Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Cobain: Montage of Heck

Fängslande story om Kurt Cobain och hans uppväxt, Nirvana och människorna omkring honom. Fotot och stilen är en blandning av hemvideos, konsertfilm, intervjuer och intressanta och coola animationer av olika slag. Ljudet innehåller allt mellan stillhet och såklart den industriella och metalliska punkrock som är Nirvana.

Något som jag tror förhöjde upplevelsen var att jag inte kunde pausa då jag såg den från SVT på min mammas TV. Det var många snabba klipp och jag ville inte missa något! Jag satt som klistrad vid TV:n. Det fick mig att fundera över om inte ett förbud mot paus-knappen vore ett experiment för 2024!

Betyg: 8.5/10

Kill Bill i levande begrav-avsnittet i en kolsvart storbiograf av hög klass när ficklampan inte var tänd och man bara hörde ljuden - går inte att spola förbi i det läget liksom och det är inte riktigt samma sak när det spelas upp på en laptop om man säger så...

Bra för upplevelsen av filmen när man forcerat måste genomlida passagen då man kände cell/kistskräcken att bli levande begravd kröp in på bara skinnet - men är inte helt säker på att jag vill göra det igen...

Permalänk
Medlem

The Holdovers.
Paul Giamatti i sitt esse.
8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Såg ett sista race. Den var gansla kul.

Var väl lite rolig.. men för lite race känsla.. kändes som dom körde bil i normal hastighet..
Lite för mycket överspel här och var, kunde gjort den något seriösare.

För övrigt baserad på en Norsk film serie:
(Såg trailer på den första Norska filmen, det verkar mer seriöst!)

Burnout (2014) [Børning]
https://www.themoviedb.org/movie/284279-borning

Burnout 2 (2016)
https://www.themoviedb.org/movie/417503-borning-2

Börning 3 (2020)
https://www.themoviedb.org/movie/505746-borning-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kill Bill i levande begrav-avsnittet i en kolsvart storbiograf av hög klass när ficklampan inte var tänd och man bara hörde ljuden - går inte att spola förbi i det läget liksom och det är inte riktigt samma sak när det spelas upp på en laptop om man säger så...

Bra för upplevelsen av filmen när man forcerat måste genomlida passagen då man kände cell/kistskräcken att bli levande begravd kröp in på bara skinnet - men är inte helt säker på att jag vill göra det igen...

Har aldrig pausat film hemma heller annat än för pisspaus. Men har aldrig upplevt sån skräck i filmform. I spel har jag ett par traumatiska upplevelser jag inte riktigt fixade dock

Scener som om det vart film hade jag skrattat åt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har aldrig pausat film hemma heller annat än för pisspaus. Men har aldrig upplevt sån skräck i filmform. I spel har jag ett par traumatiska upplevelser jag inte riktigt fixade dock

Scener som om det vart film hade jag skrattat åt.

Enligt de nya direktiven för 2024 ska paus av filmvisning ej förekomma.

Löses lämpligen med flaska alternativt hink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Enligt de nya direktiven för 2024 ska paus av filmvisning ej förekomma.

Löses lämpligen med flaska alternativt hink.

Går ju se film på reklamkanaler igen då fast nu har man ju fått ny vana att aldrig slå på tvn. Gäller samma direktiv för sport? Ingen reklam så länge det inte är halvtid?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Går ju se film på reklamkanaler igen då fast nu har man ju fått ny vana att aldrig slå på tvn. Gäller samma direktiv för sport? Ingen reklam så länge det inte är halvtid?

Som KODI-fantast tänkte jag inte på det. Out of mind. Out of sight.
Vad gäller sport blir det lite annorlunda. Det går inte pausa. Däremot går jag på toaletten som alla gör på fotbollsmatcher och i pubar såväl som i hemmen, när det är lämpligt eller när jag måste! Och det gör man inte på en biograf.

Brasklapp: Jag har gått på toaletten på bio ett flertal gånger. Bl.a. på Titanic 1997. Under senare år, medan biofilmer fortfarande inte var skräp, så använde jag en app som pekade ut lämpliga passager i filmer då man hade tid för kisspaus.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Zero Dark Thirty (2012)

Dunderfilm, såg den första gången för typ 10 år sedan och den var lika bra den här gången.
Har dock glömt bort hur lång den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var väl lite rolig.. men för lite race känsla.. kändes som dom körde bil i normal hastighet..
Lite för mycket överspel här och var, kunde gjort den något seriösare.

För övrigt baserad på en Norsk film serie:
(Såg trailer på den första Norska filmen, det verkar mer seriöst!)

Burnout (2014) [Børning]
https://www.themoviedb.org/movie/284279-borning

Burnout 2 (2016)
https://www.themoviedb.org/movie/417503-borning-2

Börning 3 (2020)
https://www.themoviedb.org/movie/505746-borning-3

de var så tråkiga att man fick sluta titta. Är Ett Sista Race bättre?

