Dator startar men får ingen bild på skärmen

Permalänk
Medlem

Dator startar men får ingen bild på skärmen

Hej,

Skulle behöva hjälpa med att förstå vad som händer med min dator. När jag trycker på start knappen går alla fläktar igång men jag får inte någon bild på skärmen. Jag behöver upprepande gånger starta om datorn tills jag lyckas få en bild. När jag väl lyckas få en bild så står det alltid "Scanning and repairing drive C" sedan laddar det några sekunder och därefter så startar datorn.

Detta sker varje gång jag vill starta datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Har hänt tre gånger nu som en följd av att datorn krascher (men fortfarande är igång utan skärm).

Permalänk
Medlem

Testa annan kabel eller ingång, kanske testa andra drivrutiner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

stänga av strömknappen på nätdel tills det slocknar inne i datorn om ljus syns innan eller 1 min då... cold boot....

har själv fått problem som vägrar boota med ett nytt kingston usb sittandes i och efter 10 omstarter kommer en varning upp å kommer på de då å tar ur USB och funkar igen även formaterat om de flera ggr men ändå samma...

visst kraschar det så är det väl nått annat problem

Permalänk
Medlem

Har testat skärmen på min andra dator. Det är inga fel på kabeln etc. Känns som att det är något problem med hårddisken och funderade på ifall någon kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Hej,

Skulle behöva hjälpa med att förstå vad som händer med min dator. När jag trycker på start knappen går alla fläktar igång men jag får inte någon bild på skärmen. Jag behöver upprepande gånger starta om datorn tills jag lyckas få en bild. När jag väl lyckas få en bild så står det alltid "Scanning and repairing drive C" sedan laddar det några sekunder och därefter så startar datorn.

Detta sker varje gång jag vill starta datorn.

När du är inne i Windows. Gå till mappen CBS.

C:\Windows\Logs\CBS

Sen bläddra till längst ner och läs vad datorn har reparerat eller scannat.

Så ser du vad där är för konflikt med Windows. Säker någon fil som är dålig som den försöker reparera.

Permalänk
Medlem

Nä, nä

Okänt system, du har...
. Öppa burken.. - - Koppla bort diskarna- -.. (förstör inte Windows. 😁 ) .. Försök komma in i bios.. F5 ladda Default.. Settings...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Testa annan kabel eller ingång, kanske testa andra drivrutiner.

Nn, nä... det funkade förut tydligen.
Inte måla fan på väggen, nu.. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

När du är inne i Windows. Gå till mappen CBS.

C:\Windows\Logs\CBS

Sen bläddra till längst ner och läs vad datorn har reparerat eller scannat.

Så ser du vad där är för konflikt med Windows. Säker någon fil som är dålig som den försöker reparera.

Kommer inte alls in på datorn. Så vet inte riktigt hur jag ska kunna se den mappen... Har du något annat tips?

Permalänk
Avstängd

kan vara defekt psu, inte så troligt om du tex har en dyr corsair men har du något billigt skräp så kan det vara det..

Permalänk
Medlem

Jag har återställt CMOS genom att ta ut batteriet. Detta verkade inte fungera alls. Nu spelar det ingen roll hur många gånger jag startar om. Skärmen verkar inte alls komma igång längre. Vad kan jag göra för att försöka fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

kan vara defekt psu, inte så troligt om du tex har en dyr corsair men har du något billigt skräp så kan det vara det..

Det är en EVGA supernova 750 W köpt för ungefär 8 år sedan... Kan det ha med åldern att göra kanske?

Permalänk
Avstängd

kan du prova ta ut grafikkortet och sätta in skärmen i moderkortets hdmi

Permalänk
Avstängd

ta inte ur batteriet på CMOS använd jumpern som heter clear Cmos och flytta den sedan flyttar du tillbaks den, många tror det är exakt samma sak men jag har varit med om att den inte clearar cmos om man inte flyttar jumpern

Permalänk
Medlem

Har du hittat en lösning eller kommit vidare i felsökningen?