Webserver med gammal burk, funderingar och frågor.

Permalänk
Medlem

Webserver med gammal burk, funderingar och frågor.

Hallå SC!
Det var inte igår jag var här och spökade men nu är det dags för lite frågor och tankar.
Jag har nyligen köpt domän och utvecklar en portfolio-site eftersom jag återupptagit webutveckling som hobby.
För tillfället kör jag Xampp på burken jag använder till spel, kod och grafik, vilket funkar men jag är inte direkt nöjd.
Min gamla burk som är gammal i ordets rätta bemärkelse står mest och dammar.

Specs på gamlingen:

Citat:

PSU: Cooler Master G650M 650W
MOBO: Gigabyte GA-Z97-HD3
CPU: Intel Core i5-4690K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB
RAM: Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz

Då till en fråga (lär komma fler, antingen i denna starten eller i senare inlägg)
Är Ubuntu ett vettigt val för att köra Apache, no-mysql(mongo) eller mysql(maria) eller finns det något alternativ med fönsterhanterare som är "meta"?
Sett många köra Virtualbox med Ubuntu så därför är planen Ubuntu atm.

Jag kan Apache, men är Nginx ett bättre val i slutändan?
Vill gärna ha svar från personer som gjort liknande setups och vad era slutsatser varit/är.

Kan jag hosta React öht på denna maskin?

Edit: Jag tänkte börja smått och köra en SSD på 120gb, det borde räcka för en vanlig hemsida tycker man.
Kingston A400

Och vad använder jag för mjukvara för att kunna koppla upp till burken (som ska stå undangömd utan skärm).
Finns det något som är "bäst"?

Detta är så mycket jag hinner med att skriva ner nu, måste iväg, men jag återkommer när fler funderingar dyker upp, var så säker! Hoppas på en givande diskussion i ämnet!
Trevlig fredag på er!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

React är väl ett front-end-ramverk, och körs på klienten?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

React är väl ett front-end-ramverk, och körs på klienten?

Det är klart front-end men det underlättar och förbättras med nodejs server side.
Jag skrev dock fel, NextJs är vad jag menade.

Egentliga frågan borde vara om det är vettigt att köra nodeJs på en sådan burk

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

Hur som helst. Oavsett webbserver så kommer det gå utmärkt. Det är en snabb dator.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

[...]eller finns det något alternativ med fönsterhanterare som är "meta"?[...]

Du vill inte ha någon desktop-installation. Kör Ubuntu Server, det duger gott och väl.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Du vill inte ha någon desktop-installation. Kör Ubuntu Server, det duger gott och väl.

Ok, ja, det fick jag som tips av en polare också, borde ju funka bra, man sitter mest i terminalen oavsett så. Tack!

Så är det SSH som gäller eller finns det något annat jag borde kolla upp? Tänker när det är inom nätverket, om det finns något annat verktyg som är vettigare.

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

Ok, ja, det fick jag som tips av en polare också, borde ju funka bra, man sitter mest i terminalen oavsett så. Tack!

Så är det SSH som gäller eller finns det något annat jag borde kolla upp? Tänker när det är inom nätverket, om det finns något annat verktyg som är vettigare.

Det är SSH som gäller. Använder du Visual Studio Code kan du köra remote development mot servern.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är SSH som gäller. Använder du Visual Studio Code kan du köra remote development mot servern.

Fint, tack!
Blir ssd imorrn iaf, lyckats fånga en relativt billig på blocket så.
Tack för svar!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

Hallå SC!
Det var inte igår jag var här och spökade men nu är det dags för lite frågor och tankar.
Jag har nyligen köpt domän och utvecklar en portfolio-site eftersom jag återupptagit webutveckling som hobby.
För tillfället kör jag Xampp på burken jag använder till spel, kod och grafik, vilket funkar men jag är inte direkt nöjd.
Min gamla burk som är gammal i ordets rätta bemärkelse står mest och dammar.

Specs på gamlingen:Då till en fråga (lär komma fler, antingen i denna starten eller i senare inlägg)
Är Ubuntu ett vettigt val för att köra Apache, no-mysql(mongo) eller mysql(maria) eller finns det något alternativ med fönsterhanterare som är "meta"?
Sett många köra Virtualbox med Ubuntu så därför är planen Ubuntu atm.

Jag kan Apache, men är Nginx ett bättre val i slutändan?
Vill gärna ha svar från personer som gjort liknande setups och vad era slutsatser varit/är.

Kan jag hosta React öht på denna maskin?

Edit: Jag tänkte börja smått och köra en SSD på 120gb, det borde räcka för en vanlig hemsida tycker man.
Kingston A400

Och vad använder jag för mjukvara för att kunna koppla upp till burken (som ska stå undangömd utan skärm).
Finns det något som är "bäst"?

Detta är så mycket jag hinner med att skriva ner nu, måste iväg, men jag återkommer när fler funderingar dyker upp, var så säker! Hoppas på en givande diskussion i ämnet!
Trevlig fredag på er!

+1 för Ubuntu!
+1 för mariadb
+1 för Apache och Nginx. Jag personligen föredrar nginx, men apache är helt ok, kör men det som du är mest bekväm med
Ja du kommer att kunna använda react.
+1 för ssd!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Om du vill underlätta ditt webbutvecklande genom att låta det tekniska runt att sätta upp nya webbapplikationer automatiseras, så kan jag rekommendera dig att installera Cloudpanel. Det är en gratis webbhosting-kontrollpanel där det blir supersimpelt att lägga upp nya webbapplikationer utifrån olika mallar beroende på vad det är för webbapplikationer du vill byggar.

Demo-sida
https://demo.cloudpanel.io/

Allt som krävs är att du har en burk med Ubuntu eller Debian linux installerad, sen följer du bara guiden på följande länk för att installera CloudPanel.
https://www.cloudpanel.io/docs/v2/getting-started/other/

För att komma åt dina webbapplikationer så kan du antingen använda en DNS-server i lokala nätverket, eller bara genom att använda host-filen på din dator för att peka webbadresserna mot IP-adressen på linux-webbservern. Om du körs Windows så kan jag rekommendera dig att installera Microsoft PowerToys och använda inbyggda "Host File Editor"-funktionen där för att lägga upp tillfälliga ompekningar för webbadresserna så de går mot din webbserver under utvecklingsfasen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om du vill underlätta ditt webbutvecklande genom att låta det tekniska runt att sätta upp nya webbapplikationer automatiseras, så kan jag rekommendera dig att installera Cloudpanel. Det är en gratis webbhosting-kontrollpanel där det blir supersimpelt att lägga upp nya webbapplikationer utifrån olika mallar beroende på vad det är för webbapplikationer du vill byggar.

Demo-sida
https://demo.cloudpanel.io/

Allt som krävs är att du har en burk med Ubuntu eller Debian linux installerad, sen följer du bara guiden på följande länk för att installera CloudPanel.
https://www.cloudpanel.io/docs/v2/getting-started/other/

För att komma åt dina webbapplikationer så kan du antingen använda en DNS-server i lokala nätverket, eller bara genom att använda host-filen på din dator för att peka webbadresserna mot IP-adressen på linux-webbservern. Om du körs Windows så kan jag rekommendera dig att installera Microsoft PowerToys och använda inbyggda "Host File Editor"-funktionen där för att lägga upp tillfälliga ompekningar för webbadresserna så de går mot din webbserver under utvecklingsfasen.

Tack för tipset!
Har fått igång servern och den rullar på bra, är bara lite monitoring etc som jag saknar. En "panel" likt detta saknar jag också och kommer utan tvekan testa den!
Har prövat ett par monitor-lösningar men inte något som direkt fallit mig i smaken. Prometheus.io (Grafana som GUI) är en, tror jag kanske förväntar mig mer än vad jag får.

Tack igen, alla tips mottages och kollas upp! Detta är nytt för mig och jag har extremt kul

Edit: Hade ju velat ha en panel likt cPanel egentligen, förstår att det är knepigt lokalt men ändå.
Försökt få rätt på SSL och subdomän men inte riktigt lyckats än, Inleed (som domänen ligger hos) vill endast hjälpa med sådant om jag har hosting hos dem. Jag har tittat på egen dns etc men det känns lönlöst utan fast ip, som tyvärr kostar skjortan för min del atm.

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

+1 för Ubuntu!
+1 för mariadb
+1 för Apache och Nginx. Jag personligen föredrar nginx, men apache är helt ok, kör men det som du är mest bekväm med
Ja du kommer att kunna använda react.
+1 för ssd!

Tack! Ja, det är ypperligt änsålänge! Inte fått in mariadb än, men det kommer, ingen databas för hemsida krävs änsålänge!
Börjat känna lite på gatsbyjs och utvecklar i det just nu, känns helt ok även om jag är mer hemma i next men det är ju react ändå så det kan kvitta!

Tankar:
Behöver kolla på om jag ska ta bort grafikkortet i "servern" och köra på moderkortet istället, fläkten på GPU:n är helt keff och får burken att låta som en massa helikoptrar. Med ett relativt ljudisolerat chassi så är det riktigt störigt! (Ljudisolerat för typ 10+ år sedan)
Moderkortet har ngn intel-lösning för grafik, så om det skulle bli ett problem så, ja

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

Vad gäller övervakning och prestandakontroll så använder jag själv mig utav raw-versionen utav CheckMK vilket är helt gratis och faktiskt förvånansvärt avancerad för att vara gratis. På vissa sätt föredrar jag faktiskt CheckMK över Paessler PRTG just för att det är lätt att definiera sensor-regler för att reglera hur sensorerna ska fungera och larma, vilket då slår över en del av trädstrukturen eller exempelvis på alla enheter i en mapp. Övervakar allt från egna hosting:en och alla vänners nätverk och brandväggar med detta, och med koppling till Gotify för att få push-notiser i telefonen som något går galet.

https://checkmk.com/download?method=cmk&edition=cre

Vad gäller grafikkort i en webbserver så kan du ditcha det direkt då det knappast gör någon nytta, annat än att få datorn att låta mer vilket ju knappast är önskvärt, om du nu ändå har IGP-grafik i CPU:n vilket räcker gott och väl.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

Tack för tipset!
Har fått igång servern och den rullar på bra, är bara lite monitoring etc som jag saknar. En "panel" likt detta saknar jag också och kommer utan tvekan testa den!
Har prövat ett par monitor-lösningar men inte något som direkt fallit mig i smaken. Prometheus.io (Grafana som GUI) är en, tror jag kanske förväntar mig mer än vad jag får.

Tack igen, alla tips mottages och kollas upp! Detta är nytt för mig och jag har extremt kul

Edit: Hade ju velat ha en panel likt cPanel egentligen, förstår att det är knepigt lokalt men ändå.
Försökt få rätt på SSL och subdomän men inte riktigt lyckats än, Inleed (som domänen ligger hos) vill endast hjälpa med sådant om jag har hosting hos dem. Jag har tittat på egen dns etc men det känns lönlöst utan fast ip, som tyvärr kostar skjortan för min del atm.

För monit är netdata rätt najs.
https://www.netdata.cloud/
https://cloudcone.com/docs/article/how-to-install-netdata-on-...
Realtime data i snyggt grafiskt interface.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vad gäller övervakning och prestandakontroll så använder jag själv mig utav raw-versionen utav CheckMK vilket är helt gratis och faktiskt förvånansvärt avancerad för att vara gratis. På vissa sätt föredrar jag faktiskt CheckMK över Paessler PRTG just för att det är lätt att definiera sensor-regler för att reglera hur sensorerna ska fungera och larma, vilket då slår över en del av trädstrukturen eller exempelvis på alla enheter i en mapp. Övervakar allt från egna hosting:en och alla vänners nätverk och brandväggar med detta, och med koppling till Gotify för att få push-notiser i telefonen som något går galet.

https://checkmk.com/download?method=cmk&edition=cre

Vad gäller grafikkort i en webbserver så kan du ditcha det direkt då det knappast gör någon nytta, annat än att få datorn att låta mer vilket ju knappast är önskvärt, om du nu ändå har IGP-grafik i CPU:n vilket räcker gott och väl.

Tack tack, ska kolla på det!
Och ska kolla lite på att ta ut grafikkortet, blir nog ikväll isf!

Skrivet av AllMessedUp:

För monit är netdata rätt najs.
https://www.netdata.cloud/
https://cloudcone.com/docs/article/how-to-install-netdata-on-...
Realtime data i snyggt grafiskt interface.

Tack, jag testade netdata och gillade det, synd bara att det är 30 dagars trial för alla tjänster sen tappar man mycket.
Försöker vara så snål som möjligt med detta "projektet"

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz