Drömjobbet? Tyskt järnvägsbolag letar Windows 3.11-admin

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Lite härligt gammalt W 3.11 & MS DOS. Det hade man i första datorn 1994.
Hjälpte en företagare med support för det vid ett tillfälle runt -96-97 och som betalning fick jag en mikro som höll i närmare 25 år.

Jobbar idag mot ett företag som har en hel del gammal utrustning och kör gamla applikationer, men inte riktigt så gamla, dessa dock sköts oftast av verksamheten själva och de som byggt applikationerna.

Det börjar vara en utmaning att hantera äldre än W10, även om W7 också förekommer och får anses vara det äldsta som vi kan tänkas installera. Jag skulle väl i teorin kunna göra ännu äldre, men det blir både svårt att hitta media och hårdvara som stöder det.
Tiden det tar att få till så gamla saker finns inte direkt när det mesta behöver lösas väldigt snabbt, möjligtvis även svårt att motivera den fakturerade tiden.

Kan man inte ha en mini lager med typ 10 färdiga datorer från lite olika generationer +lite reservdelar. Då kan man snabbt lösa problem, skicka en saftig faktura, och sedan i lugn och ro leta efter dem delarna man hade använt för uppdraget till riktigt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Trodde C20 körde lite nyare med tanke på att de kom runt 2000. Btw, C20 håller på o rustas upp, vet du om de uppgraderar OS:et också då?

Det kanske ska köra Windows Millennium?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Spontant tänkt, man kan ansluta en Raspberry Pi med Linux (och drivrutiner med protokollen) inga äldre noder skall behövas då.

Visst, men då behövs drivrutinertilli linux kerneln. Finns det så hade de inte varit några problem att byta ut det mot en modernare dator av valfritt slag. Hela problemet är ju att de inte vill skriva om drivrutinerna pga risken att introducera buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Kan man inte ha en mini lager med typ 10 färdiga datorer från lite olika generationer +lite reservdelar. Då kan man snabbt lösa problem, skicka en saftig faktura, och sedan i lugn och ro leta efter dem delarna man hade använt för uppdraget till riktigt pris?

Har lager, men saker tar ju plats och den senare är begränsad.
En del saker har man och de behövs aldrig, som kollegan berättat att han många gånger fått nya lagerdatorer för sina uppdrag men de har aldrig behövt bytas ut och istället legat på lager tills de skrotas.
Men en del prylar kan det mycket väl göras så med. Att de säljs en gång och tas tillbaka in till lager när användaren slutar/byter avdelning, för att sen faktureras för arbetet att ta fram och leverera ut dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

166 MHz, borde vara en Intel Pentium eller AMD K5 ?
På en så "snabb" dator hade de flesta väl åtminstone 16MB RAM redan på 90-talet. ?

Hade en Pentium MMX 166MHz med 32MB RAM i början av 1997. Kändes som att även Windows 95 flög fram på den maskinen.

Vår tidigare dator, en Cyrix Cx486 40MHz, hade däremot aldrig mer än 8MB RAM. Snodde senare minnena till min Amiga 500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Det vanligaste i datorer från Windows 3.11 tiden var att man körde 4 eller 8 MB RAM. Ofta Intel 486or. De med större ram minne stog oftast på stor företag, betänk att 4 MB RAM var något som då kostade multum och inte fanns för allmänheten att köpa, eller det gjorde det kanske. Men man behövde inte ha mera än 4 till 8 MB RAM då! 👍🏼😄

Jag hade en 486 på 90 talet.
Men den var på 66MHz, inte 166MHz.

Talar man om datorer på 166-233MHz så är vi uppe på Pentium utan MMX, Pentium med MMX, AMD K5, AMD K6, Pentium Pro eller kanske tom Pentium 2 (Har för mig 233MHz var lägsta för Pentium 2).
Att det mer handlar om dator från Windows 95 tiden, eller om man är late adopter, kanske t.o.m. Windows 98 tiden. Fast som man har installerat DOS och Windows 3.11 på.

Lite motsvarande som om man skulle bygga en ny dator 2023-2024 och Installera Windows 7 eller Windows 8 på den.

