Permalänk
Medlem

Ta död på råtta

Hej på er,

Fått in en råtta i garaget som jag har lite svårt att bli av med. Anticimex var här i förra veckan och placerade gift samt 3 råttfällor med chocklad attrahent (dessa https://shop.anticimex.com/skadedjur/rattfalla) men råttjäveln har hittat något sätt att utlösa fällan utan att ta kål på sig själv. Köpte även en fälla från biltema som jag ladda med jordnötssmör men den vill inte gå i närheten av den (smart jävel) så jag undrar om ni har tips på hur jag blir av med den?

Det är ett hål som den kommer ifrån men jag kan inte täppa till hålet förrän råttan är död. Hålet leder bla kablar till elskåpet och är rädd för att den börjar gnaga på kablarna då blir det brand. Hyresvärden är medveten om problemet men som sagt, måste få kål på råttan innan hålet täpps till. Är lite osäker på om de får i sig giftet... All tips tar jag tacksam emot..De är denna fälla jag köpt från biltema https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur-och-insektsb...

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Som sagt, smarta djur. Den har förmodligen sett sina släktingar gå hädan efter att ha gått i närheten av dessa udda tingestar (fällorna) och undviker dem nu som pesten(!). Det bästa vore om du kunde gucka igen hålet temporärt när råttan är i garaget och sedan släppa in en katt. (Prata med grannarna om att låna en.)

Men med det du har så skulle jag prova att dölja plastdoften från fällan med dessa steg:
1. Tvätta musfällan med oparfymerad tvål/tvättmedel så den får en mer neutral doft.
2. Om inte det fungerar; gnid in det i något som doftar (inte parfym, inte citrus), ost kanske?

Placera fällan i något hörn där musen(?) känner sig trygg (bakom någon bänk, eller ett däck) och lägg en hög löv eller halm över den så att konturerna försvinner (kammoflage). Musen skall jobba sig igenom halmen för att komma åt betet, lägg lite halm/strössel i botten på fällan också så att den inte helt plötsligt befinner sig i en steril miljö och anar oråd. (Hur man fångar grävling)

Kul översättning: "Anar oråd" -> "Smell a rat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Som sagt, smarta djur. Den har förmodligen sett sina släktingar gå hädan efter att ha gått i närheten av dessa udda tingestar (fällorna) och undviker dem nu som pesten(!). Det bästa vore om du kunde gucka igen hålet temporärt när råttan är i garaget och sedan släppa in en katt. (Prata med grannarna om att låna en.)

Men med det du har så skulle jag prova att dölja plastdoften från fällan med dessa steg:
1. Tvätta musfällan med oparfymerad tvål/tvättmedel så den får en mer neutral doft.
2. Om inte det fungerar; gnid in det i något som doftar (inte parfym, inte citrus), ost kanske?

Placera fällan i något hörn där musen(?) känner sig trygg (bakom någon bänk, eller ett däck) och lägg en hög löv eller halm över den så att konturerna försvinner (kammoflage). Musen skall jobba sig igenom halmen för att komma åt betet, lägg lite halm i botten på fällan också så att den inte helt plötsligt befinner sig i en steril miljö och anar oråd.

Kul översättning: "Anar oråd" -> "Smell a rat"

Tack för tipsen, första gången jag la fällorna jag fick från Anticimex så hade jag inte handskar på mig. Därefter läste jag att råttor kan känna igen lukten på människor och efter det så kör jag med plasthandskar. Jag ska ta och tvätta alla fällor när jag kommer hem och hoppas på bättre resultat.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

När du hittar en bra plats att placera fällan på, så håll fast vid den. Varje förändring i miljön kommer att göra musen(?) försiktig.

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/skadedjurssaner...

Testa en sån. Lite väl dyr dock om det bara gäller o få bort en råtta.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j06LL/katter-daliga-pa-...

katter gillar att jaga och fånga möss. Speciellt stora råttor kan vara farliga för katter och även om katterna inte dör kan de skadas vilket gör att de ofta tvekar med att anfalla råttor.

