Veckans fråga: Hur mycket får en stationär dator kosta?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur mycket får en stationär dator kosta?

Cashen dom tas, sjunger Dogge Dogelito i den klassiska Latin Kings-dängan. Samma gäller när det ska köpas dator. Hur mycket ska en dator egentligen kosta?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis så mycket som du känner dig bekväm med att betala och blir nöjd.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Cashen dom tas, sjunger Dogge Dogelito i den klassiska Latin Kings-dängan. Samma gäller när det ska köpas dator. Hur mycket ska en dator egentligen kosta?

Läs hela artikeln här

Någonstans mellan priset för vad du egentligen behöver och priset för vad du skulle vilja ha om det inte fanns några ekonomiska begränsningar?

Permalänk

Var länge sedan jag köpt en helt ny dator faktiskt, blir oftast att jag uppgraderar känns billigare så…

haha men de är de säkert inte 😂

Permalänk

Min nuvarande dator kostade 8K, det är lagom för mig.

Permalänk
Medlem

Priserna har inte förändrats på de flesta komponenter. Det som kostar mer idag än förut är ju grafikkorten i de högre segmenten. Så det som gällde för 5 år sen eller 10 år sen gäller i stort sett idag också, minus grafikkorten. Där har det ju hänt något sjukt mycket med priserna för vanliga konsumenter. Det var länge sedan men kunde köpa ett mellanklasskort för rimliga pengar. High end ska vi inte ens prata om.

Det är lite lika som att köpa en Iphone idag. Det säljs två tre generationer gamla telefoner i en helt annan utsträckning än förr bara för att den nya modellen är så sjukt dyr.

Så ett rimligt pris på en dator för gaming i min värld är runt 12.000kr. Om man ska gasa på så upp mot 15.000kr kanske. Men att lägga dom pengarna enbart på grafikkort är sjukt i min värld.

Men ska man inte spela så blir det ett annat läge så klart. Men jag antar att det är gamingdatorer vi pratar om här mest.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Köper man station dator är det troligen att du behöver den till något speciellt som är krävande: Spel, bild-/videredigering, utveckling till exempel. Då känns det naturligt att lägga lite mer pengar. Vill man "bara" surfa och kolla mailen fungerar en laptop för under 10000 kr hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Priserna har inte förändrats på de flesta komponenter. Det som kostar mer idag än förut är ju grafikkorten i de högre segmenten. Så det som gällde för 5 år sen eller 10 år sen gäller i stort sett idag också, minus grafikkorten. Där har det ju hänt något sjukt mycket med priserna för vanliga konsumenter. Det var länge sedan men kunde köpa ett mellanklasskort för rimliga pengar. High end ska vi inte ens prata om.

Det är lite lika som att köpa en Iphone idag. Det säljs två tre generationer gamla telefoner i en helt annan utsträckning än förr bara för att den nya modellen är så sjukt dyr.

Japp. Sitter kvar med en 5500X i min speldator för att det räcker för 1080p, det har inte kommit något nytt som är SÅ mycket bättre att det är värt en nyinvestering, och hoppet till bra hastigheter i 1440p - eller 4k - är större än jag kan motivera.

Permalänk
Medlem

30 är min gräns. Men ger såklart helst lägre än så.
Pratar hela maskinen nypris dvs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blir nog aldrig en stationär dator igen. (Möjligen en Rasberry Pi till)

Permalänk
Avstängd

en vanlig månadslön efter skatt
(utan skärm)

Permalänk
Medlem

Tycker att man får lägga 15 tusen som minst nu för tiden.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Grafikkort ~5500, CPU+moderkort+minnen ~5000, övriga delar ~3000? Om man bortser från grafikkorten är ju moderkorten något som är chockerande dyrt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

en vanlig månadslön efter skatt
(utan skärm)

Fan skön approach ändå!

Har lagt strax över en halv månadslön på min stationära + en ROG Ally som jag är grymt nöjd med. Mycket mer än så känns svår motiverat när jag inte har nog med tid att sitta där.