Att många datorer som var nya under andra halvan av 90 talet hade mer än 8MB RAM, även om det var vanligare att de hade Windows 95 eller Windows 98 än Windows 3.11

Min erfarenhet från Windows 95 var att 8MB RAM och Win 95 var gränsfall på användbart.
Medan 16MB RAM (eller mer) var mera användbart på riktigt.
Vilket var väl en anledning att de flesta under Windows 95 tiden hade minst 16MB RAM.

Men med 166MHz processor så låter det som att den datorn troligtvis är lite för ny för att egentligen vara en dator från Win 3.11 tiden, utan en nyare dator som man installerat Win 3.11 på.
Lite som att bygga en ny Windows 8 dator idag.

Permalänk
Medlem

Sånt är så roligt, visst finns det massa industrier som fortfarande har maskiner som kör jättegamla operativsystem? Har för mig att jag såg någon dokumentär om det!

Permalänk
Medlem

När AI blir självmedvetande och försöker ta över världen är det bara dom här maskinerna med dessa gamla operativsystem som fortfarande står på mänsklighetens sida.

...hmm, tror jag tittat på för många Terminator-filmor på sistonde.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vi har en CNC som kör Windows XP. Dom bytte skärm på den för några år sen (rackmonterad, så en panel med skruvfästen runt om). Då kostade en 17” skärm helt ren över 12.000kr exkl. moms.

Har på ett tidigare jobb så sent som för 6-7 år sen haft en kund som kom in och ville köpa en 8” bootdiskett (till en specifik CNC).

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hmm jag ser scenen framför mig med ungdomarna som får i uppdraget att ringa med en telefon med snurrskiva och blir helt ställda. Så misstänker något liknande här att de sökande är aja hur svårt kan ett gammalt operativsystem vara mot det nya. 🤣🤣https://www.youtube.com/watch?v=oHNEzndgiFI

Jag tror inte riktigt det är samma sak. De ungdomarna arbetar/intresserar sannolikt inte med telefoni. Skulle en ung person som arbetar/intresserar sig för telefoni få samma uppgift hade det inte varit någon utmaning.

Själv har jag inga problem att sätta mig in i datorsystem äldre än vad jag vuxit upp med. Tänker man en ung IT-ansvarig som söker jobbet hade det säkert gått lika bra som om en äldre person sökt tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Vi har en CNC som kör Windows XP. Dom bytte skärm på den för några år sen (rackmonterad, så en panel med skruvfästen runt om). Då kostade en 17” skärm helt ren över 12.000kr exkl. moms.

Har på ett tidigare jobb så sent som för 6-7 år sen haft en kund som kom in och ville köpa en 8” bootdiskett (till en specifik CNC).

På mitt förra jobb hade de en gammal robust 3000mm bordsfräs som hade kvar input i form av hålremsor, de hade dock lyckats koppla överföring av kod via dator tack och lov 🙏.

Där jag är nu körs det fortfarande med gammla svenska SMT sweturn svarvar från 80-talet med tjock-tv skärmar och gud vet vad för OS i bakgrunden. Retro-CNC. Trots detta slår de fortfarande majoriteten av nya maskiner i precision och stabilitet! Skiten var helt enkelt bättre förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

På mitt förra jobb hade de en gammal robust 3000mm bordsfräs som hade kvar input i form av hålremsor, de hade dock lyckats koppla överföring av kod via dator tack och lov 🙏.

Där jag är nu körs det fortfarande med gammla svenska SMT sweturn svarvar från 80-talet med tjock-tv skärmar och gud vet vad för OS i bakgrunden. Retro-CNC. Trots detta slår de fortfarande majoriteten av nya maskiner i precision och stabilitet! Skiten var helt enkelt bättre förr!

Hålremsa och CRT-datorer, låter som om det är åtminstone teknik som det går att uppdatera med en hallonpaj eller något annat hackervänligt.

Permalänk
Medlem

En sann implementation av "If it ain't broken, don't fix it."!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En sann implementation av "If it ain't broken, don't fix it."!!!

