Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Elon Musk är inte ingenjör. Han har läst fysik och nationalekonomi men har ingen speciell kunskap om vare sig bilar, rymdraketer, eller biomedicin.

Han är en företagsledare som är bra på att driva företag och framförallt otroligt bra på att sälja in hans företagsdrömmar till investerare. Och jävligt bra på att sälja in sig själv som ingenjör och uppfinnare till vanligt folk som inte kan se skillnad på någon som är duktig på att snacka och någon som faktiskt vet vad han snackar om.

En person som jobbat 10 år (utan utbildning) som programmerare har betydligt mer kunskap om programmering än en nyexad civilingenjör med programmeringsutbildning. Att vara så naiv och tro att Elon Musk inte har någon speciell kunskap inom sina företag var bland det dummaste jag läst. Dessutom har Elon Musk tagit fram och utvecklat vaccin tillsammans med några av dom främsta forskarna (utöver allt detta). Men lite vet man om man inte bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Blir ju lite av en akademisk distinktion när slutresultatet är att han skapat Tesla som revolutionerade fordonsindustrin, SpaceX som revolutionerade rymdindustrin, Starlink som (kommer)revolutionera(r) kommunikationsindustrin och nu Neuralink som kanske kommer revolutionera den medicinska industrin.
Att han inte skrivit koden själv eller opererat i hjärnor eller byggt raketerna ändrar ju inte det faktum att allt detta skedde tack vare Musk.

Tja, han skapade inte Tesla, han köpte in sig i företaget, kan jag ju börja med att konstatera.

Att du tror att mannen med pengapåsen är den som får allt att ske säger mer om dig än vad det gör om Elon Musk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Dessutom har Elon Musk tagit fram och utvecklat vaccin tillsammans med några av dom främsta forskarna (utöver allt detta).

Källa på det tack.

Permalänk
Medlem

Musk låter ju sina Twitterföljare rösta om lite allt möjligt.

Jag upplever mig som en hyggligt normal snubbe men nyheter/trådar om musk tar fram det absolut värsta hos mig.

Varför inte låta SweC rösta om att fullkomligt ignorera allt han säger och gör?

Skulle säkert lätta moderatorernas arbetsbörda med ~50% 🤣

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är 100% säker på att jag vet mer om honom än du gör.

Vad du är övertygad om är för mig helt egalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med dig om att det inte är oproblematiskt med sånt här och att det ska handla om människor i första hand och inte i huvudsak om dundra fram och att tjäna pengar. Men de båda är kanske inte ”mutually exclusive” som det heter på engelsk.

Du har nog rätt där, men som det brukar bli så glider det där utför efter ett tag, i de flesta fall.

Det är väl för mig lite grundat i att jag börjar mer och mer sky att vi som mänsklighet alltid söker en mer teknisk avancerad lösning på våra problem; mer komplexitet på redan existerande komplexitet, som ligger ovanpå existerande komplexitet, istället för att se oss mer emot grunderna.

Kanske klurigt att applicera just här, så kan vara snett ute

Skrivet av goralux:

Så som Musk hävdar: Vi är redan cyborgs med vår relation till telefoner. Vi har inte implantat men förrutom det är vi redan där.

Men behöver vi verkligen en tajtare relation med vår teknik, sett till hur det får oss att må redan nu? Psykiska måendet i unga idag med införandet av social media är en tydlig trend exempelvis. Idag kan du lägga ifrån dig telefonen, stänga av den.

Vad gör du om 50 år när du har tekniken i huvudet, kan du "koppla bort" lika lätt då?
“Your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn't stop to think if they should.”
-Skitbra rulle med dinos.

Permalänk
Medlem

Tråden är ett bevis på att det finns en stor marknad för dessa implantat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

"den första lyckade försökspersonen är."

Att personen ännu inte avlidit eller fått symptom efter någon månad är nog en lite väl snäll definition av att något så här nytt är "lyckat".

Till exempel finns ju ännu inga som helst tecken på att personen fått någon som helst nytta av ingreppet?

Återkom om 10 år.

Jävlar va bitter.

Tänk om personen i fråga fick sina armar bortspränga av en mina i tec militärtjänstgöring i Afghanistan.
Och inom 6 månader kunna skriva en text på en dator själv för första gången utan att använda "händerna".

Detta vore ju fantastiskt.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Fanns ett annat implantat som fungerade genom ett par speciella glasögon. Det största problemet var att företaget som tillverkade implantaten gick i konkurs och ett par dussin människor som betalat stora summor pengar för sina implantat nu inte längre fick någon support.

Så nu har de hårdvara som inte fungerar inopererade i sig för att det inte finns någon ekonomi i att laga dem.

Det är dystopi.

Ja då var det dom jag såg, kanske var glasögon men minns det som en hjälm. Ja de hade fått problem med implantaten och bortstötning som inte var speciellt kul men helt naturligt.
Ja minns att dom var ganska irriterade över detta såklart för de fick ingen hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jävlar va bitter.

Tänk om personen i fråga fick sina armar bortspränga av en mina i tec militärtjänstgöring i Afghanistan.
Och inom 6 månader kunna skriva en text på en dator själv för första gången utan att använda "händerna".

Detta vore ju fantastiskt.

Förrutom då att det där redan är möjligt.

https://www.nature.com/articles/s41586-021-03506-2

Och att stoppa in implant i hjärnan på folk har man gjort ett tag. Runt 20 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/BrainGate

Matt Nagle kunde bland annat spela pong...

https://en.wikipedia.org/wiki/Matt_Nagle

https://www.wired.com/2005/03/brain-3/

Så inget nytt precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

En person som jobbat 10 år (utan utbildning) som programmerare har betydligt mer kunskap om programmering än en nyexad civilingenjör med programmeringsutbildning.

Om programmering i allmänhet? Möjligtvis. Inom specialområden? Knappast. En sjuksköterska som jobbar 30 år i vården vet förmodligen mer om vård än en nyexad neurokirurg. Vem vill du ska operera i patienters hjärnor?

Skrivet av omxz24:

Att vara så naiv och tro att Elon Musk inte har någon speciell kunskap inom sina företag var bland det dummaste jag läst.

Varför tror folk att just Elon är någon wunderkind som vet allt som det hans bolag gör? Hur många tror att VD's på farmakologibolag har bra koll på medicin? Hur många tror att VD'n hos biltillverkare kan bygga en motor? Hur många tror att VD'n för H&M kan sy ett par byxor? Inte en kotte. Men när det gäller Musk tror alla dårar att han själv är ansvarig och kompetent inom alla bolagets områden. Enfaldigheten är häpnadsväckande.

Musk är bra på business. Precis som alla andra C-suite-muppar i miljardbolag. Utöver det har han ytlig kunskap i bästa fall om det han uttalar sig om.

Skrivet av omxz24:

Dessutom har Elon Musk tagit fram och utvecklat vaccin tillsammans med några av dom främsta forskarna (utöver allt detta).

Samma vaccin han sprider vilseledande propaganda om på twitter, menar du? Verkar kontraproduktivt, han måste spela 7D-schack mot hela världen.

Skrivet av omxz24:

Men lite vet man om man inte bryr sig.

Där är vi överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Om programmering i allmänhet? Möjligtvis. Inom specialområden? Knappast. En sjuksköterska som jobbar 30 år i vården vet förmodligen mer om vård än en nyexad neurokirurg. Vem vill du ska operera i patienters hjärnor?

Beror helt på vad man lagt tiden på och hur man lärt sig. Det är inte som att det krävs år på universitet för att lära sig komplicerade saker.
Just neurokirurg lär förvisso bli svårt då det liksom saknas alternativa, lagliga, vägar till praktik. Det kräver många år av arbete som läkare, med utbildning och praktik, innan man får ta skalpellen till folks hjärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jävlar va bitter.

Tänk om personen i fråga fick sina armar bortspränga av en mina i tec militärtjänstgöring i Afghanistan.
Och inom 6 månader kunna skriva en text på en dator själv för första gången utan att använda "händerna".

