Snabbkoll: Använder du primärt bärbar eller stationär dator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du primärt bärbar eller stationär dator?

Tillbringar du mest tid framför din monsterrigg, eller är det mest bärbara datorn som får gå varm? Vilken använder du egentligen mest?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

I dagsläget är det min "bärbara" arbetsdator. Mest för att min stationära hemmadator för tillfället är i delar. I normala fall tror jag dock fortfarande jag har fler timmar per dygn framför jobbdatorn än hemma.

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn är ju bärbar så den "tjuvstartar" på 8h/dag, hårt för speldatorn att komma ikapp om man även ska sova som man bör.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Stationär. Jag använder en platta till annat där jag inte behöver stationär. Men jag funderar på att skaffa en bärbar istället. Någon som har pros and cons som faktiskt har bärbar och/eller platta och kan säga hur det faktiskt är i praktiken med en bärbar istället för platta? Min är alldeles för slö så jag kommer köpa antingen eller

Permalänk
Medlem

Jag har så dålig syn på nära håll numera att bärbara datorer går inte använda. De är jobbiga även med glasögonen på.
Med 48" behöver jag oftast inte ens ha glasögon på, det är så mycket lättare. Och ska man ändå ha separat monitor (eller två) och tgb, mus, mm till en dator som ändå aldrig ska flyttas, så är det ju samma sak att ha en stationär, med så extremt mycket bättre prestanda, och som man dessutom kan bygga om och inte behöver kasta bort hela klabbet när den börjar kännas trög.

Permalänk
Medlem

Onödigt med bärbar, finns ju datorer att låna där man behöver en oftast.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Mobilen har helt ersatt behovet av laptop för min del. Kör nästan bara stationär dator numera.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har bärbar och stationär till delvis olika saker, en ganska kraftfull stationär till jobb och spel + lite surf och film, bärbara i sängen för film och surf, inga spel nästan inget jobb..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har ingen laptop men jag har en bärbar dator (steam deck).
Dock 95% på stationära datorn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle kunna säga 50/50. Men när jag använder laptop är den också ofta dockad (<3 thunderbolt) och fungerar som desktop ändå.

Så i verkligheten kanske endast 20% laptop.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

OM man bortser från all gaming så har det ju att göra med att man jobbar mycket på datorn. Jag jobbar hemma typ 3-4 dagar i veckan och i början tyckte jag det var "drygt" att installera jobbprogram osv. på min egna stationära, men i slutändan är det mycket trevligare än att behöva docka in jobbdatorn.

Jag gör mitt mesta arbete via Sharepoint och Teams i vanliga Office-program, så det känns inte så farligt att ha dessa på min egna dator, kan ju använda dessa privat också. I de typ 5% av jobbtiden som jag behöver speciell access osv. får jag koppla in jobbdatorn, men oftast kan jag lösa dessa grejer när jag ändå är på kontoret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Som vanlig ganska luddiga frågor... Ska man räkna ALL datoranvändning, dvs inkl arbetsdatorn också, eller menar man bara egna datorn hemma? (och hur ska man hantera ev remote osv?)

Jag tänkte hemma och svarade stationär då jag inte äger någon egen bärbar dator alls

Men I praktiken sitter man nog på vardagarna åtminstone fler timmar framför jobbdatorn än hemdatorn, och jobbdatorn är en bärbar. (inkopplad till skärm + mus+tgb förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Båda lika mycket! Eller förmodligen blir nog laptop 70-90% av tiden då jag sitter 40 timmar i veckan framför en laptop i jobbet! Men på fritiden är det i dagsläget 100% stationärt som gäller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Snusfri

Min stationära workstation hemma, blir 2 laptops i sängen kvällstid dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hemma har jag bara Stationär och på jobbet enbart Bärbar, så svarade Stationär?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Givetvis används den stationära primärt för spel då ingen bärbar i världen kan matcha prestanda/ljudnivå. Den bärbara används för spelande/annat när man är på resande fot eller när man behöver vara på nedervåningen av någon anledning.

För jobbet är bärbart som gäller eftersom vi inte har något annat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

På arbetet en bärbar HP Elitebook, hemma stationär (signatur).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Min laptop 95% av tiden, den stationära agerar allena spelmaskin och det mer och mer sällan.
Laptopen agerar bild/videoredigering, mediakonsumtion, lättare spel på emulator, allt annat administrativt jag pillar hemmavid med.

Permalänk
Medlem

Bärbar, som är kopplad till extern skärm och tillbehör när jag är hemma med den.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Ungefär 50/50, bärbar för jobb och stationär för resten.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Stationära datorn är såld. Så min laptop är det som gäller för surf och lite strategispel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Svar: Stationär i privata sammanhang.
men häckar också 8 timmar framför laptopen i jobbet varje dag, vilket blir mer tid än framför stationära.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Stationärt. Enda undantaget är om jag är bortrest. Lite bökigt att ta med den stationära överallt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Gallerikonnässör

På vardagar drar laptopanvändadet iväg pga jobb, men under helgen använder jag nog stationära datorn så den både kommer ikapp och går om.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk

Tror inte jag har min stationära inkopplad längre. Fanken, flera dagar startar jag inte ens en dator. Lite platta och telefon. Annars laptop till det mesta. Spelar lite strategi-spel, labbar virtuellt. Kundsaker kör man nästan aldrig hemma/på egna servrar sedan gdpr (mycket data) så räcker med remote desktop där saker görs.

När jag är vi datorn så är det skönt att kunna flytta runt utefter vad man vill titta på. Förmiddagen är det ofta rådjur utanför fönstret, vid lunch kan man kolla på traktorer på åkrarna (inte just nu) och på kvällen kommer tv'n igång

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn är bärbar och den används ju en del. Annars äger jag inte ens en bärbar.

Permalänk
Medlem

Håller med övriga. Jobbdatorn har ju försprång och den är bärbar (även om den dockas till skärm osv), men privat används enbart stationär. Vet inte riktigt hur jag ska svara?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Svarade Stationär, men i praktiken så använder jag numera till 90% en MacBook Pro som om den vore stationär, med extern bildkärm, tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Antalet timmar lutar åt bärbara, dock sitter den till 99% i en docka.
Fast i helgerna blir det 100% stationär så den vinner nog totalt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn är tyvärr en laptop men min privata är stationär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.