Testpilot: ASUS ROG Phone 8 Pro – mobilspelande har aldrig varit bättre

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 verkar imponerande. Tampas med Apples A17.

Samsung kör väl också den i Galaxy S24?

För övrigt tycker jag du ska sätta fler ROG-klistermärke på din bärbara dator.

Kan tänka mig att man kan koppla in en extern skärm till den med, men vet om det är sant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

iPhone 15 Pro Max körd med 94% batteri.
Det enda Asus ROG Phone 8 vinner på är flertrådat, i grafikprestanda får ROG Phone 8 storstryk, så klassledande prestanda…Nja, inte riktigt, inte ens nära faktiskt.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Dem8n:

Nej.
Det enda den tampas i är flertrådat CPU-test.
Resten får den storstryk i.

Den vid det här laget gamla A14 däremot tampas den med i grafikprestanda.

Intressant. Jag kollade på data här:
https://infogram.com/snapdragon-8-gen-3-reference-combined-be...

Men ”Reference Phone” kan man ju fundera över vad det betyder…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

iPhone 15 Pro maxar resultatet i 3DMark Wild Life, så har lite svårt att förstå hur de har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressant. Jag kollade på data här:
https://infogram.com/snapdragon-8-gen-3-reference-combined-be...

Men ”Reference Phone” kan man ju fundera över vad det betyder…

Varför kör man Wildlife och inte Wildlife Extreme?
I Wildlife Stress Test är min FPS låst till 60, kan ju förklara resultatet i det du länkade till.

Permalänk
Medlem

Nu har jag slagit 3000-vallen med min iPhone 15 Pro (iOS 17.3):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/4529529

Ser fram emot om 2-3 år när Android är ikapp

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dem8n:

iPhone 15 Pro Max körd med 94% batteri.
Det enda Asus ROG Phone 8 vinner på är flertrådat, i grafikprestanda får ROG Phone 8 storstryk, så klassledande prestanda…Nja, inte riktigt, inte ens nära faktiskt.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Dem8n:

Nej.
Det enda den tampas i är flertrådat CPU-test.
Resten får den storstryk i.

Den vid det här laget gamla A14 däremot tampas den med i grafikprestanda.

Skrivet av walkir:

Nu har jag slagit 3000-vallen med min iPhone 15 Pro (iOS 17.3):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/4529529

<Uppladdad bildlänk>

Ser fram emot om 2-3 år när Android är ikapp

Synd att det översätts rätt dåligt i verkligheten, åtminstone när det kommer till spel
Skämt åsido.. Hatten av till ingenjörerna på Apple; Bionics och M-serien är imponerande saker överlag.

Däremot ligger det en viss sanning i mitt skämt-kritiska uttalande ovan. Trots att A17-kretsen på papper bör decimera det mesta på Android-sidan med sitt Metal-API och höga poäng i syntetiska tester, så är det rätt vedertaget att telefonen chippet sitter i inte mäktar med större belastning över tid.

Exempel är som testat i artikeln Genshin Impact, där 60 stadiga FPS inte var några som helst problem över tid med ROG Phone 8 Pro och SD8Gen3. Samma titel på en iPhone 15 Pro snittar märkbart lägre, när väl temperatur och sonika har stabiliserat sig. Resultatet av detta utöver en lägre snittbildfrekvens är en hackig upplevelse.

Ingen behöver inte ta mitt ord på detta, finns gott om artiklar och videos på nätet som täcker ämnet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Exempel är som testat i artikeln Genshin Impact, där 60 stadiga FPS inte var några som helst problem över tid med ROG Phone 8 Pro och SD8Gen3. Samma titel på en iPhone 15 Pro snittar märkbart lägre...

Samma titel innebär dock inte att grafiken är identisk. Långt ifrån! Just Genshin Impact sägs ha sämre grafik (färre objekt, kortare draw distance etc.) på Android jfm iPhone. Finns bland annat trådar om detta på Reddit.

I många fall är det lite som att jämföra PS4 och PS4 Pro med en PS5:a

Inget tvivel om att ROG Phone 8 Pro är en kraftfull mobil i Android-lägret, men samtidigt är många titlar mer lättdrivna till Android jfm iOS/iPadOS-versionerna.

Många spel till iOS kan även få en iPad Pro M1 att gå på knäna.

Permalänk
Medlem

Hur länge utlovar Asus mjukvaru-uppdateringar? Det har varit en deal-breaker för mig på deras tidigare enheter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hur länge utlovar Asus mjukvaru-uppdateringar? Det har varit en deal-breaker för mig på deras tidigare enheter.

"Asus utlovar två års Android-uppdateringar och fyra års säkerhetsuppdateringar"

Snabb googling så vet inte om det stämmer tog svaret längst upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"Asus utlovar två års Android-uppdateringar och fyra års säkerhetsuppdateringar"

Snabb googling så vet inte om det stämmer tog svaret längst upp.

Om det stämmer så är det ju på tok för lite för en mobil i den här prisklassen. Borde inte vara lagligt.

Reguljära uppdateringar i 5 år och säkerhetsuppdateringar i 10 år, säger jag bara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Ni som länkar Geekbench resultat från era iPhones vill jag bara påpeka att det är ganska meningslöst. iPhone's dagar ädär de varit överlägsna konkurrenterna är tyävrr över för länge sedan. Det enda som de har just nu är bättre singelkärnig prestanda enligt Geekbench. Men kör man något annat benchmark som faktiskt har betydelse för vardaglig prestanda (antutu, 3dmark, GFXbench) så är det inte ens nära, A17 Pro får verkligen stryk av SD8G3. Även förra generationens Snapdragon (gen 2) presterar bättre än A17 Pro i de flesta tester. Och detta är för vanliga premium Android telefoner (Samsung, Oppo, Xiaomi mm). Jämför vi med specifika gaming telefoner (Redmagic, Zenfone mm.) som har betydligt bättre kylning, är skillnaden enorma.

En video med som jämför flera tester med SD8G3, A17 Pro och Mediateks senaste Dimensity 9300 (används i flera telefoner från kina) https://www.youtube.com/watch?v=RC2hquqNOL4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

En video med som jämför flera tester med SD8G3, A17 Pro och Mediateks senaste Dimensity 9300 (används i flera telefoner från kina) https://www.youtube.com/watch?v=RC2hquqNOL4

Synd bara att den videon innehåller grova fel i bland annat Adobe Premiere Rush-testet

Edit: Även imponerande att hon lyckats få så lågt resultat i Geekbench 6 för iPhone 15 Pro Max. Undrar om telefonen mår bra? Har svårt att förstå varför just min iPhone presterar så långt mycket bättre än för "professionella" YouTubers.

Fråga: Vad kör du för någon mobil själv?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Synd bara att den videon innehåller grova fel i bland annat Adobe Premiere Rush-testet

Edit: Även imponerande att hon lyckats få så lågt resultat i Geekbench 6 för iPhone 15 Pro Max. Undrar om telefonen mår bra? Har svårt att förstå varför just min iPhone presterar så långt mycket bättre än för "professionella" YouTubers.

Fråga: Vad kör du för någon mobil själv?

Vad är det för "grova fel" du syftar på? Gällande Geekbench 6 och IPhone 15 PM så är hennes resultat i linje med vad andra källor också rapporterat, även min 15 Pro presterar likjämt i Geekbench. Detta var bara en slumpmässig video jag valde, du kan kolla på någon annan ifall du inte litar på henne, men resultatet är de samma oavsett.

