Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Tja.. då har jag lärt mig en en ny sak idag.
Har faktiskt använt Legio i betydelsen att det är "vanligt".
Tur i oturen är ju att det just i detta fallet varit vanligt väldigt många gånger (kanske inte 6000 men ändå )

Som sagt i mitt inlägg ovan... Och alltihop är dessutom en missuppfattning ända från start!
https://spraktidningen.se/artiklar/legio-att-betydelser-ror-p...

Permalänk
Medlem

Detta ska inte ses som en attack på denna tråd eftersom den är ventilerande. Men...

Människor som har negativa åsikter och gnäller på hur saker eller situationer är, utan att föreslå förbättringar och möjliga lösningar, eller försöker fixa situationen; dessa människor driver mig sakta till vansinne. Energivampyrer.

Permalänk
Snusfri

När bussen är för tidig så man nästan missar den.
Hade inte varit roligt att stå ute i -10c i en timme och vänta på nästa hem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Detta ska inte ses som en attack på denna tråd eftersom den är ventilerande. Men...

Människor som har negativa åsikter och gnäller på hur saker eller situationer är, utan att föreslå förbättringar och möjliga lösningar, eller försöker fixa situationen; dessa människor driver mig sakta till vansinne. Energivampyrer.

Men fy vilket jävla gubbgnäll!!
Kom med lösningar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men fy vilket jävla gubbgnäll!!
Kom med lösningar istället.

Det gör jag om personen är fysiskt närvarande. ❤

Permalänk

Pendlar med tåg och det räcker med lite snö och kyla för att det ska bli förseningar eller inställda avgångar. Hur vore det om man köpte in tåg som klarar vårt klimat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Detta ska inte ses som en attack på denna tråd eftersom den är ventilerande. Men...

Människor som har negativa åsikter och gnäller på hur saker eller situationer är, utan att föreslå förbättringar och möjliga lösningar, eller försöker fixa situationen; dessa människor driver mig sakta till vansinne. Energivampyrer.

Nån har totlatmissuppfattat den här tråden , det är gubbgnäll , ingen gnäller här och tål ni inte det så låt bli att läsa

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Dagens översättningar i olika engelsktalande program. Engelska billion översätts med biljon, en felfaktor på tusen gånger, trillion översätts till triljon, felfaktor en miljon. Verkstadstermer blir helt fel, lufttrycksbromsrör för lastbilar, airline, översätts till flyglinje. Kliar i hjärnan när det blir så illa. Jaja, AI är här för att stanna, men den klarar inte detaljerna i språken. (Det finns vissa saker som var bättre förr)

Permalänk
Medlem

Vägsaltbilsönderrostardårar... För några dagar sedan när det var svartis med vatten uppepå (underkylt pga tidigare kyla) och det kunde ha varit rimligt med salt så var det osaltat. Kändes som att kopplingen hade gått på ett ställe när jag körde iväg... Igår kväll, med plusgrader och inte en tillstymmelse till tecken på is, så hade man saltat så in i bängen att allt var helt surt och blött med saltvatten. Där det inte var saltat var det nästan torrt... Logik!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är gubbe?

Har en dator som är köpt på inet, ej monterad av inet dock vilket blir en detalj nedan. Köptes sommaren och hösten -22 vilket ger mig massor med garanti kvar på allt. Sist av allt bytte jag grafikkortet till ett 12000kr kort.

Nu på senare har jag börjat störa mig enormt på coil whine särskilt då jag gått över till öppna lurar. Har kanske alltid funnits där men har "accepterat" detta. Även en kamrat reagerade häromdagen på ljudet och han fick till slut lämna rummet då det satte sig så pass. Kanske överkänslig.

Lade in ett ljudklipp för den som är intresserad:
https://drive.google.com/file/d/1xBSkuYwRTO1dZ5GEjgdFLjRTyP84...

Nu är det så att jag är lite gubbe och pragmatisk. Tänkte att detta går väl att lösa smidigt med @inet på något vis. Startade ett ärende enligt deras rutin och fick snabbt att det skall skickas in. Men nu tänker jag att detta måste man kunna lösa enkelt genom att jag helt enkelt tar datorn till butiken i Malmö för snabb bedömning. Frågar kundtjänsten och skickar även ljudfilen som får "Tack för ljudklippet! Det låter ju inte alls trevligt.
Du kan gärna komma in till vår butik i Malmö för en felsökning och garanti ärende men det är definitivt något som låter som att det borde gå på garanti och kommer därför inte kosta något"

Får även att då datorn inte är byggd där kommer det kosta 499kr för felsökning, utgick från att detta var en missuppfattning och kör ner datorn för att döma av detta lite snabbt.