Frågan är bara om systemet verkligen inte är trasigt. Styrning av tåg är ju hyffsat känligt och är inte system helt isolerade är de ju fantastiska mål för en eventuell attack där man vill slå ut infrastruktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Även om jag verkligen gillar äldre hårdvara och mjukvara så tror jag inte att jag skulle vilja jobba med det. Windows 3.11 har en del intressanta hyss för sig ibland men kan vara stabilt på rätt hårdvara och ihop med rätt mjukvara i övrigt.

Vill minnas att vi har ett gäng tåg med liknande styrsystem även i Sverige, Y2 och X31/X32.

Windows 3.11 är det inte. Windows 98 på X31, och Windows XP på X61 om jag inte är fel på det. Det flashar förbi lite kvickt när man startar upp tåget, men man har ju sett det tusen gånger så jag tänker inte på det längre och förebehåller mig därför att ha helt uppåt väggarna fel.
Samma med senaste Vectron-loken. Modellen kom för 5 år sedan eller så, kör Windows XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Windows 3.11 är det inte. Windows 98 på X31, och Windows XP på X61 om jag inte är fel på det. Det flashar förbi lite kvickt när man startar upp tåget, men man har ju sett det tusen gånger så jag tänker inte på det längre och förebehåller mig därför att ha helt uppåt väggarna fel.
Samma med senaste Vectron-loken. Modellen kom för 5 år sedan eller så, kör Windows XP.

Titta, en till förare hännä 😃
Många spårfordon som använder gamla system. Även X50-55 använder 3.1 (eller om det va XP). Har för mig att jag startat upp nåt fordon för längesen där det va nån Unix-variant som operativ, men kan inte säga helt hundra. Traxx kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade en Pentium MMX 166MHz med 32MB RAM i början av 1997. Kändes som att även Windows 95 flög fram på den maskinen.

Vår tidigare dator, en Cyrix Cx486 40MHz, hade däremot aldrig mer än 8MB RAM. Snodde senare minnena till min Amiga 500

Min 486 var på 66MHz och från början 4MB RAM. Men minne uppgraderades i flera omgångar.
4MB -> 8MB -> 16MB -> 32MB.

När jag hade 4MB så typ alla att jag borde uppgradera till 8MB.
4 -> 8MB gjorde stooor skillnad.
Eller beror på vad man kör förstås. Finns saker där 4MB räcker så bra att det inte märks med mer.

Men det jag använde Dos för var i huvudsak.
1. Starta Windows 3.11
2. Köra Dos spel

För de användningsområden gjorde 4 -> 8 ofta stor skillnad.
Fanns saker som inte ens gick att starta på 4MB och många som gick snabbare på 8MB.

Eftersom uppgraderingen 4 -> 8 var så lyckad och gjorde så stor skillnad så ville jag fortsätta.

8 -> 16MB var väl inte lika dramatisk, men gjorde fortfarande betydande skillnad i vissa spel och Dos spel som fungerade helt okej med 8MB i Dos,
Med 16MB gick många av de att starta direkt i Windows utan att avsluta Windows först.

När tidigare minnes uppgraderingar varit så bra så tänkte jag mer = bättre
16 -> 32MB
Här märkte jag ofta ingen skillnad.
Beror på vad man gör såklart.
Det var ju inte sämre, ibland var det bättre, men oftast kändes det samma som 16MB.

Senare körde jag även OS/2 en period.
Där tror jag att jag drog större nytta av 32MB, men det var efter uppgradering, testade aldrig skillnaden.

Så ska man bygga en 486 eller Pentium som retro dator för en snabb Dos/Win 3.x maskin så skulle jag rekommendera 16MB RAM.
Att det är typ "det ultimata".

Men 8MB funkar oftast tillräckligt bra
Har man 32MB så gör det ju inget heller.
Framförallt om man har någon form av multiboot lösning att man kanske även kör Windows 95 eller 98 på samma maskin eller OS/2 så är det fördel med 32MB eller mer.
Men även i bara Windows 3.11 så är det åtminstone inte någon nackdel om man inte det är märkbart dyrare.