Permalänk

10-20k tycker jag. Man brukar behöva ge minst 12k.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är rimligt att lägga 10-15% av inkomsten på hobbies (kanske mer ändå tidvis), så har jag levt mitt liv. Det har varit lite olika hobbies genom åren och nu är det data-delar. Det blir rätt många tusenlappar per år. Och det kan få kosta en del, sitter inte och surar utan betalar och är glad. Finns alltid något som saknas i burken.

När jag känner att det inte är värt det skaffar jag något nytt att göra av med pengarna på.

Permalänk
Medlem

Alltså de som lägger 10-15 på en dator får ju inte direkt nån användbar maskin i dagens läge

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Åter igen får och borde har helt olika innebörd och som man frågar får man svar, en ny dator borde inte kosta mer än 5-10k och jag skulle inte känna mig trygg med att köpa en begagnad dator för över 5k.

Men en dator får såklart kosta mer, det kan ofta vara mer prisvärt dessutom, men det borde inte vara där som sötpunkten ligger.

Normalt är kanske att en dator kostar max som 1 månadslön efter skatt, men man kan även tänka att den får kosta lika mycket som summan som blir kvar efter alla löpande utgifter är betalda, vilket borde vara ungefär hälften så mycket om man har en balanserad ekonomi.

Medellönen ligger idag på cirka 34k vilket blir 23k efter skatt, men efter löpande utgifter borde medelsvensson ha strax över 10k kvar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Någonstans runt 15k känns okej för min del. Dock svårt idag om man vill bygga något mer high-end, vilket gick ganska bra för 5 år sedan när jag byggde grunden till det jag har idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Snusfri

Då jag rätt sällan bygger nytt och villhöver typ det bästa (inom rimliga gränser) så får det kosta uppåt 50K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså de som lägger 10-15 på en dator får ju inte direkt nån användbar maskin i dagens läge

Jag skulle vilja påstå att du får en kapabel 4K-dator för ca 15 000 kr idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Medellönen ligger idag på cirka 34k vilket blir 23k efter skatt, men efter löpande utgifter borde medelsvensson ha strax över 10k kvar.

Vad har du räknat på för skatt då? I Stockholm får man behålla 27 232 kr med en bruttolön på 34 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vad har du räknat på för skatt då? I Stockholm får man behålla 27 232 kr med en bruttolön på 34 000 kr.

33% skatt, 20% skatt i människobyn alltså? det var billigt.
Sedan är det ju rätt dyrt att bo där iofs.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vad har du räknat på för skatt då? I Stockholm får man behålla 27 232 kr med en bruttolön på 34 000 kr.

Läste att totalt betalar du i snitt 53% när allt är inkluderat. Vissa betalar mer och andra mindre beroende på om du tex har bil, nyttjar dekadent skräp som alkohol och tobak, moms på allt du köper osv till förbannelse.
Det finns betydligt mer än den synliga stölden på lönen.

Vilket rent krasst betyder att du jobbar mer än hälften av ditt liv endast för att göda staten och deras misslyckanden.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Sedan är det ju rätt dyrt att bo där iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså de som lägger 10-15 på en dator får ju inte direkt nån användbar maskin i dagens läge

Därför jag bara låter bli istället. Kör fortfarande 6700K och GTX 1070.

Permalänk
Medlem

Stanna på 1920*1080 skärm, då klarar man sig långt med 15 kkr. Mitt budget tips 🙂

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Runt 20k för själva datorn tycker jag är okej.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig köpt en helt ny dator, dvs allt nytt på en gång, det blir ett grafikkort här, ett chassi där osv. Men mellan 15-20 räknar jag med att lägga om jag skulle hamna i den situationen att jag skulle köpa en helt ny dator

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Vilket rent krasst betyder att du jobbar mer än hälften av ditt liv endast för att göda staten och deras misslyckanden.

Om det är så kasst så kan du ju flytta ut i skogen och leva själv och jobba hälften så mycket som du gör nu.