Permalänk

brf kabel-tv + fiber

Tjena Sweclockers, jag har en liten fundering ang kabel-tv/coax och hur det fungerar idag. När jag köpte lägenhet så gick jag med i styrelsen som suppleant och lade upp förslaget om fiber och sedan ett par år tillbaka så har vi nu en box i varje lägenhet och stabil fiber uppkoppling via stadsnätet. Vi sade då upp com hem/Tele2 som har kabeltv till alla lägenheter och snart är uppsägningstiden slut.

Många pensionärer i brfen som antagligen inte brytt sig om fiberuppkopplingen gör att styrelsen överväger att behålla kabeltv. Det blir en så stor förändring/köpa abonnemang för alla o extra kostnader, speciellt det här med marksända gratiskanaler. Underhållskostnaden för fibern är fem ggr mindre än kostnaden för kabeltv för föreningen... 🫠

Ex det här med marksänd bild, hur fungerar det med fiber? Läste att man kan köpa en inomhus-antenn och få samma grej för typ 300 spänn. Jag behöver lite motargument till hela det här, jag tycker man bara behöver fiber... Har ni några åsikter?

Permalänk
Medlem

Hör med stadsnätet som ni är anslutna till vilka TV alternativ som finns. Vissa stadsnät har "Öppen TV" där du betalar en engångskostand för en TV box med ett grundutbud. I värsta fall skulle föreningen kunna stå för den boxen till gamligarna som bara vill titta på TV.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det går ju att titta på gratiskanalerna via DVB-T2 (och det betalutbud som finns med abonnemang). Är tv:n för gammal klarar den dock bara DVB-T och då behöver man lös box. Inomhusantenn kan fungera beroende på byggnaden och mottagningsförhållanden på platsen, men det kan också vara så att man behöver en utomhusantenn för att få stabil mottagning. Beroende på hur kabelnätet ser ut så kanske det går att fixa så att man kan mata in marksänd signal från egen antenn i det när man har klippt navelsträngen till Tele2. Dock lär det ju bli en kostnad för att ordna det också, även om den inte är löpande förutom troligen lite el till antennförstärkare o dyl.

Marksänt har absolut noll att göra med fibern. Däremot går det ju att ha IP-TV, men det är något annat. Där lär det krävas leverantörens boxar och avtal.

Permalänk
Medlem

Samma situation som du. Det vi gjorde var att vi slöt ett gruppavtal (med Telia, men det fanns alternativ) med 100/100 och deras TV-paket till alla. Då fick man en TV-box och router från Telia, och sen fick man titta via boxen. I mitt fall står det paketet med grejer oupppackat i en hylla, för jag har egen router och tittar på TV via AppleTV, men jag vet att många av de äldre kör med de grejerna.

Gruppavtalet kostar givetvis lite pengar, men utslaget per lägenhet är det mycket billigare än att teckna 100/100 själv. Avgiften till föreningen går således upp lite, men den totala kostnaden går ner. Den enskilde användaren kan sedan uppgradera sin hastighet om den vill, det är bara att gå in på Telias sida med rätt adress inmatad så kan man betala mellanskillnaden mellan abonnemangen själv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med koax nätet är att det oftast inte är föreningen som äger det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Samma situation som du. Det vi gjorde var att vi slöt ett gruppavtal (med Telia, men det fanns alternativ) med 100/100 och deras TV-paket till alla. Då fick man en TV-box och router från Telia, och sen fick man titta via boxen. I mitt fall står det paketet med grejer oupppackat i en hylla, för jag har egen router och tittar på TV via AppleTV, men jag vet att många av de äldre kör med de grejerna.

Gruppavtalet kostar givetvis lite pengar, men utslaget per lägenhet är det mycket billigare än att teckna 100/100 själv. Avgiften till föreningen går således upp lite, men den totala kostnaden går ner. Den enskilde användaren kan sedan uppgradera sin hastighet om den vill, det är bara att gå in på Telias sida med rätt adress inmatad så kan man betala mellanskillnaden mellan abonnemangen själv.

