köpråd volvo v70 rullat många mil

Permalänk
Medlem

köpråd volvo v70 rullat många mil

Hejsan jag funderar på att köpa en v70 och sälja bilen jag har nu, då jag behöver pengarna.
har dock aldrig köpt en bil som rullat långt.
denna v70 har rullat 28k mil.
detta står i annonstexten.
vill ju inte köpa en bil som kommer kosta massa reperationspengar.
så vad tycker ni ?

V70 T4 R-Design 2011 Automat. En speciell bil... Jag har lagt ner en hel del pengar på den och bytt en massa delar inklusive service och alla filter och vätskor!
Alla bromsar och skivor är bytta!
Kamrem och vattenpump bytt!
Turbon är bytt!
Tändspolarna är bytta!
AC kompressorn bytt med ny gas!
Växellådsoljan är bytt med filter!
Svart och vitt R-Design skinn inredning!
Bluetooth telefon och en extra för media!
Säljs med fina 16" vinterdäck på Volvo original fälgar!
20" sommarhjul med nästan nya däck följer med mot pris tillägg!
Fast dragkrok!
Bagagerumsmatta!
Textilmattor!
Finns inlägg till bakrutorna om man vill tona de! Följer med!
28000 mil som inte känns alls!
Besiktigad till 2024.05.31
Skatten är på 1856kr

Permalänk
Medlem

Mycket handlar ju om pris och hur den körts.

Den enda personliga erfarenheten av en liknande bil är svärföräldrarnas V70 som gått 40k+ mil, nu börjar den visa problem.

De vanliga frågorna är som alltid. Hur många tidigare ägare, hur/när har den servats.

Det enda jag kanske tycker är lite konstigt är varför Turbon bytts, jag kan väl tycka den borde hållit längre, är det pga körning, dålig service eller bara otur?

Sen är frågan hur bluetoothen är inkopplad, är det någon budget egenlösning eller är det från fabrik/en bättre gjord installation. Är osäker på vad som fanns till dessa modeller.

Personligen tycker jag väl inte att 28k mil är så långt, framförallt nu när priserna är vad de är, men frågan är ju också vad han begär för bilen.
100k kr, nja pass på det
50k kr, kanske det.

Dock får jag intrycket att detta är en så kallad i min mening "cooling bil", behöver ju dock absolut inte vara ett bekymmer, bara något jag personligen hade varit lite mera vaksam på.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

vill ju inte köpa en bil som kommer kosta massa reperationspengar.
så vad tycker ni ?

Överväg inte ens det där gamla liket Vill du slippa reparationer och höga amorteringar, så får du nog sikta in dig på Toyota eller något annat asiatiskt märke.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Du kan ju fråga vilken motorreparation han gjorde när bilen köptes. Den köpte ju för drygt ett år sen med rasad motor. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EPC339

Men den verkar ju genomgången, allt är ju värt till rätt pris

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan jag funderar på att köpa en v70 och sälja bilen jag har nu, då jag behöver pengarna.
har dock aldrig köpt en bil som rullat långt.
denna v70 har rullat 28k mil.
detta står i annonstexten.
vill ju inte köpa en bil som kommer kosta massa reperationspengar.
så vad tycker ni ?

V70 T4 R-Design 2011 Automat. En speciell bil... Jag har lagt ner en hel del pengar på den och bytt en massa delar inklusive service och alla filter och vätskor!
Alla bromsar och skivor är bytta!
Kamrem och vattenpump bytt!
Turbon är bytt!
Tändspolarna är bytta!
AC kompressorn bytt med ny gas!
Växellådsoljan är bytt med filter!
Svart och vitt R-Design skinn inredning!
Bluetooth telefon och en extra för media!
Säljs med fina 16" vinterdäck på Volvo original fälgar!
20" sommarhjul med nästan nya däck följer med mot pris tillägg!
Fast dragkrok!
Bagagerumsmatta!
Textilmattor!
Finns inlägg till bakrutorna om man vill tona de! Följer med!
28000 mil som inte känns alls!
Besiktigad till 2024.05.31
Skatten är på 1856kr

Skulle letat vidare, visst han har bytt massa delar, men vad det säger är "jag har tröttnat, nu får nån annan ta över skiten"

Kolla car. Info.. Skulle inte förvåna mig om han ägt bilen i 2månader max

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Mycket handlar ju om pris och hur den körts.

Den enda personliga erfarenheten av en liknande bil är svärföräldrarnas V70 som gått 40k+ mil, nu börjar den visa problem.

De vanliga frågorna är som alltid. Hur många tidigare ägare, hur/när har den servats.

Det enda jag kanske tycker är lite konstigt är varför Turbon bytts, jag kan väl tycka den borde hållit längre, är det pga körning, dålig service eller bara otur?

Sen är frågan hur bluetoothen är inkopplad, är det någon budget egenlösning eller är det från fabrik/en bättre gjord installation. Är osäker på vad som fanns till dessa modeller.

Personligen tycker jag väl inte att 28k mil är så långt, framförallt nu när priserna är vad de är, men frågan är ju också vad han begär för bilen.
100k kr, nja pass på det
50k kr, kanske det.

Dock får jag intrycket att detta är en så kallad i min mening "cooling bil", behöver ju dock absolut inte vara ett bekymmer, bara något jag personligen hade varit lite mera vaksam på.

Skrivet av Superfrog:

Överväg inte ens det där gamla liket Vill du slippa reparationer och höga amorteringar, så får du nog sikta in dig på Toyota eller något annat asiatiskt märke.

Skrivet av juckeyy:

Du kan ju fråga vilken motorreparation han gjorde när bilen köptes. Den köpte ju för drygt ett år sen med rasad motor. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EPC339

Men den verkar ju genomgången, allt är ju värt till rätt pris

Skrivet av moonblase:

Skulle letat vidare, visst han har bytt massa delar, men vad det säger är "jag har tröttnat, nu får nån annan ta över skiten"

Kolla car. Info.. Skulle inte förvåna mig om han ägt bilen i 2månader max

Tack för alla svar han ville ha 60-70k ungefär men ska ställa fler frågor, tänkte mest att Volvo är väl den enda bilen som känns mest bekväm att köpa med långa mil.

Permalänk
Medlem

MPS6 växellådan (Powersift) är på vissa områden bättre än Geartronic (TF80-SC) då man kan byta filter i lådan på Powershiften. Växlar den mjukt och inte slänger i växlarna så borde den vara okej.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

En gammal bil som gått långt kommer kosta tid och pengar i reparationer.
Så det är bäst att vara redo för det.
En nästan 15 år gammal Volvo med närmare 30k mil och automat dessutom... den sjunger definitivt på sista versen. Skulle inte ge mer än 20k för en sån, max. Den kan lätt kosta lika mkt i reparationer på ett år.

Kia har ju 7 års garanti, skulle sikta på en sån om man vill slippa allt för mkt besvär.
Volvo är REJÄLT övervärderade i Sverige IMO. De är inga kvalitetsbilar länge, långt ifrån.

Permalänk
Medlem

Generellt så brukar ”häftiga” bilar vara rätt tufft körda. En ”tråkig” motor är större chans att den är lugnt körd och speciellt om den är servad bra.

Ska man ha en rolig bil bör man titta på nyare eller kontrollera den noga. De som moddat massa på bilen är ofta de som kör som en street racer och sliter på bilen betydligt mer än en som gått som pendel i landsvägsfart hela livet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

En gammal bil som gått långt kommer kosta tid och pengar i reparationer.
Så det är bäst att vara redo för det.
En nästan 15 år gammal Volvo med närmare 30k mil och automat dessutom... den sjunger definitivt på sista versen. Skulle inte ge mer än 20k för en sån, max. Den kan lätt kosta lika mkt i reparationer på ett år.

Kia har ju 7 års garanti, skulle sikta på en sån om man vill slippa allt för mkt besvär.
Volvo är REJÄLT övervärderade i Sverige IMO. De är inga kvalitetsbilar länge, långt ifrån.

Den kommentaren är ändå intressant. Volvo är övervärderade i Sverige, ändå går en stor del av dom till export

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

En knappt 15 år gammal Volvo med närmare 30k mil och automat dessutom... den sjunger definitivt på sista versen. Skulle inte ge mer än 20k för en sån, max.

Automat är ju av flera anledningar en rejäl fördel när bilar kommer upp i åren:
Minskad chans till "inspirerad körning".
Ofta ointressant för yngre rallyvärldsmästare.
Automat är snällare för hela drivlinan, allt från motorkuddar till drivknutar klarar sig bättre utan rycken som en manuell bil får stå ut med..
Ingen koppling att oundvikligen behöva byta.

Men som med allt annat bilrelaterat så hänger det ju på om tidigare ägare skött underhållet.

Permalänk
Medlem

Den såg rätt fräsch ut men jag hade nog inte chansat... Här är några alternativ med max 20 000 mil på mätaren:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Vad du kör nu kan ju vara av intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Den kommentaren är ändå intressant. Volvo är övervärderade i Sverige, ändå går en stor del av dom till export

Det gäller ju i stort sett alla bilar nu, pga kronan är så billig.
Min senaste Volvo korkade EGR-ventilen ihop på. 3 år gammal bil.
Bara köpt nya elbilar senaste åren.
När körde Tesla provade jag en ny V60 T8. Den kändes sämre byggd än min gamla V60. Sämre än Teslan t.o.m(USA-byggd 2019 Model 3 Performance).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Automat är ju av flera anledningar en rejäl fördel när bilar kommer upp i åren:
Minskad chans till "inspirerad körning".
Ofta ointressant för yngre rallyvärldsmästare.
Automat är snällare för hela drivlinan, allt från motorkuddar till drivknutar klarar sig bättre utan rycken som en manuell bil får stå ut med..
Ingen koppling att oundvikligen behöva byta.

Men som med allt annat bilrelaterat så hänger det ju på om tidigare ägare skött underhållet.

Tvärtom skulle jag säga.
Lättare att köra en automat hårt, bara trycka plattan i mattan...
Problemet med automat är att de måste underhållas. Manuella är mkt enklare och robustare konstruktioner.
Visst kan det behövas något kopplingsbyte, men det är en struntkostnad vs att byta hela lådan.

Jag har mkt koll på bilauktioner, och när det dyker upp objekt med "felkod i automatlådan" är det i stort sett ingen som vill ha dem, av en anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tvärtom skulle jag säga.
Lättare att köra en automat hårt, bara trycka plattat i mattan...
Problemet med automat är att de måste underhållas. Manuella är mkt enklare och robustare konstruktioner.
Visst kan det behövas något kopplingsbyte, men det är en struntkostnad vs att byta hela lådan.

Jag har mkt koll på bilauktioner, och när det dyker upp objekt med "felkod i automatlådan" är det i stort sett ingen som vill ha dem, av en anledning...

Det hänger såklart på vilken tillverkare man kolla på.
Vissa är ju legendariskt dåliga, folkas DSG t.ex.
Medans problem med just volvo V70 växellådor (manuell och automat) främst verkar drabba trimnissar.

"Plattan i mattan" har mer med föraren att göra.
Automater sedan 90 talet är ju integrerade med motorns styrsystem, så det finns ingen anledning att anta att dom på något sätt skulle ta stryk av hård körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det hänger såklart på vilken tillverkare man kolla på.
Vissa är ju legendariskt dåliga, folkas DSG t.ex.
Medans problem med just volvo V70 växellådor (manuell och automat) främst verkar drabba trimnissar.

"Plattan i mattan" har mer med föraren att göra.
Automater sedan 90 talet är ju integrerade med motorns styrsystem, så det finns ingen anledning att anta att dom på något sätt skulle ta stryk av hård körning.

Oavsett tillverkare så är de betydligt dyrare att reparera än en manuell.

Konstigt argument. "Motorns styrsystem" styr ju också motorn, så då skulle motorn inte heller kunna ta skada av hård körning?
Mer belastning ger mer slitage. Det är ofrånkomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Oavsett tillverkare så är de betydligt dyrare att reparera än en manuell.

Konstigt argument. "Motorns styrsystem" styr ju också motorn, så då skulle motorn inte heller kunna ta skada av hård körning?
Mer belastning ger mer slitage. Det är ofrånkomligt.

Men du antar ju att automatbilar körs hårdare än manuella.
Vilket ju såklart inte stämmer.

Men den här diskussionen hjälper ju inte TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men du antar ju att automatbilar körs hårdare än manuella.
Vilket ju såklart inte stämmer.

Men den här diskussionen hjälper ju inte TS

Nej, det antar jag inte. Jag poängterar endast att de är betydligt dyrare att reparera, och med närmare 30k mil är det stor risk att de kommer kräva just det.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det hänger såklart på vilken tillverkare man kolla på.
Vissa är ju legendariskt dåliga, folkas DSG t.ex.
Medans problem med just volvo V70 växellådor (manuell och automat) främst verkar drabba trimnissar.

"Plattan i mattan" har mer med föraren att göra.
Automater sedan 90 talet är ju integrerade med motorns styrsystem, så det finns ingen anledning att anta att dom på något sätt skulle ta stryk av hård körning.

DSG är ingen äkta automat. Det är två manuella som jobbar ihop och ger illusionen av en automat.

Hur hårt en bil körts säger ofta inte så mycket. Byter man olja som man ska slits motorerna inte mycket. Det som brukar bli slitet när bilen gått långt är bussningar och dylikt. Och så kommer rosten såklart.

Permalänk
Medlem

Våran V70 har rullat 47000 mil så 28000 låter ju ganska lite. Men ska erkännas att den nog kommer bytas ut inom nått år/när nått stort händer.

Permalänk
Medlem

Billigaste automatbilen jag har ägt är en Mazda 3 -18 Automat med absolut ingen utrustning, gick billigt, krånglade aldrig och faktiskt helt okej.

Andrahandsvärdet på dessa bilar är skyhöga, jag gjorde vinst på min när jag sålde den... köpte den 2020 och sålde den när jag hämtade ut min 2024 modell.

Köptes för 130k med 9k mil på mätaren och byttes in för 160k med 16k mil på mätaren, dessa bilar säljer för 180-190k.

Har idag en Mazda 3 -24, inte så billig men kör vidare på vinnande koncept då den förra bara krävde mig på pengar vid 3 tillfällen och var det servicar.

Söker du kombi kan du försöka hitta en Mazda 6 med "rattvärme" då det är facelift modellen, finns både som diesel och bensin.

Ska du kolla på äldre modeller ska du undvika dieseln de hade problem till runt 2015-2016.

Kolla efter rost bara då de älskar att rosta, baklucka, bakdörrar främst samt fronten från stenskott och över vindrutan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.