Blåskärm vid återställning av laptop

Permalänk
Medlem

Blåskärm vid återställning av laptop

Jag har en MSI GL65 Leopard (10SFSK) som jag försöker fabriksåterställa.

Den rullar windows 11 (home) och fungerar felfritt men när jag försöker göra en systemåterställning möts jag av DRIVER_VERIFIER_DMA_VIOLATION och återställningen avbryts.

Har googlat runt och kollat på ett tiotal hjälpsamma indier på youtube som alla föreslår att köra verifier.exe och radera inställningar, uppgradera drivrutiner och scanna efter ny hårdvara i enhetshanteraren. Inget av detta hjälper för mig.
Läste även en kommentar att steelseries gg-mjukvara som datorn är välsignad med gärna ställer till det. Men så verkar heller inte vara fallet för just mig.

Någon som har tips på lösning?

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur försöker du återställe? Är det inte bättre med en riktig ominstallation?
Kört sfc /scannow exempelvis?

Permalänk
Medlem

Löste det till slut genom att stänga av två funktioner i BIOS.
Intel Virtualization Technology
Intel v-td

Hurra för Microsoft!...
"Microsoft is aware of this issue. A resolution will be provided in an upcoming release." -02/23/2023

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur försöker du återställe? Är det inte bättre med en riktig ominstallation?
Kört sfc /scannow exempelvis?

Försökte återställa via windowsfunktionen med samma namn. (recovery options, reset this pc, clear files and reinstall)
sfc scan kom tillbaka utan upptäcka felaktigheter.

Känner mig dum men vad menar du med riktigt ominstallation? Formatera och installera om?
Är inte så hemma på laptops och OEM-lincenser men jag har ju ingen tillgång till windowsnyckel. Kan jag installera om från scratch ändå? (Återställning pågår just nu så det har väl iofs löst sig)

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pecken:

Försökte återställa via windowsfunktionen med samma namn. (recovery options, reset this pc, clear files and reinstall)
sfc scan kom tillbaka utan upptäcka felaktigheter.

Känner mig dum men vad menar du med riktigt ominstallation? Formatera och installera om?
Är inte så hemma på laptops och OEM-lincenser men jag har ju ingen tillgång till windowsnyckel. Kan jag installera om från scratch ändå? (Återställning pågår just nu så det har väl iofs löst sig)

Japp mha USB-minne. Licensen är inget du behöver bry dig om egentligen datorn har allt nödvändigt inbakat och kommer automatiskt välja version och aktivera.