Vad hände med väldigt stora chassin med gott om fläktplatser och radiatorarea?

Permalänk

Vad hände med väldigt stora chassin med gott om fläktplatser och radiatorarea?

Hej Sweclockers

För ett tiotal år sedan fanns det stora chassin som hade gott om platser för antingen väldigt många fläktar och radiatorer, eller väldigt många hårddiskplatser och fläktar för dessa. Chassi av denna typ hade ofta även väldigt mycket utrymme "till övers" runt moderkort för att underlätta luftflöde om man byggde ett luftkylt system.

Vad hände med dessa?
Är efterfrågan så dålig att ingen tillverkare längre gör dessa? Någon form av efterfrågan för chassin för stöd för över 10st 120mm fläktar och radiatorkombinationer som överstiger sagda area måste väl ändå finnas även idag? Särskilt med tanke på den höga strömförbrukning och värmeutveckling som toppsegmentet av grafikkort och processorer kan pumpa ur sig...

Ett gott exempel på detta var Corsairs 900D där man simultant kunde få plats med totalt 5 120 mm breda radatorer på 30mm tjocklek, totalt 120x1680mm yta för värmeväxling: en 480mm radiator i taket, en 360 i fronten, en 120mm i bak samt en 480mm och en 240 i "källaren". Varför finns ingen motsvariget till detta med modern front-IO (USB C och 3.2 osv...) idag?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Behovet av att ha massor av hårddiskar har minskat i takt med att hårddiskar har blivit större, och allt fler streamar och använder molnlagring.
Det finns antagligen ingen som någonsin behövt 10st fläktar för en hemmadator.
Behovet av många expansionskort har försvunnit när alltmer är integrerat på moderkorten.

Sammanfattningsvis, det är nästan ingen som behöver, vill ha, eller köper extra-stora chassin längre.

Permalänk
Hedersmedlem

Fractal Design 7XL är inte fullt så stort, men det har ändå mer plats för vattenkylning än någon rimligen behöver.

Finns även typ Lian Li O11 Evo Dynamic XL.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers

För ett tiotal år sedan fanns det stora chassin som hade gott om platser för antingen väldigt många fläktar och radiatorer, eller väldigt många hårddiskplatser och fläktar för dessa. Chassi av denna typ hade ofta även väldigt mycket utrymme "till övers" runt moderkort för att underlätta luftflöde om man byggde ett luftkylt system.

Vad hände med dessa?
Är efterfrågan så dålig att ingen tillverkare längre gör dessa? Någon form av efterfrågan för chassin för stöd för över 10st 120mm fläktar och radiatorkombinationer som överstiger sagda area måste väl ändå finnas även idag? Särskilt med tanke på den höga strömförbrukning och värmeutveckling som toppsegmentet av grafikkort och processorer kan pumpa ur sig...

Ett gott exempel på detta var Corsairs 900D där man simultant kunde få plats med totalt 5 120 mm breda radatorer på 30mm tjocklek, totalt 120x1680mm yta för värmeväxling: en 480mm radiator i taket, en 360 i fronten, en 120mm i bak samt en 480mm och en 240 i "källaren". Varför finns ingen motsvariget till detta med modern front-IO (USB C och 3.2 osv...) idag?

https://www.inet.se/produkt/6905650/lian-li-v3000-plus-svart#...

Dom finns bara du som inte har koll på att dom lanserats eller ens kollat på Ex Inet under chassin? kommer massor av diverse vattenkylningsbyggen ut på tuben mm. Dock är dom dyra och görs i få exemplar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

https://www.inet.se/produkt/6905650/lian-li-v3000-plus-svart#...

Dom finns bara du som inte har koll på att dom lanserats eller ens kollat på Ex Inet under chassin? kommer massor av diverse vattenkylningsbyggen ut på tuben mm. Dock är dom dyra och görs i få exemplar

Jösses vad dyrt!

Det dyraste chassi jag någonsin köpt är nuvarande Phanteks P600S som kostade ~1300 vid inköp, skulle nog säga att smärtgränsen går där någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Tiderna förändras, kommer ihåg när man hade ett Chiftec Dragon Fulltower, fullt med hårddiskar, controllerkort och cold cathode...
Nu ryms allt jag behöver och mer därtill på 2st m.2 monterade direkt på moderkortet.
Det är klart det finns extrema applikationer där lagring såväl som kylning kräver ett enormt chassi, men det är nog väldigt begränsat jämfört med för 15-20 år sedan, då storhetstiden för enorma chassin var

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Man får ju knappt plats med ett 4090 inne i ett Fractal north chassi som jag gärna hade velat ha, men min 360 AIO får ej plats top monterat, så små snygga chassin eller stora akvarium är vad som gäller idag antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Tiderna förändras, kommer ihåg när man hade ett Chiftec Dragon Fulltower, fullt med hårddiskar, controllerkort och cold cathode...

Jag har bara hemska minnen av detta chassi.
Om jag inte missminner mig vägde aset 16kg, TOMT! Sen hårdvara på det också...

Tror jag mot slutet hade omkring 6-7 hårddiskar i den också. Det var ju inte kul att släpa den på LAN direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr! https://www.sweclockers.com/galleri/1516-cooler-master-cosmos...

Dock får jag ångest av att läsa det man skrev för flera år sedan. SKÄMSKUDDE

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Wiiga:

Jag har bara hemska minnen av detta chassi.
Om jag inte missminner mig vägde aset 16kg, TOMT! Sen hårdvara på det också...

Tror jag mot slutet hade omkring 6-7 hårddiskar i den också. Det var ju inte kul att släpa den på LAN direkt.

Haha, ja det var ingen lättviktare!
Vilka tider med 10+ diskar och fullt med högljudda 90mm fläktar.
Det var ju inte bara det, så skulle man släpa med en 17 tums CRT på lanen också!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Året var 2001... kanske inte 10 diskar men skulle tro det var 7 st IDE samt 3 CDRom, vet inte om DVD var med. Kul hade jag i alla fall.

Edit: Det kanske bara var 5 diskar med 3 cdrom då IDE fanns med 170h och 1f0h samt 070h och 0f0h med 2 enheter på varje. Högst upp sitter en zip100 om jag kommer ihåg rätt och den var på SCSI.

jag har tänkt efter...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Jag har bara hemska minnen av detta chassi.
Om jag inte missminner mig vägde aset 16kg, TOMT! Sen hårdvara på det också...

Tror jag mot slutet hade omkring 6-7 hårddiskar i den också. Det var ju inte kul att släpa den på LAN direkt.

Använder fortfarande ett Fractal Design XL R2 som väger 16,4 kg tomt
6 2.5" SSD och en 3.5" HDD sitter i det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Finns typ inget behov av att ha typ över 3 chassifläktar skillnaden är nästan obefintlig.

Typ 3st 120mm idag flyttar i de flesta fall tillräckligt med luft för att iaf byta ut luften i chassit nån gång per minut även ofta i relativt låga hastigheter och värmen som alstras är inte tillräcklig för att värma luften i samma takt som den byts ut.

Ända anledningen till mer än 3 hål är typ om man vill montera en radiator och vattenkylning men då försvinner typ behovet av många chassifläktar ännu mer iom att den då dumpar sin värme utanför chassit redan så då är typ bara chassifläktarna där för att cirkulera luften på det som inte vattenkyls och fortfarande dumpar värmen i chassit

Kylteknikerna är idag effektivare än för typ 20år sen så du behöver typ inte mycket mer kylare än på tidigt 2000 tal trots den ökade värmeutvecklingen.

Bara heatpipes var ett stort lyft på luftkylare t.ex. som gjorde att små nätta kylare kunde tävla med groteska kopparfenor på typ över kilot som var aktuella i tidigt 2000 utan heatpipes på cpuer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers

För ett tiotal år sedan fanns det stora chassin som hade gott om platser för antingen väldigt många fläktar och radiatorer, eller väldigt många hårddiskplatser och fläktar för dessa. Chassi av denna typ hade ofta även väldigt mycket utrymme "till övers" runt moderkort för att underlätta luftflöde om man byggde ett luftkylt system.

Vad hände med dessa?
Är efterfrågan så dålig att ingen tillverkare längre gör dessa? Någon form av efterfrågan för chassin för stöd för över 10st 120mm fläktar och radiatorkombinationer som överstiger sagda area måste väl ändå finnas även idag? Särskilt med tanke på den höga strömförbrukning och värmeutveckling som toppsegmentet av grafikkort och processorer kan pumpa ur sig...

Ett gott exempel på detta var Corsairs 900D där man simultant kunde få plats med totalt 5 120 mm breda radatorer på 30mm tjocklek, totalt 120x1680mm yta för värmeväxling: en 480mm radiator i taket, en 360 i fronten, en 120mm i bak samt en 480mm och en 240 i "källaren". Varför finns ingen motsvariget till detta med modern front-IO (USB C och 3.2 osv...) idag?

Finns fortfarande stora chassin Här är ett!

https://www.phanteks.com/NV9.html

Permalänk
Medlem

Jag har Lian Li V3000+, otroligt stort men man blir aldrig nöjd 😂

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Året var 2001... kanske inte 10 diskar men skulle tro det var 7 st IDE samt 3 CDRom, vet inte om DVD var med. Kul hade jag i alla fall.<Uppladdad bildlänk>
Edit: Det kanske bara var 5 diskar med 3 cdrom då IDE fanns med 170h och 1f0h samt 070h och 0f0h med 2 enheter på varje. Högst upp sitter en zip100 om jag kommer ihåg rätt och den var på SCSI.

Är det gamla trotjänaren Aopen HX08?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att fler och fler väljer bort mekaniska diskar och DVD-brännare så ser jag ingen poäng med varför man ens skulle vilja ha bautastora datorer längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

Man får ju knappt plats med ett 4090 inne i ett Fractal north chassi som jag gärna hade velat ha, men min 360 AIO får ej plats top monterat, så små snygga chassin eller stora akvarium är vad som gäller idag antar jag.

Viss besvikelse här när jag insåg att mitt 4090 inte gick in i ett Fractal North. Sedan mitt grafikkortsköp blev FE tillgänglig även för oss i Sverige så varit sugen på att byta ut mot ett sånt och då köra North + 4090FE. Men lite väl lyxigt kanske.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Året var 2001... kanske inte 10 diskar men skulle tro det var 7 st IDE samt 3 CDRom, vet inte om DVD var med. Kul hade jag i alla fall.<Uppladdad bildlänk>
Edit: Det kanske bara var 5 diskar med 3 cdrom då IDE fanns med 170h och 1f0h samt 070h och 0f0h med 2 enheter på varje. Högst upp sitter en zip100 om jag kommer ihåg rätt och den var på SCSI.

Tack! Du påminde mig om hur lite jag saknar IDEkablar haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nu är jag överväg för de som har datorer som intresse och vill göra sin dator precis som de vill ha den, kosta vad det vill osv.

Men samtidigt har jag svårt att se behoven av jättechassin idag. Många har radat upp anledningarna till att de en gång fanns, för att få plats med fler optiska läsare, diskett enheter och annan liknande medialäsa/skrivare. Hårddiskar då NASar inte var lika vanligt samt att kapaciteten på diskarna var låga och nätverken ofta slöa.

Sedan behövde man då ofta flera instickskort då ju längre tillbaks i tiden man går så var färre saker inbyggda i moderkort/cpu och det som var inbyggt av så pass låg kvalite att ingen använde det. Ljud framför allt. Många lagringsenheter och medialäsare kräver instickskort, man behöver minst ett grafikkort, ett ljudkort samt ett nätverkskort. En inte helt ovanlig kombination hos entusiaster var ett 2D grafikkort och dubbla Voodoo2 för 3D(FX).

Sedan var de riktigt maffiga. Nu föredrar jag egentligen datorer i storleksklass en NR200P idag men på den tiden var det chassin som Chieftech Dragon man suktade efter mest.

Tacksamt att ha fått varit med under denna utveckling, och på somliga vis avveckling, som varit. Önskar bara att jag hade haft mer pengar när jag var yngre bara.

Jag hoppas de finns kvar men tycker inte det vore oskäligt om priserna går uppåt i och med att marknaden minskar. Riktigt tragiskt den dagen man kanske inte längre kan bygga sin egna dator. Barebooks var ett tag ett koncept man försökte marknadsföra men försvann med. Och nu har vi bärbara datorer med fastlött RAM till och med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers

[...] Vart är alla stora chassin?

Har du kollat in Be Quiet! Silent Base 802 eller NZXT H9 Flow?
Tyckte de var mycket rymliga när jag gjorde pilot på dessa chassin, helt klart större än de flesta ATX-lådorna på marknaden.

Annars har Cooler Master såklart sin HAF 700 EVO och Cosmos C700M, dock ligger de i absoluta övre prissegmentet. Lite mer plånboksväntligt alternativ skulle kunna vara Phanteks Enthoo 719. Vill du kunna ha en fet radiator i bakre kant kan du kika in Phanteks Eclipse NV9 eller Thermaltake CTE C750.

Personligen tycker jag inte det råder brist på stora chassin med gott om utrymme för kylning eller lagring. Däremot är dessa modeller märkbart mer kostsamma än de flesta ATX-storlekar som kan ses på marknaden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hej Sweclockers

För ett tiotal år sedan fanns det stora chassin som hade gott om platser för antingen väldigt många fläktar och radiatorer, eller väldigt många hårddiskplatser och fläktar för dessa. Chassi av denna typ hade ofta även väldigt mycket utrymme "till övers" runt moderkort för att underlätta luftflöde om man byggde ett luftkylt system.

Vad hände med dessa?
Är efterfrågan så dålig att ingen tillverkare längre gör dessa? Någon form av efterfrågan för chassin för stöd för över 10st 120mm fläktar och radiatorkombinationer som överstiger sagda area måste väl ändå finnas även idag? Särskilt med tanke på den höga strömförbrukning och värmeutveckling som toppsegmentet av grafikkort och processorer kan pumpa ur sig...