Försök med fällor som du redan gör. Gör även rent i garaget och leta upp vad det är som lockar råttan/råttorna mest så är det större sannolikhet att de går på fällan. Den går in av en anledning och den anledningen är inte fällan.
Så minska alla anledningar så att kanske den enda blir det goda betet i fällan.
Har du tur slutar den komma alls.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det en mus eller en råtta?

Det har lite betydelse.

Permalänk
Medlem

Har själv haft mössproblem nu i vinterkylan(vet att råttor är jobbigare), och fick att ladda fällorna med dumle. Sagt och gjort så plockade jag 5 möss på raken. Tydligen är de väldigt glada i sött, och kolans kladdighet gör det svårt för dem att få loss den utan att utlösa fällan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

De "färdigbetade" råttfällorna såsom den här, eller den här, är helt fenomenala.
När man har använt dom ett par gånger så är det bara att "gnida in" plastskivan med lite ost och lägga ut igen.

Permalänk

Min första tanke med noll erfarenhet av att fånga råttor är att i ditt fall sätta en temporär dörr/lucka på hålet som bara går att öppna utåt. Dvs. råttan kan springa ut och sen inte tillbaka in igen. Fångar såklart inte råttan men gör det hela mera intressant XD

Permalänk
Medlem

Prova en sån här.

Musfälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Är det en mus eller en råtta?

Det har lite betydelse.

Biltemafällan TS skaffade är 13 cm lång, så definitivt en mus vi pratar om. De söker sig nog främst till värme just nu och om de hittar en hög av något mjukt (halm, matta, tyg) så bosätter den sig gärna där. En vän som besökte sin vinterstuga fann sin merinoulltröja skapligt söndertuggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Prova en sån här.

Musfälla

Eller en sådan här, filmskaparens favorit och enkel att tillverka.
https://www.youtube.com/watch?v=5Qk8W5uf-Dw

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Biltemafällan TS skaffade är 13 cm lång, så definitivt en mus vi pratar om. De söker sig nog främst till värme just nu och om de hittar en hög av något mjukt (halm, matta, tyg) så bosätter den sig gärna där. En vän som besökte sin vinterstuga fann sin merinoulltröja skapligt söndertuggad.

Jag ställde frågan eftersom det ofta sägs råtta när det rör sig om möss, det är två olika typ av problem.

Jag skulle använda mig av denna https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur-och-insektsb... om det rör sig om småmöss.

Man kan enkelt fylla hinken med lite glykolvatten.

Är det småmöss så är en katt också bra, eller om det är mindre råttor en hund, typ Jack Russel.

Större råttor kräver större tuffare hund, eller hagelbössa.

Permalänk
Medlem

Det är en råtta, jag såg den med egna ögon. En ganska stor en också

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det är en råtta, jag såg den med egna ögon. En ganska stor en också

Då funkar inte en musfälla.

Var i landet bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det är en råtta, jag såg den med egna ögon. En ganska stor en också

Typ 15 cm kropp??? Då kan du glömma biltemafällan. Du behöver rejäla grejor, dimensionera för råttans längd. Råttan skall kunna gå in i burfällor. Slagfällor kräver kraft för att klämma hals/ryggrad på råttor, inte sådana där du kan stoppa in fingrarna och som mest skrika aj.

Här är en annan enkel variant https://www.youtube.com/watch?v=X7KPqSnQG5U
Tips på bete, kör gärna havregryn, säd har i alla tider dragit till sig dessa djur.

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Hej på er,

Fått in en råtta i garaget som jag har lite svårt att bli av med. Anticimex var här i förra veckan och placerade gift samt 3 råttfällor med chocklad attrahent (dessa https://shop.anticimex.com/skadedjur/rattfalla) men råttjäveln har hittat något sätt att utlösa fällan utan att ta kål på sig själv. Köpte även en fälla från biltema som jag ladda med jordnötssmör men den vill inte gå i närheten av den (smart jävel) så jag undrar om ni har tips på hur jag blir av med den?

Det är ett hål som den kommer ifrån men jag kan inte täppa till hålet förrän råttan är död. Hålet leder bla kablar till elskåpet och är rädd för att den börjar gnaga på kablarna då blir det brand. Hyresvärden är medveten om problemet men som sagt, måste få kål på råttan innan hålet täpps till. Är lite osäker på om de får i sig giftet... All tips tar jag tacksam emot..De är denna fälla jag köpt från biltema https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur-och-insektsb...

Efter att själv haft en del problem med råttor så är min erfarenhet.

Biltemas råttfällor är skräp. Sannolikheten att du fångar en i dem är minimal. Du behöver en slagfälla. Eller flera. Jordnötssmör är bra eller dumle. Sega sager. ha inte så mkt i. Se till att ha skyddshandskar eller gummihandskar när su pilalr med. känner de människolukt så undviker de fällan. De kommer också undvika fällan om det finns andra, enklare säkrare, matkällor i närheten, finns det det?

Fällorna bör stå skyddade typ i en kartong eller likandnde och vid vägg.

Säker på att det bara finns ett hål in? Råttor bruka flera som de gräver och de kan tugga i sif i princip vadaomhelst. Har du nån titthålskamera eller kan hyra en så du kan kolla i väggen?

Tvek att det bara är en råtta. Troligen flera. Jag hade testat med tre fyra fällor strategiskt enl ovan. Om du tar en. Lägg ut igen och vittja iaf 1-2 månader framåt. Har du inte sett något spår så är det troligen lugnt men du behöver slå ut hela råttfamiljen. Sen såklart kolla så du inte har något som lockar tillbaka råttorna för om det finns kommer dom tillbaka förr eller senare.

Sen, täta överallt du tror det kan vara ingångar. De kommer in med hål som en femkrona. Det finns speciell fog mot råttor som de inte gillar att tugga i sig. Vanlig fog äter dom utan problem.

Giftet idag är superdåligt dels dör eåttorna inte direkt och sen verkar de sky giftet också. Det enda långsiktiga är som sagt ta bort mat och täta täta täta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Efter att själv haft en del problem med råttor så är min erfarenhet.

Biltemas råttfällor är skräp. Sannolikheten att du fångar en i dem är minimal. Du behöver en slagfälla. Eller flera. Jordnötssmör är bra eller dumle. Sega sager. ha inte så mkt i. Se till att ha skyddshandskar eller gummihandskar när su pilalr med. känner de människolukt så undviker de fällan. De kommer också undvika fällan om det finns andra, enklare säkrare, matkällor i närheten, finns det det?

Fällorna bör stå skyddade typ i en kartong eller likandnde och vid vägg.

Säker på att det bara finns ett hål in? Råttor bruka flera som de gräver och de kan tugga i sif i princip vadaomhelst. Har du nån titthålskamera eller kan hyra en så du kan kolla i väggen?

Tvek att det bara är en råtta. Troligen flera. Jag hade testat med tre fyra fällor strategiskt enl ovan. Om du tar en. Lägg ut igen och vittja iaf 1-2 månader framåt. Har du inte sett något spår så är det troligen lugnt men du behöver slå ut hela råttfamiljen. Sen såklart kolla så du inte har något som lockar tillbaka råttorna för om det finns kommer dom tillbaka förr eller senare.

Sen, täta överallt du tror det kan vara ingångar. De kommer in med hål som en femkrona. Det finns speciell fog mot råttor som de inte gillar att tugga i sig. Vanlig fog äter dom utan problem.

Giftet idag är superdåligt dels dör eåttorna inte direkt och sen verkar de sky giftet också. Det enda långsiktiga är som sagt ta bort mat och täta täta täta.

Jag misstänker också att det är fler än en råtta, nu råkade jag bara se en av en slump. Det är hålet jag såg den gå in igenom, vart det hålet leder till har jag ingen aning men jag har en krypgrund och killen från Anticimex misstänkte att de kan vara där nere så han ställde en låda med gift där också. Just ju finns det tre fällor utplacerade från Anticimex, samt en från biltema och låda med råttgift precis vid hålet. Vi har haft stora problem med avföringgslukt i garaget så vi misstänker att de spiller bakom väggarna. Grannen har tydligen samma problem så det verkar vara ett utbrett problem.

Har ingen mat eller dylikt i garaget, bara däck till bilen, massa skor på hylla samt gamla flyttkartonger
Det som gör mig konfunderad är vad den sysslar med hos oss då vi inte har någon mat. Misstänker att den får mat från grannens garage och söker värme hos oss. Ingen spillning i hela garaget då jag vände upp och ner för att leta reda på om det fanns något den käkar.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Det gift som Anticimex får använda hemma hos privatkunder är inte alls så kraftfullt som det som användes tidigare.

En riktig slagfälla, typ som "Super Cat XL" tar råttorna.

Eller en hund som gillar råttor, hade du bott i närheten hade jag gärna hjälpt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Det gift som Anticimex får använda hemma hos privatkunder är inte alls så kraftfullt som det som användes tidigare.

En riktig slagfälla, typ som "Super Cat XL" tar råttorna.

Eller en hund som gillar råttor, hade du bott i närheten hade jag gärna hjälpt dig.

Vilken fälla syftar du på? Har du länk? Jag hitta denna hos amazon och ser på recensionerna att de fångat en del råttor i samma storlek som den jag såg hos mig https://amzn.eu/d/3FEgWsK är det värt att köpa hem och testa?

Såg att en annan fråga vart jag bodde, bor i södra Stockholm i en radhuslänga

Skrivet av Razken:

De "färdigbetade" råttfällorna såsom den här, eller den här, är helt fenomenala.
När man har använt dom ett par gånger så är det bara att "gnida in" plastskivan med lite ost och lägga ut igen.

Den första du länka till är slut i lager men den andra verkar intressant. Större än det Anticimex hämtade. Kanske beställer två och testar

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hört att oljud mojäng ska hålla råttor borta mycket väl om dom nu envisas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Jag kör på elfälla vid sommarhuset. Bästa jag testat och riskerar inte heller att bara skada djuret. Här hemma har jag en mus-variant med plats för 8 i garaget.

Kolla upp viktor elektriska råttfällor. Agnar med jordnötssmör om det är pågående problem, något som inte torkar vid underhåll/stående

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag kör på elfälla vid sommarhuset. Bästa jag testat och riskerar inte heller att bara skada djuret. Här hemma har jag en mus-variant med plats för 8 i garaget.

Kolla upp viktor elektriska råttfällor. Agnar med jordnötssmör om det är pågående problem, något som inte torkar vid underhåll/stående

Är det en sån du du har? https://victorskadedjur.se/victor-m240-elektrisk-rattfalla/

Ganska dyr men får bli som sista utväg, är lite desperat nu att bli av med rått(orna)

Hitta även denna hos amazon https://amzn.eu/d/an2Fxf3

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Är du säker på att den inte ätit av gift och gått undan och dött?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Beställde själv en sån idag, har dock problem med möss i köket katten tagit in.
https://www.amazon.se/PROTECT-HOME-86600713-R%C3%A5ttf%C3%A4l...
350kr billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Är du säker på att den inte ätit av gift och gått undan och dött?

Nej den är inte död. Jag trodde att jag var smart så jag la en bit skinka på fällan som jag fick av Anticimex igår. Vad gjorde råttan? Den åt skinkan utan att röra fällan 😭 nu var inte betet (skinkan) placerad så bra men trodde inte jag skulle bli outsmarted av en råtta men sedär. Så den lever, oja. Sen förstod jag från Anticimex killen att de kan ta ett tag tills giftet kickar in. Den blir törstig och organen sviktar

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Är det en sån du du har? https://victorskadedjur.se/victor-m240-elektrisk-rattfalla/

Ganska dyr men får bli som sista utväg, är lite desperat nu att bli av med rått(orna)

Hitta även denna hos amazon https://amzn.eu/d/an2Fxf3

Japp, en sådan. Men har du fått en så.... annars går det att kränga vidare efter. Men saker för 900 kan lätt tuggas sönder.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/skadedjurssaner...

Testa en sån. Lite väl dyr dock om det bara gäller o få bort en råtta.

Denna har fungerat bra hos oss! Den löser råttan inte ut och kommer åt betet.

Har nog tagit närmre 20 råttor i den, vi har höns och de drar till sig råttor. Har övervägt att skaffa en till att ha på annat ställe också fall i fall de får intresse för andra byggnader vi har.