Men nej....körde ner min dator och lämnade in. Körde sedan något ärende då man var lite underbemannad just då. Kom tillbaka och får att om jag lämnar in hela datorn för lite pragmatisk felsökning (dvs starta upp datorn och ett spel så kommer det direkt) så tar man alltså 499kr (då inet inte byggt just denna dator) och minst 5 dagar för att lyssna på oväsendet. Man erbjöd sig i butiken att plocka ur grafikkortet och felsöka det sen i annan dator. Man meddelade även att coil whine inte är garanti men kan bytas på öppet köp? (vilket inte går så pass långt efter....)

Så nu har jag datorn i bilen och ville inte tjafsa med killen i butiken då han gjorde sitt jobb.

Men var det inte bättre förr? bara snabbt lyfta in burken, lyssna i 10 minuter så slipper jag vara utan dator, packa och skicka kortet. Sedan hämta kortet om det är så att det inte var garanti eller köra in och hämta ett nytt (annat kort)...

Finns det inte lösningsorienterade människor i dagens läge?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Finns det inte lösningsorienterade människor i dagens läge?

Allt beror på butikens policy och kassapersonalens kunskap. Jag brukade ofta koppla in och testa direkt vid disken när jag jobbade i butik men kommer man in när det är fullpackat med folk så har man inte tid med sånt.

Jag tycker däremot att det anses vara god sed att man nämner att det blir en summa om man lämnar in hela datorn men att man kan rekommendera att du plockar ur kortet och lämnar in endast det så tillkommer ingen felsökningskostnad.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Allt beror på butikens policy och kassapersonalens kunskap. Jag brukade ofta koppla in och testa direkt vid disken när jag jobbade i butik men kommer man in när det är fullpackat med folk så har man inte tid med sånt.

Jag tycker däremot att det anses vara god sed att man nämner att det blir en summa om man lämnar in hela datorn men att man kan rekommendera att du plockar ur kortet och lämnar in endast det så tillkommer ingen felsökningskostnad.

Ja, lite så!

Som jag skrev så var jag faktiskt in först och då var man underbemannde. Var in lite senare och då fanns det personal.

Det jag inte förstår med argumentet runt att felsöka datorn och kostnad för det är att det inte är en felsökning av datorn. Det är grafikkortet som skall undersökas i min dator eller annan. Så därav är jag inte riktigt med på den avgiften. Åter igen, ville inte gnälla på personalen då man givetvis försöker sitt bästa, men det är nog kanske en generationsfråga.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Ja, lite så!

Som jag skrev så var jag faktiskt in först och då var man underbemannde. Var in lite senare och då fanns det personal.

Det jag inte förstår med argumentet runt att felsöka datorn och kostnad för det är att det inte är en felsökning av datorn. Det är grafikkortet som skall undersökas i min dator eller annan. Så därav är jag inte riktigt med på den avgiften. Åter igen, ville inte gnälla på personalen då man givetvis försöker sitt bästa, men det är nog kanske en generationsfråga.

Grejen är bara att om man använder din dator för felsökning så måste man ibland plocka ur och i saker för att se vad som strular. Det kan t.ex. vara ditt nätagg och har du byggt det själv så är det ditt ansvar att ta in en specifik komponent till butiken för garanti.
Att montera i och ur saker är också något som kan ta tid och kan urarta i att man även måste felsöka flera komponenter för att kanske ta reda på var felet ligger.

Även om du tycker att "det bara är att skruva ur" så är det lättare för alla att du bara kommer in med grafikkortet då det är ditt ansvar att felsöka när du bygger själv. Jag var med om kunder som man försökte vara schyst emot genom att börja skruva i deras dator som istället vände det emot en och anklagade en för att ha skadat deras dator och därför skulle börja ersätta fler delar. Sånt tjafs slipper man om man istället tar ut en avgift då man istället kan ta in datorn och felsöka rubbet så att man kunde ge tillbaka kunden en fullt felsökt och fungerande dator.

Är det fel på komponenten så kommer felet uppstå oavsett var man sätter i den (nästan alltid åtminstone). Därför är det onödigt att komma in med hela datorn såvida du inte misstänker att det är din dator som felar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Grejen är bara att om man använder din dator för felsökning så måste man ibland plocka ur och i saker för att se vad som strular. Det kan t.ex. vara ditt nätagg och har du byggt det själv så är det ditt ansvar att ta in en specifik komponent till butiken för garanti.
Att montera i och ur saker är också något som kan ta tid och kan urarta i att man även måste felsöka flera komponenter för att kanske ta reda på var felet ligger.

Även om du tycker att "det bara är att skruva ur" så är det lättare för alla att du bara kommer in med grafikkortet då det är ditt ansvar att felsöka när du bygger själv. Jag var med om kunder som man försökte vara schyst emot genom att börja skruva i deras dator som istället vände det emot en och anklagade en för att ha skadat deras dator och därför skulle börja ersätta fler delar. Sånt tjafs slipper man om man istället tar ut en avgift då man istället kan ta in datorn och felsöka rubbet så att man kunde ge tillbaka kunden en fullt felsökt och fungerande dator.

Är det fel på komponenten så kommer felet uppstå oavsett var man sätter i den (nästan alltid åtminstone). Därför är det onödigt att komma in med hela datorn såvida du inte misstänker att det är din dator som felar.

Min tanke var alltså att starta den och ett spel dvs jag har aldrig önskat skruva ur det Förhoppningen var att lyssna på oljudet. Bedömning = garanti eller ej sedan lämna det så. Kortet fungerar och datorn fungerar alltså perfekt förutom just oljudet. Har två riggar varav denna är den mindre. Flyttar man över kort till andra datorn (annat PSU osv) så är ljudet exakt samma. Men jag får vika mig och packa ner det helt enkelt. Tack för input!

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Min tanke var alltså att starta den och ett spel dvs jag har aldrig önskat skruva ur det Förhoppningen var att lyssna på oljudet. Bedömning = garanti eller ej sedan lämna det så. Kortet fungerar och datorn fungerar alltså perfekt förutom just oljudet. Har två riggar varav denna är den mindre. Flyttar man över kort till andra datorn (annat PSU osv) så är ljudet exakt samma. Men jag får vika mig och packa ner det helt enkelt. Tack för input!

Förstår ditt resonemang. Däremot kan också coil whine bero på t.ex. ditt nätagg så att lyssna i din dator och sedan byta ur kortet emot ett nytt kanske inte löser något om det är andra komponenter som får oljudet att uppstå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Min tanke var alltså att starta den och ett spel dvs jag har aldrig önskat skruva ur det Förhoppningen var att lyssna på oljudet. Bedömning = garanti eller ej sedan lämna det så. Kortet fungerar och datorn fungerar alltså perfekt förutom just oljudet. Har två riggar varav denna är den mindre. Flyttar man över kort till andra datorn (annat PSU osv) så är ljudet exakt samma. Men jag får vika mig och packa ner det helt enkelt. Tack för input!

Ok, så du har kollat att problemet är grafikkortet och inte PSU som låter pga annan last med detta kort.

På 1970-talet när jag sommarjobbade på en radioaffär så hade man ofta coil-while i tv-apparater, framförallt om det var färg-tv. Det man gjorde då var att spraya lack på alla induktiva komponenter så att kärnorna blev "ihoplimmade" när lacken stelnat.
Hjälpte för det mesta. Kanske svårt komma åt på ett grafikkort samt risk man tappar garnatin också.

Permalänk
Medlem

Sade upp några konton hos Handelsbanken idag som vi inte längre använder, samt ett Visakort som vi inte heller använder, men betalar några hundralappar för per år. Banken meddelar att kontona och kort är uppsagda, men inte avgiften. Den får vi betala ändå.

Är väl knappast unikt för Handelsbanken, så vill gubbgnälla över alla banker och alla deras hitte-på-avgifter till höger och vänster.

Och kom för h-lvete inte och dravla om att de har kostnader som måste täckas, för de täcks med råge av alla förbannade avgifter och knarkmiljarder som de tvättar varje år.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Sade upp några konton hos Handelsbanken idag som vi inte längre använder, samt ett Visakort som vi inte heller använder, men betalar några hundralappar för per år. Banken meddelar att kontona och kort är uppsagda, men inte avgiften. Den får vi betala ändå.

