Nintendo Switch 2 uppges ha 8 tums LCD-display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Är du jurist?

Jag har bara läst av jurister skrivit.

Det jag menar är att en sak har jag lärt mig om juridik (som lekman) och det är att man inte kan citera lagen och tro att det är så enkelt. Tilllämpningen är ofta inte så strikt.

Det kan finnas mer övergripande principer, som t.ex. "fair use".
I det här fallet är det rimligt att anse att kunden köpt ett spel och att det är OK att han/hon spelar det på sin PC.
Att sälja det vidare till andra är något helt annat, självklart, liksom också att bara göra det tillgängligt för andra.
Men jag har svårt att se att en domstol skulle döma någon som sitter och spelar ett spel de köpt på sin egen kammare, även om det är på en burk som inte har samma etikett. Det finns ingen skada att hävda, och fair use verkar glasklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Är du jurist?

Jag har bara läst av jurister skrivit.

Det jag menar är att en sak har jag lärt mig om juridik (som lekman) och det är att man inte kan citera lagen och tro att det är så enkelt. Tilllämpningen är ofta inte så strikt.

OK. Vi enas.

Jag är inte jurist och lagen är öppen för tolkningar.

Så det behöver testas först.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

6.2” -> 8” = 66% ökning av ytan
7” -> 8” = 31% ökning av ytan

Ändå ganska mycket ökning i båda fallen
Men OLED måste det ju bara vara, är de galna?

Ryktas ju att de även haft OLED-affärer med Samsung innan årsskiftet, så jag hoppas att de släpper en snikversion med LCD(utan läsare för spel) och dyrare variant med OLED(med läsare för spel). Hoppas även att den heter Nintendo Super Switch som SNES back in the days 😁

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Gamecube såldes väl med förlust? Förmodligen därför Nintendo aldrig har släppt en kraftfull konsol sen dess. De förlorade miljarder på Gamecube som inte sålde tillräckligt bra för att göra merförsäljningen lönsam.

Det är möjligt, men generellt så tycker jag ändå att man kan säga att Nintendo inte är rädda för att sätta en premium prislapp på sina konsoller.
Sen kan man ju diskutera om det är värt det eller inte, jag tycker Nintendo har haft så pass bra egna spelserier att jag betalat priset...men nog var man lite avundsjuk på PS3an ändå...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Spelar oftast switch i nedsläckt rum så om det ska vara LCD behöver det vara FALD om det ska ha chans på OLED.

Finns ens Fald på skärmar i den storleken?

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Det kan finnas mer övergripande principer, som t.ex. "fair use".
I det här fallet är det rimligt att anse att kunden köpt ett spel och att det är OK att han/hon spelar det på sin PC.
Att sälja det vidare till andra är något helt annat, självklart, liksom också att bara göra det tillgängligt för andra.
Men jag har svårt att se att en domstol skulle döma någon som sitter och spelar ett spel de köpt på sin egen kammare, även om det är på en burk som inte har samma etikett. Det finns ingen skada att hävda, och fair use verkar glasklar.

Fair use är en amerikansk doktrin och gäller inte i Sverige. Såg även att det påstods att japansk upphovsrätt är tillämplig då det gäller Nintendo. För åtgärder som sker i Sverige är det svensk upphovsrätt som tillämpas. Sverige och Japan är dock anslutna till Bernkonventionen vilket innebär att Nintendo ska erbjudas ett minst lika omfattande upphovsrättsligt skydd här som Sveriges egna medborgare.

Skyddet av datorprogram (inbegripet datorspel) regleras på EU-nivå enligt datorprogramsdirektivet 2009/24/EG. Paragrafen som @iller refererade till följer av direktivets artikel 5.1. Bestämmelsen är ett undantag från artikel 4 som föreskriver att rättsinnehavarens ensamrätt omfattar varje sorts ändring och kopiering av datorprogrammet. Den rätt som följer av artikel 5.1 är alltså ett undantag från en huvudregel som följer av samma direktiv. Sådana undantag ska enligt EU-domstolen tolkas restriktivt (se bland annat mål C-5/08, Infopaq I). Av direktivets skäl 15 framgår vidare att undantaget inte får användas på ett sätt som skadar rättsinnehavarens legitima intressen eller som står i konflikt med ett normalt utnyttjande av programmet.

Min bedömning är att en tolkning av 26 g § URL och artikel 5.1 skulle behöva vara väldigt expansiv för att tillåta sådan kopiering och ändring, vilket det här inte medges utrymme för. Det uttrycks vidare i svensk doktrin att kopiering/ändring inte får utföras för ändamål som det aktuella exemplaret inte är avsett för. Det exemplifieras med att åtgärderna inte får ske för användning i en annan dator än den för vilken det har upplåtits eller i ett annat sammanhang.

Med det sagt finns det väl ingen större risk att dömas för det rent praktiskt, men frågan är intressant rent juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Ryktas ju att de även haft OLED-affärer med Samsung innan årsskiftet, så jag hoppas att de släpper en snikversion med LCD(utan läsare för spel) och dyrare variant med OLED(med läsare för spel). Hoppas även att den heter Nintendo Super Switch som SNES back in the days 😁

Ja precis de kan göra en lite 7” LCD och en vanlig/pro med OLED 8”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis de kan göra en lite 7” LCD och en vanlig/pro med OLED 8”

Tycker den kompromissen är ganska bra.
Släpp båda direkt 8" OLED och sen 7" LCD. Om de ändrar något mer, sure. Sen har lite olika priser så kan folk välja.
Valfrihet är alltid positivt.

Sen som tidigare, ge det 3-4 år och släpp en med mindre nod, uppgradera RAM etc på båda och bättre skärm på den lilla.
Så får du en bra refresh.

Personligen hoppas jag bara att ALLA Switch spelen fungerar rakt av på denna samt att den har OLED.
Har den ej OLED kommer jag vänta då det är stor skillnad i bild om du inte har en LCD med riktigt bra FALD etc. (finns det ens i så litet). Jag spelar aldrig i "mörklagt" rum då det inte är bra för ögonen generellt. Skönt att ha en lampa med olika färger så jag kan dimma och byta till ett mjukare gul/orange ljus och lägre styrka

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så hemskt mycket om OLED, kände inte själv att Switch OLED var det jätteklivet andra tyckte. Däremot måste skärmen stödja VRR (och dockan bör stödja Freesync över HDMI).

Permalänk
Medlem

SuperMetalDave64 hävdar att han kl 22.00 ikväll på YouTube kommer med nya uppdateringar vad gäller Switch 2.

Läs här.

Jag har följt honom länge och gillar hans kanal och kan varmt rekommendera den. Flera nätpublikationer refererade nyligen till honom med avseende på hans avslöjande detektivarbete i två delar med ny information om Metroid Prime 4 (första delen).
(vid intresse se även uppföljande video)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Det är inte riktigt testat i rätten tror jag men enligt lagen tolkas det som av flesta att det är tillåtet om du gör det själv för strikt privat bruk.

Äga spelet och sedan ladda hem någon annans kopia är dock inte lagligt. Du måste kopiera din egen version.

Då kan man ju köpa hem ett gäng begagnade spel, göra kopia och sedan sälja iväg spelen och få tillbaka det man la ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Då kan man ju köpa hem ett gäng begagnade spel, göra kopia och sedan sälja iväg spelen och få tillbaka det man la ut.

När du sålt spelet äger du ju det inte längre.