Detta vore ju fantastiskt.

Det vore helt fantastiskt, och om det hade hänt så hade de också sagt det och inte bara att "försöket blev lyckat".

Skrivet av KennethMolund:

Han har revolutionerat bilbranschen, rymdindustrin, AI-utveckling, betalningslösningar på internet, Neurolink, Robotutveckling, Sociala medier och mycket mycket mer. Elon är vår tids Leonardo da Vinci.

Jag följer framförallt SpaceX noga. Och vad han har åstadkommit med återanvändbara raketer, hävdade forskarna och "experterna" var en omöjlighet tills han gjorde det möjligt. Att ständigt vinna mot omöjliga odds är Elons absoluta styrka, och i den kategorin finns det ingen nu levande människa som är bättre.

Jag förstår att hatet mot Elon till 99% är politiskt. Ni tycker att han är transfobisk och på fel sida kulturkriget samt vedervärdig eftersom att han inte längre röstar på Biden. Men, ha lite respekt för att han nästan på egen hand gör vår art multiplanetär och tar oss in i en ny tidsålder.

Fast han har ju inte gjort något alls av det där öht, och i de fall där han defacto har bidragit med något så har det enbart varit med kapital, dvs helt väsensskilt mot t.ex Leonardo. Och varför skulle vi i Sverige bry oss om vilken presidentkandidat i USA som han planerar att rösta på?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Musk är bra på business. Precis som alla andra C-suite-muppar i miljardbolag. Utöver det har han ytlig kunskap i bästa fall om det han uttalar sig om.

Exakt. För vad är det Musk faktiskt jobbar med, dag efter dag? Det är inte så att Musk sitter och designar bilar eller ritar på raketmotorer hela dagarna, han sitter i styrelsemöten, eller snackar med investerare, eller bråkar med folk på Twitter, eller vad det nu är miljardärer pysslar med.

Man blir bra på det man arbetar med, absolut, och det Musk arbetar med är inte ingenjörs-grejer, det är finansgrejer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F.Ultra:

Det vore helt fantastiskt, och om det hade hänt så hade de också sagt det och inte bara att "försöket blev lyckat".

Fast han har ju inte gjort något alls av det där öht, och i de fall där han defacto har bidragit med något så har det enbart varit med kapital, dvs helt väsensskilt mot t.ex Leonardo. Och varför skulle vi i Sverige bry oss om vilken presidentkandidat i USA som han planerar att rösta på?

Du är felinformerad. Elon är och har varit Chief engineer på SpaceX sedan han grundade företaget. Elon är först ingenjör och sen företagsledare. Snälla gå inte på vänstermedias talking points om honom, gör din egna research.

Kolla in Everyday Astronauts där han får en tour av Elon: https://www.youtube.com/watch?v=t705r8ICkRw
En vanlig finansiär skulle aldrig kunna förklara raketvetenskap så tekniskt ingående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Tja, han skapade inte Tesla, han köpte in sig i företaget, kan jag ju börja med att konstatera.
Att du tror att mannen med pengapåsen är den som får allt att ske säger mer om dig än vad det gör om Elon Musk.

Det är precis det jag menar, utan pengapåsen händer ingenting.
Tesla som företag uppstod i juli 2003 med två anställda, en tredje kom i januari 2004. Musk kom in med pengapåsen februari 2004, när företaget hade 3 anställda och varit igång i 7 månader. Sen drev han bolaget till vad det är idag.
Jag vet att han inte skapade Tesla men det var hans driv och pengar som "skapade" Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Elon Musk är inte ingenjör. Han har läst fysik och nationalekonomi men har ingen speciell kunskap om vare sig bilar, rymdraketer, eller biomedicin.

Han är en företagsledare som är bra på att driva företag och framförallt otroligt bra på att sälja in hans företagsdrömmar till investerare. Och jävligt bra på att sälja in sig själv som ingenjör och uppfinnare till vanligt folk som inte kan se skillnad på någon som är duktig på att snacka och någon som faktiskt vet vad han snackar om.

Han vet mer om tillverkning än någon annan på Jorden, enligt han själv då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad du är övertygad om är för mig helt egalt.

Inte övertygad, VET. Sedan vad du tycker förändrar inte det faktumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Blir ju lite av en akademisk distinktion när slutresultatet är att han skapat Tesla som revolutionerade fordonsindustrin, SpaceX som revolutionerade rymdindustrin, Starlink som (kommer)revolutionera(r) kommunikationsindustrin och nu Neuralink som kanske kommer revolutionera den medicinska industrin.
Att han inte skrivit koden själv eller opererat i hjärnor eller byggt raketerna ändrar ju inte det faktum att allt detta skedde tack vare Musk.

Problemet är dock att han inte skapa något av det du nämner. Han köpte upp redan existerande företag. Han är en kringresande bond fångare inget annat. Det faktum att du tror han skapade Tesla tex säger dock att han åtminstone är bra på bondfångeri.

Permalänk
Medlem

Varför skriver man "säger miljardären"... räcker väl med namnet annars läser det som aftonbladet?

Oavsett alla hatare så är jag glad att fler försöker hjälpa t.ex folk som är förlamade från midjan o ner. Klart det får gå med vinst annars får väl staten köpa ut företagen.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag slutade ta Musk seriöst efter att snubben kallade den där dykaren pedofil för att han sågade Musks ubåts-idé för att rädda ungdomarna från den där grottan i Thailand. Fascinerande att så många ser upp till honom likt kultmedlemmar.

Alla människor som köper Tesla-bil eller SpaceX-internet är inte sektmedlemmar, de är med största sannolikhet en försvinnande liten minoritet.

Musk säger mycket med fåniga saker som han förtjänar ovett tillbaka för, men det är objektivt sant att han bidragit till mänsklighetens teknologiska utveckling inom flera skilda fält, vilket är sällsynt och värdefullt.

Själv tror jag att icke-invasiv BCI definitivt vinner detta teknologiska race, men det finns säkert en hel del lärdomar att hämta genom användning av invasiv teknik, vilket möjliggör framtida icke-invasiv utformning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Håller inte med, jag skulle säga att det är högst nödvändigt att vara just det till alla preparat som påstås kunna bota, skydda eller lindra. I grunden handlar detta om ett vinstintresse, precis som allt inom läkemedel/medicinteknik.
Är du inte skeptisk eller negativ så är du garanterat naiv.

Vad gör det om att det finns vinstintresse? du hade inte haft ett jobb annars. Alla MÅSTE ha ett vinstintresse. Inga konstigheter.
Det måste också finnas hård kontroller och tester i FAS 1, 2a,2b,3 och sen FDA godkännande som tar år av forskning och fler mediciner blir nekade än godkända. Vilket det finns.

Men du kanske är en sån som anser att man kan lägga ner all sjukvård. Blodtrycksmedicin fungerar väll inte, inte heller ADHD medicin, folk kan föda barn hemma för sjukhusen gör ändå ingen nytta. Till och med plåster och bandage är en scam, ett påhitt att det skulle stoppa någon blödning.

Dom som operar bort och ger korrekt medicin så folk överlever cancer är väll bara ett påhit. Personen hade ändå överlevt tumören, dom tog betalt för operationen och medicinen så det måste vara en bluff. Om en förlamad blir icke förlamat med hjälp av Musks chip är det väll bara påhitt av media, han tjänade ju pengar på det så det kan inte vara sant. Alla preparat sak man vara högst skeptiskt till, vareneda liten vitamin som skyddar immunförsvaret.

Det är en jävla tur att det finns pengar att tjäna inom medicin. Annars hade sjukvården förfallit. Ditt argument är ungefär lika ihålligt som att säga att det finns ett vinstintresse inom Hotellbranschen, därför så är du högst skeptisk till att hotell existerar.