Är väl knappast unikt för Handelsbanken, så vill gubbgnälla över alla banker och alla deras hitte-på-avgifter till höger och vänster.

Och kom för h-lvete inte och dravla om att de har kostnader som måste täckas, för de täcks med råge av alla förbannade avgifter och knarkmiljarder som de tvättar varje år.

Nej, förstår verkligen inte folk som försvarar banker, iaf inte dom större

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ok, så du har kollat att problemet är grafikkortet och inte PSU som låter pga annan last med detta kort.

På 1970-talet när jag sommarjobbade på en radioaffär så hade man ofta coil-while i tv-apparater, framförallt om det var färg-tv. Det man gjorde då var att spraya lack på alla induktiva komponenter så att kärnorna blev "ihoplimmade" när lacken stelnat.
Hjälpte för det mesta. Kanske svårt komma åt på ett grafikkort samt risk man tappar garnatin också.

Funkade även på 90-talet när jag gjorde min gymnasiepraktik på en firma som reparerade monitorer. Fast vi penslade Tipp-ex på spolarna.

Permalänk
Medlem

Pojkvaskrar som ej ger damer företräde till allehanda ting. Burdusa rackare. Sedan gammalt och skall förbli så. Och det var, därmed, banne mig bättre förr. Kalla mig konservativ om ni vill.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Pojkvaskrar som ej ger damer företräde till allehanda ting. Burdusa rackare. Sedan gammalt och skall förbli så. Och det var, därmed, banne mig bättre förr. Kalla mig konservativ om ni vill.

Förr i tiden så var det bara män som bar högklackat också.
Såhär ser en riktig man ut:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Snusfri

Kollegor som gnäller på att jag tar för mycket bubbelvatten..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kollegor som gnäller på att jag tar för mycket bubbelvatten..

<Uppladdad bildlänk>

Den där sortens lockförsedda hinkar med anvisning om när och hur mycket innehavaren ska dricka är i sig en god grund för gubbgnäll.

Permalänk
Medlem

Varför envisas pensionärer att vistas i trafiken? Varför tar dom så lång tid på sig i kön till fiskhuset? Varför tar det så lång tid för dom att åka ur/in i en parkering?

På en fredag dessutom när alla vill hem

Nä det gillas inte

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Dagens översättningar i olika engelsktalande program. Engelska billion översätts med biljon, en felfaktor på tusen gånger, trillion översätts till triljon, felfaktor en miljon. Verkstadstermer blir helt fel, lufttrycksbromsrör för lastbilar, airline, översätts till flyglinje. Kliar i hjärnan när det blir så illa. Jaja, AI är här för att stanna, men den klarar inte detaljerna i språken. (Det finns vissa saker som var bättre förr)

Och när det inte fixas! Det är fortfarande ett översättningsfel i repriserna av ett Simpsons avsnitt från 1995! Moe byggar om sin bar till en familjerestaurang och köper en enorm fritös, dvs "deep fryer", vilket översätts till "djupfrys". Han säger något i stil med att den kan fritera en hel buffel på 60 sekunder vilket översätts till att den kan frysa en hel buffel på 60 sekunder!

Det är inte den enda instansen av detta översättningsfel men det är det mest uppenbara då han står bredvid vad som uppenbart är en enorm fritös!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Och när det inte fixas! Det är fortfarande ett översättningsfel i repriserna av ett Simpsons avsnitt från 1995! Moe byggar om sin bar till en familjerestaurang och köper en enorm fritös, dvs "deep fryer", vilket översätts till "djupfrys". Han säger något i stil med att den kan fritera en hel buffel på 60 sekunder vilket översätts till att den kan frysa en hel buffel på 60 sekunder!

Det är inte den enda instansen av detta översättningsfel men det är det mest uppenbara då han står bredvid vad som uppenbart är en enorm fritös!

Det är Alex Schulman

https://shortcut.se/alex-schulmans-pinsamma-jobbtabbe/

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

47 år. Festat två dar i sträck.

Som parks and rec-memen "I wipe and I wipe and I wipe. Still poop."

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Ok, bra, jag lägger till det på min lista över varför jag ogillar honom...

Permalänk
Medlem

Jäs, i spik Inglisch...

Permalänk
Medlem

How about håll käften?