Vi har samma lösning och den fungerar bra.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka det finns fördelar att ha möjlighet till vanlig TV med, när streaming-leverantörerna eller Internet-leverantören har strul. Jag tycker dessutom *ALLA* IPTV-boxar från leverantören är horribla att använda och föredrar TV:ns gränsnitt.

Om ni har Coax-nätet kvar rent fysiskt, så skulle ni kunna använda det för att distribuera vanlig DVB-T via en central antenn. Det var jättevanligt förr i tiden.

Innomhusantenner, särskilt i tätbebyggt brukar inte vara någon bra upplevelse. Finns en anledning att man har en Yagi med förstärkare på taken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Om ni har Coax-nätet kvar rent fysiskt, så skulle ni kunna använda det för att distribuera vanlig DVB-T via en central antenn. Det var jättevanligt förr i tiden.

Som redan påpekats i tråden: det är oftast inte BRFen som äger coax-kablarna utan ComBort. De låter inte föreningen använda de kablarna för att skicka TV i om man inte betalar för det nöjet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fastighetsnät är det i regel fastighetsägaren som äger, både när det gäller fiber och koax.

Ni kan antingen göra tre saker: Gruppansluten TV via fiber, ta dit dit en antenntekniker som installerar centralantenn för marknätet eller sluta nytt avtal om kabeltv.

Vill ni inte ha TV som ingår gör ni ingenting mer än att kommunicerar att kabeltvn upphör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fastighetsnät är det i regel fastighetsägaren som äger, både när det gäller fiber och koax.

Ni kan antingen göra tre saker: Gruppansluten TV via fiber, ta dit dit en antenntekniker som installerar centralantenn för marknätet eller sluta nytt avtal om kabeltv.

Vill ni inte ha TV som ingår gör ni ingenting mer än att kommunicerar att kabeltvn upphör.

För ref kan man titta i denna, där de skriver precis detta, dvs att koaxnätet inne i byggnaden normalt sett är fastighetstillbehör som ägs av fastighetsägaren.

https://comhem-assets.azureedge.net/zkxtxpb8wn5p/4TG4ephSaJ8Q...

Permalänk
Medlem

@Captain Donut finns flera bra svar i tråden redan ser jag. Lägger till mitt ändå. Du får hålla föredrag på mötet så blir det nog bra och inte några problem att ta bort Tele2 (Comhem)

Vad gäller Internet:

Om ni kan skaffa gruppanslutning så att alla får Internet, även om alla inte använder det. Det blir oftast mycket billigare och då har alla Internet om eller när när man behöver det. Det kan hända att en del förändringar måste göras i fibernätet för att få det att fungera men det är värt investeringen då man tjänar in pengarna ganska snabbt. Individuella avtal blir alltid mycket dyrare. Argument mot de personer som eventuellt skulle klaga är att numera har de flesta smarta TV-apparater möjlighet att köra appar och liknande, pluggar man in sin TV med en RJ45 kabel i uttaget för Internet kan man vid behov ta del av SVT Play som är gratis.

Det är något som säkert uppskattas av pensionärerna även om det innebär att en del förmodligen måste skaffa nya TV-apparater, vilket inte är dyrt numera. Styrelsen kan ha möte och demonstrera för de som är intresserade hur det fungerar osv samt ordna med hjälp att installera en ny TV åt dem så att allt funkar. Då brukar dessa människor lugna ner sig och inte streta emot allt för mycket, det handla oftast om att dom inte förstår och därav är man oftast negativ eller motståndare till förändringar. Fördelen är att man ofta kan få med sig många fler och motståndet mot en gruppanslutning för Internet upphör när man själv kan se hur man kan använda det. Även om det bara är frågan om att kunna titta på utbud via STV Play så räcker det nog för en del, det blir en bonus jämfört med att bara titta på vanlig linjär-TV. Det är som en videobandspelare och man kan titta på saker man missar eller när det passar en själv.

Vad gäller TV:

Jag antar att ni har Comhem / Tele2 och deras kabel-TV med med möjligheten att köra datatrafik via TV-nätet (3 hål i väggen). Ni har sagt upp det och vill inte längre betala pengar till bolaget. Jag tycker definitivt ni ska behålla TV-nätet och istället genomföra en förändring (besiktning / renovering) för att istället distribuera Teracoms (boxers) muxar med DVB-T2 tekniken. Då kommer även pensionärerna bli glada eftersom ni kvar TV som det är idag med skillnaden att man bara kan ta emot de marksända kanalerna, vill man därefter ha flera sådana kanaler får man själv skaffa abonnemang via boxer.

Det som krävs är att en TV-antenn behöver monteras upp för att ta emot det marksända utbudet, det kan hända att flera antenner behöver monteras upp. Det beror lite på hur det ser ut i området, kabeldragningen osv. Det är dock inte några större ingrepp egentligen. Ni kan säkerligen fortsätta med den utrustning ni redan har, underförstärkare, splitters och andra prylar. Ni kommer antagligen behöva lite utrustning för att distribuera den TV ni tar emot via antenn ut i kabel-TV nätet, t.ex. kanske ni behöver ta emot muxarna och distribuera ut dessa på andra frekvenser i kabel-TV nätet för att det ska fungera bra. Det här är dock inte någon otroligt dyr utrustning så det är inget märkvärdigt, man behöver helt enkelt prylar för att få det att fungera som det är tänkt.

Det här fixar firmorna ni anlitar, kontrollerar kablar, kontakter, splitters, underförstärkare, mäter signalen i varje TV-uttag att det är godkänt osv. Dom vet vad ni behöver för utrustning och kan hjälpa till med den saken, det går säkert att ordna med avropsavtal eller serviceavtal och skulle det bli något problem eller fel kan dom komma och fixa det. Kommer nog inte behövas ofta för det är sällan saker går sönder eller behöver åtgärdas, sköter sig själv i stort sett när det väl är installerat och rullar. Det är bra att slippa egen inomhusantenn för mottagningen blir inte den bästa och det kan uppstå problem om man väljer den lösningen.

Nu har alla bra signal via TV-nätet precis som det var med Tele2 (Comhem) och det behövs ingen box (om man har en TV med inbbygd DVB-T2 mottagare). Vill man använda box går det naturligtvis bra och Internet finns där bara man pluggar in en RJ45 kabel.

FM-Radio:

Det kan vara en bra ide att också montera upp antenn för mottagning av FM-radio, den utrustning ni har idag i TV-nätet distribuerar redan dessa frekvenser. Även om det inte är många som kanske lyssnar på radio via FM så är det bra om den möjligheten finns att kunna plocka ut FM signalerna direkt från TV-uttaget. Man får bra mottagning och det kan göra att det blir lättare att ta emot svaga radiostationer. Kostnaden för att få med radio när ni ändå ska göra förändringarna i TV-nätet är försumbara i sammanhanget så då är det lika bra göra det också. Det kan finnas en och annan som skulle uppskatta möjligheten till bättre mottagning av radiokanaler.

Till sist:

Oavsett om man vill ha parabol, mottagning av boxer, kabel-TV via Tele2, Telias TV via bredband. I stort sett har ALLA bolag som levererar TV-kanaler numera någon form av play-tjänst, om inte så har en del TV-kanaler själva egna play-tjänster. En del kanaler finns bara tillgängliga via live-streaming beroende på vilka typer av abonnemang kan köper och från vilken leverantör. Det gör att om man inte har en uppkoppling mot Internet (som också behöver vara ganska snabb) så går man miste om saker som ofta ingår GRATIS i det abonnemang man har skaffat för betalkanaler. För inte tala om just SVT Play som har mycket innehåll, är gratis och att det fungerar direkt i en smart-TV bara man installerar appen.

Permalänk

Tack så hjärtligt för alla utförliga svar! ❤️ Tänker ta upp punkterna och undersöka möjligheten till gruppavtal eller andra avtal som att fixa antenner.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vill ni inte ha TV som ingår gör ni ingenting mer än att kommunicerar att kabeltvn upphör.

Så enkelt är det inte. Man måste erbjuda must carry-utbud (de fyra SVT-kanalerna) i ett flerfamiljhus. Om signalen levereras via fiber, koax eller luften spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Så enkelt är det inte. Man måste erbjuda must carry-utbud (de fyra SVT-kanalerna) i ett flerfamiljhus. Om signalen levereras via fiber, koax eller luften spelar ingen roll.

Finns inte något som säger att fastighetsägaren behöver fixa detta, jag läste nyligen myndighetens rapport om vidaresändningsplikt och det ligger formellt på de bolag som sänder tv via fibernätet.

Permalänk
Medlem

Gruppavtal är riktigt störigt, inte sällan är det faktiskt dyrare än vad de boende kan ordna själva då lekmannen som förhandlar tar första budet från comhem och tror att det är en bra deal. Sen sitter de boende fast i ett uselt avtal de måste betala under några år framöver.

Är hyfsat säker på att dessa gruppavtal mycket väl kan påverka budgivningen negativt vid försäljningen av en bostadsrätt. Gruppavtalen är i praktiken är en höjning av avgiften till föreningen. Det är mycket psykologi bakom en budgivningsprocess och om avgiften är tex 5900 istället för 6100 är det högs rimligt att det håller tillbaka spekulaters bud. Sen kan det vara det lilla som gör att köparens kalkyl inte går ihop nu när många har svårt att få lån.

Permalänk
Medlem

Hos har har vi ett otroligt förmånligt gruppavtal med både TV och Coax-bredband via Tele2/Comhem. Nackelden är att det är just Coax-bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Hos har har vi ett otroligt förmånligt gruppavtal med både TV och Coax-bredband via Tele2/Comhem. Nackelden är att det är just Coax-bredband.

Samma här, blev MYCKET billigare med gruppavtal. Föreningen betalar runt 100kr mån/lägenhet för
100 10 och ett gäng tv-kanaler. Inget som är specificerat på månadsavgiften men givetvis finns den där (inbakad).
Och vill jag ha snabbare bredband så kan jag välja på ett gäng hastigheter och betala extra (300 kr i rabatt på ordinarie pris).
Så jag och samtliga grannar jag pratat med är nöjda.

Permalänk
Medlem

Samma summa här ungefär ja. Ja, det fungerar helt OK hos oss, inga större problem. Jag lider dock en del av 10Mbps uppströms-hastigheten och obligatoriska 15ms pålägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Gruppavtal är riktigt störigt, inte sällan är det faktiskt dyrare än vad de boende kan ordna själva då lekmannen som förhandlar tar första budet från comhem och tror att det är en bra deal. Sen sitter de boende fast i ett uselt avtal de måste betala under några år framöver.

Är hyfsat säker på att dessa gruppavtal mycket väl kan påverka budgivningen negativt vid försäljningen av en bostadsrätt. Gruppavtalen är i praktiken är en höjning av avgiften till föreningen. Det är mycket psykologi bakom en budgivningsprocess och om avgiften är tex 5900 istället för 6100 är det högs rimligt att det håller tillbaka spekulaters bud. Sen kan det vara det lilla som gör att köparens kalkyl inte går ihop nu när många har svårt att få lån.

Så länge folk som kan något engagerar sig så är gruppavtal löjligt mycket billigare än vad du kan få som enskild konsument. I Stockholm kan man räkna med 1000/1000 för ca 85-100 kr/månad/lägenhet från vettiga ISP:er. Motsvarande som enskild privatkonsument kostar ofta 4-5 gånger så mycket. Samtidigt har du då möjligheten att förhandla bort användande av CGNAT hos ISP:er som normalt kör sånt, etc.

Har man en vettig styrelse och BRF så skulle jag till skillnad från dig säga att gruppavtal är det överlägset bästa sättet att köpa bredband.