Ett gott exempel på detta var Corsairs 900D där man simultant kunde få plats med totalt 5 120 mm breda radatorer på 30mm tjocklek, totalt 120x1680mm yta för värmeväxling: en 480mm radiator i taket, en 360 i fronten, en 120mm i bak samt en 480mm och en 240 i "källaren". Varför finns ingen motsvariget till detta med modern front-IO (USB C och 3.2 osv...) idag?

https://www.komplett.se/product/916038/datorutrustning/datork...

https://www.proshop.se/Chassi/Thermaltake-Core-W200-Chassi-To...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Finns inte anledning att ha så stora chassin idag som för ett antal år sen, då hade man kanske en eller flera 5,25 enheter ett flertal snurr diskar, eller 2,5 SSD, custom vattenkylning mm.
Idag behövs inget av detta, tex bygget jag har är nog bland det största chassi jag kan tänka mig Fractal torrent compact, inga 5,25, inga ssnurrdiskar, inga SATA enheter alls, ingen vattenkylning, piriotet är att det är skapligt tyst och bra kylning..

Och lagring får in minst 12Tb utan att det ens syns om jag vill.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns ett och annat stort chassi dock till för högt pris, det som saknas idag är 5,25" platser i chassin. Det är därför man sitter kvar på sitt Enthoo Pro, använder Optisk läsare nästan dagligen. Vet att man kan köra externt, dock så tar det massa plats på bordet. Man vill ha allt i ett stort paket.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Förr på 90 talet så kunde man få ett intryck av att ha en bättre dator om chassiet var större, det gick att imponera på folk bara för det. Så många köpte större chassi än vad de behövde och datorn såg då bättre ut.
Sedan kom tiden då många hade lagring av olika anledningar.

Och idag var vi hippietiden. Allt ska vara pyttelitet. (förutom några undantag som bil, båt, husvagn etc) Om man med den lilla datorn blir begränsad vad man kan göra, så är det bara att göra mindre vid datorn. Och om man måste ha med sig en tung docka för att kunna använda ens laptop, så räknas vikten för dockan inte med. Den är helt försumbar. Detsamma gäller alla andra tillbehör man måste ha med sig, deras vikt och storlek är irrelevant. Det enda som räknas är vad enbart laptoppen vägen.

Vi lever i en konstig värld.

Jag själv vill inte ha något speciellt chassi på min desktop, mer än bra luftflöde, lätt att ta ut hårddiskar som hänger i en rad. Självklart ska man inte behöva skruva upp luckan som ska lossna, det ska vara en handtag och luckorna på sidorna ska vara kvar.
Jag testade en Dell arbetsdator en gång i tiden som just hade handtag och lucka som satt fast. (minns ej hur)

Permalänk

Den främsta anledningen till stort chassi var ju lagring förr, så som jag vill minnas det. Idag behöver inte speldatorer ha 8 st olika diskar. Det finns istället NAS-servrar för det ändamålet.

Idag har man små M2-stickor som lagring i datorer och då behövs i princip ingen plats alls för lagring egentligen.
Så länge ens moderkort har anslutnignarna såklart...
Jag saknar verkligen inte tiden med stora chassin faktiskt, har svårt att se behovet idag.

Utöver stort grafikkort vad behöver man större chassi för?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns nog att få tag på begagnade om du letar. Hade själv ett lian li 8000D som jag lånar ut som serverlåda. Den kommer nog inte behövas på sikt när hen orkar/har råd att skaffa lite modernare större diskar mm. Själv är jag på g att gå över till itx, men med plats för många diskar (lian li pc-q26 men finns ju även lådor som Silverstone ds380 som fortfarande går att köpa från butik ). Få har nog allt i samma låda numera, så blir väl en NAS, en speldator (kanske i sff?) osv.

Edit: har själv ett eatx (lian li pc-a71) med massa expansionsgrjer för 3,5" som säkert rymmer 15+ diskar och har plats för 360 rad i toppen (tillbehörsdel). Måste finnas en massa gamla lådor som ligger och skräpar bland forummedlemmar. Om du nu är intresserad av att hitta något för dina ändamål och inte bara vill teoretisera kring detta.

Permalänk

Hade önskat att det fortfarande var vanligt med många 5,25"-platser så att det fanns såna chassin med moderna USB-anslutningar. Älskar den gammaldags looken och även såklart funktionaliteten det kan medföra med 5,25"-platser.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Säkert flera som skrivit liknande sak redan, men stora chassin dog väl lite pga. minskat behov. Större chassi = mer material - mer kostnad, större paket att frakta; typ allt blir dyrare.

Sen har mainstream bytt ut hårddiskar mot M2 ssd och cd-läsaren är ett minne blott, osv osv!

Det är väl en minoritet som har behov av ett stort chassi så marknaden har till större del dött liksom ;P