Skrivet av CrispVanDahl:

Zero Dark Thirty (2012)

Dunderfilm, såg den första gången för typ 10 år sedan och den var lika bra den här gången.
Har dock glömt bort hur lång den är.

haha säkert? låter som bara en till amerikansk krigspropagandafilm.

Men, har inte sett det

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av rwkk:

de var så tråkiga att man fick sluta titta. Är Ett Sista Race bättre?

haha säkert? låter som bara en till amerikansk krigspropagandafilm.

Men, har inte sett det

Inte direkt. Delvis ett amerikanskt bias pga att den till stor del beskriver den amerikanska upplevelserna av efterdyningarna till 9/11. Primärt behandlar den dock mer den enskilda CIA-agentens strävan mot ett enskilt mål, vilket är också det enda uppdrag hon haft i sitt yrkesverksamma liv. När uppdraget är slutfört finns ingenting kvar.
Hon har försakat vänner, kärlek och ett helt liv i jakten på UBL.

Hade den kunnat vara mer kritisk mot metoderna som CIA använder i förhör? Ja absolut, däremot så är de väldigt tydligt illustrerade med råa scener i filmen. Du behöver inte någon säger att det är moraliskt förkastligt med tortyr. Det räcker med att se det hända framför dina ögon för att förstå att så är fallet. Berättande genom bildspråk.

Permalänk
Medlem

Haunting of the Queen Mary
6,5 av 10. Störde mig inte på tidshoppen, tyckte det var en en del originell spökhistoria.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Snusfri

Klassikern Zombieland (2009).

Är fortfarande rätt bra, kändes som att jag tyckte den var bättre förut.
6.5 ruttna zombies av 10.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Killers of the flower moon

Bra film. Håller med om att den inte kändes så lång som den faktiskt är. 7,5/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Gorian:

Killers of the flower moon

Bra film. Håller med om att den inte kändes så lång som den faktiskt är. 7,5/10p

Åh, skönt att höra. Är rätt nojig över speltiden. Blev det hela i en sittning?

Permalänk
Medlem

Alien 3, igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Åh, skönt att höra. Är rätt nojig över speltiden. Blev det hela i en sittning?

Japp, med korta pauser för matlagning och tvättmaskin

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Killers of the Flower Moon
Martin Scorsese är verkligen ett geni. Snyggt filmat i klassiskt Scorsese anda.
Leonardo DiCaprio och Robert De Niro....vilken combo det är! Ruskigt bra spelat från båda, vilket jag iofs inte är speciellt förvånad över.
Även Lily Gladstone och Brendan Fraser gjorde bra ifrån sig.
Kändes verkligen inte som 3.5 timme lång. Satt som klistrad varje minut och bara njöt.

10/10.

Skrivet av Enviro:

Åh, skönt att höra. Är rätt nojig över speltiden. Blev det hela i en sittning?

Citerar mig själv här lite. Såg den på bio och den kändes som sagt inte alls som 3.5 timme lång

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Såg om Deliverance (1972). Klassiker som håller än idag! 8/10

Permalänk
Medlem

Sedd : The Marvels

Åsikt : Besvikelsen är stor, vi trodde att det skulle vara någon form av spänning, intensitet och humor. Saknar allt vad en "Avenger/Superhjälte film" ska vara/ha. Denna filmen är, i våran åsikt, tappad/gjord i panik, dålig rollbesättning och skådespeleriet är i underkant.

Betyg : 2 av 10, ser hellre Flåklypa Grand Prix 5 gånger i rad

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Såg om Deliverance (1972). Klassiker som håller än idag! 8/10

Såg den på bio när den kom, var väl bland det bästa man sett då.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Dumb Money: 7/10
Filmatisering av The Antisocial Network, vilket skildrar berättelsen om Gamestop-aktien som sköt i höjden under pandemin. Riktigt underhållande berättelse med bra skådisar. Paul Dano var grym som Keith Gill, aka DeepFuckingValue.

Keith Gill alltså, vilken jäkla kung! Det faktum att han inte sålde när subredditen gick ned och aktien gick nedåt, det blir inte mer badass än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Åh, skönt att höra. Är rätt nojig över speltiden. Blev det hela i en sittning?

Skulle säga den är alldeles för lång, vilket inte hjälps av att den stundvis är ganska osammanhängade.

Permalänk
Medlem

Next Goal Wins
4.5/10

Senaste filmen från Taika Waititi med Michael Fassbender i huvudrollen som tar över det Samoanska landslaget i fotboll. Bygger så vitt jag vet på en verklig historia och storyn håller sig otroligt nog rätt nära verkligheten. Men i typisk Taika anda läggs nivån på tok för lågt där det blir för löjlig för min smak (tänk our flag means death).. och sedan kombinera den med en mer "drama-aktig" attityd. Fassbender "räddar" denna från att bli "undvik" till en "meh". Fungerar om man bara vill se något med en "feel-good" känsla eller "absolut" om man tillhör skaran som är Taika Waititi dyrkare.