Är högst tveksam till att en extra hundralapp i avgift skulle göra någon skillnad i budgivningen som inte det faktum att det finns fiber redan kompenserat för, och att det ingår. Om föreningen redan har höga avgifter kanske, men inte annars.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Så enkelt är det inte. Man måste erbjuda must carry-utbud (de fyra SVT-kanalerna) i ett flerfamiljhus. Om signalen levereras via fiber, koax eller luften spelar ingen roll.

Skrivet av Petterk:

Finns inte något som säger att fastighetsägaren behöver fixa detta, jag läste nyligen myndighetens rapport om vidaresändningsplikt och det ligger formellt på de bolag som sänder tv via fibernätet.

Exakt vad ovan skriver.

Har bott i lägenhet som bara haft fiber in allt annat var bortkopplat sen länge när de drog ur den analoga kabeltvn.
men har snällt fått tekna egen fiber tv om man vill kolla tv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ni borde såklart ha skaffat ett gruppavtal för bredband + tv för att ersätta Comhem. Där IPTV box och installation av tekniker ingår för pensionärerna. Här kan det vara smart även om det kanske finns bättre alternativ att välja typ Telia vilket är ett företag många känner till och ändå litar på. Som även om dom inte har världens bästa support så har dom iaf en.

Vi gjorde den här rockaden i min förening för något år sen och det blev väldigt lyckat. Per lägenhet tror jag det blev ca 40kr dyrare i månaden att ha 250Mbit+TV bas från Telia än TV bas från Comhem (då hade alla egna abonnemang antingen fiber eller comhem bredband). Så flera hundralappar sparade i månaden för i princip alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så länge folk som kan något engagerar sig så är gruppavtal löjligt mycket billigare än vad du kan få som enskild konsument. I Stockholm kan man räkna med 1000/1000 för ca 85-100 kr/månad/lägenhet från vettiga ISP:er. Motsvarande som enskild privatkonsument kostar ofta 4-5 gånger så mycket. Samtidigt har du då möjligheten att förhandla bort användande av CGNAT hos ISP:er som normalt kör sånt, etc.

Har man en vettig styrelse och BRF så skulle jag till skillnad från dig säga att gruppavtal är det överlägset bästa sättet att köpa bredband.

Är högst tveksam till att en extra hundralapp i avgift skulle göra någon skillnad i budgivningen som inte det faktum att det finns fiber redan kompenserat för, och att det ingår. Om föreningen redan har höga avgifter kanske, men inte annars.

Absolut går att få superbra offerter. Det gäller att ha ha kompetensen i styrelsen eller insikten att ta in hjälp annars blir det förmodligen ett uselt avtal med comhem. En hundralapp har rimligtvis försumbar påverkan men för varje hundralapp därutöver börjar det skava mer och mer beroende på hur högt budgivaren värderar (comhem) tjänsten som ingår.

Klumpig formulering men fick en idé till veckans fråga på Sweklockers:
Skulle du kunna tänka dig att betala mer för en bostadsrätt om den har 1000/1000 från en vettig ISP för ca 85-100 kr/mån och bortförhandlad CGNAT. Alternativet är ett likvärdigt boende i ComHemhus där du måste betala 2-300kr/mån för deras grundpaket med möjligheten att köpa snabbare uppkoppling men är helt låst till comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Absolut går att få superbra offerter. Det gäller att ha ha kompetensen i styrelsen eller insikten att ta in hjälp annars blir det förmodligen ett uselt avtal med comhem. En hundralapp har rimligtvis försumbar påverkan men för varje hundralapp därutöver börjar det skava mer och mer beroende på hur högt budgivaren värderar (comhem) tjänsten som ingår.

Klumpig formulering men fick en idé till veckans fråga på Sweklockers:
Skulle du kunna tänka dig att betala mer för en bostadsrätt om den har 1000/1000 från en vettig ISP för ca 85-100 kr/mån och bortförhandlad CGNAT. Alternativet är ett likvärdigt boende i ComHemhus där du måste betala 2-300kr/mån för deras grundpaket med möjligheten att köpa snabbare uppkoppling men är helt låst till comhem.

