Hur sätter jag ett namn på en dator att använda istället för ip adress på mitt LAN?

Permalänk
Medlem

Hur sätter jag ett namn på en dator att använda istället för ip adress på mitt LAN?

Jag kör en jellyfin server på en dator med windows 11, hur kan jag sätta ett namn på den som övriga enheter i mitt lokala nätverk kan använda istället för att behöva knappa in ip numret varenda gång? Jag har satt ett statiskt ip på den i min router. Är det hosts filen i windows 11 jag ska ändra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Oklart hur Jellyfin fungerar, för mig iaf men du borde redan kunna gör det, skriv <\\datornman> i fönsterhanteraren eller <datornamn:port> i wbbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallrot:

Jag kör en jellyfin server på en dator med windows 11, hur kan jag sätta ett namn på den som övriga enheter i mitt lokala nätverk kan använda istället för att behöva knappa in ip numret varenda gång? Jag har satt ett statiskt ip på den i min router. Är det hosts filen i windows 11 jag ska ändra?

du använder dig utav "http://datornamnet:8096" tänk på att det fungera bara inom det lokala nätverket. För Extern åtkomst får du fortsätta använda ip adressen.

Permalänk
Medlem

Ja det funkade med att skriva namn:port, stort tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Netbios funkar utan några speciella konfigurationer.. men bäst är att sätta upp hostnames i din DNS server, oftast routern då.
Men då blir namnen nått i stil med namn.local eller motsvarande.
men \\datanamn förlitar sig på netbios och då pratar enheterna med varandra och detta kan vara mindre pålitligt över tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

Netbios funkar utan några speciella konfigurationer.. men bäst är att sätta upp hostnames i din DNS server, oftast routern då.
Men då blir namnen nått i stil med namn.local eller motsvarande.
men \\datanamn förlitar sig på netbios och då pratar enheterna med varandra och detta kan vara mindre pålitligt över tid.

Netbios eller snarare WINS är deprekerat i senare versioner av windows, på en linuxdator behöver du då köra Avahi eller motsvarande som annonserar mDNS för att din utdelande burk ska bli ”synlig” i nätverket, om du inte löser det via vanliga DNS.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion