caledra/SCO Group var rätten att ta in licensavgifter för UnixWare, en rätt de skaffat sig från Novell. Majoriteten av licensavgifterna skulle betalas vidare till Novell. Novell var måttligt roade när SCO Group började hävda att de ägde UnixWare på grund av avtalet om att de fick samla in licensavgifter.

Det fejkade ägandet av UnixWare användes sedan som skäl för att (felaktigt!) hävda att SCO Groups upphovsrättsskyddade material fanns i Linux. Novell var inblandat i Linux via SUSE och som rättmätiga ägare av UnixWare hade de åsikter i den frågan också.

En av SCO Groups största kunder vid tidpunkten var Microsoft, som betalade stora summor för saker dom inte hade någon som helst nytta av, i praktiken ett sätt att hålla igång SCO Groups rättsprocesser och därmed sprida FUD (fear, uncertainty, doubt) runt Linux.

Skurken i dramat, Darl McBride, tvingades i personlig konkurs för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Haha klarade inte ens första sidan på "Self assessment"

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vid första anblick var jag intresserad.
Öppnade testet, stängde testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte alls fel. Det stora hindret för de flesta är nog brist på fritid. Hade man fått göra detta på arbetstid hade ni nog blivit nerbombade med ansökningar.

Så attraktivt är det inte med något obskyrt Aruba cert

Skrivet av lord_dubbdäck:

Haha klarade inte ens första sidan på "Self assessment"

Lika bra det för sen slutade det typ handla om säkerhet och mer om att sälja Aruba produkter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Så attraktivt är det inte med något obskyrt Aruba cert

Jag har inte en aning om det.

Min bild av certs idag är att de allmänt har gått från att vara stenhårda till enklare.
Med stenhårt menar jag att man gör precis som på en tenta, man får inte använda ens egen dator, åka till en speciellt lokal och man har någon som kollar på en. Detta är både dyrt och jobbigt. Bara resan till stället för att skriva provet och eventuella omprov är inget som något företag vill betala åt en.

Tills det mer har gått åt hållet, här har du en websida, denna har en timmer som räknar ner. Du får inte fuska, men vi har absolut ingen koll om du fuskar.. Jag ger inte ett skit för dessa prov, de bevisar inte något alls..
Sedan finns det halvblandning med webbkamera och Ai som analyserar ens svar. Där i efterhand kan komma fram till att man har fuskat och då blir man av med alla certifikat och bannad för resten av livet. De behöver inte på något sätt bevisa vilken misstanke de hade utan vägrar säga detta då det kan avslöja deras metoder. Det påminner väldigt mycket om folk som blir bannade från spel utan spelföretaget säger varför. Skillnaden enligt min mening att ett antal certifikat som man har slitit så mycket för är värre.

Jag själv har klarat några certifikationer. Och min åsikt är att det påminner rätt mycket om en tenta på högskolan. Man har bra gissningar på vad som kommer på tentan, man pluggar på som en galning på dessa områden.
Detta innebär att personen som fixade mest poäng på t.ex. tentan i databasprovet, inte nödvändigtvis var den person som var bäst i klassen på just databaser.

Men ändå. Cerifikation är ett mått på att man behärskar området, det är inte perfekt, men det är svårt att skapa något generellt som är bättre och lika tydligt.

Permalänk
Medlem

Spännande att sidan för self assessment inom nätverkssäkerhet https://quiz.computerdata.com/ians/ians.html varnar för att SSL-certifikatet är ogiltigt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Spännande att sidan för self assessment inom nätverkssäkerhet https://quiz.computerdata.com/ians/ians.html varnar för att SSL-certifikatet är ogiltigt.

<Uppladdad bildlänk>

Ironiskt
Det är lite som när ett företag inriktad på säkerhet blir hackade. klingar inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Spännande att sidan för self assessment inom nätverkssäkerhet https://quiz.computerdata.com/ians/ians.html varnar för att SSL-certifikatet är ogiltigt.

<Uppladdad bildlänk>

Det kanske är ett del av testet? Endast de som anmärker får göra riktiga testet