Gruppavtal i Comhem hus (100 10 och grundutbud tv-kanaler) brukar innebära runt 100 kr månaden, inte 200 till 300 kr månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Absolut går att få superbra offerter. Det gäller att ha ha kompetensen i styrelsen eller insikten att ta in hjälp annars blir det förmodligen ett uselt avtal med comhem. En hundralapp har rimligtvis försumbar påverkan men för varje hundralapp därutöver börjar det skava mer och mer beroende på hur högt budgivaren värderar (comhem) tjänsten som ingår.

Klumpig formulering men fick en idé till veckans fråga på Sweklockers:
Skulle du kunna tänka dig att betala mer för en bostadsrätt om den har 1000/1000 från en vettig ISP för ca 85-100 kr/mån och bortförhandlad CGNAT. Alternativet är ett likvärdigt boende i ComHemhus där du måste betala 2-300kr/mån för deras grundpaket med möjligheten att köpa snabbare uppkoppling men är helt låst till comhem.

Var i denna situation för några år sedan.
Valde mellan 2 olika där den ena föll bort, bl.a. p.g.a. Koax.
Låst till Telenor, 200/200 i grunden med publik IP.

Så för min del är det en klar nackdel med Koax.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Absolut går att få superbra offerter. Det gäller att ha ha kompetensen i styrelsen eller insikten att ta in hjälp annars blir det förmodligen ett uselt avtal med comhem. En hundralapp har rimligtvis försumbar påverkan men för varje hundralapp därutöver börjar det skava mer och mer beroende på hur högt budgivaren värderar (comhem) tjänsten som ingår.

Klumpig formulering men fick en idé till veckans fråga på Sweklockers:
Skulle du kunna tänka dig att betala mer för en bostadsrätt om den har 1000/1000 från en vettig ISP för ca 85-100 kr/mån och bortförhandlad CGNAT. Alternativet är ett likvärdigt boende i ComHemhus där du måste betala 2-300kr/mån för deras grundpaket med möjligheten att köpa snabbare uppkoppling men är helt låst till comhem.

Ställer man vettiga krav ligger alla offerter i den storleksordningen enligt min erfarenhet, säkert något mer (alternativt en längre bindningstid) om man inte har nätverket i huset draget ännu. De flesta borde väl vid detta laget veta att Koax är ett dåligt val om fiber är ett alternativ, men visst kan det finnas undantag.

Tror det är färre och färre som värderar TV-paket över att ha en vettig internetanslutning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Gruppavtal är alltid billigare, hur mycket beror på men det kan aldrig bli dyrare. Att folk klagar individuellt för man är missnöjd pga det ena och det andra är bara ignorera. Folk är alltid missnöjda för något, går aldrig att se till att alla blir nöjda.

@blunden absolut, en bra Internetanslutning har blivit viktigare med åren speciellt nu när så många extra tjänster ingår i olika lösningar för TV, streaming osv. Man går miste om det där gratis-extra om man inte har en anslutning till Internet.

Jag tycker personligen det är dåligt om man plockar bort ett fullt fungerande koax-nät som klarar datatrafik, det är billigt och ganska enkelt att konvertera till att skicka ut det marksända DVB-T i kablarna, inklusive FM. Visst det är en liten investering men därefter är driftskostnaderna så gott som obefintliga. Det är alltid bra att ha valmöjligheter, backup-system om fibern blir knas osv. Det skadar ju inte att man har den möjligheten när det väl behövs. Samma sak vad gäller alla som inte har FM-radio hemma, när strömmen går och 4G ryker vad gör man då för att få veta vad som händer. Eller dunkar för att hämta nödvatten när rör går sönder i gatan eller något annat har hänt.

Jag lider lite med dom som sitter på sämre koax-nät och har ganska usel upload, i alla all dom som har behov av det för då är 10Mbit upp inte så roligt.