Fibermediekonverterare - rätt val här?

Permalänk
Medlem

Fibermediekonverterare - rätt val här?

Hej!

Detta gäller ett köpt hus i Spanien.

Initialt satt en Huawei-router i skåpet: https://ibb.co/n7d743z
Modell Huawei EG8145V5.

Den är ansluten till ett sånt här fiberuttag: https://ibb.co/3yZLZQY

För att förbättra internet på våning 2 har en TP-Link AX12 samt en TP-Link Archer Air R5 Router inhandlats.

Men AX12-routern har såklart vanligt nätverksuttag. Nu antar jag att jag behöver en fibermediekonverterare och har tittat på en TP-Link MC112CS Fibermediekonverterare som jag avser koppla in fiberuttaget samt routern med nätverkssladd i.

Min slutgiltiga fråga är - kommer det här funka och är det bästa lösningen jag kommit fram till? Har ej inhandlat fibermediekonverteraren ännu (TP-Link MC112CS).

Har såklart kikat på en wifi extender men ett mesh-nätverk skall såklart vara en mer stabil lösning vilket är önskvärt...

Internet är 100/100.

Tack så hemskt mycket för svar!

Permalänk
Medlem

Oavsett om den modellen passar eller ej skulle jag nog satsa på en som klarar åtminstone 1 Gbit/s. Misstänker att prisskillnaden inte är särskilt stor i och med att hårdvaran för det funnits ute på marknaden väldigt länge.

Det kan ju också vara så att ISP:n länkar upp på 1 Gbit/s och sedan stryper hastigheten på sin sida. I så fall kommer du sannolikt få högre hastighet med en sådan mediakonverterare eftersom du inte begränsas av ditt 100 Mbit/s-interface (som aldrig kommer ge fulla 100 Mbit/s).

Du bör förövrigt låta fiberkabeln sitta ansluten till den gamla routern tillsvidare så att den inte riskerar att bli smutsig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Var försiktig när kopplar ur fiberkablage. Det är lätt att det blir "osynlig" smuts på fiberänden, som kan repa och försämra framtida kontakt. Dessutom titta *aldrig* in i en fiberkontakt (kan skada ögonen), om man måste så kan man använda fattigmanskoll genom att fotografera med en mobilkamera på kontakten. Detta gäller både fiber-snöret och transceivern.

Du bör kolla upp med ISPn att det är ok att du byter ut deras "CPE"-hårdvara och kör med eget. Om du fortsätter är det nog mer lämpligt att skaffa sig en router/brandvägg med SFP/SFP+-slot och sedan kolla med ISPn vad det är för transceiver (SFP/SFP+-modul) som behövs i din ände av fibern.

Kontakten ser ut som en "SC", och om det enbart är en solo-kontakt (ej "dubbelpipig") så är det nog någon form av BiDi-transciever som behövs. Dessutom är troligtvis single-mode-fiber (oftast "LX" eller "LH" transceivers).

Även om du har ett 100/100 abonnemang kan det mycket väl vara så att själva länken är 1 Gbps (eller 10 eller 25... med SFP+), traffic shaping kan ske mjukvarumässigt på andra ställen är fysiskt i länken. Det gör att den föreslagna media-konvertern kan begränsa eller t.om. bryta kopplingen med ISP-sidan. Dessutom finns det olika tekniker för att köra "BiDi" (dubbel-riktat över "single-strand fiber"). Den befintliga Huawei-boxen har dessutom stöd för t.ex. POTS, vilket betyder att den har en "service-multiplexer" inbyggd och därmed kan överlagra olika tjänster över GPON-leveransen från ISPn.

Som sagt kolla med ISP att du kan köra med egen utrustning, och vad som i så fall krävs på "din" sida.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Du bör inte röra nånting med fiberkonvertern. Sladden är OERHÖRT känslig för smuts. Hoppas du inte rörde vid änden på den.

Du har redan en fiberkonverter, är det nått fel med att använda den?
In i fiberkonvertern kopplar du din routern.
Efter routern kopplar du sen eventuell accesspunkt/datorer/switchar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Oavsett om den modellen passar eller ej skulle jag nog satsa på en som klarar åtminstone 1 Gbit/s. Misstänker att prisskillnaden inte är särskilt stor i och med att hårdvaran för det funnits ute på marknaden väldigt länge.

Det kan ju också vara så att ISP:n länkar upp på 1 Gbit/s och sedan stryper hastigheten på sin sida. I så fall kommer du sannolikt få högre hastighet med en sådan mediakonverterare eftersom du inte begränsas av ditt 100 Mbit/s-interface (som aldrig kommer ge fulla 100 Mbit/s).

Du bör förövrigt låta fiberkabeln sitta ansluten till den gamla routern tillsvidare så att den inte riskerar att bli smutsig.

Tack för input. Den sitter i Huawei-modemet just nu. Hade ingen aning om att den var så känslig för smuts, tack!

Skrivet av mille74:

Var försiktig när kopplar ur fiberkablage. Det är lätt att det blir "osynlig" smuts på fiberänden, som kan repa och försämra framtida kontakt. Dessutom titta *aldrig* in i en fiberkontakt (kan skada ögonen), om man måste så kan man använda fattigmanskoll genom att fotografera med en mobilkamera på kontakten. Detta gäller både fiber-snöret och transceivern.

Du bör kolla upp med ISPn att det är ok att du byter ut deras "CPE"-hårdvara och kör med eget. Om du fortsätter är det nog mer lämpligt att skaffa sig en router/brandvägg med SFP/SFP+-slot och sedan kolla med ISPn vad det är för transceiver (SFP/SFP+-modul) som behövs i din ände av fibern.

Kontakten ser ut som en "SC", och om det enbart är en solo-kontakt (ej "dubbelpipig") så är det nog någon form av BiDi-transciever som behövs. Dessutom är troligtvis single-mode-fiber (oftast "LX" eller "LH" transceivers).

Även om du har ett 100/100 abonnemang kan det mycket väl vara så att själva länken är 1 Gbps (eller 10 eller 25... med SFP+), traffic shaping kan ske mjukvarumässigt på andra ställen är fysiskt i länken. Det gör att den föreslagna media-konvertern kan begränsa eller t.om. bryta kopplingen med ISP-sidan. Dessutom finns det olika tekniker för att köra "BiDi" (dubbel-riktat över "single-strand fiber"). Den befintliga Huawei-boxen har dessutom stöd för t.ex. POTS, vilket betyder att den har en "service-multiplexer" inbyggd och därmed kan överlagra olika tjänster över GPON-leveransen från ISPn.

Som sagt kolla med ISP att du kan köra med egen utrustning, och vad som i så fall krävs på "din" sida.

Tack för oerhört utförligt och bra svar. Det blir till att stämma av med ISP:n som nästa steg. Hade ingen aning att man ej fick titta in i fiberkontakten, tack för varningen (samt att undvika smuts).

Kollar närmre på en bidi transceiver beroende på input från ISP. Det ter sig bara märkligt att setupen som är nu ger dåligt internet i hela huset, hur hade de tänkt att man skulle ha bra internet på övervåningen med den här setupen? Eller så har de inte tänkt sig det...

Skrivet av FX9:

Du bör inte röra nånting med fiberkonvertern. Sladden är OERHÖRT känslig för smuts. Hoppas du inte rörde vid änden på den.

Du har redan en fiberkonverter, är det nått fel med att använda den?
In i fiberkonvertern kopplar du din routern.
Efter routern kopplar du sen eventuell accesspunkt/datorer/switchar

Tack för heads-upen, uppskattas. Vad menar du med att jag redan har en fiberkonverter, vilken menar du är fiberconvertern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolce:

Vad menar du med att jag redan har en fiberkonverter, vilken menar du är fiberconvertern?

Huawei-manicken har en LED märkt PON, vilket starkt tyder på att den har fiber in till sig. Det är ju därför alla i tråden pratar om att koppla ur fibern, du tycks vilja byta ut Huawei-manicken. Frågan är varför.

Huawei-manicken har också antenner, vilket tyder på att den har inbyggd accesspunkt. En sådan mojäng är då antagligen också en router/brandvägg/NAT-device. Om du inte ställer den i bryggat läge kommer du sannolikt att få en onödig nivå av NAT om du kopplar din nya router till en av Husweiens LAN-port (vilka rimligen är vanlig ethernet/RJ45/koppar, likt din nyköpta router). Det kanske eller kanske inte kommer spela roll för dig.