Om jag skulle leta delar för att bygga ihop en DOS/Windows 3.11 retro dator så hade jag satsat på 16MB RAM om inte prisskillnaden till 32MB hade varit obetydligt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Hålremsa och CRT-datorer, låter som om det är åtminstone teknik som det går att uppdatera med en hallonpaj eller något annat hackervänligt.

Hålkort/hålremsor borde väl vara rätt så tillförlitlig lagring ?

Eller beror väl lite på material.
Om det är gjort av papper/kartong så kan det vara känsligt för fukt/att bli blött.
Men säg om man skulle kunna föra över koden/datan till hålkort/hålremsor tillverkade i någon lämplig plast så skulle de kunna bli nästintill okänsliga för fukt/väta.
Kanske inte om de förvaras åratal eller årtionden under vatten eller i någon frätande vätska eller så.
Men att spilla ett glas vatten eller läsk eller öl på det skulle inte förstöra det iaf.
Samt att det behöver ingen ström för att behålla sin data.
Exempelvis SSD brukar ju sägas att de inte är lämpliga som cold storage under lång tid.
Hålkort är inte känsliga för magnetism heller.

Så är det tillräckligt små datamängder att det är hanterbart så borde hålkort/hålremsor kunna vara väldigt lagringsbeständigt, lite beroende på materialval av sagda hålkort/hålremsor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qpox:

Titta, en till förare hännä 😃
Många spårfordon som använder gamla system. Även X50-55 använder 3.1 (eller om det va XP). Har för mig att jag startat upp nåt fordon för längesen där det va nån Unix-variant som operativ, men kan inte säga helt hundra. Traxx kanske?

Lokförare unite!!
Njae. Traxx (jag kör 185an) använder nåt nyare än 3.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Sånt är så roligt, visst finns det massa industrier som fortfarande har maskiner som kör jättegamla operativsystem? Har för mig att jag såg någon dokumentär om det!

Finns hur många fabriker som helst där ute som har gamla maskiner med specialbyggda skärmar/datorer för just den maskinen. Det kan mer eller mindre vara omöjligt att hitta en ny dator/skärm om den nuvarande går sönder.
Alternativet är att antingen tuta och köra till det tar stopp och försöka lösa det då eller köpa en helt ny maskin vilket kan vara oerhört dyrt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

De behöver inte leta längre, här är jag. Jag kunde kopiera, klistra in och skapa en mapp, samtidigt som jag var jäkligt vass på Solitaire, Mahjong och MS Röj. De kan ringa mig på min gamla Ericsson.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kodade en del (Visual Basic…) på windows 3.11. På en 286:a @20MHz (med turbo-knappen intryckt) om jag inte minns fel. Det här var alltså på en dator utan minnesskydd (det kom väl med 386?) för processerna och ett operativsystem utan riktig multitasking. Det var också när jag var typ 15, så med rätt begränsade kunskaper och tre decennier sedan.

Men vad jag minns kunde en process helt enkelt ta hela CPU:n och hålla den tills man frivilligt yield:ade. Ville man att ramverket skulle rita om GUI:et fick man yielda. Men om man ritar GUI:et själv, så finns det inget[1] som kan avbryta processen. Vilket antagligen gör Windows 3.11 till det minst olämpliga av alla skrivbords-Windows om man vill ha ett stabilt system som bara gör det det ska med en enda applikation.

Där har ni antagligen förklaringen till att ett system från millennieskiftet kör alldeles för bra hårdvara för OS:et och ett OS som var två-tre generationer gammalt när systemet var nytt.

[1] inget mer än interrupt från hårdvara, så klart.

Permalänk
Medlem

Vänta nu.. Detta måste ju innebära att det finns nya drivrutiner till win 3.11..? Annars skulle de ju inte behöva uppdateras? *mind blown*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag kodade en del (Visual Basic…) på windows 3.11. På en 286:a @20MHz (med turbo-knappen intryckt) om jag inte minns fel. Det här var alltså på en dator utan minnesskydd (det kom väl med 386?) för processerna och ett operativsystem utan riktig multitasking. Det var också när jag var typ 15, så med rätt begränsade kunskaper och tre decennier sedan.

Men vad jag minns kunde en process helt enkelt ta hela CPU:n och hålla den tills man frivilligt yield:ade. Ville man att ramverket skulle rita om GUI:et fick man yielda. Men om man ritar GUI:et själv, så finns det inget[1] som kan avbryta processen. Vilket antagligen gör Windows 3.11 till det minst olämpliga av alla skrivbords-Windows om man vill ha ett stabilt system som bara gör det det ska med en enda applikation.

Där har ni antagligen förklaringen till att ett system från millennieskiftet kör alldeles för bra hårdvara för OS:et och ett OS som var två-tre generationer gammalt när systemet var nytt.

[1] inget mer än interrupt från hårdvara, så klart.

286an var första x86 cpun med memory management unit.
Windows NT var första windows med fungerade isolering mellan processer. Windows 95 skulle väl också ha det i teorin men krashade program där drog ju ofta ner hela systemet i skiten.

Permalänk
Medlem

Läste om detta någon annanstans tidigare idag, minns inte exakt var dock. Där stod att det var skyltsystemet på stationerna som sköttes av 3.11, inte något i tågen eller järnvägens styrsystem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

166 MHz!
Det är ju rena fartmonstret för Win 3.11

Jo... hade en gång en 486 33 MHz, visserligen med WIN 3.0 i början. Den var så snabb att många spel-demos kraschade när man ville testa. Dock kunde man gå in i BIOS och ställa ned hastigheten så de gick att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Det vanligaste i datorer från Windows 3.11 tiden var att man körde 4 eller 8 MB RAM. Ofta Intel 486or. De med större ram minne stog oftast på stor företag, betänk att 4 MB RAM var något som då kostade multum och inte fanns för allmänheten att köpa, eller det gjorde det kanske. Men man behövde inte ha mera än 4 till 8 MB RAM då! 👍🏼😄

Multum var ordet sa Bull!. Minns att jag 1994 köpte 16 MB ram för ca 5000:- Det var den dyraste komponenten i det bygget. Moderkort ca 700:- cpu 486-33, ärvd från annan dator som uppgraderats, blev senare en AMD 486 120 MHz ca 700:- Grafikkortet låg på ca 1000:- om jag minns rätt. Näst dyrast vad HDD:n. Kördes rätt länge som filserver med Linux.

Det dummaste med det moderkortet var att det kunde inte cacha mer än 16MB, så stoppade man i mer minne så gick prestandan ned till ca 1/3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Spontant undrar jag om det finns ny hårdvara att få tag i om datorn lägger av. Känns som en enorm risk om hela tåg blir obrukbara för att du inte kan ersätta lite elektronik. Men de kanske är stora nog för att specialbeställa på lite äldre noder?

Man kan nog köra en 386/486 emulator på en raspberry pi om man är lagd åt det hållet.
Win 95/98 går inte köra på moderna system p.g.a. att nåt går för snabbt. Går inte ens i en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hålkort/hålremsor borde väl vara rätt så tillförlitlig lagring ?

Eller beror väl lite på material.
Om det är gjort av papper/kartong så kan det vara känsligt för fukt/att bli blött.
Men säg om man skulle kunna föra över koden/datan till hålkort/hålremsor tillverkade i någon lämplig plast så skulle de kunna bli nästintill okänsliga för fukt/väta.
Kanske inte om de förvaras åratal eller årtionden under vatten eller i någon frätande vätska eller så.
Men att spilla ett glas vatten eller läsk eller öl på det skulle inte förstöra det iaf.
Samt att det behöver ingen ström för att behålla sin data.
Exempelvis SSD brukar ju sägas att de inte är lämpliga som cold storage under lång tid.
Hålkort är inte känsliga för magnetism heller.

Så är det tillräckligt små datamängder att det är hanterbart så borde hålkort/hålremsor kunna vara väldigt lagringsbeständigt, lite beroende på materialval av sagda hålkort/hålremsor.

Det fanns plastbaserade hålremsor för "viktigt" data, typ bootstrap och index-remsor i radskrivare för att sätta papperslängd som slets mycket. Men de var ju mycket dyrare än de vanliga så användes bara sparsamt.