High Heat
3/10

En man (Don Johnson) och hans fru har precis startat en restaurang. Plötsligt dyker det upp en massa bad guys som vill bränna ned den. Det visar sig att Don har lånat pengar av någon shady typ... hans fru blir arg och börjar spöa skiten ur en massa folk, visar sig att hon är ex kgb. Ett par andra karaktärer läggs in, mestadels för "comedy release". Tror de har försökt trycka in så många one-liners som möjligt. Låg budget och hela filmen utspelar sig på eller strax bredvid restaurangen.

Det finns "braindead action" (som kan vara roande) och sedan finns det denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Marvels
3.5-4/10

Marvel har nått ett nytt lågvattenmärke och detta är, utan tvekan, det sämsta som de lyckats spotta ur sig.

Vi tar en av de mäktigaste (om inte DEN mäktigaste) superhjälten inom MCU (tänk Superman från DCU)... vilket öppnar för episka saker och galaktiska hot där man nämner namn som Beyonder, Galactus eller någon i samma paritet som Thanos med Infinity Stones...meeeeeeeen nope.

Istället tar vi en "no-name ex soldat som det allvarligaste hotet mot någon som kan "re-ignite a fricking sun". Inte nog med det, vi måste även se till att hon får hjälp av ytterligare två mäktiga superhjältar så de kan "struggle as a trio" mot ett no-name hot.

Jag förstår att man vill rikta sig mot unga tjejer och allt det där, men det är ren förolämpning mot sin tänkta målgrupp att inte ge dem en halvvettig story ens... utan kasta bort allt på en "äta popcorn, fnissa och inte minnas ett skit av den 2 timmar senare" film.

Och för att avsluta det med en sista förolämpning mot sin publik så: Hey, ni vet hur fight-scener kan bli lite röriga ibland va? Jag har en idé! Vi gör dem ÄNNU mer röriga! Det kommer vår publik älska och tycka är skitbra och innovativt! Hade höga förhoppningar om denna och hade önskat att min personliga åsikt gått stick i stäv med så många andra som ogillat denna.

Och de "komiska" inslagen och lösningar på vissa problem... utan att spoila så scener som innehåller "katter"... det var kul EN gång men inte när man gör det till en "main event". Inte ens Samuel L Jackson känns inspirerande och gör en ganska svag insats som Fury... vilket kändes väldigt konstigt då jag förväntar mig en mycket högre nivå av den karln.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

The Marvels
3.5-4/10

wall-of-text

Helt enig!
Filmen är en smärre katastrof och en av de få filmer jag inte ens ids se klart...

Permalänk
Medlem

Aquaman and the Lost Kingdom
7/10

Story: Extremt "basic" och förutsägbar och som gjorts ca en miljard gånger innan inom Fantasy och Sci-Fi... MEN... De gör det bra och aspirerar inte heller på att den skall vara något annat... eller lägger in skumma "twist and turns" bara för att, trots att det inte skulle tillföra något. Så, plus bara för att de inte gör det Man vet hur alla karaktärer kommer "sluta"... men det gör inget utan man liksom bara "flyter med" och känner sig rätt nöjd med det. Man vet vad man får dvs.

Till skillnad från The Marvels verkar det faktiskt finnas någon som gillar DCU i produktionen och sätter hero vs villain på en bra nivå samt att skådisarna faktiskt gör ett bra jobb och vill vara med i filmen.

Själv var jag alltid en MCU "fanboi" och fastnade aldrig riktigt för DCU, mycket tack vara X-men under tidigt 90-tal... men när en "hjälte vars kraft är att prata med fiskar" slår en film från MCU (med hästlängder) som skall porträttera deras mest kraftfulla superhjälte... ja...

Ah, ett gott öga för detaljer också... till och med bonusscenen binder ihop en specifik detalj som band ihop något som hänt i filmen, vilket var något som irriterade mig då jag inte trodde att det skulle komma... ack så fel jag hade. Känns överlag som (till skillnad från The Marvels/MCU) de har mycket större koll på detaljer och faktiskt vill göra ett gediget verk där man faktiskt får känslan av att det är en "serietidningsfilm".

Kortfattat: Underhåller under hela sin längd och inte en enda gång vandrade handen mot telefonen \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Helt enig!
Filmen är en smärre katastrof och en av de få filmer jag inte ens ids se klart...

Jag tänkte vid ett tillfälle att jag borde se klart den men kom till sist på att jag redan hade gjort det, slutet hade bara inte lämnat några avtryck.

Permalänk
Medlem

The Arrival 1996
En scifi klassiker med Charlie Sheen!

https://www.imdb.com/title/tt0115571/?ref_=tt_mv_close

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

"Höstlöv som faller'’ , 8/10
Klart sevärd om man gillar Kaurismäki.
Pluspoäng för att filmen utspelar sig 2024.

Permalänk
Medlem

Dumb Money
Bra film, kanske inte dock för de som inte vet om GameStop härvan.
Ägde själv en GME aktie som jag stödköpte under denna tid.
💎🙌

https://www.imdb.com/title/tt13957560/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2