Permalänk
Medlem

PON är väldigt vanligt i vissa delar av världen (och väldigt ovanligt i Sverige) - det innebär att dessa SFP/CPE är väldigt speciella och går inte att byta hur som helst.

https://img-en.fs.com/community/upload/kindEditor/202008/07/_...

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är anslutet till ett PON-nätverk vill du absolut inte byta ut operatörens "burk", men det kanske går att sätta den i bryggläge eller liknande?

Du kommer inte kunna använda en "vanlig" fibermediaomvandlare för 1000BASE-LX eller liknande, PON är helt annan teknik, som i teorin är standardiserad, men i praktiken är kompatibilitet mellan olika tillverkare en huvudvärk, och du har dessutom inte själv kontroll över vilka enheter som är "provisionerade", det är ISP:ns jobb, och de kommer inte hjälpa dig ansluta något eget till det nätet.

Detta delvis eftersom PON är ett passivt nät där störningar hos en användare kan störa ut nätet för många andra användare, en av nackdelarna med PON.

Permalänk
Medlem

Ringde just Olivenet. Eller, jag skrev på deras sajt, sen ringde de upp efter 2 minuter (!!!) en fredagkväll kl 18:20. Otrolig kundservice so far.

Jag berättade läget, på engelska, till Olivenet (som då är ISP:n), att internet är kasst på våning två i lägenheten och att Huawei-routern de installerat inte är mesh så vi kan inte installera en meshpunkt.

Då sa dem:

Alt 1) Vi installerar ett nytt bredband/kontrakt på våning 2 (den mest idiotiska idén jag hört)
Alt 2) Du installerar en mesh-router

Jag frågar... vi har köpt en mesh-router, men det är tp-koppling på den. Vilken mesh-router ger ni till era kunder som begär det, eller använder det? Det visste hon såklart inte.

Kände inte att jag skulle få ut något mer av det samtalet så därefter sa jag tack och hej.

Googlar på mesh-router med fiberkoppling men hittar inga? Finns det inte mesh-routrar med den koppling som den nuvarande har, dvs sc-port? Googlar "mesh router sc port" oh hittar nada.

Vill ju bara byta ut Huawei-routern mot en med mesh så jag kan köpa en mesh-accesspunkt å plugga in i väggen på övervåningen.

Tack så hemskt mycket för alla svar hittills, är riktigt kass på nätverk inser jag dock; de flesta inläggen är rena grekiskan. Har dåligt tålamod och vill bara lösa problemet snabbt och enkelt men det verkar inte så enkelt...

Enklast hade ju varit att använda den AX12-a och Air R5 jag köpt hem fr TP-Link, men då hade jag behövt en rekommendation på vilken adapter jag behöver.

Ngn som har en rekommendation att dela med er av på vad ni hade gjort i mitt läge?

Har alltså en TpLink Ax12 + Air R5 jag inte kan koppla in och en ISP som säger "köp en mesh-router". Enklast borde väl vara att köpa en konverterare, men vilken funkar isf?

Permalänk
Medlem

Kan du logga in i huawei routern o brygga den?
Då kan du du använda egen router.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Lite konfunderat på varför du tror att ethernet/lan/tp (och allt man vill kalla nätverkskabel) inte räcker?

Står det ett lösenord på routern (din GPON gateway) efter webbadressen så kan du använda denna för att gå in i routern och slå av WiFi samt sätta den i bryggat läge. Alternativt får du ringa leverantören så gör de detta åt dig. Egen utrustning ansluter du med nätverkskabel. Bryggar du behöver du (egen) router, slår du bara av WiFi – men inte bryggar – behöver du accesspunkter eller meshsystem i accesspunktläge.

Ethernet kommer prata i 1000 Mbit/s (1 Gigabit/s) med din Huawei så du behöver absolut inte fiber in i din utrustning för att nyttja dina 100 Mbit/s. Leverantörens utrustning för WiFi använder vanliga nätverksuttag.