Man betalar för bra service. betalar jag mycket för en bil ska jag få en bra bil, betalar jag mycket för en flygresa ska jag få first class och bra service, betalar jag mycket för en dator ska jag få en bra dator, betalar jag mycket för sjukvård ska jag få bra sjukvård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Problemet är dock att han inte skapa något av det du nämner. Han köpte upp redan existerande företag. Han är en kringresande bond fångare inget annat. Det faktum att du tror han skapade Tesla tex säger dock att han åtminstone är bra på bondfångeri.

Jag tycker detta är en lite för skev vinkling, han köpte inte upp Tesla. Som jag skrev ovan i tråden, han investerade i Tesla när det bara var en idé och hade tre anställda, 6år innan den första bilen rullade ut till kund. Sen fick han företaget att växa genom att dra in fler investerare.

SpaceX/Starlink, Neuralink och The Boring Company har Musk dock varit med och startat, från grunden. Han var medgrundare till OpenAI också.

Permalänk
Medlem

- Det går utmärkt att vara kritisk mot Elon sedan han pratat om free speech innan köpet av x och nu bannar journalister och andra som inte tycker som honom

- han är inte self made på det sätt som många rika och maktfulla personer gillar utmåla sig själv. Att få ärva gruvrikedomar är inte något alla kan göra

- han involverar sig där han inte hör hemma och beter sig barnsligt när han får motstånd såsom när han ville erbjuda en ubåt för att rädda barnen som fastnat i en grotta i Thailand trots att räddningsfolk försökte förklara att det inte skulle hjälpa i deras fall utan att riskera att hela grottan skulle rasa ihop ännu mer.

- han respekterar inte den svenska modellen och svensk lag när det kommer till arbete med hela Tesla debaklet i Sverige.

Alla ovan punkter kan göra en suspekt mot Elon oavsett hans politiska åskådning men visst det är bra mycket enklare att kasta ur sig att allt är en vänster konspiration. Kom igen nu.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är därför Windows Phone blev så bra?
Eller Google Stadia?

Då fanns det ju faktiskt fler och bättre alternativ att välja så inte direkt jämförbart.

Jag ser hellre en person som Musk driva detta framåt än ett girigt läkemedelsbolag.
Tekniken är oundviklig det råkar bara vara så att han återigen är först.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

eller att man missar en betalning och dom stänger av det det är ju ändå usa vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

eller att man missar en betalning och dom stänger av det det är ju ändå usa vi pratar om.

Det kanske kan hjälpa dig att inte missa betalningarna 😉
Och om dom stänger av är du ju i värsta fall tillbaka på rutan du startade.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tycker detta är en lite för skev vinkling, han köpte inte upp Tesla. Som jag skrev ovan i tråden, han investerade i Tesla när det bara var en idé och hade tre anställda, 6år innan den första bilen rullade ut till kund. Sen fick han företaget att växa genom att dra in fler investerare.

SpaceX/Starlink, Neuralink och The Boring Company har Musk dock varit med och startat, från grunden. Han var medgrundare till OpenAI också.

Har du kollat upp StarLink tex och hur verkligheten stämmer överens med vad Musk lovar? Det är väldigt lätt att snacka, en helt annan att leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Har du kollat upp StarLink tex och hur verkligheten stämmer överens med vad Musk lovar? Det är väldigt lätt att snacka, en helt annan att leverera.

Du menar att starlink mest är snack? Tycker Musk levererat ganska bra, över 5000 satelliter i omlopp runt jorden, som kan nyttas i över 70 länder med utrustning och abonnemang du kan köpa idag för småpengar. Har någon annan som snackat om internet över satellit levererat bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Musk försöker hjälpa folk som är handikappade att återfå någon sorts självständighet tillbaka i livet, men självklart är det bara gnäll på att han har åsikter på xwitter ni inte håller med om så därför är detta dåligt. Pinsamt.

Nej, han försöker tjäna pengar. Finns redan universitetssjukhus som forskar i exakt samma sak sedan trettio år tillbaks. Donera pengarna dit istället. Men nej, Musk vill tjäna pengar. Eller, tror inte ens det, tror han bara är ute efter makt o kontroll.
Och sen baserat på alla hans lögner o överdrifter så är det svårt att tro på gubben.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3