Jag kör två telefoner just nu, Pixel 8 Pro samt en iPhone 15 Pro som andra telefon.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

iPhone 15 Pro Max körd med 94% batteri.
Det enda Asus ROG Phone 8 vinner på är flertrådat, i grafikprestanda får ROG Phone 8 storstryk, så klassledande prestanda…Nja, inte riktigt, inte ens nära faktiskt.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Sitter med 15pro och rog 8 PRO framför mig . iPhone har snabbare bättre score på typ allt i Benchmark . Men testade genshin impact på båda samtidigt liggandes på bordet och ingen laddare inkopplad eller kylare i någon av dom .
Båda har stabila fps i början men efter 15-20 min börjar iPhone trottla och går ner till 20-30 fps . Asus rog 8 PRO klarade stabilt 1 timme och 20 min sen dog batteriet hade glömt ladda den när jag började testet . Men den höll stabila 60 fps hela tiden utan bekymmer .
iPhone blir mycket varmare baksida och framsida obekvämt varm att hålla i . Asusen vart varm med men mestadels baksidan men lite behagligare att hålla i men fortfarande för varm enligt mitt tycke.
Båda enheterna är grymt snabba ingen snack om saken . Men Asusen klarar deffenetivt hålla stabila frames genom en hel spel tid.
Vanlig användning som smsa ringa och surfa klarar asus batteriet betydligt bättre . Men iPhone klarar längre på batteriet i lite tyngre uppgifter som tex TikTok Netflix och youtube av någon konstig anledning (Streama).
Vid benchmarking av endast CPU är iPhone mer energi effektiv och tappar inte lika många % som Asus mobilen gör (skilde ca 5-6% efter 30 min stresstest . Bra jobbat Apple eran CPU prestanda per watt är grymt optimerad. Men kör vi igång ett spel är det ganska jämt iPhone tappade 2 % mindre än asus vid en timmes tempelrun spelande. Det är riktigt bra för att ha sånt litet batteri om man jämför vad Asusen har.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Sitter med 15pro och rog 8 PRO framför mig ...
Båda har stabila fps i början men efter 15-20 min börjar iPhone trottla och går ner till 20-30 fps

Intressant! Genshin Impact verkar ställa till det för samtliga iOS-/iPadOS-enheter.

Ser du någon skillnad rent grafiskt mellan versionerna? Ryktena säger att Android-versionen kör lägre upplösning internt samt lägre kvalitet jfm iOS-versionen, men vet även att det kan vara enhetsberoende på Android.

"And finally, max settings on iPhone has a higher internal resolution than on Android, which is capped lower. Android is capped at approximately 1400x720 still, whereas the iPhone is almost 1080p."

Stämmer uppgifterna ovan, så är det inte så konstigt att en likvärdig Snapdragon-SoC får bättre resultat än A17 Pro, då iOS-versionen kräver minst 3ggr så mycket av GPU:n jfm Android-versionen.

Tror det hade varit mer jämförbart att köra iOS-versionen på Default-inställningarna och Android på Highest. Tyvärr har jag ingen bra Android-enhet att testa med själv. En gammal Samsung Galaxy S8 känns lite trött med dagens mått

Permalänk
Skrivet av walkir:

Intressant! Genshin Impact verkar ställa till det för samtliga iOS-/iPadOS-enheter.

Ser du någon skillnad rent grafiskt mellan versionerna? Ryktena säger att Android-versionen kör lägre upplösning internt samt lägre kvalitet jfm iOS-versionen, men vet även att det kan vara enhetsberoende på Android.

"And finally, max settings on iPhone has a higher internal resolution than on Android, which is capped lower. Android is capped at approximately 1400x720 still, whereas the iPhone is almost 1080p."

Stämmer uppgifterna ovan, så är det inte så konstigt att en likvärdig Snapdragon-SoC får bättre resultat än A17 Pro, då iOS-versionen kräver minst 3ggr så mycket av GPU:n jfm Android-versionen.

Tror det hade varit mer jämförbart att köra iOS-versionen på Default-inställningarna och Android på Highest. Tyvärr har jag ingen bra Android-enhet att testa med själv. En gammal Samsung Galaxy S8 känns lite trött med dagens mått

Körde båda på samma inställningar märkte ingen skillnad i grafik alls bara lite annorlunda reflektioner på vissa detaljer men båda va igentligen identiska , är fortfarande förbryllad över iPhone att dom är så galet kraftfulla kunde köra med energisparläge och få ner värmen mycket och ändå ha bra frames .

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)